Gå til innhold

Får ikke flere psykologtimer

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alternativene vi har da er å gå privat. Det er for dyrt for de fleste. Tilbud om samtaler medynk sykepleier i kommunen er et godt gratis alternativ mange steder.

Anonymkode: 96dd4...dd4

Medynk= psyk sykepleier 

Anonymkode: 96dd4...dd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg sliter mye med det sosiale, og er deprimert. Føler ikke at hun kunne så mye om det jeg sliter med, men det hjalp å få snakket ut om tanker og følelser som jeg kjenner på. Utenom det så ble det ikke satt i gang noen tiltak. Jeg synes jeg prøvde så godt jeg kunne i timene og hjemme, men det er ikke lett når man har så sterk sosial angst.

Anonymkode: d30f0...d06

Tror du delvis henvender deg til feil sted.

Er du ikke i kontakt med det kommunale  hjelpeapparatet?

DPS har begrenset med virkemidler, hovedsaklig samtale. DPS er innenfor rammene av helseforetakene og spesialisthelsetjenesten.

Men der er kommunen/bydel som har ulike tilbud innenfor psykisk helse som går mer på dagtilbud, samlingssted, kafé, samtalegrupper, tilrettelagte aktiviteter ol.

Tilbud ment for å kunne øve seg på det sosiale i trygge rammer, med personell til stede som kjenner til problematikken.

Samtaler med psykiatrisk sykepleier, evt hjemme hos seg selv om en ikke klarer å møte opp på kontoret. Assistent er det noen som får, for å øve på å gjøre ting slikt som har låst seg helt - f.eks handling, kino ol.

Problemet er - og det er like dust for annen sykdom/skade -  spesialisthelsetjenesten har null oversikt  over kommunale tilbud, og informerer heller ikke om at en kan henvende seg dit.

Vi hadde f.eks en i familien som ble skadet, men ingen på hverken sykehus eller fastlege informerte om at det fantes hjelpemidler som kunne fungere, og at en må søke via kommunal ergoterapeut. Det var et tilfeldig møte med noen som hadde samme skade vi lærte oss det.

Les på hjemmesidene til din kommune/bydel. Der bør du finne noe info om tilbud som finnes der du bor. Ligger under f.eks helse og omsorg el.l. Du kan ringe kommunalt psykiatrikontor direkte selv, uten noen henvisning. De er førstelinje lavterskeltilbud.

Kommunen har ansvaret for sine innbyggere, også innenfor psykisk helse. Du bør da få hjelp med å finne veien inn i lokale tilbud som kan være bra for deg i hverdagen :) 

Anonymkode: 14739...52c

• Liker 1
Skrevet

Støtter innlegget over. Sjekk ut kommunens tilbud, evt ta en prat med fastlegen for å få hjelp til hvilket tilbud som finnes der du bor. DPS er ofte kortvarig og samlebåndpreget.

Anonymkode: b16bd...a1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun sa at de ikke får til å hjelpe meg noe mer med det jeg sliter med, og dermed har jeg ikke rett på flere timer

Anonymkode: d30f0...d06

Dette har jeg inntrykk av er en veldig vanlig ting hos dps. Jeg gikk på spa for mange år siden, og da ble jeg sendt til en ekspert på den tingen jeg slet mest med. Da vi hadde fått kontroll på det, var det rett ut. På tross av at jeg hadde flere andre ting jeg strevde med, men det kunne ikke hun hjelpe meg med, og køen var lang. Så da sto jeg alene. Legen min hjalp meg heldgivis videre til ny psykolog. 

Gå til legen å si at du ønsker henvisning til privat psykolog med refusjon. Da betaler du bare egenandel frem til frikortgrensa er nådd. :)

Anonymkode: cb1b0...9e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...