Gå til innhold

Bil med stadig slitte bremseskiver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aner ikke om det hjelper å spørre her, men jeg prøver! I oktober i fjor kjøpte jeg meg en 9 år gammel bil som hadde gått 120000km hos en forhandler. Den hadde stått på verksted lenge, byttet motor og alt virket bra. Det eneste jeg kommenterte etter prøvekjøringen var risting ved bremsing, og de sa det var på grunn av at bilen hadde stått så lenge, det ville komme seg med litt bruk. Naiv som jeg er godtok jeg dette, betalte og dro hjem. Folk som satt på kommenterte ristingen, men jeg forklarte de slik som selger sa det. Uti april fikk jeg nok, kontakta verksted. Jeg fikk kjøreforbud på stedet. Jeg fikk baby en måned tidligere, men brukte samboer sin bil fordi jeg ikke ville ha baby inn i bilen min. Måtte bytte skiver, klosser, slanger, kaliper (?). Selger nektet å ta noe på garanti pga slitasjedeler. Men etter mye krangling der de ikke hadde dokumentasjon på at bremser ble sjekket tilstrekkelig før salg tok de halvparten av verkstedregningen. I juni begynte det å riste igjen, verkstedet skiftet bremseskiver igjen og tok det på delereklamasjon. Denne uken var jeg der igjen med risting, og de kjente det ristet, men jeg trengte ikke skifte skiver helt ennå. Så nå kjører jeg rundt med to barn og en bil som rister ved bremsing og føler meg ikke trygg i det hele tatt. Alt jeg vil er å heve kjøpet, men det har jo snart gått ett år. Verkstedet kan ikke gi meg noe grunn på hvorfor det skjer, annet enn at «det er slik på noen biler». Så jeg skal bytte skiver mange gang i året og ellers leve med risting helt til jeg føler det blir verre. For det skulle jeg nå, kom når det blir verre, men jeg føler det er rimelig ille allerede. Hva skal jeg gjøre her? 

Anonymkode: b1566...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke du ha ta en kontroll hos et uavhengig verksted? Er jo livsfarlig om det er noe galt med bremsene. 

Anonymkode: ec03d...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en mistsubishi? Vi hadde det til for 5 år siden, og var veldig fornøyd med det aller meste. Men hadde store utgifter på bremser. Da jeg 2 år etter forrige runde på bremsene måtte ut med over 30 000 byttet vi bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke anleggsflate, gjort godt nok rent, eller bremser ligger på/ varme gang.  Men bil eier/sjåfør, bør bremse hardt på hver kjøre tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan ikke du ha ta en kontroll hos et uavhengig verksted? Er jo livsfarlig om det er noe galt med bremsene. 

Anonymkode: ec03d...e41

Det er et uavhengig verksted. De har vært veldig snille, tilbydde seg å hjelpe meg å snakke med selger om at de måtte dekke verkstedregning første gang jeg var der. Tror de synes synd i meg, der jeg stadig kommer inn med baby på hånda, og jeg føler meg skikkelig dum. Første gang jeg var å klaget (på grunn av viftereim) var jeg hos forhandler sitt verksted, og de prøvde å vri seg unna å fikse ting, så dit drar jeg ikke igjen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimmeren skrev (2 minutter siden):

Da er ikke anleggsflate, gjort godt nok rent, eller bremser ligger på/ varme gang.  Men bil eier/sjåfør, bør bremse hardt på hver kjøre tur

Jeg bremser mye hardt, spesielt fordi det rister mye mindre da, men også fordi jeg ofte kjører gjennom en bratt tunnel. Men er ikke dette noe de skulle sjekket/gjort de mange gangene jeg har vært på verksted da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SS skrev (6 minutter siden):

Er det en mistsubishi? Vi hadde det til for 5 år siden, og var veldig fornøyd med det aller meste. Men hadde store utgifter på bremser. Da jeg 2 år etter forrige runde på bremsene måtte ut med over 30 000 byttet vi bil.

Nei, det er en Huyndai. Frister å bytte bil ja, hadde nesten håpa det var noe skikkelig galt når jeg var på verksted denne uka, slik at jeg hadde god grunn til å heve kjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kast i skivene. Det er noe som for det meste skjer på billigdeler, som f.eks Biltema. Men kan skje med originale en en gang i blant. Spørsmålet er om anleggsflate mot nav er rengjort når de nye ble montert. Det er utrolig mye slendrian på enkelte verksteder, og da kan det meste skje. 

Anonymkode: d6e3d...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig kast i skivene. Som regel holder det å bytte skivene, men unntaksvis vil man være nødt til å få dreiet skivene for å bli kvitt problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er kast i skivene. Det er noe som for det meste skjer på billigdeler, som f.eks Biltema. Men kan skje med originale en en gang i blant. Spørsmålet er om anleggsflate mot nav er rengjort når de nye ble montert. Det er utrolig mye slendrian på enkelte verksteder, og da kan det meste skje. 

Anonymkode: d6e3d...6f3

PetterKanin skrev (19 minutter siden):

Mest sannsynlig kast i skivene. Som regel holder det å bytte skivene, men unntaksvis vil man være nødt til å få dreiet skivene for å bli kvitt problemet.

Ok, så kast i 3 sett skiver på ett år? Er bare skikkelig uheldig da? Jeg skal tilbake om halvannen uke, så får høre om det ble skikkelig rengjort og slik da. Har ikke inntrykk av at de kjøper billigdeler (ofte er det ekstra ventetid fordi de bestiller orginaldeler i alle fall), og det virker som de gjør en god jobb. Kjører til og med ekstra for å komme meg på et verksted som mange skryter av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i så mange skiver høres rart ut. Når du også har byttet kaliper og bremser jevnlig, bør det ikke være slike problemer på bilen. Kan det være noe skjevhet i selve hjulen/hjulopphenget? Høres helt rart ut.

Anonymkode: d47ad...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...