Gå til innhold

Hva bør man gjøre de første dagene i DPO-land?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi som har prøvd en stund vet jo hvordan det er. Vi kalkulerer eggløsning, har sex de fertile dagene, tester og temper, og plutselig var man i dpo-land, igjen. Hver gang går man og venter og håper, kanskje denne gangen! Men så når mensen kommer så lurer man gjerne på hva som gikk galt, var det noe jeg gjorde selv? Skulle jeg ikke tatt det glasset med vin, drukket den daglige morgenkaffen? Har jeg spist for lite fisk? Hva ER egentlig lurt å gjøre de første dagene etter eggløsning? Er det i det hele tatt noe man kan gjøre selv for å få spiren til å sitte, eller er det alltid bare helt tilfeldig om det blir graviditet eller ikke? Det er sikkert mange meninger om dette, og noen vil si at det viktigste er å leve som normalt og ikke stresse, men det er jo fryktelig vanskelig å ikke tenke på om man kan ha blitt befruktet når man er i denne fasen. Er det noe som er spesielt anbefalt å gjøre, og noe som man absolutt ikke bør gjøre?

Anonymkode: 821b6...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje greit å holde de større utskeielsene fra første dag i mens til eggløsning. Skader nok ikke å ta et par glass vin etter dpo, men man trenger jo ikke gå på fest å drikke en flaskevin+. 

Mannen bør gjøre det samme, og gjerne unngå større utskeielser et par dager før eggløsning også siden siden kan overleve.

Spise sunt og variert, ta vitaminer og omega 3. Det gjør man hver dag. Unngå matvarer gravide bør unngå under graviditet frem til eggløsning.

Gå turer/trene som normalt 

Tror også det er lurt å ha en god balanse. Ikke stresse for mye, ikke ha alt for mye på timeplanen, hvile innimellom osv. 

Anonymkode: 35efc...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på dette. Er det f.eks. lurt å trene som vanlig, eller vil det gjøre at sjansen for at egget evt klarer å feste seg blir mindre? Det høres sikkert ut som et dumt spm, men tenker på dette. Er i DPO-land nå, og prøver bare å være så rolig og stressfri som mulig når jeg ikke er på jobb, tør ikke ta meg en løpetur engang. 😔

Anonymkode: a0a8e...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Lurer også på dette. Er det f.eks. lurt å trene som vanlig, eller vil det gjøre at sjansen for at egget evt klarer å feste seg blir mindre? Det høres sikkert ut som et dumt spm, men tenker på dette. Er i DPO-land nå, og prøver bare å være så rolig og stressfri som mulig når jeg ikke er på jobb, tør ikke ta meg en løpetur engang. 😔

Jeg trener styrke 2-3 ganger uken og går ellers litt turer. Startet å jogge for ikke lenge siden, men kjenner jeg er rusten. Ved eggløsning unngikk jeg jogging og hard styrketrening den dagen og et par dager etter. Har ingen anelse om det har noe å si. 

Anonymkode: 35efc...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde motsatt og trente fordi eg er tidlig DPO. Tenkte at jogging er bra for kroppen min, øker blodstrøm og generell trivsel, så det må da vere bra for sjansene at det skjer no befruktning. Men aner jo ikkje om det er noko i det, så det var artig å lese at dere har tolka motsatt! 😅 Tviler no uansett på at det vil gjøre den store forskjellen om man gjer ditt eller datt... Men man vil jo legge til rette best mulig🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss_pancake skrev (15 minutter siden):

Gjorde motsatt og trente fordi eg er tidlig DPO. Tenkte at jogging er bra for kroppen min, øker blodstrøm og generell trivsel, så det må da vere bra for sjansene at det skjer no befruktning. Men aner jo ikkje om det er noko i det, så det var artig å lese at dere har tolka motsatt! 😅 Tviler no uansett på at det vil gjøre den store forskjellen om man gjer ditt eller datt... Men man vil jo legge til rette best mulig🙊

Interessant, det du skriver om blodgjennomstrømning, Kanskje jeg er for engstelig og og forsiktig, sannsynligvis. 😄 Håper det lykkes for oss alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Miss_pancake said:

Mener faktisk å ha hørt noe i den gata og at fysisk aktivitet er bra for å klare å bli gravid! 

Anonymkode: c8c53...890

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...