AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Når man får henvisning til DPS fra lege, med alvorlige symptomtrykk - hva avgjør om man får tildelt en psykolog, psykiater eller «bare» en psykiatrisk sykepleier eller sosionom? Jeg er nå på min 5. runde på DPS, og alle gangene har jeg fått psykiatrisk sykepleier eller sosionom. En gang kom jeg til en psykolog, og da følte jeg meg sett, hørt og forstått. Hun skulle selvsagt videreutdanne seg.. så etter den gangen har jeg tappert prøvd å få hjelp, men føler at det ikke er kompetanse nok i en sosionom, da plagene er komplekse, og jeg sliter veldig med å sette ord på ting. Psykologen hjalp meg veldig med dette, så nå er jeg muligens litt forutinntatt - og redd for å ikke få tilstrekkelig med hjelp. Anonymkode: f72fd...a9e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Der er mye bedre med henvisning til privatpraktiserende med helfo-avtale! Anonymkode: 6a7bc...3e0 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der er mye bedre med henvisning til privatpraktiserende med helfo-avtale! Anonymkode: 6a7bc...3e0 Jeg er helt enig. Jeg fikk mye bedre hjelp hos privatpraktiserende enn gjennom DPS. Anonymkode: 1304a...b18 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Jeg lurer litt på det samme. Kan ikke være alvorlighetsgrad ettersom jeg har alvorlige diagnoser. Har en psykiater i tillegg til psykiatrisk sykepleier, men hun har kun ansvar for medisiner. Anonymkode: 20695...aee 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når man får henvisning til DPS fra lege, med alvorlige symptomtrykk - hva avgjør om man får tildelt en psykolog, psykiater eller «bare» en psykiatrisk sykepleier eller sosionom? Jeg er nå på min 5. runde på DPS, og alle gangene har jeg fått psykiatrisk sykepleier eller sosionom. En gang kom jeg til en psykolog, og da følte jeg meg sett, hørt og forstått. Hun skulle selvsagt videreutdanne seg.. så etter den gangen har jeg tappert prøvd å få hjelp, men føler at det ikke er kompetanse nok i en sosionom, da plagene er komplekse, og jeg sliter veldig med å sette ord på ting. Psykologen hjalp meg veldig med dette, så nå er jeg muligens litt forutinntatt - og redd for å ikke få tilstrekkelig med hjelp. Anonymkode: f72fd...a9e Tror det kommer ann på mye, men kanskje spesielt funksjonsnivået til pasienten. Jeg har selv psykolog, psykisk sykepleier og en annen terapeut (innenfor mitt sykdomsfelt). Synes jeg får best utbytte av psykisk sykepleier, fordi hun kan hjelpe meg med hverdagslige problemer, som eks: hvordan takle angsten for å gå ut av leiligheten osv. Anonymkode: d9ce7...443 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Kjenner til kun to som har gått til psykiatrisk sykepleier og begge to er absolutt mindre alvorlig syk enn oss andre. Til tross for at de selv påstår at de er sykere enn de er. Din subjektive mening betyr ikke mest når det kommer til en slik vurdering. Har bare hatt psykologer bortsett fra en gang hvor det psykiater, men da var det fokus på medisiner og ikke behandling. Ble henvist til psykologspesialist da medisiner ikke funket. Anonymkode: 4b2ea...327 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Jeg var 21 år da jeg merket at jeg ikke klarte mer, men det gikk et par år før jeg oppsøkte hjelp. Har nok slitt siden før tenårene med psyken, men har alltid vært stille og sjenert og lider i det stille og ikke klart å åpne meg opp med følelser osv. Første gangen jeg kom til dps var jeg 23 år og kom til en psykolog. Andre gangen var jeg 27 og kom til en psykiater. Tredje gangen var jeg 33 og kom til en psykiater. Fjerde gangen var jeg 39 og kom til en psykiater. Jeg har blitt feildiagnostisert flere ganger, og har endelig fått riktig diagnose, så nå kan jeg ta fatt på livet mitt som 40-åring. Anonymkode: a8293...288 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #8 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kjenner til kun to som har gått til psykiatrisk sykepleier og begge to er absolutt mindre alvorlig syk enn oss andre. Til tross for at de selv påstår at de er sykere enn de er. Din subjektive mening betyr ikke mest når det kommer til en slik vurdering. Har bare hatt psykologer bortsett fra en gang hvor det psykiater, men da var det fokus på medisiner og ikke behandling. Ble henvist til psykologspesialist da medisiner ikke funket. Anonymkode: 4b2ea...327 Hva anser du som mindre alvorlig syk? Jeg har selv bipolar lidelse 1 (som for meg også innebærer psykose), ptsd og sosial fobi som har ført til at jeg ikke er i stand til å være i arbeid eller ha et vanlig liv. Ble henvist til psykologspesialist for utredning, men ellers har jeg gått til psykiatrisk sykepleier. Har en psykiater som styrer medisiner og har tilgang til akutt ambulantteam. Har kun hatt 2-3 psykologer opp igjennom årene, utenom når jeg er innlagt. Anonymkode: 20695...aee 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #9 Skrevet 31. august 2021 Jeg tenker at så lenge du kan komme til noen som kan hjelpe deg med problemene dine og plagene dine, så er det det samme om det er psykiater, psykolog, psykiatrisk sykepleier eller sosionom. Om du går til noen som ikke kan hjelpe må man si ifra og få hjelp til å komme til noen andre som kan hjelpe. Anonymkode: a8293...288 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #10 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg lurer litt på det samme. Kan ikke være alvorlighetsgrad ettersom jeg har alvorlige diagnoser. Har en psykiater i tillegg til psykiatrisk sykepleier, men hun har kun ansvar for medisiner. Anonymkode: 20695...aee Det er ikke diagnosene det kommer ann på men funksjonsnivået ditt! Du kan ha schziofreni, men likevel være i full jobb og ha masse sosialt liv liksom. Anonymkode: d8055...f37 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #11 Skrevet 31. august 2021 Jeg har bare hatt psykolog én gang, da jeg skulle diagnoseres, og da hadde jeg også kontakt med psykiater for medisinvurdering. Alle de andre gangene jeg har fått ny behandler så har jeg fått psykiatrisk sykepleier, og en gang fikk jeg en sosionom. Vet ikke om jeg er friskere eller sykere enn andre. Men valgte å slutte etter sosionomen fordi det første hun sa var "har blitt fortalt at du har borderline, så jeg kommer ikke til å tro på noe du sier med en gang, og jeg kommer ikke til å la meg manipulere" Følte at det var et skikkelig dårlig utgansgpunkt, prøvde allikevel å få til et godt samarbeid i noen måneder, men det nyttet ikke. Anonymkode: 941dc...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #12 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har bare hatt psykolog én gang, da jeg skulle diagnoseres, og da hadde jeg også kontakt med psykiater for medisinvurdering. Alle de andre gangene jeg har fått ny behandler så har jeg fått psykiatrisk sykepleier, og en gang fikk jeg en sosionom. Vet ikke om jeg er friskere eller sykere enn andre. Men valgte å slutte etter sosionomen fordi det første hun sa var "har blitt fortalt at du har borderline, så jeg kommer ikke til å tro på noe du sier med en gang, og jeg kommer ikke til å la meg manipulere" Følte at det var et skikkelig dårlig utgansgpunkt, prøvde allikevel å få til et godt samarbeid i noen måneder, men det nyttet ikke. Anonymkode: 941dc...f5a Det var uprofesjonelt sagt av sosionomen... De burde vite bedre. Anonymkode: a8293...288 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #13 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva anser du som mindre alvorlig syk? Jeg har selv bipolar lidelse 1 (som for meg også innebærer psykose), ptsd og sosial fobi som har ført til at jeg ikke er i stand til å være i arbeid eller ha et vanlig liv. Ble henvist til psykologspesialist for utredning, men ellers har jeg gått til psykiatrisk sykepleier. Har en psykiater som styrer medisiner og har tilgang til akutt ambulantteam. Har kun hatt 2-3 psykologer opp igjennom årene, utenom når jeg er innlagt. Anonymkode: 20695...aee Diagnose sier ikke noe om lidelsestrykk. Så kan ikke svare uti fra din informasjon. Det er forskjell på å ha behov for samtale og støtte og behandling. De som jeg kjenner til har hatt behov for samtaler, ikke behandling. Anonymkode: 4b2ea...327
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #14 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg tenker at så lenge du kan komme til noen som kan hjelpe deg med problemene dine og plagene dine, så er det det samme om det er psykiater, psykolog, psykiatrisk sykepleier eller sosionom. Om du går til noen som ikke kan hjelpe må man si ifra og få hjelp til å komme til noen andre som kan hjelpe. Anonymkode: a8293...288 Jeg prøvde å si fra forrige gang, jeg prøvde også å si fra underveis i timene at jeg ikke føler meg forstått, og at jeg ikke får hjelpen jeg trenger. Da ble jeg overtalt til å starte på antidepressiva, og tre behandlinger senere ble jeg avsluttet, med beskjed om at jeg har fått de verktøyene jeg trenger.. Så nå tørr jeg ikke si fra når jeg kjenner på om dette blir riktig.. Anonymkode: f72fd...a9e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #15 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har bare hatt psykolog én gang, da jeg skulle diagnoseres, og da hadde jeg også kontakt med psykiater for medisinvurdering. Alle de andre gangene jeg har fått ny behandler så har jeg fått psykiatrisk sykepleier, og en gang fikk jeg en sosionom. Vet ikke om jeg er friskere eller sykere enn andre. Men valgte å slutte etter sosionomen fordi det første hun sa var "har blitt fortalt at du har borderline, så jeg kommer ikke til å tro på noe du sier med en gang, og jeg kommer ikke til å la meg manipulere" Følte at det var et skikkelig dårlig utgansgpunkt, prøvde allikevel å få til et godt samarbeid i noen måneder, men det nyttet ikke. Anonymkode: 941dc...f5a Ja, det hørtes skikkelig hjelpsomt ut.. da kan man jo spekulere, om det er tittelen eller mangel på interesse for å hjelpe andre.. Det vil jo ikke fungere når man blir møtt med en slik holdning. Anonymkode: f72fd...a9e
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #16 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det var uprofesjonelt sagt av sosionomen... De burde vite bedre. Anonymkode: a8293...288 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja, det hørtes skikkelig hjelpsomt ut.. da kan man jo spekulere, om det er tittelen eller mangel på interesse for å hjelpe andre.. Det vil jo ikke fungere når man blir møtt med en slik holdning. Anonymkode: f72fd...a9e Regner med hun ikke hadde noen opplæring i hvordan man håndterer folk med tunge psykiske diagnoser, og så Googlet hun bare diagnosen og improviserte seg fram til noe hun selv mente gav mening. Anonymkode: 941dc...f5a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Skrevet 31. august 2021 Jeg har vært hos mye forskjellige. Min erfaring er at yrkestittel ikke alltid er det som avgjør om man får god hjelp. I tillegg til kompetanse har også personlighet og kjemi like mye å si for behandlingen, I hvert fall for min del. Jeg trenger ofte lang tid på å åpne meg for andre. F.eks har jeg opplevd under innleggelser å få mer hjelp av en sykepleier enn psykologen. Dessverre har jeg også opplevd å gå i behandling noen år hos en psykiatrisk sykepleier. De timene var veldig skadelig for meg. Jeg var feildiagnostisert på det tidspunktet, og hun hadde en del forutinntatte meninger om meg pga en diagnose jeg aldri skulle hatt. Heldigvis fikk jeg siden gå til en psykiater som raskt forstod at det var mye som ikke stemte. Hun henviste meg til utredning på Modum bad som ga meg diagnosen uspesifikk dissosiativ lidelse. Har siden da fått veldig god behandling på DPS. I dag går jeg hos en privat psykolog smed avtale som er fantastisk dyktig. Hun har sagt at jeg skal få god tid hos henne. Jeg forstår godt at du synes dette er skummelt siden du har de erfaringene fra tidligere, men gi det en sjanse! . Føler du at behandlingen ikke er nyttig etter en stund kan du prøve å drøfte det med behandleren din. Hvis du ikke når frem til henne, kan du event prøve å skrive til DPS og be om å få bytte behandler. Argumenter hvorfor du mener det er hensiktsmessig med bytte. Du kan be om hjelp fra fastlegen hvis du synes det er vanskelig. Lykke til! Anonymkode: 1a707...7b1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #18 Skrevet 31. august 2021 Kommer an på målet i behandlingen, og hva du skal jobbe med i behandling. jeg har ikke tro på sykepleiere med tilleggsutdannelse. De kan være støttespillere, men ikke behandle. Anonymkode: 39e81...3a4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Skrevet 31. august 2021 Psykiatrisk sykepleiere blir ofte anbefalt av psykologer. Så kompetansen deres står nok ikke tilbake for en psykolog. Dessuten kan sykepleiere administrere medisiner, det kan ikke psykologer. Mange behanldingsinstitusjoner satser på en grunnstamme av psykiatrisk sykepleiere. Mens sosionomer og psykologer blir ansatt som støttekompetanse. Psykiatere er noe helt annet igjen og bør ikke blandes med psykolog, sosionom og sykepleier. Dette er leger med et helhetelig ansvar og som gjerne delegerer behandlingen videre til de en av de tre andre gruppene. Anonymkode: 3b7d6...5fb
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Skrevet 31. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når man får henvisning til DPS fra lege, med alvorlige symptomtrykk - hva avgjør om man får tildelt en psykolog, psykiater eller «bare» en psykiatrisk sykepleier eller sosionom? Jeg er nå på min 5. runde på DPS, og alle gangene har jeg fått psykiatrisk sykepleier eller sosionom. En gang kom jeg til en psykolog, og da følte jeg meg sett, hørt og forstått. Hun skulle selvsagt videreutdanne seg.. så etter den gangen har jeg tappert prøvd å få hjelp, men føler at det ikke er kompetanse nok i en sosionom, da plagene er komplekse, og jeg sliter veldig med å sette ord på ting. Psykologen hjalp meg veldig med dette, så nå er jeg muligens litt forutinntatt - og redd for å ikke få tilstrekkelig med hjelp. Anonymkode: f72fd...a9e Alt handler om kjemi. Har har tunge diagnoser og gått til dps i åresvis og valgte selv å bytte ut psykolog med en psykiatrisk sykepleier som har kjent meg fra et annet sted i over 5 år før hun begynte på dps. Hun er rå dyktig. Har også hatt en rå dyktig sosionom på lik linje som jeg har hatt ræva psykologer og psykiatere Anonymkode: afdf9...21e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå