Gå til innhold

Nyord som du hater - virkelig hater!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg er overrasket over at ikke "incel" er nevnt.

😂

Anonymkode: 7ae42...cd0

Der kom den jeg skulle nevne. Incel og alle underkategorier som er så latterlige at jeg ikke engang husker orda. Grøss, grøss, grøss!

Anonymkode: e5adb...892

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men hva et problemet med webinar? Ordet web er jo veletablert i det norske vokabularet. Kan vel ikke sies å være et nyord etter 30 år.

Anonymkode: 2b6a8...ce4

Det ble vel mer kjent og vanlig pga pandemien, da webinar kunne følges hjemmefra eller på jobb, slik at folk slapp å reise, og at arrangøren ikke måtte tenke smittevern. Var utenkelig på min arbeidsplass for 30 år siden, men teknologien har utviklet seg fantastisk mye de siste 10-15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får fnatt i levra når folk snakker 40% engelsk i setningene sine. Hvorfor gjør de det? For å gjøre seg selv kulere, eller what the heck is greia? 

Og nymotens ord: Skal vi zoome? (samtale på internett).

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor nordmenn skriver RIP/rest in peace. Det heter hvil i fred på norsk. 

Anonymkode: a8af4...705

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår ikke hvorfor nordmenn skriver RIP/rest in peace. Det heter hvil i fred på norsk. 

Anonymkode: a8af4...705

Enig. RIP er så kaldt og følelsesløst at det beste hadde vært å latt være. 

Samme med GMD, som tydeligvis skal være en moderne forkortning av "Gratulerer med dagen". Klarer du ikke gi vedkommende din hele oppmerksomhet ved å skrive hele setningen så kan du likegodt la være! 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier vi egentlig bursdag? Hva er burs? Hva betyr burs? Jeg synes fødselsdag gir mer mening.

Anonymkode: bbc34...863

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kinks og tenningsmønster, får meg til å tenke på eiendomsmeglere som skryter av "løsninger".

Anonymkode: 851db...1a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor sier vi egentlig bursdag? Hva er burs? Hva betyr burs? Jeg synes fødselsdag gir mer mening.

Ordet gebursdag stammer fra tysk hvor det heter geburtstag, men det ble raskt vanlig å forkorte det til bursdag

Anonymkode: 09074...fc0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ctrl skrev (14 minutter siden):

Jeg får fnatt i levra når folk snakker 40% engelsk i setningene sine. Hvorfor gjør de det? For å gjøre seg selv kulere, eller what the heck is greia? 

Og nymotens ord: Skal vi zoome? (samtale på internett).

Enig i det første, men det er litt forskjell på hvilke engelske ord som brukes av hvilke aldersgrupper. For meg er det veldig unaturlig å snakke om å "paye" i butikken, "at ting er skikkelig "random" osv, men hører jo yngre folk si det hele tiden. Selv kan jeg ta meg i å bruke andre engelske ord innimellom, det tror jeg de aller fleste gjør til en viss grad. 

Hvis man snakker om å zoome eller skype, så vet man jo hvordan den andre mener man skal kommunisere. Samtale på internett kan jo foregå på mange måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer fra det tyske ordet geburtstag. Uttaler man det og hører på det, ble det en fornorsking og litt forkortning å si /kalle det bursdag.

REDIGERT; og der var noen før meg og sa det samme 😄

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sequoia skrev (1 time siden):

Enig i at «nippel» ikke er tipp topp norsk, men brystVORTE er et direkte ekkelt ord. Ikke rart det blir erstattet. 

Nippel kan bety så mangt.

bilde.png.e4bcf9ef443a6bd40e9084d3dc407686.png

Anonymkode: cf0db...6b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ordet gebursdag stammer fra tysk hvor det heter geburtstag, men det ble raskt vanlig å forkorte det til bursdag

Anonymkode: 09074...fc0

Ah, takk. Jeg kan faktisk huske at vi før sa gebursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...