Gå til innhold

Østrogenfrie p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har forsøkt disse?

Jeg tåler svært lite av det markedet har å by på av prevansjon i dag, og er litt fortvila. Jeg er meget sensitiv til vanlige p-piller (også de med minst hormon innhold) og reagerer så fort pille 1 er tatt. P-ring er også forsøkt så hormonpreparater i seg selv er utelukket.

Jeg har hørt at det skal finnes p-piller på markedet uten hormoner og lurer på om noen har ærfaring fra disse?

Er det flere her som har det samme problemet, som kan fortelle litt om sine ærfaringer?

Jeg hadde satt stor pris på det :blomst:

*siden jeg plutselig ble bittelitt mer opplyst forandret jeg overskrifta noe ;) *

Endret av ~Alwa~
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som har forsøkt disse?

Jeg tåler svært lite av det markedet har å by på av prevansjon i dag, og er litt fortvila. Jeg er meget sensitiv til vanlige p-piller (også de med minst hormon innhold) og reagerer så fort pille 1 er tatt. P-ring er også forsøkt så hormonpreparater i seg selv er utelukket.

Jeg har hørt at det skal finnes p-piller på markedet uten hormoner og lurer på om noen har ærfaring fra disse?

Er det flere her som har det samme problemet, som kan fortelle litt om sine ærfaringer?

Jeg hadde satt stor pris på det  :blomst:

Hørtes interessant ut, har du noe navn på dem?

Skrevet

Nei, desverre ikke. Jeg skal til lege på onsdag så jeg skal forhøre meg litt da.

Synes det høres litt for godt ut til å være sant. Nesten så jeg tror jeg kan ha misforstått det den forrige legen sa til meg :ler:

Er det ikke nettopp hormonene som gjør at p-piller fungerer som de skal da? :klø:

Skrevet
Nei, desverre ikke. Jeg skal til lege på onsdag så jeg skal forhøre meg litt da.

Synes det høres litt for godt ut til å være sant. Nesten så jeg tror jeg kan ha misforstått det den forrige legen sa til meg :ler:

Er det ikke nettopp hormonene som gjør at p-piller fungerer som de skal da?  :klø:

Trodde jeg også, men det forskes jo hele tiden på slikt, så hva vet jeg. Hold oss oppdatert da? :)

Skrevet

Er du sikker på at du mener hormonfrie, og ikke østrogenfrie? Har aldri hørt om en p-pille helt uten hormoner. Derimot finnes det en østrogenfri p-pille (det er som oftest østrogenet som gir alle bivirkningene) som heter Cerazette. Jeg har prøvd den, og var forsåvidt veldig fornøyd bortsett fra én ting. Jeg blødde kontinuerlig (bare litt, og hadde ingen mens utenom) i 4 mnd (evt bivirkninger skulle forsvinne etter 2-3 mnd), så jeg sluttet. Legen sa siden at dette var et svært vanlig problem med de pillene. Men, som alt annet må man jo bare prøve og se selv, alle reagerer forskjellig.

Skrevet

Tror nok Arkana har rett. Jeg fant dette hos doktor online nå nettopp:

Hvis du ikke tåler minipiller, tror jeg du helt skal holde deg fra hormoner, for du får ikke noe som er svakere. (f.eks. den østrogen-fri p-pille Cerazette inneholder mye mer hormon).

Så da var det nok østrogenfri jeg mente :forvirret:

Skrevet

Så da var det nok østrogenfri jeg mente  :forvirret:

Det hørtes litt mer logisk ut ja :) P-piller uten hormoner er omtrent som vitaminpiller uten vitaminer.

Sikkert lurt å forandre på overskriften hvis du vil ha flere svar.

Skrevet
Det hørtes litt mer logisk ut ja :)  P-piller uten hormoner er omtrent som vitaminpiller uten vitaminer.

Godt poeng :ler:

Da lært jeg noe nytt i dag også :sjenert:

Skrevet

Men selv om jeg plutselig lærte noen nytt så er jo i og for seg problemet der enda. Jeg og min kjære hadde ikke helt sett for oss et familieliv enda. Så om noen har noen råd og tips å komme med så tar jeg gjærne i mot :smile:

Skrevet

Jeg brukte mini-piller i mange år og var veldig fornøyd med det.

Skrevet

Hvis du ikke tåler østrogenfrie p-piller (de fungerer som mini-piller), så gjenstår det i grunnen bare kondom, pessar og kobberspiral. Jeg er kjempefornøyd med sistnevnte, gjør du et søk så finner du mange tråder om alle alternative.

Skrevet

Kondom tåler jeg ikke og skal vi bruke de latexfrie må jeg bruke glidemiddel, og det tåler jeg heller ikke. Har vært inne på tanken på pessar, men jeg må ærlig innrømme at det frister lite. Og spiral tør jeg ikke sette inn enda, med tanke på faren for sterilitet og at jeg ikke har fått de barna jeg vil ha enda.

Jeg er ikke så enkel jeg da sjøh :sjenert:

Skrevet
Kondom tåler jeg ikke og skal vi bruke de latexfrie må jeg bruke glidemiddel, og det tåler jeg heller ikke. Har vært inne på tanken på pessar, men jeg må ærlig innrømme at det frister lite. Og spiral tør jeg ikke sette inn enda, med tanke på faren for sterilitet og at jeg ikke har fått de barna jeg vil ha enda.

Jeg er ikke så enkel jeg da sjøh  :sjenert:

Det er vel ingen leger som tror at faren for sterilitet øker med spiral alene mer. Men synes jeg har skrevet mye om dette før..

Skrevet

Jeg trodde man ikke satt inn spiral på barnløse jenter jeg, på grunn av en viss risiko for sterilitet?

Er da ikke så lenge siden jeg hørte snakk om det :overrasket:

Skrevet
Jeg trodde man ikke satt inn spiral på barnløse jenter jeg, på grunn av en viss risiko for sterilitet?

Er da ikke så lenge siden jeg hørte snakk om det  :overrasket:

Søk etter kobberspiral så finner du masse info.

Skrevet

Har søkt og fant en del svar. Greit jeg fikk oppdatert meg på den fronten også ;)

Takk skal du ha Susanne :bukke:

Skrevet

Hvis du er følsom overfor hormoner, kan du jo prøve NuvaRing. De inneholder riktignok både østrogen og gestagen, men du får i deg mindre enn ved p-pillebruk.

Skrevet

oki, mulig det er dumt sp.mål, men hva er forskjellen på p-piller å mini-piller?

Sliter jo med akkurat det samme som trådstarter, har nevnt det i en tidligere tråd her..

Skrevet
hva er forskjellen på p-piller å mini-piller?

Forskjellen er at minipiller bare inneholder ett hormon: progesteron. De har færre bivirkninger men et slingringsmonn på bare 3 timer, mens vanlige p-piller har et slingringsmonn på 12 timer. Cerazette er egentlig en minipille, men den har samme slingringsmonn som en p-pille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...