Gå til innhold

Underlivsundersøkelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gå privat og bestill hos kvinnelig lege 

Anonymkode: 7528f...f24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er det ingen automatikk i. Har du en mannlig fastlege er det han du skal gå til. Er du heldig er det kanskje en kvinnelig turnuslege som tar pasienter for andre på kontoret. Hvis du er opptatt av hvilket kjønn fastlegen din har så får du bytte fastlege eller be om henvisning til gynekolog. 

Da får du bytte fastlege til en kvinne. Det er ikke opp til legesenteret ditt å ta hensyn, og har du slike behov så er det du selv som må ta ansvar for å legge til rette for det.

Anonymkode: 47ace...567

Jeg SKAL ikke undersøke meg hos en mann hvis jeg ikke vil, det sier seg selv.  Vi kan velge.  Det er vel bare å sette seg på venteliste hos en kvinnelig lege hvis man vil det så dette er tull.  For meg har det aldri vært noe problem, har hatt mannlige fastleger og fått kvinnelig lege til å ta GU.  Ingen spørsmål stilt.  Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ikke tatt GU. 

Skrevet
Peonjenta skrev (17 minutter siden):

Jeg SKAL ikke undersøke meg hos en mann hvis jeg ikke vil, det sier seg selv.  Vi kan velge.  Det er vel bare å sette seg på venteliste hos en kvinnelig lege hvis man vil det så dette er tull.  For meg har det aldri vært noe problem, har hatt mannlige fastleger og fått kvinnelig lege til å ta GU.  Ingen spørsmål stilt.  Hadde jeg ikke fått det hadde jeg ikke tatt GU. 

Nei, det er ingen automatikk i at du får velge på et fastlegekontor. Du får bytte til en kvinnelig fastlege hvis du ikke ønsker at en mannlig fastlege skal undersøke deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Åja, kanskje det er bedre enn urolog?

Anonymkode: 5c7d0...f04

Du får fortere time regner jeg med, må man ikke ha henvisning til urolig? Da vil sikkert fastlegen undersøke deg først uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er jo så klart ikke noe seksuelt i det? Men er jo ikke nødvendig at man skal trenge å vente lenger før man føler man MÅ  å ta en undersøkelse, fant flere profesjonelle steder so mer urolog som bare har kvinnelige som tar slike undersøkelser, er vel antageligvis av en grunn.

Er det flere kvinnelige urologer enn menn?

Uansett er det fastlegen som skal undersøke deg når du har bekymringer om helsa di, og så er det opp til fastlegen om du skal henvises videre eller ikke. Man får ikke time hos spesialist uten at det er nødvendig, det er derfor vi har fasleger til å hjelpe oss med plager som ikke trenger spesielle undersøkelser eller behandling.

Hvis du insisterer på å få kvinnelig lege/urolog til å undersøke deg, kan du velge å benytte deg av privat lege/spesialist. Det koster mer penger da det ikke er gjennom det offentlige, men det er jo opp til deg om du er villig til å betale ekstra. Da kan du velge fritt hvilken lege du oppsøker.

Anonymkode: 806b1...b3f

Skrevet

Du kan jo selv velge hvilken privat urolog du ønsker. Koster ca 1000-1500 kr for en time. Det finnes nok få kvinnelige urologer, det er et fagfelt som ikke er populært å videreutdanne seg i. Men sjekk litt rundt.

Anonymkode: 32464...7c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det flere kvinnelige urologer enn menn?

Uansett er det fastlegen som skal undersøke deg når du har bekymringer om helsa di, og så er det opp til fastlegen om du skal henvises videre eller ikke. Man får ikke time hos spesialist uten at det er nødvendig, det er derfor vi har fasleger til å hjelpe oss med plager som ikke trenger spesielle undersøkelser eller behandling.

Hvis du insisterer på å få kvinnelig lege/urolog til å undersøke deg, kan du velge å benytte deg av privat lege/spesialist. Det koster mer penger da det ikke er gjennom det offentlige, men det er jo opp til deg om du er villig til å betale ekstra. Da kan du velge fritt hvilken lege du oppsøker.

Anonymkode: 806b1...b3f

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan jo selv velge hvilken privat urolog du ønsker. Koster ca 1000-1500 kr for en time. Det finnes nok få kvinnelige urologer, det er et fagfelt som ikke er populært å videreutdanne seg i. Men sjekk litt rundt.

Takk for svarne :)
Men for privat lege dersom jeg må det, er det bare å søke "privat legesenter" og trykke på noen av linkene som kommer opp? 
Men tenker kanskje at jeg bestiller time hos vanlig lege og sier jeg ønsker kvinnelige lege.

Men takk for svar fra alle, var ikke særlig lett å finne noe om dette ved å bare søke 😅

Skrevet

Hvorfor er det viktig for deg som mann å ha en kvinnelig lege til å gjøre en undersøkelse på testikkelen?

Vanligvis et «problemet» til en del kvinner motsatt - de ønsker en av samme kjønn til å gjøre GU.

Anonymkode: a7fb0...9ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svarne :)
Men for privat lege dersom jeg må det, er det bare å søke "privat legesenter" og trykke på noen av linkene som kommer opp? 
Men tenker kanskje at jeg bestiller time hos vanlig lege og sier jeg ønsker kvinnelige lege.

Men takk for svar fra alle, var ikke særlig lett å finne noe om dette ved å bare søke 😅

Hvis du skal bruke fastlegen din så er det noen legesentre som lar pasienter velge en annen lege om det er ønskelig, andre steder går det ikke.

Om du skal velge en privat lege, så er det bare å ringe og bestille time. Da bestemmer du.

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er ingenting seksuelt med en underlivssundersøkelse. Begriper meg ikke på folk som absolutt må bytte lege i hytt og pine. Legene kunne ikke brydd seg mindre om hvordan du ser ut nedentil. 

Javel. Og dermed avfeier du blant annet alle som sliter med traumer etter seksuelle overgrep.

Og du begriper ikke? Vær så snill og les deg litt opp. 

Anonymkode: eafc2...d85

• Liker 1
Skrevet
Peonjenta skrev (22 timer siden):

Selvfølgelig gjør det det.  Tenk også på mange muslimer, kan tenke meg at det noen ganger ikke er godkjent at en mannlig lege utfører GU eller andre intime undersøkelser på en kvinne.

Kommer man inn på gyn hos oss på vakttid, så tar man den legen som er på vakt. Det blir ikke lagt til rette for noe annet. 

Anonymkode: ebca9...442

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor er det viktig for deg som mann å ha en kvinnelig lege til å gjøre en undersøkelse på testikkelen?

Vanligvis et «problemet» til en del kvinner motsatt - de ønsker en av samme kjønn til å gjøre GU.

Anonymkode: a7fb0...9ac

Er ikke ekstremt viktig, men når jeg kan velge er det jo fint å ha kvinnelig lege. En mann vil føles mer ekkelt ut og mer ubehagelig. Virker som at det er også relativt normalt.

Skrevet

Gå privat og bestill den legen du vil 

Anonymkode: 3048e...fc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 23.03):

Sant det, men fastlegen min er mann, vil gjerne slippe undersøkelse av mann. Kan bytte fastlege men vil vel kanskje ta litt tid men jeg vet ikke. En urolog er jo også proff og høres jo bedre / mer "riktig" ut. 

Bor du i nærheten av Volvat eller Aleris kan du evt booke time hos en lege der. 

Anonymkode: 983c9...eca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 23.03):

Sant det, men fastlegen min er mann, vil gjerne slippe undersøkelse av mann. Kan bytte fastlege men vil vel kanskje ta litt tid men jeg vet ikke. En urolog er jo også proff og høres jo bedre / mer "riktig" ut. 

Er det ikke viktigere å få rett og best behandling kontra hvilket kjønn legen har? Legen har garantert sett kroppsdeler før, leger legger ikke an på deg og han eller hun tenker kun på din helse. 

Skrevet
Peonjenta skrev (På 6.9.2021 den 1.34):

Du kan selvsagt ordne dette som du beskriver, dersom det er snakk om en planlagt undersøkelse.

Saken stiller seg helt annerledes om det skjer noe akutt. Jeg måtte f.eks.hasteinnlegges på Gynekologisk avdeling på sykehuset etter en større blødning som måtte stoppes så fort som mulig. Da var det to mannlige gynekologer og en kvinnelig sykepleier i rommet. Jeg var så syk at jeg kunne ikke brudd meg mindre om de var menn eller kvinner. De var empatiske og de reddet meg trolig fra å blø ihjel. Den ene kom også innom rommet mitt dagen etter for å spørre hvordan det gikk med meg. Når slike situasjoner oppstår har du ikke noe annet valg enn å la den gynekologen som er på vakt hjelpe deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan selvsagt ordne dette som du beskriver, dersom det er snakk om en planlagt undersøkelse.

Saken stiller seg helt annerledes om det skjer noe akutt. Jeg måtte f.eks.hasteinnlegges på Gynekologisk avdeling på sykehuset etter en større blødning som måtte stoppes så fort som mulig. Da var det to mannlige gynekologer og en kvinnelig sykepleier i rommet. Jeg var så syk at jeg kunne ikke brudd meg mindre om de var menn eller kvinner. De var empatiske og de reddet meg trolig fra å blø ihjel. Den ene kom også innom rommet mitt dagen etter for å spørre hvordan det gikk med meg. Når slike situasjoner oppstår har du ikke noe annet valg enn å la den gynekologen som er på vakt hjelpe deg.

Saken stiller seg annerledes om det er akutt.  Velger heller en mannlig gyn enn å dø. 

Skrevet
Peonjenta skrev (19 minutter siden):

Saken stiller seg annerledes om det er akutt.  Velger heller en mannlig gyn enn å dø. 

Man må tenke på at de ser underliv mange mange ganger daglig. Ditt og mitt underliv er ikke noe unikt som de kommer til å huske i ettertid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...