Gå til innhold

Celleprøve og sosial angst

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har utsatt dette. Aldri tatt denne type underlivsundersøkelse,med bakgrunn i sosial angst. Jeg ble mobbet og har mye selvforakt,synes jeg er stygg og ekkel, spesielt når jeg kler av meg. Det er vanskelig å få en slik prøve overstått da det krever mye av meg. Kan de ta noen hensyn til meg om jeg bestiller time? Kan jeg be dem om at jeg blir tildekket mest mulig, så jeg ikke føler at jeg ligger og skræver på utstilling? Jeg hater hvordan jeg ser ut nedentil, i tillegg sliter jeg med veldig mye hårvekst både fremme og bak.. Vanskelig å få det bort

Anonymkode: c0bd4...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta på deg kjole så er du tildekket. 

Anonymkode: dd544...ef6

• Liker 1
Skrevet

Ingen erfaring med akkurat denne problemstillingen dessverre, men det er jo samme prosess for de fleste vil jeg tro. Gruet meg noe fælt jeg også, og stod å gråt når jeg skulle kle av meg. Da sa gynekologen noe jeg aldri glemmer: «Jeg har enda ikke møtt én person som gleder seg til dette, så det slapp av, du er ikke alene om å synes at det er ubehagelig». Lykke til! 

Anonymkode: 2ea5e...2ae

Skrevet

Jeg pleier å dusje rett før så det ikke lukter klamt, og så pleier jeg gå med skjørt så jeg slipper å gå gjennom rommet med rumpa bar. Men det gjør jeg mest for min egen del. De der inne har sett alt før og standarden for at de skal reagere på noe er skyhøy.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen erfaring med akkurat denne problemstillingen dessverre, men det er jo samme prosess for de fleste vil jeg tro. Gruet meg noe fælt jeg også, og stod å gråt når jeg skulle kle av meg. Da sa gynekologen noe jeg aldri glemmer: «Jeg har enda ikke møtt én person som gleder seg til dette, så det slapp av, du er ikke alene om å synes at det er ubehagelig». Lykke til! 

Anonymkode: 2ea5e...2ae

Jeg gleder meg alltid. Det er favoritthelseting å gjøre. Ingenting annet går fortere, få undersøkelser gjør mindre vondt og ingen andre undersøkelser krever at det eneste jeg gjør er å ligge og slappe av i fem minutter. Og ingen annen time i helsevesenet gjør at jeg føler meg like fornøyd med at jeg gjorde det etterpå for så liten kostnad. 

Skrevet

kanskje det føler lettere å gå til en gynekolog, enn fastlege? 
tenk at gyn gjør dette hver dag, BARE dette. Hun/han har sett minst tusen kvinner om de har jobbet bare er par år, og du er nok ikke noe de ikke har sett før. skulle ønske du kunne akseptert kroppen din! å ha hår og slikt er helt naturlig, bare samfunnet som får oss til å tro noe annet. Gjør dette for deg selv, slik at du unngår uoppdagede celleforandringer. det er der verdt! og det tar bare noen minutter.  you can do this! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta på deg kjole så er du tildekket. 

Istemmer denne. Ha på kjole eller skjørt, da føler du seg ikke så naken. Lykke til, dette går bra!

Anonymkode: 237b7...19e

Skrevet

Jeg ville gått til gynekolog fremfor fastlege. Gå først inn på legelisten.no og finn en gynekolog med gode tilbakemeldinger fra pasientene. 

Anonymkode: 357a3...519

Skrevet

Bare tenkt på hun som dukket opp i jumpsuit og endte opp med å ligge bare BH 😂

Gå til gyn og ta på kjole, så er det overkommelig. Så deilig etterpå når det er lenge til neste gang. Lykke til 🙂

• Liker 1
Skrevet
Tone83 skrev (11 timer siden):

Bare tenkt på hun som dukket opp i jumpsuit og endte opp med å ligge bare BH 😂

Gå til gyn og ta på kjole, så er det overkommelig. Så deilig etterpå når det er lenge til neste gang. Lykke til 🙂

Eller tenk på meg som tok av meg på overkroppen også da legen sa at jeg skulle gå bak skjermen og kle av meg. 🙄

Skrevet
Saph skrev (3 minutter siden):

Eller tenk på meg som tok av meg på overkroppen også da legen sa at jeg skulle gå bak skjermen og kle av meg. 🙄

🙈 fort gjort! 

jeg glemte å ta ut tampongen en gang jeg skulle ha underlivsundersøkelse! Fastlegen bare "ehm……"

Anonymkode: 1ca8b...942

Skrevet

Dette går fint 😃 Ta på kjole! Ingen syns det er kjempeartig som sagt, det er over på veldig få sekunder!

Hvis du er redd for hår/lukt kan du barbere deg før du drar og ha med en våtserviett du kan vaske deg med rett før, selv om det på ingen måte er nødvendig, men kanskje lurt for å slappe mer av.

Anonymkode: 24697...05a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

🙈 fort gjort! 

jeg glemte å ta ut tampongen en gang jeg skulle ha underlivsundersøkelse! Fastlegen bare "ehm……"

Anonymkode: 1ca8b...942

Alt man skal måtte gå igjennom 🥴

Skrevet

Jeg syns du får mange gode tips her. Mine beste råd er:

1. Gå til en gynekolog fremfor fastlegen. De gjør, som sagt over her, nesten BARE dette, og de er vant med å håndtere folk som gruer seg enormt.

2. Ring i forkant og forklar situasjonen. Be de gi beskjed til legen, så de er forberedt og kan ta ekstra hensyn. 

3. Hår bryr de seg ingenting om, men om du er plaget av dette kan du vurdere å stusse (går fint med elektrisk trimmer) eller barbere dagen før timen. 

4. Ha med intimservietter og gå på toalettet og vask deg med disse rett før timen. Hjelper iallefall for meg å føle meg så ren som mulig før jeg skal inn.

5. Ha på kjole/skjørt, så slipper du å føle deg like naken.

6. Spør om du kan høre på musikk/lydbok/podkast under undersøkelsen. Det kan hjelpe godt for å distrahere seg selv og tankene.

7. Snakk med legen i starten av timen, før du kler av deg. Gi gjerne beskjed når du ringer om at du gjerne vil dette. 

Dette klarer du! 

• Liker 1
Skrevet
Saph skrev (14 minutter siden):

Haha, godt det ikke bare er meg, skulle ta røntgen og ville være effektiv så jeg tenkte ikke en gang på å gå bak en skjerm eller ha på noe som dekket, kastet bare av meg klærne og han pleieren bare.. "Åja...ok det gikk fort" Og jeg bare "Jaja, er ikke vanskelig jeg".. :ler:

Ts, kunne det ha hjulpet å ha med en venninne eller noe som kan distrahere deg? Har vært med ei som sliter på slike avtaler og hun føler det hjelper mye når jeg står der og gnåler om alt og ingenting. Hår her og der bryr de seg ikke om... 

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden):

Haha, godt det ikke bare er meg, skulle ta røntgen og ville være effektiv så jeg tenkte ikke en gang på å gå bak en skjerm eller ha på noe som dekket, kastet bare av meg klærne og han pleieren bare.. "Åja...ok det gikk fort" Og jeg bare "Jaja, er ikke vanskelig jeg".. :ler:

Ts, kunne det ha hjulpet å ha med en venninne eller noe som kan distrahere deg? Har vært med ei som sliter på slike avtaler og hun føler det hjelper mye når jeg står der og gnåler om alt og ingenting. Hår her og der bryr de seg ikke om... 

😄

Skrevet

Ofte dekker de deg til med et klede eller en håndduk nedentil, slik at du ikke føler deg så naken. 

Men for sikkerhetsskyld ville jeg tatt på meg en lang kjole/ skjørt.

Både fastlege og gynekolog gjøre slike undersøkelser heeele tiden. De er så vant til det. Det er ikke en ting de ikke har sett før og alle underliv er forskjellige. 

En GU er ikke en skjønnhetskonkurranse, det er en nødvendig undersøkelse og ingen bryr seg om hvordan du ser ut nedentil.

Dersom du en gang skal ha barn er det lurt å venne seg til slike undersøkelser allerede nå. Fordi under svangerskapet er underlivet ditt allemannseie 😅

Anonymkode: 5be82...2f8

• Liker 2
Skrevet

Jeg utsatte det en stund selv pga angst. Dagen jeg skulle undersøkes hos fastlegen (som var kvinne) vasket jeg meg nedentil slik jeg pleier, hadde vel en "tredagers" ang hårvekst og tok på meg kjole. Det var enklest med tanke på at det kun var trusa som måtte av og det var enkelt for meg å kunne dekke meg til fort etter undersøkelsen var ferdig.  Det eneste legen anbefalte var å la håret gro, det er jo der av en grunn 😅

Legen var flink til å trygge meg, fortalte alt hun gjorde og når hun gjorde det. Det eneste jeg synes var litt kjedelig er at jeg begynte å blø (som er helt vanlig), men fikk ikke tilbud om papir eller bind/truseinnlegg. 
Gjorde samme undersøkelse hos jordmor og hun var mye flinkere til å forberede meg på hva som kom, men da skulle jeg sette inn spiral samtidig. (Da var det også enklere for min del fordi jeg allerede hadde blottlagt meg på sykehuset i forbindelse med fødsel og visste at undersøkelsen var nødvendig av flere grunner) Begynte å blø da også, men da fikk jeg bind av jordmor. 

Mitt beste tips er: legen/gyn har sett det aller meste før. De har sett lite behåring, mye behåring, Utflod og blod med div farger og lukt. De jobber og fokuserer ikke på utseende ved mindre det er en medisinsk grunn og de viser forståelse for at dette er ubehagelig. Bruk kjole eller skjørt. Pust med magen 

• Liker 1
Skrevet

Min mor på nesten 70 kom hjem fra gyn og hadde tatt på seg trusa på vranga slik at bindet var på utsiden 😂

Anonymkode: d55ba...1d5

• Liker 2
Skrevet

Må legge til at Hun  ikke et senil altså, så hun lo godt selv 👍

Anonymkode: d55ba...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...