AnonymBruker Skrevet 30. september 2021 #161 Del Skrevet 30. september 2021 On 9/8/2021 at 11:41 AM, AnonymBruker said: Hahahahahhaha. Vel, ikke gå i tykk-bok-fella. Kjøp kvinnelige forfattere i verdensklasse. En person med bare mannlige forfattere i bokhylla fremstår som litt kort. Lykke til. Spesielt lykke til med å forsvare disse bøkene du ikke har lest 😛 Anonymkode: e1176...a41 Herregud, er du seriøs? Anonymkode: 48344...4be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balian d'Ibelin Skrevet 20. desember 2021 #162 Del Skrevet 20. desember 2021 Er vel bedre og være intelligent enn å late som man er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #163 Del Skrevet 20. desember 2021 leksikon og andre oppslagsverk. Anonymkode: 710bc...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #164 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): leksikon og andre oppslagsverk. Anonymkode: 710bc...8e5 Ikke i våre dager. Anonymkode: f18d4...f19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2021 #165 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke i våre dager. Anonymkode: f18d4...f19 Sophie Elise, og andre søppel-bloggere da kanskje... Anonymkode: 710bc...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 20. desember 2021 #166 Del Skrevet 20. desember 2021 Om du vil framstå som intelligent, holder det ikke å ha bøkene stående i hylla, du må faktisk lese de og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 20. desember 2021 #167 Del Skrevet 20. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 10.31): ? 🙂 Anonymkode: e3e38...9da Jeg hadde en gang en bok som het "How to bluff your way in philosophy". Det fine med den var at den var veldig tynn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 21. desember 2021 #168 Del Skrevet 21. desember 2021 Jeg er det man på engelsk kaller «bibliophile» og «lectiophile». Har uhorvelig mange bøker, arvet, lest, og kjøpt som venter på å bli lest. Sistnevnte er oppe i over 40. Noen bøker er så gamle at de egentlig bare er til pynt (1700-tallet). Men ja, må ha bøker. Bokpapir lukter selvfølgelig ikke likt, kommer an på hvor de er laget. Noen lukter søtlig og andre lukter ikke godt. Men bøker, har litt av hvert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. desember 2021 #169 Del Skrevet 23. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 9.9.2021 den 23.01): Men tenk å faktisk lese noen av desse bøkene, og kunne diskutere de? «Forbrytelse og straff» av Fjodor Dostojevskij. Og det store moralske spørsmålet om gode gjerninger kan veie opp for en stor ugjerning som mord. Altså, her kan klinten skilles fra hveten. Det som leser den som en ordinær krimroman kan fortsette med Donald Duck😝 Forøvrig var Kafka tungt lesestoff; det tok lang tid før jeg skjønte at «Prosessen» var en allegori. Og så tar jeg meg den frihet å si at «Slottet» minnet meg om norsk byråkrati😀 Anonymkode: 76757...e51 Jeg synes Dostovjevskij er tung å lese. Kanskje oversettelsen er tung? En viktig detalj å huske på er at navn bøyes og forandres på russisk. Det gjør det verre å holde styr på persongalleriet. Jeg har glemt hva Aljosha varierer til. Alexander og Sasha er samme person. Natalia, Natashka, Natashinka og Natasha er det samme navnet i forskjellige versjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. desember 2021 #170 Del Skrevet 23. desember 2021 (endret) Realverdien skrev (På 13.9.2021 den 0.32): Typiske bøker som gir innpass og aksept er Knut Hamsuns samlede, Ibsens samlede, hitchhikers guide to the galaxy, ringenes herre, knausgård, seierherrene, Grimbergs verdenshistorie, typisk norsk, ryudard kipling, klassikete som frankenstein, dracula, the island of dr moreau, shakespeares samlede, hp lovecraft, golden compass, harry potter faktisk, tolstoy, krig og fred. Tja. Top of my head. Slike bøker kan vekke interesse hos gjester og føre til at de liker deg bedre. Det har jo noe for seg å ha imponerende boksamling, for å imponere, og mer imponerende er det om man har lest dem og kan snakke om dem. Jeg er ikke der, og bare et fåtall bøker står framme. Angående samlede verker, der kan artige greier skjule seg. Mitt tips til de som har Ludvig Holbergs samlede verker. Les Niels Klims Underjordiske Reise og de tre levnetsbrevene. Egentlig kan man plukke enkelte bøker fra de forskjellige samlede verker for å vise seg belest. Ikke glem Alf Prøysen! Endret 23. desember 2021 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 23. desember 2021 #171 Del Skrevet 23. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.9.2021 den 15.19): Underlig svar fra deg også. Vi er også akdemikere med høy utdannelse. over snittet intelligens og lønn om det betyr noe. Alle bøkene jeg hadde er enten på søpla eller i et kott. Har en minimalistisk stil og orker ikke ha bøker fremme, syns det er rotete. Tror heller ikke en bokhylle gjenspeiler en persons inteligens. Jeg selv får nok utfordringer gjennom jobben til at jeg må lese tunge bøker når jeg har fri. Jeg holder meg oppdatert på nettet og leser mye fagartikler der. I tillegg bruker jeg heller den timen jeg har til overs etter jobb og barn til å se en time på Netflix uten at jeg føler meg mindre inteligent av den grunn. Det som er deilig er å være så sikker på seg selv at en ikke har et behov for bruke tid og penger på å imponere andre. Anonymkode: 47ce6...aa2 Rart det det der. Jeg har fortsatt et behov for å imponere, men gjør det ikke med bokhylla. Tenker at hver og en må velge sine verktøy og teknikker for å imponere, og at det er lurt å velge en bane å imponere på der man føler seg hjemme. Bøker kan være et fint utgangspunkt dersom man er opptatt av bøkenes innhold. Da har man noe å prate om hvis man møter en likesinnet. Min kjære er sånn sett (og på flere andre måter) flere divisjoner over meg, men allikevel kan vi glede oss over og snakke om litteratur. Det vanskelige med å imponere er å gjøre det slik at det ikke blir for påfallende eller slitsomt. Kanskje det er lettere å imponere for de som ikke har dette behovet? Endret 23. desember 2021 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cisne Skrevet 23. desember 2021 #172 Del Skrevet 23. desember 2021 OlsenHansen skrev (På 8.9.2021 den 14.09): Hvis du virkelig ønsker å imponere bermen så fiks deg en slik hylle: Pushkin Dostoevsky Mailer Twain Umberto Eco Rand Joyce Dumas Bukowski Homer Så sper du på med litt Loe, Knausgård, Dan Brown og Paul Coehlo sånn at gjestene ikke føler seg helt utafor. Det mangla kvinnelige forfattere her, ta med litt Collett, Duras, Wolf, Bronte og litt Morante for å gjøre den litt mer folkelig… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 24. desember 2021 #173 Del Skrevet 24. desember 2021 I Grosny skrev (10 timer siden): Det har jo noe for seg å ha imponerende boksamling, for å imponere, og mer imponerende er det om man har lest dem og kan snakke om dem. Jeg er ikke der, og bare et fåtall bøker står framme. Angående samlede verker, der kan artige greier skjule seg. Mitt tips til de som har Ludvig Holbergs samlede verker. Les Niels Klims Underjordiske Reise og de tre levnetsbrevene. Egentlig kan man plukke enkelte bøker fra de forskjellige samlede verker for å vise seg belest. Ikke glem Alf Prøysen! Tenker at det er vanskeligst å imponere med bøker ingen andre har lest eller hørt om i alle fall. En felles referanseramme innen litteratur gir innpass. Vil anta at Holberg sine skuespill også imponerer, da skuespill og teater er relativt høyt oppe på finkultur totempålen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 24. desember 2021 #174 Del Skrevet 24. desember 2021 Realverdien skrev (10 minutter siden): Tenker at det er vanskeligst å imponere med bøker ingen andre har lest eller hørt om i alle fall. En felles referanseramme innen litteratur gir innpass. Vil anta at Holberg sine skuespill også imponerer, da skuespill og teater er relativt høyt oppe på finkultur totempålen. Det som er kult med Holberg er at han ligger på et humoristisk høyere nivå enn vår tids humoristiske skribenter. Humoren hans er bedre fordi den har innhold. Holberg var en god filosof og levde under et sensur-regime som var så stygt at han måtte gjemme sin filosofi i humor for å få den ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Realverdien Skrevet 24. desember 2021 #175 Del Skrevet 24. desember 2021 I Grosny skrev (Akkurat nå): Det som er kult med Holberg er at han ligger på et humoristisk høyere nivå enn vår tids humoristiske skribenter. Humoren hans er bedre fordi den har innhold. Holberg var en god filosof og levde under et sensur-regime som var så stygt at han måtte gjemme sin filosofi i humor for å få den ut. Min bror leste jeppe på bjerget nylig. Og sendte meg screen shots her og der av vittigheter. Kan helt klart si meg enig i at han er morsommere enn tusse og bonde og gjertsen i alle fall. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå