Gå til innhold

For lite jern

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok prøver hos fastlegen hvor det kom frem at jeg hadde for lite jern i kroppen.

Mitt nivå var på 6,9 mens referanseverdien som sto i testen lå mellom 9-34. Dette sa meg veldig lite og det var heller ikke noe jeg la skjul på da jeg var hos legen. Jeg spurte hvordan jeg kunne få i meg mer jern, men legen remset bare opp matvarer som jeg allerede spiser.

Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som også sliter med lavt nivå av jern, og hva som har hjulpet dere?

Anonymkode: 846d1...401

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis mat med høyere jerninnhold enn maten du allerede spiser. Som spinat eller andre bladgrønnsaker, bønner og linser, tofu, grovbrød med frø... 

Skrevet

Ikke bland jernrike matvarer med kalsiumrike matvarer, men bland jernrike matvarer med matvarer som inneholder godt med C-vitamin. 
Bruk gjerne kosttilskudd i forbindelse med menstruasjon. Mange opplever Aminojern som mildere mot magen enn andre jernpreparater. Dersom du får hard mage kan apoteket anbefale lakserende midler. 

Anonymkode: 4390c...bf9

• Liker 1
Skrevet

Man kan ikke si at du har jernmangel kun ut fra målt jern. Du må også måle andre prøver som feks ferritin. Jeg vet ikke hvorfor prøven ble tatt, men hvis du har blodmangel eller symptomer på noe, kan du ikke bare slå deg til ro med dette svaret.

Anonymkode: b4426...9cc

Skrevet

Jerntilskudd er veldig effektivt for mange. Finnes ulike typer på apoteket. Kan hende du må prøve noen forskjellige for å finne en som passer for magen din. Jeg har aldri hatt noe problemer med noen av dem, men vet mange får plager. 

Jeg synes det er mye lettere med tilskudd en å spise masse ekstra spinat og leverpostei. 

Anonymkode: a2917...437

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...