Gå til innhold

Drikker dere kaffe og alkohol som normalt under prøvetiden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg drikker mye kaffe.. 3-5 kopper om dagen. Drikker ikke noe særlig alkohol men kan jo gjerne bli noen glass vin i løpet av helgen. Forholder dere dere til retningslinjene som om dere er gravide i prøvetiden? :) Eller lever dere som normalt frem til positiv test? :) 

Anonymkode: 08b41...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har konkludert med at eg lever som normalt inntil veka før IKM. Har prøvd å tilpasse både mat og drikke til det optimale, men det gjekk for hardt over psyken når det då ikkje klaff. Prosessen skal jo vere gøy helst ;)  Om vi får langvarige utfordringer med å bli gravide skal eg heller revurdere og avstå frå diverse. Så skal det jo seies at det ikkje er snakk om altfor store mengder heller. Eit par enheter i helga, 2-3 kaffikopper ila arbeidsdagen, og ellers variert kosthold. Gjør det som får deg til å føle deg best :) 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forholder dere dere til retningslinjene som om dere er gravide i prøvetiden? :) 

Ja. Jeg tok ingen sjanser da jeg var prøver. Det er sikkert liten sannsynlighet for skader på fosteret, men samtidig er det lettest å skade fosteret i 1.trimester. Jeg var ikke prøver lenge da, så man må jo veie den psykiske helsen opp mot risikoen, som den over meg. 

Anonymkode: bc206...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk kaffe som normalt, men jeg var sjelden over maxanbefalingen uansett. Droppet alkohol mens jeg var prøver, ville ikke ta noen sjanser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut koffein under graviditeten min i fjor. Begynte ikke å drikke koffein igjen etter SA, og tenker å fortsette sånn. Drikker koffeinfri da, så litt koffein får jeg i meg.  I tillegg har jeg nå kuttet alkohol i en månedstid, tenker fortsette sånn en stund. Finnes mange gode alkoholfrievarianter av øl, så føler ikke jeg går glipp av noe. Er flere grunner til at jeg har kuttet i alkohol da, men i forhold til prøving så tenker jeg det er greit for å vite at i alle fall det ikke er en grunn til at jeg ikke blir gravid. 

Anonymkode: ae253...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levde som normalt. Veien til baby trakk ut i tid, og vi var på full fart mot ivf. Om jeg skulle levd som gravid hadde jeg blitt sprø. 

Anonymkode: 351a4...f24

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg levde som normalt, men så drikker jeg ikke så mye kaffe og alkohol til vanlig heller. Ville droppet fest/bytur mellom eggløsning og mens, eller i det minste tatt en tidligtest først. 

Anonymkode: f1d4b...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første månedene forholdt jeg meg til det, men det har sklidd ut mer og mer. Nå sist tok jeg et par glass vin 12 dpo. Blir litt motløs når det trekker ut sånn og kjenner jeg får litt «gi beng» holdning frem til jeg evt sitter der med positiv test. Litt sur, litt lei 😂

Anonymkode: 66b52...254

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk og drikker mye mer kaffe enn deg, kan gå med halvannen kanne ila en dag. 😐

Uansett: jeg levde som normalt under prøvetiden. Drakk kaffen jeg ønsket og tok et glass vin hvis det passet seg sånn og jeg hadde lyst på. Jeg tok folat og vitamintilskudd da. 

Dagen før positiv test skulle jeg ta et glass vin og det første som slo meg var at den vinen plutselig smakte dritt også ble jeg super kvalm. Det ble med en slurk. 

Endret av GulSitron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg levde som vanlig :) De siste 2-3 dagene før IKM forsøkte jeg å ikke booke inn noen store fyllefester da og tok det litt rolig på alkoholinntaket. Men jeg drakk alkohol og kaffe tidligere i dpo-perioden, drakk vel 1-3 store kopper kaffe om dagen vanligvis. Det tok lang tid for oss så jeg orket bare ikke drive å leve som gravid og bli skuffet og ja..det ble litt mye. Snakket med legevenner som sa at det var ok og det viktigste var at jeg gjorde som anbefalt når jeg hadde positiv test (og som prøver så tester man jo gjerne tidligere enn folk som blir gravide ved uhell). Nå har ikke jeg kuttet kaffe helt ut som gravid heller da.. men kuttet veldig ned og er langt under anbefalt koffeinmengde daglig iallfall. Folat tok jeg jevnlig mens vi prøvde. 

Anonymkode: d2e4a...75e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker kun 1 kopp kaffe om dagen. Levet søm normalt, tenk om det tar 1år å bli gravid...Men selvsagt, om vi skulle støte på problemer, så går vi jo til gyn for sjekk. Og da blir jeg jo sikkert mer forsiktig. Enn så lenge nyter jeg alkohol, men tenker være noe forsiktig i tiden etter eggløsning. 

Anonymkode: f86ce...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg drikker mye kaffe.. 3-5 kopper om dagen. Drikker ikke noe særlig alkohol men kan jo gjerne bli noen glass vin i løpet av helgen. Forholder dere dere til retningslinjene som om dere er gravide i prøvetiden? :) Eller lever dere som normalt frem til positiv test? :) 

Jeg er altfor glad i Coca Cola,. Det er jo koffein i det. Men jeg drakk det i prøvetiden, og i ivf-forsøket. Jeg drikker jo litt mye av det og, så jeg lurer på om jeg skal kutte det helt i neste ivf-forsøk for å se om det bidrar til en positiv graviditetstest, men har liten tro på det altså. Jeg drakk ikke noe alkohol i 5 uker i ivf-forsøket, men jeg fikk allikevel negativ gravidietstest. Hører om de som drikker et glass vin før innsett. Og allikevel blir gravid. 

Har dårlig tro på at Coca-Cola har fungert som prevensjonsmiddel for meg i alle år ;) . Tror nok det er andre ting som gjør at jeg ikke har blitt gravid. Men man kan aldri si aldri altså. 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var fersk prøver tok jeg alle forhandsregler etter eggløsning. For de fleste tar det ikke lang tid, og da er det unødvendig å risikere noe, når forskning viser at selv små mengder alkohol under den første celledelingen kan skade.

Men så ble vi langtidsprøvere. Jeg begrenset fortsatt kaffekopper til 2-3 kopper om dagen. Men tok 1-2 glass vin her og der også i lutealfasen. Men det var virkelig aldri et tema å gå på fylla som prøver. 

Anonymkode: 04466...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever helt som normalt. Har nylig sluttet på spiral og det tar nok litt tid før alt er igang igjen.

Jeg kommer til å leve som normalt inntil positiv test, men jeg kommer nok også til å teste oftere. Skal drikke vin ikveld, så tok en test for sikkerhets skyld. 

Anonymkode: bce96...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...