Gå til innhold

Hvorfor må vi holde nynorsk kunstig i live?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Språk endrer seg. Noen kommer og noen går. Hvorfor må vi holde nynorsk kunstig i live? Et språk som ikke er levedyktig uten "livreddende maskiner" har strengt tatt ikke livets rett. 

Jeg synes vi skal la språkutviklingen i landet gå sin gang. Dersom det fører til at nynorsk dør ut, så la den dø ut. Jeg ser ikke problemet. Det er ikke sånn at de som bruker nynorsk i dag plutselig en dag vil stå der uten et språk å kommunisere med, de lærer seg andre språk.

Anonymkode: 18ada...fe6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nynorsk er ikke et språk. Ingen som snakker nynorsk. Staten prøver å puste liv i det som en slags Frankenstein men det kommer aldri til å skje.

Urdu er uansett på vei til å bli nytt offisielt språk her. Da tipper jeg nynorsken må vike.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Nynorsk burde være valgfritt. Det er kultur ja, men ikke noe vi trenger å bruke skoletid på. Nynorsk er en ordentlig bøyg som desverre må til for å få den etterlengtede norskkarakteren, og den føles for de fleste meningsløs.  Totalt unødvendig å prakke dette på unge som hverken har interesse eller noengang kommer til å bruke så mye som et eneste ord. Et skriftspråk er nok, deretter burde det brukes tid på NYTTIGE 2 og 3 språk. 

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er så ei disse evinnelige angrepene på nynorsk! 

Anonymkode: 4c310...74c

Hva skal vi som aldri kommer til å bruke nynorsk med dette? Det er litt som å lære å melke ei ku for hånd; historisk og kulturelt, men veldig få får bruk for dette i dagens verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Vi som jobber i det offentlige må beherske nynorsk, for alle har rett til å få skriftlig, offentlig informasjon og kommunikasjon på den målform de har valgt.  Norge er mer enn østlandet. Mange fylker har en blanding av kommuner som velger forskjellig målform, og i skolene kan man nå ofte velge hovedmål og sidemål som det ene eller det andre.

Mange sier at det lønner seg å velge nynorsk som hovedmål og bokmål som sidemål, fordi «alle» får enklere inn bokmål via tv, aviser osv. Selv synes jeg at nynorsk er flott. Nynorsk er heller ikke fullt av utenlandske moteord.

For meg er bokmål mest naturlig, for kommunen og skolene har valgt bokmål, og det var ikke valgmuligheter på den tiden. Jeg hørte ikke om det i alle fall.  Dialekten ligger nok midt i mellom.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har nynorsk som hovedmål men skriv bokmål like godt ( kan få like god karakter i begge målformer) Og det er gjennomgåande faktum det ; nynorskbrukare er meir intelligent enn bokmålsbrukare. 

Dessutan dummer dykk dykk ut når dykk påstår at nynorsk er eit fag, det er det ikkje. Sidemål er ein DEL av eit fag og for mange er bokmål sidemål. Så skal dykk angripe noko så må dykk angripe sidemålet. 

Anonymkode: a3f7c...56b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg har nynorsk som hovedmål men skriv bokmål like godt ( kan få like god karakter i begge målformer) Og det er gjennomgåande faktum det ; nynorskbrukare er meir intelligent enn bokmålsbrukare. 

Dessutan dummer dykk dykk ut når dykk påstår at nynorsk er eit fag, det er det ikkje. Sidemål er ein DEL av eit fag og for mange er bokmål sidemål. Så skal dykk angripe noko så må dykk angripe sidemålet. 

Enig. Og jeg er imot at vi har sidemål. Vi burde ha ett skriftspråk. Jeg bryr meg egentlig ikke om hvilket engang, bare det hadde vært ett. Men nå skriver de fleste bokmål da, så da er jo det et logisk valg. Evt kunne laget samnorsk med prosentandel som brukte språket til hver. Så ca 20 % nynorsk og 80 % bokmål. Dritt i 5-10 år, men så kan vi leve lykkelig alle våre dager etter det. Om 100 år skriver vi bare engelsk uansett. Evt. Kinesisk.

Anonymkode: f8754...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om 100 år skriver vi bare engelsk uansett. Evt. Kinesisk.

Høres ikke ut som du bryr deg i det hele tatt om Norge. Et kvalmt og skremmende scenario.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (2 minutter siden):

Høres ikke ut som du bryr deg i det hele tatt om Norge. Et kvalmt og skremmende scenario.

Hvordan det? Selvfølgelig bryr jeg meg. Men man kan ikke stanse naturlig utvikling ved å påtvinge majoriteten nynorsk, som de verken har bruk for eller interesse av. Totalt sett tror jeg det svekker skriftlige norskkunnskaper. Jeg har hatt nynorsk på skolen, fått gode karakterer, men får jeg spørsmål om å skrive et brev på nynorsk eller engelsk velger jeg 100 ganger heller engelsk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan det? Selvfølgelig bryr jeg meg. Men man kan ikke stanse naturlig utvikling ved å påtvinge majoriteten nynorsk, som de verken har bruk for eller interesse av. Totalt sett tror jeg det svekker skriftlige norskkunnskaper. Jeg har hatt nynorsk på skolen, fått gode karakterer, men får jeg spørsmål om å skrive et brev på nynorsk eller engelsk velger jeg 100 ganger heller engelsk! 

Nynorsk er bare en klein samling av norske dialekter. Helt unødvendig men det skader ikke akkurat det norske språk noe særlig. Å gå over til et totalt fremmed språk derimot betyr at landet har blitt erobret og ikke lenger eksisterer som Norge. Kinesisk i norske gater? Fy faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (3 minutter siden):

Nynorsk er bare en klein samling av norske dialekter. Helt unødvendig men det skader ikke akkurat det norske språk noe særlig. Å gå over til et totalt fremmed språk derimot betyr at landet har blitt erobret og ikke lenger eksisterer som Norge. Kinesisk i norske gater? Fy faen.

Det brukes ganske mye tid og krefter på å lære barn og unge denne dialekten. Disse ressursene kunne blitt brukt til å styrke bokmålslunnskapene. Når i tillegg offentlige brev/skilt/diverse blir så nynorske at en knapt skjønner hva det betyr, som norsk nordmann fra norge, vil jeg si det absolutt svekker norsk skriftlig generelt.

For ikke å snakke om utfordringen med at innvandrere aldri vil kunne ha forutsetning for å kunne lære seg både bokmål og nynorsk. Og hvorfor i alle dager skulle de det.

Trenger ikke å være okkupert for å snakke et annet språk. Regner med du har fått med deg at mange barn nå leker på engelsk? Er vi okkupert nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (3 timer siden):

Urdu er uansett på vei til å bli nytt offisielt språk her. Da tipper jeg nynorsken må vike.

Du tror ikke engelsk blir utbredt her lenge før urdu?

Anonymkode: a995f...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nynorskbrukere mer intelligent? Det er det dummeste jeg har lest. Det vekker riktignok de sm grå med flere språk, men om det er nynorsk eller samisk spiller ingen rolle. Man hadde nok blitt mer intelligent med samisk ettersom det er en annen språkgren.   

Anonymkode: 9941e...cd7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
OlsenHansen skrev (30 minutter siden):

Nynorsk er ikke en dialekt, Det er basert på de moderne norske dialektene og det gamle landsmålet, i motsetning til bokmål, som ble basert på riksmål som igjen er basert på dansk.  
Jeg vet ikke hvor mange det er som fortsatt foretrekker nynorsk, men jeg tror at det er ganske mange, og av forskjellige grunner. Dette kan sikkert en norsklærer fortelle mer om enn hva jeg tror og synser.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden):

Nynorsk er ikke en dialekt, Det er basert på de moderne norske dialektene og det gamle landsmålet, i motsetning til bokmål, som ble basert på riksmål som igjen er basert på dansk.  Jeg vet ikke hvor mange det er som fortsatt foretrekker nynorsk, men jeg tror at det er ganske mange, og av forskjellige grunner. Dette kan sikkert en norsklærer fortelle mer om enn hva jeg tror og synser.

Nynorsk er en samling av dialekter, hovedsaklig vestlandske. Det fungerer ikke som språk fordi det er kunstig. Moldensere snakker en viss måte fordi de liker det og dialekten utvikler seg deretter. Å tro at at en Stavangermann føler det er naturlig å begynne å snakke Møre dialekt pga. Ivar Aasen er feil. Det er akkurat det som gjør nynorsk så irriterende for mange. Det er et tåpelig forsøk å bevare norske dialekter som ikke trenger å bevares og samtidig påtvinge folk å skrive en dialekt som for dem er fremmed. 

Dansk er som norsk utviklet fra norrønt og er mye mer legitimt som et samlende riksmål. Nynorsk er bare feberfantasiene til en ekstrem nasjonalist som av en eller annen grunn har fått fotfeste i et land som frastøter alt annet som kan kalles nasjonalt.

Til informasjon, jeg "snakker nynorsk" men hater likevel dette språket. Det er ikke et ekte språk. Det er Esperanto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del av Norges historien. Diktere, forfattere, politikere har og bruker nynorsk som sitt skriftspråk. Får du et brev fra en offentlig etat så har du rett å få det på ditt skriftspråk. Veien hit er særegent for Norge, og er noe vi bør bevare og beherske. På ungdomskolen likte jeg selv spesielt å skrive og lese dikt på nynorsk. Det å finne gleden i faget med mine lese og skrivevansker var avgjørende for min skolegang. Og jeg fant gleden først i dikt, hovedsakelig dikt skrevet på nynorsk. 😄Jeg er klar over at det er populært å klage på nynorsken. Skulle bare ønske vi heller prøvde å se gleden og nytten med begge skriftspråkene, framfor å rakke ned på en av dem.

Anonymkode: b0a12...fc5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er tilhenger av nynorsk, men her var det flere nynorskfeil? 

Anonymkode: a3299...17b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (12 minutter siden):

Nynorsk er en samling av dialekter, hovedsaklig vestlandske. Det fungerer ikke som språk fordi det er kunstig. Moldensere snakker en viss måte fordi de liker det og dialekten utvikler seg deretter. Å tro at at en Stavangermann føler det er naturlig å begynne å snakke Møre dialekt pga. Ivar Aasen er feil. Det er akkurat det som gjør nynorsk så irriterende for mange. Det er et tåpelig forsøk å bevare norske dialekter som ikke trenger å bevares og samtidig påtvinge folk å skrive en dialekt som for dem er fremmed. 

Dansk er som norsk utviklet fra norrønt og er mye mer legitimt som et samlende riksmål. Nynorsk er bare feberfantasiene til en ekstrem nasjonalist som av en eller annen grunn har fått fotfeste i et land som frastøter alt annet som kan kalles nasjonalt.

Til informasjon, jeg "snakker nynorsk" men hater likevel dette språket. Det er ikke et ekte språk. Det er Esperanto.

Du sier det selv; "ekstremnasjonalisme". Er enig i at nynorsk er et produkt av 1800-tallets strømninger, på samme måte som bunaden er en reproduksjon av europeiske folkedrakter med krydder av bonderomantikk. 

Men all nasjonalisme er kosmetisk. Den nasjonalistiske ideologien du selv fremmer er bare cherry picking om hva det vil si å være norsk. Forkaste det man ikke liker fordi det er vanskelig (nynorsk), fremme det man liker (arisk rase, kristendom....)

Anonymkode: 7c0ad...39b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...