AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #81 Skrevet 7. september 2021 20 hours ago, AnonymBruker said: Haha nei, jeg mener bare at man skal være ærlig og trofast. Om man ønsker å ligge med andre (uansett om man har vært sammen i 1 eller 30 år) så får man enten spørre partner om det er greit å ha åpent forhold eller gjøre det slutt. Jeg lider av ærlighet, respekt og at jeg bryr meg om andres følelser! Anonymkode: b3db9...14c De fleste mener dette. Forskjellen er at tidlig i et forhold er dette lett å leve opp til. Står man i din situasjon mangler man veldig mye erfaring med hvor mye vanskeligere dette er etter et langt liv sammen. Midt i 20-årene byttes jo partnere hele tiden og miljøene man ferdes i er fulle av nye potensielle partnere uten barn, hus, hytte storfamilie og alt annet man bygger sammen gjennom et langt samliv. Når man er ung og forelsket se man ikke på andre samtidig som man er ny og fremdeles utrygg på partneren. Lengre ut i livet er man mye tryggere på at man hører sammen, samtidig som de stormende følelsene ofte har gitt seg. Et brudd koster derfor mye mer, samtidig som at usikkerheten på partneren ikke er like stor ved et oppdaget sidesprang. Derfor er det uendelig lett for deg å være skråsikker. En person med mer livserfaring vet at det ikke er fullt så sort hvitt. Anonymkode: bdc6d...06b 3
Majer Skrevet 7. september 2021 #82 Skrevet 7. september 2021 (endret) To grunner som ikke har blitt nevnt her er prinsippene om rettferdighet og frihet. Det kan argumenteres for at vi er frie mennesker og kan gjøre det vi vil så lenge vi ikke skader andre. Å risikere kjønnssykdommer er å skade, men å ha sex uten å si noe til partneren kan man argumentere for at ikke skader. Jeg er ikke så glad i den argumentasjonen. Det jeg har mer sans for er rettferdighet. Kan single ligge rundt kan ikke de i forhold straffes for det samme. Det oppstår en urettferdig situasjon basert på sosialt konstruerte normer. Enten må man begrense single sin seksuelle utfoldelse eller så kan man ikke straffe de i forhold. Mange er dobbeltmoralske når det passer dem selv.. Endret 7. september 2021 av Majer
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #83 Skrevet 7. september 2021 Majer skrev (1 time siden): å ha sex uten å si noe til partneren kan man argumentere for at ikke skade Det er nok svært få fagfilosofer som ville følge et slikt resonnement; selv de som bekjenner seg til konsekvensetikk, og til og med den noe utdaterte posisjonen som gjerne kalles «hedonisme», tar normalt avstand fra et så snevert skadebegrep», at det ikke omfatter krenkelse av en persons rettighet til avtalelojalitet, og til å få vite om krenkelsen hvis den skjer. Ellers er jeg enig med deg. Her bør vi tenke kantiansk: vi kan bare akseptere utroskap (og tildekking av utroskapen), hvis godtar en generell regel om at det er greit å bryte løfter (og lyve om det etterpå). Anonymkode: c3df1...56f
Margo Skrevet 7. september 2021 #84 Skrevet 7. september 2021 Jeg tror de mangler evnen til selvkontroll, og evnen til konsekvenstenkning enkelt og greit. Man leser det jo her inne hele tiden «men jeg er såååååå forelsket i han/henne»..so fucking what? Forelskelse er bare en følelse. Det går over. Konsekvensen av handlingene dine går ikke over. 2
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #85 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste mener dette. Forskjellen er at tidlig i et forhold er dette lett å leve opp til. Står man i din situasjon mangler man veldig mye erfaring med hvor mye vanskeligere dette er etter et langt liv sammen. Midt i 20-årene byttes jo partnere hele tiden og miljøene man ferdes i er fulle av nye potensielle partnere uten barn, hus, hytte storfamilie og alt annet man bygger sammen gjennom et langt samliv. Når man er ung og forelsket se man ikke på andre samtidig som man er ny og fremdeles utrygg på partneren. Lengre ut i livet er man mye tryggere på at man hører sammen, samtidig som de stormende følelsene ofte har gitt seg. Et brudd koster derfor mye mer, samtidig som at usikkerheten på partneren ikke er like stor ved et oppdaget sidesprang. Derfor er det uendelig lett for deg å være skråsikker. En person med mer livserfaring vet at det ikke er fullt så sort hvitt. Anonymkode: bdc6d...06b Jeg vet at jeg ikke har erfaring med et 30 års ekteskap med familie og barn. Men det jeg fortsatt står fast ved er at utroskap er galt. Eller synes du at det er greit? Anonymkode: b3db9...14c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #86 Skrevet 7. september 2021 Jeg er utro fordi: 1. Sist samboer gjorde en seksuell tilnærming var på 1800 tallet(aktiv) 2. Min samboer forventer at det er 99% mitt ansvar å tilstrebe at hun er klar og kåt. 3. De gangene vi har sex så er det veldig bra, men det er veldig "det samme som i går". Det er helt ok for min samboer, men ikke for meg. 4. Den viktigste årsaken til at jeg er utro er fordi <<Jeg Kan>>. Dvs, jeg er attraktiv nok. De som hevder det har med mangel på selvkontroll, impulskontroll og konsekvenstenkning, vel de som det tenker jeg. Jeg har ikke vært utro siden februar 2020. Dette fordi risikoen for smitte har vært så stor. I all den tid denne pandemien har pågått så har jeg ikke vært aktiv et lite minutt for å finne nye erobringer. Anonymkode: fdff0...d64 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #87 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (På 5.9.2021 den 0.46): Langt derifra. Vi har bare laget oss en oppfatning at dette skal være så fryktelig galt. Anonymkode: 2c99c...ece Men å være utro er jo å gjøre noe man underforstått har lovt å aldri gjøre når man er i et forhold (ligge med en annen), og om man i tillegg også lyver om at man ikke gjør det, da er det jo et så utrolig stort tillitsbrudd og svik. Er ikke det fryktelig galt? Eller hadde kanskje ikke du syntes det var så fryktelig galt om din partner lå med en annen? Anonymkode: b3db9...14c
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #88 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er utro fordi: 1. Sist samboer gjorde en seksuell tilnærming var på 1800 tallet(aktiv) 2. Min samboer forventer at det er 99% mitt ansvar å tilstrebe at hun er klar og kåt. 3. De gangene vi har sex så er det veldig bra, men det er veldig "det samme som i går". Det er helt ok for min samboer, men ikke for meg. 4. Den viktigste årsaken til at jeg er utro er fordi <<Jeg Kan>>. Dvs, jeg er attraktiv nok. De som hevder det har med mangel på selvkontroll, impulskontroll og konsekvenstenkning, vel de som det tenker jeg. Jeg har ikke vært utro siden februar 2020. Dette fordi risikoen for smitte har vært så stor. I all den tid denne pandemien har pågått så har jeg ikke vært aktiv et lite minutt for å finne nye erobringer. Anonymkode: fdff0...d64 Hvorfor gjør du det bare ikke slutt med henne? Føler du ikke at hun fortjener en som er ærlig? Og får du ikke dårlig samvittighet? Anonymkode: b3db9...14c 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #89 Skrevet 7. september 2021 Jeg har vært utro før fordi jeg var deprimert. Trengte nye impulser og det å ligge med fremmede var spenningsfylt. Anonymkode: cb2c5...581
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #90 Skrevet 7. september 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet at jeg ikke har erfaring med et 30 års ekteskap med familie og barn. Men det jeg fortsatt står fast ved er at utroskap er galt. Eller synes du at det er greit? Anonymkode: b3db9...14c Jeg trodde at første linje i svaret du siterte avklarte at jeg ikke synes det er greit. Jeg setter meg derimot heller ikke til doms over dem som velger annerledes, fordi livet har vist meg at det er svært mange ting som kan være veldig annerledes enn det som man selv tror. Det er uredelig å insinuere at man synes at noe er greit, eller gjør noe selv, bare fordi man evner å se en sak fra flere sider og ikke bare den oppleste og vedtatte. Refleksjon er svært undervurdert på KG der det bare gjelder å rope høyet mulig i kor... Man kan faktisk lære noe av hvordan det faktisk er å være menneske med å prøve å forstå andre i stedet for å sette seg selv i en moralsk høyborg og fordømme. Anonymkode: bdc6d...06b 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #91 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utro fordi: 1. Sist samboer gjorde en seksuell tilnærming var på 1800 tallet(aktiv) 2. Min samboer forventer at det er 99% mitt ansvar å tilstrebe at hun er klar og kåt. 3. De gangene vi har sex så er det veldig bra, men det er veldig "det samme som i går". Det er helt ok for min samboer, men ikke for meg. 4. Den viktigste årsaken til at jeg er utro er fordi <<Jeg Kan>>. Dvs, jeg er attraktiv nok. De som hevder det har med mangel på selvkontroll, impulskontroll og konsekvenstenkning, vel de som det tenker jeg. Jeg har ikke vært utro siden februar 2020. Dette fordi risikoen for smitte har vært så stor. I all den tid denne pandemien har pågått så har jeg ikke vært aktiv et lite minutt for å finne nye erobringer. Anonymkode: fdff0...d64 Men hvorfor være i et forhold du er så lite fornøyd med? Det må da være mye bedre å være single, ha så mye uforpliktende sex du vil, og slippe en eventuell dårlig samvittighet. Hvis ikke, er du jo en typisk vil-ha-i-pose-og-sekk type, som handler ut fra en slags selvrettferdig "fordi jeg fortjener det"-logikk. Anonymkode: 173f1...96e 1
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #92 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utro fordi: 1. Sist samboer gjorde en seksuell tilnærming var på 1800 tallet(aktiv) 2. Min samboer forventer at det er 99% mitt ansvar å tilstrebe at hun er klar og kåt. 3. De gangene vi har sex så er det veldig bra, men det er veldig "det samme som i går". Det er helt ok for min samboer, men ikke for meg. 4. Den viktigste årsaken til at jeg er utro er fordi <<Jeg Kan>>. Dvs, jeg er attraktiv nok. De som hevder det har med mangel på selvkontroll, impulskontroll og konsekvenstenkning, vel de som det tenker jeg. Jeg har ikke vært utro siden februar 2020. Dette fordi risikoen for smitte har vært så stor. I all den tid denne pandemien har pågått så har jeg ikke vært aktiv et lite minutt for å finne nye erobringer. Anonymkode: fdff0...d64 Jeg har alltid tenkt at man har et stort behov for bekreftelse, noe som ofte bunner i usikkerhet på seg selv. Endret ikke mening etter å ha lest dette. Du vil gjerne fremstå som en reflektert kjekkas som gjør det fordi han kan og har lyst.. hadde du vært så stødig som du fremlegger så hadde du tatt et annet grep. Søkt hjelp av en profesjonell parterapeut, vært sammen om det med dama di, snakket med henne. Og så gått fra henne hvis sexlivet fortsatt ikke fungerte tilfredsstillende. Å bli i et forhold med null lidenskap vitner ikke om en fyr som er sikker på seg selv. Det er kun patetisk. Anonymkode: c6482...b1c 3
Chiubi Skrevet 7. september 2021 #93 Skrevet 7. september 2021 (endret) Fordi de har et behov de ikke får dekket hjemme Endret 7. september 2021 av Chiubi
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #94 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (På 6.9.2021 den 12.31): Hva har det med saken å gjøre? Jeg er midt i 20-årene. Anonymkode: b3db9...14c Det vet jeg ikke. Jeg bare forklarte deg hva vedkommende mente med setningen. Anonymkode: 2c99c...ece
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #95 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men å være utro er jo å gjøre noe man underforstått har lovt å aldri gjøre når man er i et forhold (ligge med en annen), og om man i tillegg også lyver om at man ikke gjør det, da er det jo et så utrolig stort tillitsbrudd og svik. Er ikke det fryktelig galt? Eller hadde kanskje ikke du syntes det var så fryktelig galt om din partner lå med en annen? Anonymkode: b3db9...14c Det er ikke galt, men vi har laget oss regler om at dette skal være galt. Selv om det ikke betyr noe i praksis, blir det likevel problemer og styr utav det, da vi har laget disse reglene. Uten dem, ingen problemer heller. Anonymkode: 2c99c...ece
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #96 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor gjør du det bare ikke slutt med henne? Føler du ikke at hun fortjener en som er ærlig? Og får du ikke dårlig samvittighet? Anonymkode: b3db9...14c Bør ikke hun ha dårlig samvittig for å være helt passiv? Jeg trodde kvinner i det 20. århundre skulle ta like stor delaktighet i det seksuelle og ikke overlate alt ansvaret over på mannen? Stemmer ikke dette? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvorfor være i et forhold du er så lite fornøyd med? Det må da være mye bedre å være single, ha så mye uforpliktende sex du vil, og slippe en eventuell dårlig samvittighet. Hvis ikke, er du jo en typisk vil-ha-i-pose-og-sekk type, som handler ut fra en slags selvrettferdig "fordi jeg fortjener det"-logikk. Anonymkode: 173f1...96e Har ingen dårlig samvittighet. Tenker at man er to i et forhold, to som sammen prøver å få hverdagen til å fungere mest optimalt på alle plan. Alle andre kvaliteter hun har overgår alle andre kvinner jeg har truffet i livet mitt, så det er tvil om at hun er ei å satse på til jeg går i graven. Men når det gjelder det seksuelle så har hun mistet helt interessen. Skal man gå fra noen bare fordi i en periode i livet ikke har den samme interessen og begjæret/lysten? Eller skal man finne andre løsninger. Og hvorfor skal hun alene definere hyppighet og frekvens samt type interesser alene? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har alltid tenkt at man har et stort behov for bekreftelse, noe som ofte bunner i usikkerhet på seg selv. Endret ikke mening etter å ha lest dette. Du vil gjerne fremstå som en reflektert kjekkas som gjør det fordi han kan og har lyst.. hadde du vært så stødig som du fremlegger så hadde du tatt et annet grep. Søkt hjelp av en profesjonell parterapeut, vært sammen om det med dama di, snakket med henne. Og så gått fra henne hvis sexlivet fortsatt ikke fungerte tilfredsstillende. Å bli i et forhold med null lidenskap vitner ikke om en fyr som er sikker på seg selv. Det er kun patetisk. Anonymkode: c6482...b1c Interessant at du klarer å gjøre deg opp så mange konklusjoner ut av så lite informasjon. Jeg får håpe du ikke bruker dine analytiske evner i kritisk arbeid for å si det slik. Kanskje du kan forklare litt mer hva du mener med at min bekreftelse skyldes i usikkerhet på meg selv. Eller er det bare et stort ønske du har at de to tingene henger sammen? Venter spent på tilbakemelding fra analytikeren Anonymkode: fdff0...d64 1
Antiviruset Skrevet 7. september 2021 #97 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke galt, men vi har laget oss regler om at dette skal være galt. Selv om det ikke betyr noe i praksis, blir det likevel problemer og styr utav det, da vi har laget disse reglene. Uten dem, ingen problemer heller. Anonymkode: 2c99c...ece For en bedriten moral! Bare legge ned alt som heter lover og regler da! Da finnes det ikke noe som er galt lenger. Det er jo "bare vi som har laget reglene". Utroskap er et grovt svik mot et annet menneske som har tillit til deg! Det kan også skade et menneske for livet når det kommer frem i lyset. Mange kommer aldri over noe slikt. Egoistisk hedonisme er det du predikerer.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2021 #98 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bør ikke hun ha dårlig samvittig for å være helt passiv? Jeg trodde kvinner i det 20. århundre skulle ta like stor delaktighet i det seksuelle og ikke overlate alt ansvaret over på mannen? Stemmer ikke dette? Har ingen dårlig samvittighet. Tenker at man er to i et forhold, to som sammen prøver å få hverdagen til å fungere mest optimalt på alle plan. Alle andre kvaliteter hun har overgår alle andre kvinner jeg har truffet i livet mitt, så det er tvil om at hun er ei å satse på til jeg går i graven. Men når det gjelder det seksuelle så har hun mistet helt interessen. Skal man gå fra noen bare fordi i en periode i livet ikke har den samme interessen og begjæret/lysten? Eller skal man finne andre løsninger. Og hvorfor skal hun alene definere hyppighet og frekvens samt type interesser alene? Interessant at du klarer å gjøre deg opp så mange konklusjoner ut av så lite informasjon. Jeg får håpe du ikke bruker dine analytiske evner i kritisk arbeid for å si det slik. Kanskje du kan forklare litt mer hva du mener med at min bekreftelse skyldes i usikkerhet på meg selv. Eller er det bare et stort ønske du har at de to tingene henger sammen? Venter spent på tilbakemelding fra analytikeren Anonymkode: fdff0...d64 Artig. Jeg jobber nemlig med analyse, ikke av mennesker riktignok. Du har altså ikke dårlig samvittighet, og hun er en fantastisk kvinne på alle andre plan. Get it. Du synes det er greit at du ligger rundt fordi hun tross alt har ansvar for sexen hun også. Og når hun ikke tar ansvar så tar du saken i egne hender. Vel. VET hun at du ikke er fornøyd? Hvis ikke har du jo virkelig driti på draget. Jeg tar for gitt at du har snakket med henne og vet at hennes manglende sexlyst ikke skyldes ditt forfall feks. Skal man gå fra noen fordi man ikke har lik sexlyst i en periode i livet? Tja. Du tenker at det bare er en periode altså? I så fall, skal man putte pikken sin i andre kvinner fordi sexlivet ikke fungerer en periode i livet? Da vil jo alle være utro. Du vil ikke gå fra din fantastiske kvinne selv om hun er såpass lite fantastisk at hun ikke dekker dine seksuelle behov. Har HUN fått et reelt valg i så måte? Vet hun at du horer rundt og synes hun at dette er greit å "ofre" for å slippe å ligge med det selv? I så fall; greit. Men jeg gjetter at hun er sammen med deg på et noe falskt grunnlag. Hun vet ikke om dine eskapader og hun ville valgt deg bort om hun visste. Du tør ikke si det, fordi hun er bra nok på alle andre måter og du er ikke en kar som står på egne bein. Et forhold uten sex er ikke mye til forhold. Da kan du like gjerne bo hos en kjærlig mor som stuller og steller med deg. Jeg synes fortsatt du høres ut som en usikker og ganske feig liten stakkar jeg😉 Anonymkode: c6482...b1c 1
Majer Skrevet 7. september 2021 #99 Skrevet 7. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er nok svært få fagfilosofer som ville følge et slikt resonnement; selv de som bekjenner seg til konsekvensetikk, og til og med den noe utdaterte posisjonen som gjerne kalles «hedonisme», tar normalt avstand fra et så snevert skadebegrep», at det ikke omfatter krenkelse av en persons rettighet til avtalelojalitet, og til å få vite om krenkelsen hvis den skjer. Ellers er jeg enig med deg. Her bør vi tenke kantiansk: vi kan bare akseptere utroskap (og tildekking av utroskapen), hvis godtar en generell regel om at det er greit å bryte løfter (og lyve om det etterpå). Anonymkode: c3df1...56f Jeg er heller ikke enig i det første jeg skrev, men det kan allikevel argumenteres for det på en relativt fornuftig måte. Elsker smarte folk som deg:)
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #100 Skrevet 8. september 2021 Fordi de har lav selvtillit og stort behov for bekreftelse. Har lite integritet. Har generelt lett for å juge for å unngå konflikter, bunner i feighet. Har vanskelig for å ta valg og stå i dem. Fryktet konsekvenser og er redde for å bli stående igjen alene. Anonymkode: 921fe...3e6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå