Gå til innhold

Han sier ja til alt.

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg leste først at barnet hans hadde fått tolv skyr fordi deres felles barn hadde fått en, og skjønte reaksjonen, men at du mener tolvåringen ikke «trenger» skyr i det hele tatt, er bare smålig. 

Far kan godt jobbe litt med å spørre høflig fremfor å forlange, men klart begge barn kan få skyr? Om skyr er en begrenset ressurs, får dere sørge for at den deles rettferdig. Som i dette tilfellet er like mange til hvert barn, ikke alle til den lille og ingen til den store. 

Alternativt kan dere kjøpe billigere yoghurt, om det er det som skal til for at begge barn skal kunne få. Kjøp for eksempel storbeger med yoghurt naturell og bland i frukt eller syltetøy selv.

Endret av Hactar
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, TS. Her synes jeg du leter etter problemer. Dette er for det første typisk pre-teen oppførsel, for det andre; hvordan ville du reagert om det var ditt barn på 12? Jeg tror du hadde kjøpt skyr uten å nøle :) 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjellen er jo at hun har fått mye skyr, og måten hun spør på synes ikke jeg noe om, nesten sånn at hun forventer å få. Det er dyrt, å det er ikke noe hun trenger. Barnet på 1 år trenger det for å ha varierte måltid ut over dagen. Nå har barnet også vært syk, å har dårlig matlyst 

Anonymkode: c1151...c22

Herregud. 12-åringen har lyst på skyr. Gi henne skyr da. Det er jo ikke urimelig i det hele tatt. Ikke vær så smålig. Det er jo ikke akkurat sånn at hun krever burgerking-mat hver dag, og får det. 

Anonymkode: 8c284...9d2

• Liker 6
Skrevet

Forskjellen er jo at hun har fått mye skyr, og måten hun spør på synes ikke jeg noe om, nesten sånn at hun forventer å få. Det er dyrt, å det er ikke noe hun trenger. Barnet på 1 år trenger det for å ha varierte måltid ut over dagen. Nå har barnet også vært syk, å har dårlig matlyst 

Eh seriøst ??

Anonymkode: 2f38e...639

• Liker 7
Skrevet

Dette er helt absurd TS. En 12-åring trenger også variert kosthold. At du synes 12-åringen er frekk i tonen bør du ta opp med faren, det er noe han må bestemme om han vil ta tak i eller ikke. Ellers kan jo du si fra selv hvis dere bor sammen og du mener det er et problem. Men som mange andre her skriver er det helt hinsides å nekte en 12-åring en sunn matvare som Skyr - og det er aldri bra å åpenbart forskjellsbehandle barn, uavhengig av aldersforskjell. 

Anonymkode: b8ef2...0a3

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Pussig, om jeg hadde skrevet at mitt eget barn var bortskjemt og svarte, så hadde jeg fått empati og forståelse her på kg. Men siden dette handler om mitt stebarn da er det jeg som er troll. 

Nei su hadde fått samme svar

Anonymkode: 2f38e...639

• Liker 4
Skrevet

Gled deg til ditt barn kommer i den alderen og oppfører seg på samme måte. Svelg kameler, eller så holder dere ikke lenge sammen. 

Anonymkode: f4b76...b2c

• Liker 3
Skrevet

Så problemet er egentlig ikke skyren. Dessverre har kg hang til henge seg opp ting, og nå tror jeg tråden kommer kun å handle om det.

Jeg skjønner det er frustrende at hun blir dritsur og gidder ikke hjelpe til i huset, hun er 12, jeg skjønner også at du reagere på at hun krever ting og heller ikke takker nei.

Og at far ikke setter grenser.

Jeg hadde fortsatt å tatt det opp, men velg kampene omhud. 

Anonymkode: fe264...641

Ts gir eksempelet med skyr, og om det er den type problemstillinger hun mener er bortskjemt 12-åring og ettergivelse far, sier det meg at dette er en stemor som egentlig ikke vil ha stebarnet sitt der. Hun kommer aldri til å virkelig se hvordan hun forskjellsbehandler sitt eget barn og stebarnet. 

Hun spurte faren om han kan kjøre skyr, hva er galt med det? At hun da «i dag skal jeg har skyr i butikken», før hun spurte om far kunne kjøpe? Jeg blir overhodet ikke fornærmet eller sur når min 13-åring spør om jeg kan kjøpe diverse med til henne i butikken. Det er helt normalt. Faktisk bruker jeg å spørre henne om det er noe spesielt hun vil ha. Selvsagt sier jeg ikke ja til alt, som om hun ber om kjeks. Men ber hun om yoghurt, sier jeg selvsagt ja. 

At en 12-åring blir sur når hun må gjøre husarbeid bør jo strengt tatt heller ikke komme som noen overtakelse på noen. Nå vet jeg jo ikke hvordan ts og faren ber om hjelp, men uansett er det ikke noe unormalt. Jeg ble ofte sur selv, når jeg var i den alderen. 

• Liker 8
Skrevet

Du høres forferdelig ut. Tenk at du sier 12åringen er bortskjemt fordi hun også får en skyr, og atpåtil sier ifra at det er tomt. Wtf!? Jeg håper pappaen fortsetter å se dumt på deg når du oppfører deg som en kjerring

Anonymkode: 03e33...44c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts gir eksempelet med skyr, og om det er den type problemstillinger hun mener er bortskjemt 12-åring og ettergivelse far, sier det meg at dette er en stemor som egentlig ikke vil ha stebarnet sitt der. Hun kommer aldri til å virkelig se hvordan hun forskjellsbehandler sitt eget barn og stebarnet. 

Hun spurte faren om han kan kjøre skyr, hva er galt med det? At hun da «i dag skal jeg har skyr i butikken», før hun spurte om far kunne kjøpe? Jeg blir overhodet ikke fornærmet eller sur når min 13-åring spør om jeg kan kjøpe diverse med til henne i butikken. Det er helt normalt. Faktisk bruker jeg å spørre henne om det er noe spesielt hun vil ha. Selvsagt sier jeg ikke ja til alt, som om hun ber om kjeks. Men ber hun om yoghurt, sier jeg selvsagt ja. 

At en 12-åring blir sur når hun må gjøre husarbeid bør jo strengt tatt heller ikke komme som noen overtakelse på noen. Nå vet jeg jo ikke hvordan ts og faren ber om hjelp, men uansett er det ikke noe unormalt. Jeg ble ofte sur selv, når jeg var i den alderen. 

Som jeg sa ts, det kommer til å handle skyren. Og det hjelper ikke med svarene dine.

Og du trenger å lese litt nøyere hva jeg skriver, istedenfor som er typisk kg å gå i strupen til folk fordi man ikke klare å lese helheten til hva folk skriver.

Anonymkode: fe264...641

Skrevet

Pussig, om jeg hadde skrevet at mitt eget barn var bortskjemt og svarte, så hadde jeg fått empati og forståelse her på kg. Men siden dette handler om mitt stebarn da er det jeg som er troll. 

Empati og forståelse fordi du hadde sviktet totalt med å oppdra eget barn? Hvis barnet er bortskjemt og svarer frekt så er det foreldrene sin feil.

Anonymkode: 90906...011

• Liker 2
Skrevet
Lacuna skrev (27 minutter siden):

Herregud, TS. Her synes jeg du leter etter problemer. Dette er for det første typisk pre-teen oppførsel, for det andre; hvordan ville du reagert om det var ditt barn på 12? Jeg tror du hadde kjøpt skyr uten å nøle :) 

Jeg hadde for det første krevd at barnet mitt hadde spurt ordentlig og ikke krevd. For deg andre hadde jeg forlangt hjelp til å rydde/vaske huset uten suring om barnet mitt hadde fått alt barnet ville. For det tredje hadde jeg snakket med barnet og satt ned foten om barnet krevde å få alt mulig å forventet å få ja hver gang. 

Skrevet

Få den ene får den andre, sånn er det bare enten det er dine barn eller andre sine barn på besøk.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke bare om skyr, det er alt annet også. For litt siden hadde jeg kjøpt inn hennes favorittpotetgull, hun hadde spist opp hele posen uten å si ja. Dagen etter krevde hun å få ny pose. Er vi på butikken får hun alltid ja, er vi på lekebutikken å hun finner en dyr ting hun bruker 1 gang, som er bortkastet penger får hun det. Hun sier aldri takk. 

Skrevet

‘Stemor fra helvete søker bekreftelse for sitt irrasjonelle hat på KG’. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde for det første krevd at barnet mitt hadde spurt ordentlig og ikke krevd. For deg andre hadde jeg forlangt hjelp til å rydde/vaske huset uten suring om barnet mitt hadde fått alt barnet ville. For det tredje hadde jeg snakket med barnet og satt ned foten om barnet krevde å få alt mulig å forventet å få ja hver gang. 

Det er veldig lett for deg å si nå ja. Det kan hende at skuta snur når barnet ditt er 12. Det er ikke til å stikke under en stol at man er mer kritiske til partners barn enn hva man er til sine egne. Jeg vet ikke hvor mye barnet er hos sin mor, men jeg tror de fleste i den alderen har problemer med å forholde seg til stemor/stefar som en forelder, når de i store deler av sitt liv har vært vant med at det er mamma og pappa som bestemmer. Jeg tror ikke du skal påberope deg så stor foreldrerolle her, og heller la far styre dette. 

• Liker 1
Skrevet
Lacuna skrev (1 minutt siden):

Det er veldig lett for deg å si nå ja. Det kan hende at skuta snur når barnet ditt er 12. Det er ikke til å stikke under en stol at man er mer kritiske til partners barn enn hva man er til sine egne. Jeg vet ikke hvor mye barnet er hos sin mor, men jeg tror de fleste i den alderen har problemer med å forholde seg til stemor/stefar som en forelder, når de i store deler av sitt liv har vært vant med at det er mamma og pappa som bestemmer. Jeg tror ikke du skal påberope deg så stor foreldrerolle her, og heller la far styre dette. 

Har du stebarn? Lett for deg å si om du ikke har stebarn. Kom den ned fra din høye hest du. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du stebarn? Lett for deg å si om du ikke har stebarn. Kom den ned fra din høye hest du. 

Nei, men jeg har vært et stebarn selv, og vet innmari godt hvordan jeg følte det da jeg var 12, så ro deg ned.

• Liker 6
Gjest malifika
Skrevet

Ts, dette handler ikke om skyr eller bortskjemte 12 åringer. Dette handler om deg og at du er sjalu på dette barnet fordi den ungen er et levende bevis på at mannen din har hatt et liv før deg. Du og ditt barn er ikke den første kjernefamilien mannen din har skapt og dette er nok sårt for deg å tenke på men, det er IKKE 12 åringen sin skyld. Du må virkelig gå i deg selv for du fremstår smålig og som en skikkelig hurpe.

Skrevet
Lacuna skrev (4 minutter siden):

Nei, men jeg har vært et stebarn selv, og vet innmari godt hvordan jeg følte det da jeg var 12, så ro deg ned.

Selv om du har vært stebarn betyr ikke det at du vet hvordan det er å være steforelder. Å si at far skal ta seg av det når man bor under samme tak er misforstått. Stemor har også bestemmelsesrett for det som foregår i felles bolig, og det går også utover oppdragelsen til stebarnet. Selv om alle henger seg opp i skyren, sier TS at barnet er generelt utakknemlig og bortskjemt, det er egenskaper en helst ikke vil at barn skal ha, uansett om det er egne eller stebarn. Det virker som om TS har litt utfordringer med å beskrive den siden av utfordringen. Men her på KG blir steforeldre stemplet som slemme og sjalu uansett hva de skriver, så jeg er overrasket, dessverre. 

Anonymkode: d40e4...3a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...