Martha Stewart Skrevet 25. september 2005 #1 Skrevet 25. september 2005 Ulykken i Moss nylig, der to halvannet år gamle tvillinggutter falt i vannet, skremte meg skikkelig med tanke på å måtte forlate mitt kommende barn på dagtid etter endt permisjon. Det er tydelig at man ikke bør la selv små barn være ute av syne bare en kort stund en gang, for da kan slike tragedier skje. Vi vet ikke om det blir barnehage eller dagmamma for oss i starten, sannsynligvis må det bli dagmamma siden barnehageplass i Oslo for ettåringer er vanskelig å få. Hva sier dere som jobber i barnehage eller er dagmamma, er det vanskelig å ha full oversikt over ungene? Det sier vel seg selv at det må være enklere for en dagmamma å ha kontroll, siden hun som regel har færre barn enn per voksen i en barnehage. Desto mer skremt blir jeg av å høre om slike ulykker som den i Moss, der var det jo snakk om en dagmamma. Klart at man aldri kan helgardere seg mot ulykker, men det er jo en ufattelig tragedie for de foreldrene som evt blir sittende igjen uten barnet sitt.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #2 Skrevet 25. september 2005 JA! Små barn kan bevege seg uhorvelig kjapt! Og nei, det er ikke enkelt å holde oversikten om du er eneste voksen ute med 20 unger i barnehagen. (Ja, det skjer)
Potetoline Skrevet 25. september 2005 #3 Skrevet 25. september 2005 (endret) I en barnehage er det bedre oversikt og flere voksne og god sikring(gjerde) og godt innarbeida regler og rutiner. Hos en dagmamma kan du ikke være 100 % sikker på hva du får..... Misforstå meg rett. Det er mange kjempegode dagmammaer men jammen er det mye rart og... Når det er sagt, barn kan bli borte bare man snur seg en halv gang. De fleste foreldre kjenner nok den forferdelige følelsen når et barn er borte. Endret 25. september 2005 av Potetoline
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2005 #4 Skrevet 25. september 2005 For det første stikker småtasser fort og kjapt av, og de kan bevege seg fortere og komme seg lengre unna på kortere tid enn de fleste av oss tror. Ulykken i Moss er tragisk både for den familien som er rammet og for hun som hadde ansvaret for barna da dette skjedde. Den kan like gjerne være et resultat av maks uflaks som av regelrett svikt. Slikt skal ikke skje, men det skjer. Dert fleste av oss har nok opplevd et vi har hatt noen minutter der ungen vår plutselig ikke er å se, til tross for at vi hadde øyet på h*n 30 sekunder før. Som regel får det ikke fatale konsekvenser, heldigvis.
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #5 Skrevet 25. september 2005 Jeg hadde heller bodd i campingvogn og spist knekkebrød fremfor å overlate min ettåring til noen andre, enten det dreide seg om dagmamma eller barnehage.
Gjest Piper Skrevet 25. september 2005 #6 Skrevet 25. september 2005 Jeg hadde heller bodd i campingvogn og spist knekkebrød fremfor å overlate min ettåring til noen andre, enten det dreide seg om dagmamma eller barnehage. ← Men 3 åringer stikker også av Tex
Gjest Gjesta Skrevet 25. september 2005 #7 Skrevet 25. september 2005 Men 3 åringer stikker også av Tex ← Joda, men da er det ofte litt lettere å ha kontroll på dem. Dessuten kan man snakke til dem.
Gjest MrsL Skrevet 25. september 2005 #8 Skrevet 25. september 2005 I en barnehage er det ikke bestandig gjerder. Vi har det bla. ikke. Ligger inne på et skoleområde. I en barnehage er det flere voksne enn hos en dagmamma. Det er sikkert riktig at en dagmamma har færre barn pr. voksen enn man har i en barnehage, men i barnehagen har vi rutiner på hvordan vi skal kunne følge alle sammen. Hos oss feks. om vi har turdag så deles gruppa i tre. Alle tre voksne har ansvar for sine primærbarn på turen og de går sammen til og fra barnehagen. Den voksne har også ansvar for at h*n til enhver tid ser sine barn. I utetiden har vi et system som går ut på at vi skal telle og krysse barna ut med jevne mellomrom. Dette gjør vi for å forsikre oss at alle er der.Om et barn trenger å bli skiftet på feks. i utetiden, så er det alltid andre voksne tilstede ute og følger med barna som er der. En dagmamma kan aldri få fulgt med alle barna om hun må gå fra dem for å skifte på barn. Barn kan stikke av. Jeg har opplevd det på tidligere arbeidsplasser. De har kommet vel tilrette etter en kort stund, men det er alikavel skrekken. Og husk at alle barnehager jobber forskjellig, og uansett hvor mange forholdsregler man tar, så KAN det skje.
Vimsevips Skrevet 25. september 2005 #9 Skrevet 25. september 2005 Veldig enig i det, Mrs L, skriver. I tillegg er det jo store forskjeller på barn. Noen stikker av så fort de øyner sjansen, andre stikker sjelden/aldri av. Uansett er alle barn tilbøyelige til å stikke av om fristelsen er stor nok. Fristelsen kan være en sølepytt, en lekeplass, ender, ønske om å gå på tur eller noe helt annet.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2005 #10 Skrevet 26. september 2005 I en barnehage er det ikke bestandig gjerder. Vi har det bla. ikke. Ligger inne på et skoleområde. I en barnehage er det flere voksne enn hos en dagmamma. Det er sikkert riktig at en dagmamma har færre barn pr. voksen enn man har i en barnehage, men i barnehagen har vi rutiner på hvordan vi skal kunne følge alle sammen. Hos oss feks. om vi har turdag så deles gruppa i tre. Alle tre voksne har ansvar for sine primærbarn på turen og de går sammen til og fra barnehagen. Den voksne har også ansvar for at h*n til enhver tid ser sine barn. I utetiden har vi et system som går ut på at vi skal telle og krysse barna ut med jevne mellomrom. Dette gjør vi for å forsikre oss at alle er der.Om et barn trenger å bli skiftet på feks. i utetiden, så er det alltid andre voksne tilstede ute og følger med barna som er der. En dagmamma kan aldri få fulgt med alle barna om hun må gå fra dem for å skifte på barn. Barn kan stikke av. Jeg har opplevd det på tidligere arbeidsplasser. De har kommet vel tilrette etter en kort stund, men det er alikavel skrekken. Og husk at alle barnehager jobber forskjellig, og uansett hvor mange forholdsregler man tar, så KAN det skje. ← Nå stod det i avisen at de faktisk var 2 voksne til å passe på ungene den dagen. Da er det jo enda merkeligere at slikt kan skje. Men jeg må legge til at det skjer tragedier i barnehager også. Her i byen er det ikke så veldig mange år siden en baby ble kvalt av sand da h*n sov i vognen sin. Eldre barn hadde kastet sand over babyen. Så rutinene kan svikte alle steder.
Gjest Melk Skrevet 26. september 2005 #11 Skrevet 26. september 2005 Broren min stakk av så raskt han kunne hele tiden, elsket å løpe. Min mor holdt forøvrig på å drukne i en 5-10 cm sølepytt da hun var liten, rett i nærheten av sine foreldre. Feil kan skje de fleste steder.
Gjest MrsL Skrevet 26. september 2005 #12 Skrevet 26. september 2005 Feil KAN skje, men man gjør alt for at det IKKE skal skje.
Gjest Gjesta Skrevet 26. september 2005 #13 Skrevet 26. september 2005 På VG-nett idag står det at det var to kvinner som begge trodde den andre passet på guttene. Slike feil SKAL ikke skje.
Gjest Melk Skrevet 27. september 2005 #14 Skrevet 27. september 2005 På VG-nett idag står det at det var to kvinner som begge trodde den andre passet på guttene. Slike feil SKAL ikke skje. ← Men gjett hva? Slikt sker allikevel. For slik er livet.
Jens Skrevet 27. september 2005 #15 Skrevet 27. september 2005 Tex, er litt nysgjerrig. Hvorfor ville ikke du latt noe andre passet din ettåring?Jobber ikke du selv i barnehage? Hva gjorde du med dine barn?
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #16 Skrevet 27. september 2005 Jeg hadde heller bodd i campingvogn og spist knekkebrød fremfor å overlate min ettåring til noen andre, enten det dreide seg om dagmamma eller barnehage. ← Hadde du? Hadde du virkelig solgt huset ditt og flyttet i campingvogn for å slippe å sende barnet i barnehage når du skulle tilbake til jobb etter permisjon? Eller er det bare en påstand som er lett å slenge ut fordi den er hypotetisk? Småbarn stikker lett av ja, har opplevd det selv også. Det skal ikke skje, men det skjer. Og det er ofte ørsmå marginer som gjør om det går bra eller ikke.
Martha Stewart Skrevet 27. september 2005 Forfatter #17 Skrevet 27. september 2005 Tex, er litt nysgjerrig. Hvorfor ville ikke du latt noe andre passet din ettåring?Jobber ikke du selv i barnehage? Hva gjorde du med dine barn? ← Nysgjerrig jeg også - særlig siden du selv jobber i barnehage...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå