Gå til innhold

Bryllupsfotograf eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss til våren og er veldig usikre på om vi skal ha fotograf eller ikke. Eller.. Jeg er usikker, min kommende mann synes det er bortkastede penger. 

Det er et lite bryllup, og jeg ser for meg at mannen kommer til å være ganske ukomfortabel med en typisk shoot. 

Har eventuelt ei venninne som er god på foto og kan gjøre det rimelig, men synes det er synd at hun må holde på med det i bryllupet hun er gjest i. 

 

Hadde dere fotograf? Hvor lenge? Fornøyd med valget? 

Anonymkode: d5c7c...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta bilder, dropp video.

selv hadde jeg ikke photo shoot og angrer. 
alt handler om hva du priotere av pengebruk

Anonymkode: bbca3...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp det. Og angrer du så vet du det til neste gang. 

Anonymkode: 64b23...c53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har booket fotograf. For meg var det veldig viktig. Jeg gifter meg til neste år da. Jeg kan ikke skjønne folk som prioriterer å bruke 1000 vis av kroner på bryllupskjolen og/eller kake og dekor og nedprioritert de virkelige minnene for dagen som man sitter igjen med senere i livet, men det er meg. 

Anonymkode: 3b75b...228

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har booket fotograf. For meg var det veldig viktig. Jeg gifter meg til neste år da. Jeg kan ikke skjønne folk som prioriterer å bruke 1000 vis av kroner på bryllupskjolen og/eller kake og dekor og nedprioritert de virkelige minnene for dagen som man sitter igjen med senere i livet, men det er meg. 

Anonymkode: 3b75b...228

Jeg er enig! Tingen er at vi har et ganske stramt budsjett totalt sett, så blir absolutt en stor utgift sammenlignet med resten😊

Anonymkode: d5c7c...f89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig! Tingen er at vi har et ganske stramt budsjett totalt sett, så blir absolutt en stor utgift sammenlignet med resten

Kan dere ikke ta bryllupsbildene en annen gang når dere eventuelt har litt mer råd? 😊 Fotograf er dyrt. Hun vi booket kostet nesten 40 000,-. Hvis du er fornøyd med «amatør» bilder fra en av gjestene sine som kan håndtere et speilreflekskamera, så kanskje det er det beste? Bare husk at du ikke har noe backup hvis hun blir syk, batteriet går tom for strøm eller minnekortet plutselig ikke fungerer. Har hun kunnskap om lys? Og når på dagen det er best å ta bilde? Hva hvis det regner? Og, det å være gjest men plutselig blir satt til å ta bilder så krever det mye ansvar. I tillegg skal hun vel bruke mye tid på å redigere dem i ettertid også.

Anonymkode: 3b75b...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hater å bli tatt bilder av og er ikke komfortabel med å leie fotograf. Det er jo også veldig dyrt.

Men jeg har et familiemedlem som er fotograf (kunstfotograf, ikke portrett), og jeg er  komfortabel med at den personen tar bilder siden jeg er vant med det fra oppveksten, så da blir det det. Da får jeg bilder som har en ekstra personlig verdi i hvem som har tatt de også. 

Hvis du liker foto-stilen til venninna di, hun syntes det er greit og du/mannen er komfortabel med henne, syntes jeg det er en god ide.

Anonymkode: f9d24...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et bittelite bryllup i vår, og hadde fotograf :) fotografen var der under vielsen, og så tok vi bilder etterpå. Så ingen poeng i heldagsopplegg, men er veldig glad vi tok det valget.

Bildene har du for alltid, og det er verd å ha en som kan jobben sin. Jeg har selv fotografert venners bryllup, og man er absolutt ikke gjest den dagen. 

Anonymkode: 5c448...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan velge når av dagen du vil ha fotograf, må ikke ha tradisjonell fotoshoot om du ikke vil det.
Alt med ett bryllup er over den dagen, unntatt bildene. De har du for alltid. 
Da jeg giftet meg var dagen min så full av ting og folk jeg måtte snakke med, gjøre , styre med osv, så jeg klarte ikke mentalt å få med meg alt som skjedde før det var over. Så jeg er sykt glad for at jeg har bilder å se tilbake på! 
 

Anonymkode: 1845f...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det kan være dyrt i forhold til resten av budsjettet, men som noen sier her er det jo dette som gir minnene over tid og som dere kan vise til både barn og barnebarn i fremtiden. 
Hva er totalbudsjettet deres sånn ca? Hva med å finne en fotograf som er god, men ikke så kjent enda? 

Anonymkode: 80d46...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupsfotograf er noe jeg absolutt ville lagt penger i. Vi hadde heldagsfotografering, men startet fotograferingen først ved vielsen. Jeg pyntet meg hjemme og ville ha en rolig formiddag der sammen med min forlover, så da så jeg ingen grunn til at en fotograf skulle fly rundt.

Tidsmessig: tiden fra vielsen og utover gikk utrolig fort! Jeg hadde sett for meg at jeg skulle få tatt noen bilder selv med mobilen senere på kvelden, men hverken jeg, brudgom eller andre gjester fikk særlig tid til dette. Husk også at bryllupsfotografering er et eget fag. Jeg kjenner flere hobbyfotografer som sier det er svært krevende og det er ofte store forventninger til bildene fra en sånn dag. Derfor ville jeg absolutt leid inn en proff. Dette er bilder du skal kunne se tilbake på resten av livet.

Endret av Sandie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme at utover å få et par fine bilder fra bryllupet i finstasen til å henge på veggen, putte i bilder og sende ut som takkekort så ser jeg ikke helt verdien i å ha så mange bilder fra en hel dag? Trenger man egentlig det? Hva bruker man det til? 

Anonymkode: f9d24...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde det ikke, og har heller ikke savnet det etterpå. Når kommer du til å bruke bildene fra dagen, bortsett fra på takkekortene?

Anonymkode: 56307...7ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lavkostnadsbryllup og sparte på absolutt alt annet.  Fotograf var det eneste "unødvendige" vi brukte (en del) penger på.  Vi angrer ikke.  Jeg (bruden) er totalt ukomfortabel når jeg blir fotografert og myser/kniper øynene igjen hvis det kommer så mye som et eneste lite solstreif.  Fotografen klarte i stor grad å unngå dette, og at vi i dag har ålreite bryllupsbilder er ene og alene den profesjonelle fotografens fortjeneste.  Video hadde vi ikke, og fotografen var ikke med under hele dagen (det tror jeg ikke var så vanlig da vi giftet oss for ganske mange år siden).

Anonymkode: 8d549...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er dere fra? 

Jeg har vært hobbyfotograf i 10 år nå og vil starte opp med bryllupsfotograf. Tenkte å ta de første oppdraga gratis. Slik at det er en trygghet for meg og de som skal bli tatt bilder av. Siden jeg ikke har tatt i bryllup før. Eneste er at jeg kan ta litt penger for selve bildene. Men selve oppdraget gjør jeg gratis. 
 

Anonymkode: 104aa...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville spurt min venninne om hun kunne tatt noen bilder av oss etter/under vielsen.  Jeg hadde ikke prioritert å bruke mye penger på fotograf hvis jeg kjente noen som var flink å ta bilder. Trenger ikke å være profesjonell eller ha profesjonelt utstyr for å få tatt flotte bilder i dag. 

Anonymkode: 2c32c...53c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS- heldagsfoto koster fort 30.000, men bare vielse og bilder etterpå kan man fint få for 12-15.000 av de samme flinke fotografene. Bare et tips :) jeg hadde sistnevnte, og det var viktig for meg.

Anonymkode: 5c448...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vi hadde det ikke, og har heller ikke savnet det etterpå. Når kommer du til å bruke bildene fra dagen, bortsett fra på takkekortene?

Anonymkode: 56307...7ae

Hva bruker du andre bilder til? 

Anonymkode: 1845f...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva bruker du andre bilder til? 

Anonymkode: 1845f...b37

Ikke meg du siterer, men jeg har ikke hatt profesjonell fotograf til å dokumentere alle begivenheter i mitt liv, allikevel har jeg masse minner og bilder tilgjengelig her og der som jeg selv og familien min har tatt. De veldig få aller fineste bildene har jeg fremkalt og har på veggen og i album, men resten er bare der, brukes lite annet enn å bla bakover og mimre av og til. 

Folk må jo selvfølgelig bruke penger på akkurat bdet de vil, men jeg syntes ikke det burde være et press på at det er et "must" med heldagsfotografering fra proff i et bryllup. Det er kun her inne på KG og diverse bryllupsforum jeg har hørt at skulle vært vanlig. De jeg kjenner som har giftet seg har brukt venner og kjente som fotograf, og ellers hatt feks polaroidkameraer på festen, eller bedt gjester ta bilder og dele de.

I mitt bryllup hadde søsteren min med speilreflekskamera og knipset under vielsen og etterpå, og selv om hun kun er hobbyfotograf fikk vi fine bilder til veggen og takkekort, og bilder å mimre til fra middagen. 

Anonymkode: f9d24...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...