Gå til innhold

Østrogenfrie p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvis du er følsom overfor hormoner, kan du jo prøve NuvaRing. De inneholder riktignok både østrogen og gestagen, men du får i deg mindre enn ved p-pillebruk.

Den er testa ut Hera, med lite hell. Det reklameres jo at man ikke vil merke hormonene noe særlig siden de holder seg "lokalt" der nede, men jeg reagerte om ikke værre så like ille som ved p-piller.

Jeg har kikket litt på Lady comp og pearly, for mer naturlig enn det får man det jo ikke. Jeg tror jeg heller mer mot den slags prevensjon, for jeg vet hvor godt kroppen blir påvirket av hormoner. Etter siste pilleslutt slet jeg fremdeles med ettervirkninger 1,5 år etterpå :forvirret:

Spiral kunne jo som sagt vært noe, men det er jo også et fremmedlegeme man setter inn i kroppen.

Har søkt litt på LC og Pearly her inne og fant mange fine svar. Kanskje det er værdt en titt meya84? :icon_smile:

Videoannonse
Annonse
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg bruker også Cerazette siden jeg ikke tåler p-piller med østrogen særlig godt. Har bare positive erfaringer med den. Blødde en del i begynnelsen, men det gikk over rett før jeg skulle begynne på det tredje brettet.

Skrevet

oki..takk for svar dere :) Må nok komme meg til legen igjen snart..skal skjekke ut tipsene der har gitt meg!!

Skrevet

Hiver meg på lovprisningen av Cerazette. Får høyt blodtrykk av østrogen(altså er p-piller, p-plaster mm utelukket) og andre tradisjonelle minipiller fikk jeg bivirkninger av. Har gått på Cerazette i snart ett år og har ikke merket andre bivirkninger enn at mensen er borte.

Ellers så vet jeg ikke om du har prøvd p-stav som heller ikke inneholder østrogen. Spiral er det og mange som er fornøyd med. Kobberspiral vil vel kanskje være tingen for deg siden den er uten hormoner. Og ja, du kan få spiral selv om du ikke har barn.

Skrevet

Alwa: Hvilke ettervirkninger sååå lenge eeterpå?? :overrasket:

Merker jeg er utrolig sensitiv for sånt selv..så vil ikke putte i meg noe som kan gi ettervirkninger!!

Skrevet

Det største problemet var huden min.Jeg har alltid hatt fin hud og aldri vært plaget av kviser, men kort tid etter at jeg sluttet på pillene begynte jeg å få harde knuter under huden. De syntes ikke så godt, men de var veldig ømme og vonde. Jeg slet som sagt i 1,5 år før problemet ga seg, og da fikk jeg hjelp av ei innen alternativ medisin som "renset" kroppen innenfra og hjalp meg å få hormonnivået på plass igjen. Nå er jeg heldigvis som før igjen men jeg forsøkte mye da det stod på og kremer og lignende hadde som regel ingen virkning.

Det tok også lang tid før syklusen kom i gang som normalt. Eggløsninga var på plass igjen med en gang, men jeg visste aldri når jeg fikk tantebesøk. Og syklusen min var alltid til å stille klokka etter før, så jeg syntes i grunnen det var ganske slitsomt.

Og mens jeg brukte p-piller hadde jeg i grunnen de fleste bivirkningene man kunne ha, både av Jasmin og Nuvaringen. Så jeg er i grunnen veldig skeptisk til all prevensjon som inneholder hormoner, for jeg kjente så forferdelig godt på kroppen hva slags forandringer det gjorde med den.

Jeg er litt frista til å forsøke Cerazette da. Det virker som de fleste bivirkningene som oppstår ved bruk av den er småblødninger, spesielt i begynnelsen og det skal jeg klare. Men som sagt, er forferdelig skeptisk så Pearly/lady comp frister nok aller mest. Litt mer styr rundt kanskje, men da tukler jeg hvertfall ikke med kroppen min.

Skrevet

oki skjønner.. nå har jeg bare prøvd et merke, yasmin, men det var nok for meg ass! orker ikke det der i tillegg til tretthetsyndromet..

Hva er pearly/lady comb?Har du noen linker? som sagt ganske utvitende på området :rodme:

Skrevet
http://www.buenaventura.no/

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror du skal ha rimelig stabil syklus for å unngå "uhell" med disse her.

Legen min anbefalte det i hvert fall ikke til meg, siden barn er veldig uaktuelt for meg nå.

Skrevet

Jeg har elendige erfaringer med Cerazette og skal aldri bruke de igjen: Fikk betennelser i huden som var svært vonde og måtte opereres bort.

Skrevet
Legen min anbefalte det i hvert fall ikke til meg, siden barn er veldig uaktuelt for meg nå.

Samme her. Har snakket med to leger angående slikt prevensjonsmidler og begge to bare lo og sa at sikkerheten var dårlig. Jeg tenker også at det er mye som kan gå feil her, og det er helt uaktuelt å bruke slik prevensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...