AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #21 Del Skrevet 8. september 2021 etter åtte runder gav jeg opp, det er ikke noe helsevesen for sånne som oss som sliter, det er avhengig av enkeltmennesker i de ulike deler av helse og man er prisgitt disse desverre. Anonymkode: 2c3b5...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #22 Del Skrevet 8. september 2021 Jeg er faktisk svært uenig. Å bruke ressurser på oppfølging av noe som i de aller fleste tilfeller går helt fint helt av seg selv er slik jeg ser det rent ut sagt idiotisk. Om ting ikke går som det skal så merker man det og kontakter da selv helsevesenet for det. Og ja, jeg har selv hatt to spontanaborter og en kirurgisk abort. Ved den ene spontanaborten måtte jeg i etterkant inn for utskrapning fordi blødningen ikke ga seg. Anonymkode: ab17e...352 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #23 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, flere. Jeg blir sliten av denne generasjonen. Absolutt alt av opplevelser er et traume, en hendelse man må kverne rundt, noe som aldri går over. Anonymkode: 85bb4...1be Og jeg blir sliten av din. Du vet ingenting om meg eller hvor gammel jeg er. Spontanaborten min var ikke det verste, men at jeg måtte gjennom en medisinsk abort to ganger. Og uten at man vet om man er ferdig eller ikke. Og hvis man synes at en spontanabort er "helt greit" så har man vel større problemer i livet. Anonymkode: a1116...d70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #24 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er faktisk svært uenig. Å bruke ressurser på oppfølging av noe som i de aller fleste tilfeller går helt fint helt av seg selv er slik jeg ser det rent ut sagt idiotisk. Om ting ikke går som det skal så merker man det og kontakter da selv helsevesenet for det. Og ja, jeg har selv hatt to spontanaborter og en kirurgisk abort. Ved den ene spontanaborten måtte jeg i etterkant inn for utskrapning fordi blødningen ikke ga seg. Anonymkode: ab17e...352 Tja... for meg gikk det ikke greit av seg selv. Og jeg hadde ingen ide om hvordan det skulle være heller. Og nå sitter jeg her etter to runder og har fortsatt ting som ikke er normalt. Og skulle faktisk ønske at jeg hadde fått mer informasjon i alle fall. Anonymkode: a1116...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabbadoo Skrevet 8. september 2021 #25 Del Skrevet 8. september 2021 (endret) Det er generelt dårlig (rettelse: lite) oppfølging etter utskrivelse på det aller meste i spesialisthelsetjenesten. Det er et samlebånd og i det du går ut døren kommer nestemann inn, og du er glemt. Noen ganger får en en poliklinisk time for en sjekk etter noen uker, men oftest er tanken at du er ferdig når du er ferdig. Dette gjelder det aller aller meste. Lite oppfølging er ikke det samme som dårlig oppfølging, derfor rettelsen min. Det ligger en faglig vurdering bak oppfølgingen, og selv om en mentalt sett gjerne kunne ønsket seg mer, betyr ikke det at en egentlig trenger det for å unngå komplikasjoner. spontanabort er så utrolig vanlig, at en kunne jo fyllt en hel poliklinikk med oppfølging om en skulle følge alle opp etterpå. Men informasjonen om vanlige reaksjoner etterpå og hvor man evt kan henvende seg kunne nok definitivt vært bedre. Generelt sett er det fastlege som skal følge opp dersom det er behov, når spesialisthelsetjenesten er ferdig. Men da må en jo selv ta kontakt. Amathea har også et godt tilbud. Endret 8. september 2021 av yabbadoo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #26 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke jeg som sitter og griner og starter en haug tråder på KG angående at jeg blødde i uke 6. Anonymkode: 85bb4...1be Nei, du ser det som ditt oppdrag i livet og komme og gneldre og kjefte på folk som finner trøst i å snakke mer hverandre. Hvis vi er så forbanna tragiske, så har du helt sikkert noe annet å bruke tida di på eller..? Anonymkode: a1116...d70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #27 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tja... for meg gikk det ikke greit av seg selv. Og jeg hadde ingen ide om hvordan det skulle være heller. Og nå sitter jeg her etter to runder og har fortsatt ting som ikke er normalt. Og skulle faktisk ønske at jeg hadde fått mer informasjon i alle fall. Anonymkode: a1116...d70 Hvis du har "ting som ikke er normalt" så kontakter du jo helsevesenet ang det. Anonymkode: ab17e...352 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #28 Del Skrevet 8. september 2021 yabbadoo skrev (2 minutter siden): Det er generelt dårlig oppfølging etter utskrivelse på det aller meste i spesialisthelsetjenesten. Det er et samlebånd og i det du går ut døren kommer nestemann inn, og du er glemt. Noen ganger får en en poliklinisk time for en sjekk etter noen uker, men oftest er tanken at du er ferdig når du er ferdig. Dette gjelder det aller aller meste. spontanabort er så utrolig vanlig, at en kunne jo fyllt en hel poliklinikk med oppfølging om en skulle følge alle opp etterpå. Men informasjonen om vanlige reaksjoner etterpå og hvor man evt kan henvende seg kunne nok definitivt vært bedre. Generelt sett er det fastlege som skal følge opp dersom det er behov, når spesialisthelsetjenesten er ferdig. Men da må en jo selv ta kontakt. Amathea har også et godt tilbud. Ja, info hadde vært bra! De ansatte på sykehuset var helt skjønne! Men skjønner at de har dårlig tid. Det er ikke deres feil. Men uansett så sitter man der med masse spørsmål. Og på grunn av de usympatiske holdningen mange i denne tråden har, så snakket jeg ikke til noen om spontanaborten min. Jeg tenkte at det var bare å komme seg hjem og gjennomføre det man måtte gjøre. Og trodde faktisk også at det skulle gå som planlagt. Anonymkode: a1116...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #29 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har "ting som ikke er normalt" så kontakter du jo helsevesenet ang det. Anonymkode: ab17e...352 Som jeg skrev, gjorde jeg det. Men de sa at det meste var normalt og at alt sikkert var i orden. Jeg ønsket å tro det så jeg insisterte ikke på en kontroll. Anonymkode: a1116...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #30 Del Skrevet 8. september 2021 Det kommer nok an på hvor langt man er på vei og hva slags symptomer man har. Jeg fikk i hvert fall veldig god oppfølging i Oslo. Jeg mistet brått alle symptomer i uke 12. Uken etter begynte jeg å blø og smertene økte på utover kvelden. Legevakten tok meg inn med en gang. De sendte henvisning til gynekolog og jeg fikk time morgenen etter. Der ble jeg sjekket grundig med ultralyd. Fikk smertestillende og piller som fremskyndet prosessen. Oppfølging hos lege uken etter. Har mistet en gang til i ettertid, men det var i uke 7 og kan ikke sammenlignes. Da ordnet kroppen opp selv og jeg hadde ikke behov for legehjelp Anonymkode: a27b3...1f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #31 Del Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Herregud, nei. Skal helsevesenet belastes for dette unødvendige hysteriet? Det ble ikke et barn, sånn er det. Gå videre og bli gravid på nytt. Anonymkode: 85bb4...1be Er du imot all oppfølgingen gravide får også da? Det går som regel fint av seg selv det også. Ekstremt mye ressurser som gårtil oppfølging av gravide. FOr en helt naturlig prosess.... Anonymkode: a1116...d70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #32 Del Skrevet 8. september 2021 Jeg var allerede på spesialoppfølging da jeg ble gravid for 2. gang (etter et levendefødt barn med endel komplikasjoner i svangerskapet). Hadde fått beskjed om å kontakte sykehuset så fort jeg fikk positiv test, for medisinering og grundig sjekk. Så jeg kontaktet sykehuset i uke 5, fikk oppfølging i uke 6 og aborterte i mellomtiden. Neste gang ringte jeg i uke 4, rakk ikke å få tilbakeringing fra sykehuset engang før jeg spontanaborterte. Neste gang ventet jeg til uke 7, rakk igjen ikke å gå til timen min i uke 8 før jeg mistet. Neste gang igjen ventet jeg helt til uke 11 for å ikke jinxe det, fikk time i uke 13 og hadde hatt en MA. Det er rett og slett alt for vanlig med SA/MA til at sykehuset klarer å prioritere det, selv med høyrisikopasienter som meg. (Jeg endte opp med å gå gravid helt til uke 27 på 5. eller 6. forsøk, da sviktet morkaka igjen... antagelig samme feil som alle de andre gangene.) Anonymkode: bcb03...23a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #33 Del Skrevet 8. september 2021 Oppfølgingen av gravide er på mange måter for dårlig. Har selv opplevd to spontanaborter og fikk absolutt ingen oppfølging ift. det, men det verste var da jeg var 22 uker gravid og plutselig begynte å blø. Da ringte jeg gråtkvalt føden for å få lov til å komme inn på en kontroll, men fikk beskjed om at det ikke var noe de kunne gjøre og jeg fikk bare legge med ned å hvile og se hva som skjedde, og avvente neste ordinære svangerskapskontroll (som var 1,5 uke fram i tid) Det var rett og slett fortvilende å være en håpfull vordende mor og ikke vite om babyen i magen fortsatt var i live eller ikke. Heldigvis gikk det bra (og takk og lov for at jeg hadde doppler!) Anonymkode: 6e3d7...623 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blyana Skrevet 8. september 2021 #34 Del Skrevet 8. september 2021 Da jeg hadde SA i uke 9 så sendte lege meg til gynekolog for å sjekke at det faktisk var en SA. Gynekologen ga meg oppfølgingtime 2 uker etter for å sjekke at alt da var borte. Lege ga meg sykemelding pga smerter, og jeg ble også forespurt om jeg trengte noe samtale eller annen oppfølging. Jordmor spurte meg også om jeg ville ha noe samtale. Føler egentlig jeg fikk helt ok oppfølging, blir fort glemt når man sier at man ikke trenger oppfølging men det er forsåvidt på min egen kappe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2021 #35 Del Skrevet 9. september 2021 Blyana skrev (11 timer siden): Da jeg hadde SA i uke 9 så sendte lege meg til gynekolog for å sjekke at det faktisk var en SA. Gynekologen ga meg oppfølgingtime 2 uker etter for å sjekke at alt da var borte. Lege ga meg sykemelding pga smerter, og jeg ble også forespurt om jeg trengte noe samtale eller annen oppfølging. Jordmor spurte meg også om jeg ville ha noe samtale. Føler egentlig jeg fikk helt ok oppfølging, blir fort glemt når man sier at man ikke trenger oppfølging men det er forsåvidt på min egen kappe. Høres ut som du fikk ganske god oppfølging. Jeg følte at jeg ble overlatt til meg selv og at jeg var "hysterisk" om jeg skulle kontakt for å kreve noe utover det helsevesenet mente jeg trengte. Dette skulle jo bare gå av seg selv. Hadde det gjort det, hadde det vært OK. Det var selvfølgelig trist, men det fysiske var faktisk ganske ille, og spesielt når jeg trodde jeg var ferdig og måtte ha en runde til. Følte på mange måter at "jeg klarte ikke å gjenomføre en spontanabort riktig en gang".. Anonymkode: a1116...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå