Gå til innhold

Hvor er INNVANDRINGSDEBATTEN?

Fremhevede innlegg

Skrevet

EØS og Schengen bør vi nok komme oss ut av. Nesten koste hva det koste vil. Det er på mange vis litt trist, for det har mange positive sider også. Europa er vi del av, og det er naturlig at vi samordner oss, og at grenser hviskes ut.

Europa er dog i stor og rask endring, det er ikke usannsynlig at den arbeidsinnvandring vi i dag ser fra andre EU/EØS land, vil se annerledes ut om 5-10 år frem i tid.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Alphamale skrev (19 timer siden):

Innvandringsdebatten virker TOTALT fraværende i absolutt alle valgdebatter. Så fort en frp/høyrepolitiker kommer inn på temaet tar det ikke mange sekundene før programlederen avbryter og peiler inn på et annet trma raskest mulig, for innvandring snakker man ikke om. Det er generaliserende....

Mediehusene tjener penger på og formidle informasjon, nyheter og debatter som handler om ting folk ønsker og høre om. Derfor foretar de mange undersøkelser om hva folk er interessert i og hva folk vill høre mer om. Det er rett og slet dårlig butikk og snake om ting folk ikke er interessert i. Derfor tilpasser de helle tiden innholdet i debattene til det flertalt er interessert i. Innvandring har kommet langt ned på alle spørreundersøkelser som undersøker hva folk er opptatt av, derfor bruker ikke mediehusene tid på dette.  

Jeg synes det er et bedre system at de undersøker hva folk vill høre om og gir oss det, end at noen få redaktører skal bestemme selv hva som er viktig og ikke viktig før valget. Mediene bør jo ikke være partiske eller tilpasse informasjonen de gir til det politiske resultatet de ønsker selv.

Alphamale skrev (20 timer siden):

En annen ting som irtiterer meg veldig er hvorfor det ikke er et MINIMUMSKRAV at man kan lese og skrive flytende norsk for å få utdelt kanskje verdens mest verdifulle pass og statsborgersskaå. Og hvorfor skal man kunne stemme i et Norsk valg på ørten ulike arabiske og afrikanske språk som får konsekvenser for hele det norske demokratiet?

Jeg har kraftig dysleksi, så hvorvidt jeg er i stand til og skrive flytene norsk kan diskuteres😅 og om jeg skule flytte til et nytt land og lære meg språket der hadde det aldri blitt i nærheten av flytene! Jeg synes det er feil om vi innførte krav til og få norsk statsborgerskap som jeg (som er født og oppvokst her) ikke er i stand til og innfri. 

Poenget med demokrati er jo at alle skal få være med og bestemme, begynner vi og sette for mange krav til hvilke deler av befolkningen som får stemme så har vi ikke noe demokrati lenger. 

Skrevet (endret)
Alphamale skrev (21 timer siden):

En annen ting som irtiterer meg veldig er hvorfor det ikke er et MINIMUMSKRAV at man kan lese og skrive flytende norsk for å få utdelt kanskje verdens mest verdifulle pass og statsborgersskaå. Og hvorfor skal man kunne stemme i et Norsk valg på ørten ulike arabiske og afrikanske språk som får konsekvenser for hele det norske demokratiet?

Det ER krav til norskkunnskaper på nivå B1 for å få statsborgerskap, noe som er forholdsvis avansert norsk. Flytende er det nok ikke, men ser at du også har ganske mange skrivefeil i innlegget ditt, så det er kanskje ikke så nøye. 

Man må forresten også bestå en prøve i samfunnskunnskap for å bli norsk statsborger, så sånn sett tror jeg nyslåtte statsborgere står sterkere enn mange her inne når de skal gjøre sine valg.

Endret av Mardrøm
  • Liker 1
Skrevet
Madame Butterfly skrev (13 timer siden):

Jeg tror at majoriteten av disse 90% ikke tar innover seg innvandringspolitikk, og er naive i forhold til problemstilling og i forhold til konsekvenser. Folk flest har er positivt syn på sine medmennesker.

Det er veldig mange av de stemmeberettigede her i landet som har helt minimalt med innvandrere å gjøre. De merker ingenting av de mer direkte negative konsekvenser av innvandring. De kjenner ingen innvandrere, de omgås aldri innvandrere. De ser knapt innvandrere. Kanskje en lege ved sykehus, kanskje på bussen en gang i blandet. De ser Raja og Tadjik på TV, og svært lite annet. De hører tall som 3000 flyktninger, og tenker det er da ikke så mange.

Det er media sitt ansvar å få tall, statistikker, nformasjon om kostnad ut til folket. Jeg er helt enig med TS om at media forsømmer denne oppgaven på dette tema.

Jeg vil påstå at endringene i samfunnet skjer så raskt, at folk ikke evner å ta innover seg dagens problemstillinger. Ikke uten grundig informasjon og debatt. Folk er opptatt av de nære ting, ting de ser, som påvirker egen hverdag, saker de har informasjon om. 

Demokratiet vil ikke fungere uten fri flyt av informasjon. Her kommer absolutt SSB skandalen inn. Det var absolutt hårreisende hva som der foregikk. Denne Meyer skulle aldri hatt en slik stilling. 

Ja, til informasjon ut til folket! 

Raja og Tajik er ikke innvandrere. 

Skrevet

I år har mediene tydeligvis bestemt at det skal dreie seg om klima. Klima klima klima, og selvsagt oljepenger.

• Liker 8
Skrevet
Callisto83 skrev (21 minutter siden):

I år har mediene tydeligvis bestemt at det skal dreie seg om klima. Klima klima klima, og selvsagt oljepenger.

Er vi heldig så får MDG-Rødt-SV til legalisering av narkotika også, det går jo så flott i Nederland og San Francisco :)

Skrevet
Alphamale skrev (På 6.9.2021 den 1.55):

Innvandringsdebatten virker TOTALT fraværende i absolutt alle valgdebatter. Så fort en frp/høyrepolitiker kommer inn på temaet tar det ikke mange sekundene før programlederen avbryter og peiler inn på et annet trma raskest mulig, for innvandring snakker man ikke om. Det er generaliserende....

Innvandring, hovedsakelig ikke-vestlig har svært mye å si for mange fordi det påvirker så store deler av samfunnet vårt. Bla.a. viktigste årsaken til fattigdom og barnefattigdom, endret demografi med begynnende større og flere innvandrergetthoer. Mer kriminalitet, mer utenforskap, mindre fellesskapsfølelse. Historisk sett har Norge og Skandinavia vært ganske unike i vesten ved at vi har vært så homogene, noe som har skapt dygnadsånden, fellesskapssfølelsen og samholdet, demokratiet, troverdigheten til myndighetene, tryggheten.

I 1990 hadde Afghanistan 12 millioner innbyggere. I dag er det over 38 millioner innbyggere. 26 millioner flere bare i Afghanistan på 30 år!!!! På tross av alle millioner afghanere som har reist ut av landet...... do your math og sjekk tall for andre ikke-vestlige land og legg ssmmen. Hvor mange av de har vi plass til på verdens mest befolkningstette kontinent? 

Ja! Det har vært kriminalitet, vold og slåssing til alle tider. Men hvorfor skal vi importere enda mer av det? 

Her har mediene som den tredje statsmakt, spessielt Tv2 og NRK som TV/nyhetssdistrubitører et ansvar.

skandinavia homogene ? Sverige var engang en stormakt i skandinavia og blant annet rulet Norge..når de mistet statusen som stormakt så gjorde dem seg selv til en MORALSK stormakt i skandinavia og åpnet grensene sine fullstendig, noe vi ser konsekvensene av idag når alt av kriminelle mafiaorganisasjoner i norden kjemper om dopmarkedet i Sverige.

Skrevet

Innvandringsdebatten foregår vel stort sett her på KG.

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett, TS, at innvandringsdebatten uteble i år. Det er rart med tanke på at tidligere i år kom det resultatene fra flere spørreundersøkelser som viste at innvandringer er blant de topp 3 temaene velgerne er mest opptatt av. 

Jeg mistenker at andre ting som klima og pandemi har tatt litt mye plass i år og det er utvilsomt mye bidrag fra media om å ikke snakke om innvandring og problemene der. Jeg stusser litt over at Frp ligger så lavt når det gjelder en av partiets fanesaker og ikke lager mer støy om konsekvensene for Norge hvis de rødgrønne får det som de vil. 

• Liker 4
Skrevet

Main stream mediene virker å ha en sammensvergelse for at miljø/klima samt regjeringsskifte skal være tema i år...

Debatten finnes, men da må du se utenfor de vanlige "aksepterte" mediene ;) 

• Liker 6
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (8 timer siden):

Du har helt rett, TS, at innvandringsdebatten uteble i år. Det er rart med tanke på at tidligere i år kom det resultatene fra flere spørreundersøkelser som viste at innvandringer er blant de topp 3 temaene velgerne er mest opptatt av. 

Det er vel ikke rart at vi ikke diskuter innvandring nå, når undersøkelsene som viste interesse for dette kom tidligere i år.  Mediene, politiske partier og andre interesserte undersøker dette forløpene for og tilpasse "produktet" sitt best mulig til flertallets ønsker. Da gir det jo ingen mening at de skulle bruke gamle målinger. Når du ser på det siste året vi har hat er det vel heller ikke så rart at fokuset til flertallet er litt endra fra tidligere valg. 

Drizzt skrev (8 timer siden):

Jeg mistenker at andre ting som klima og pandemi har tatt litt mye plass i år og det er utvilsomt mye bidrag fra media om å ikke snakke om innvandring og problemene der. Jeg stusser litt over at Frp ligger så lavt når det gjelder en av partiets fanesaker og ikke lager mer støy om konsekvensene for Norge hvis de rødgrønne får det som de vil. 

Jeg tror ikke du trenger og mistenke dette, både Aftenpoden (en podkast laget i Aftenbladet) og Gjever og gjengen (en podkast laget i VG) har bekreftet det. De har snaket mye om at miljø og forskjeller i samfunnet (sannsynligvis en konsekvens av pandemien) er mye viktigere for folk nå, og hvordan hva folk er opptatte av leger føringer for hva som blir fokusert på. Frp ønsker jo også og nå ut til flest mulig og de bruker nok derfor lignende undersøkelser til og bestemme hva de snaker om. Det er jo ikke sånn at de kun kan snake om politikk på debatter, ønsket de og snake mer om innvandring kunne de gjort det i blant annet leserinnlegg eller på FB. Når de velger og ikke snake så mye om innvandring som de har gjort før, skyldes det nokk at dette ikke er en like viktig sak for flertallet som det har pleid og være. 

Jeg tror det er lite sannsynlig at VG, Aftenbladet og Frp samen har laget en plan for og hjelpe de rødgrønne ved og ikke snake om innvandring. De hadde ikke risikert og tape penger, lesere eller stemmer på og ikke snake om det folk flest bryr seg om.  

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Skrevet

De hadde en debatt om Afghanistan, NRK hadde invitert ei dame fra Afghanistan som forklarte hvorfor hun flyktet til Norge for noen år siden. NRK starter debatten som var manipulert av NRK, den startet slik, « hvordan kan vi i størst mulig grad hjelpe flyktninger fra Afghanistan» det var en fra Sv og en fra FrP som diskuterte mot hverandre. NRK kunne heller ha spurt, hvorfor er det nesten umulig å integrere afghanere eller hvordan vil en masse innvandring fra Afghanistan endre Europa?

• Liker 7
Skrevet
Alphamale skrev (På 6.9.2021 den 1.55):

Innvandring, hovedsakelig ikke-vestlig har svært mye å si for mange fordi det påvirker så store deler av samfunnet vårt. Bla.a. viktigste årsaken til fattigdom og barnefattigdom, endret demografi med begynnende større og flere innvandrergetthoer. Mer kriminalitet, mer utenforskap, mindre fellesskapsfølelse. Historisk sett har Norge og Skandinavia vært ganske unike i vesten ved at vi har vært så homogene, noe som har skapt dygnadsånden, fellesskapssfølelsen og samholdet, demokratiet, troverdigheten til myndighetene, tryggheten.

I 1990 hadde Afghanistan 12 millioner innbyggere. I dag er det over 38 millioner innbyggere. 26 millioner flere bare i Afghanistan på 30 år!!!! På tross av alle millioner afghanere som har reist ut av landet...... do your math og sjekk tall for andre ikke-vestlige land og legg ssmmen. Hvor mange av de har vi plass til på verdens mest befolkningstette kontinent? 

Ja! Det har vært kriminalitet, vold og slåssing til alle tider. Men hvorfor skal vi importere enda mer av det? 

Her har mediene som den tredje statsmakt, spessielt Tv2 og NRK som TV/nyhetssdistrubitører et ansvar.

👏🏻👏🏻👏🏻

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
mannor skrev (På 6.9.2021 den 23.14):

Det er vanlig å regne barn av to innvandrere med i statistikken over innvandrere. Raja og Tajik vil derfor regnes i denne statistikken, men dere barn vil ikke det. 
Raja og Tajik er selvsagt fullverdige nordmenn selv om de er i denne statistikken. En nordmann er en person som besitter et norsk pass.

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold, forherligelse av brudd på norsk lov og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
Alterego666 skrev (6 timer siden):

En nordmann er en person som besitter et norsk pass.

Da kan vi med andre ord gjør deg om til kineser med et pennestrøk. Alt vi kan få til når Peter Pan definerer virkeligheten.

• Liker 4
Skrevet
mannor skrev (På 6.9.2021 den 23.14):

Ja selvfølgelig er de like god nordmenn som vi "etniske nordmenn" som om 50 år er i mindretall. Jeg er helt trygg på at Raja og Tajik, samt deres etterfølger av tar godt vare på norske kulturarv.................

• Liker 3
Skrevet
anonym 4545 skrev (2 minutter siden):

Ja selvfølgelig er de like god nordmenn som vi "etniske nordmenn" som om 50 år er i mindretall. Jeg er helt trygg på at Raja og Tajik, samt deres etterfølger av tar godt vare på norske kulturarv.................

Raja er alltid med på grunnlovsforslag som skal forvitre norsk kultur og åpne for prestestyre i landet. Han er nordmann akkurat som oss andre ja, for en vits.

• Liker 2
Skrevet
OlsenHansen skrev (1 minutt siden):

Raja er alltid med på grunnlovsforslag som skal forvitre norsk kultur og åpne for prestestyre i landet. Han er nordmann akkurat som oss andre ja, for en vits.

Jeg er selvfølgelig helt enig med deg. Prøvde meg på en "morsom" vri.

• Liker 3
Gjest Alterego666
Skrevet
OlsenHansen skrev (2 timer siden):

Da kan vi med andre ord gjør deg om til kineser med et pennestrøk. Alt vi kan få til når Peter Pan definerer virkeligheten.

Nei.

Det er bare meg som kan gjøre meg til en kineser med et pennestrøk. 
Det er selvsagt både en byråkratisk og reell forutsetning at personen selv ønsker det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...