Gå til innhold

Psykopatisk trekk å ghoste noen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg velger å dra det så langt som å si det. 

Alle er fullt klar over hvor mye det sårer et annet menneske som har fått følelser å bare forsvinne totalt uten en eneste forklaring. Dere som gjør det er helt uten evne til å bry dere om hvordan den andre personen har det, og i tillegg lar dere andre bruke sin dyrebare tid på venting og grubling over hva som egentlig skjedde.

Dere som har ghostet noen, hvordan føltes det?

Fikk dere en slags narsisistisk forsyning av tanken på at andre går og lurer på hvor du ble av?

Hadde dere selv noen følelser for vedkommende, eller var det hele bare et spill? Ingen ønsker vel å sette noen de bryr seg om i en slik situasjon. Og følelser forsvinner ikke plutselig over natta.

Må presisere at nå tenker jeg på tilfeller der ghosting skjer etter noen mnd, og ikke én uke.

Anonymkode: 3710e...f22

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ghostet en fyr jeg ble kjent med som viste seg å ha narsissistiske trekk og kommuniserte respektløst mot meg

Anonymkode: c8bbb...3f1

• Liker 2
Skrevet

Det er skikkelig drittsekkoppførsel, men ikke noe bevis på at personen er psykopat. 

• Liker 12
Skrevet
Gjenferdet skrev (2 minutter siden):

Det er skikkelig drittsekkoppførsel, men ikke noe bevis på at personen er psykopat. 

Nei ikke noe bevis for at personen er psykopat, men det er bevis på at de gir fullstendig blaffen i hva slags situasjon de setter den andre personen i på bekostning av seg selv, og det er et ganske dominerende psykopatisk/narsisistisk trekk.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei ikke noe bevis for at personen er psykopat, men det er bevis på at de gir fullstendig blaffen i hva slags situasjon de setter den andre personen i på bekostning av seg selv, og det er et ganske dominerende psykopatisk/narsisistisk trekk.

Dette stemmer ikke! Veldig mange er konfliktsky! Det er ofte grunnen til at man fader ut den andre eller ghoster. De har null evne til å ta den seriøse og ærlige praten om at det er slutt. I stedet for ghoster eller fader de ut. Da slipper de den vanskelige praten. Det er utrolig mange slike, og de forstår ikke hva dette gjør med den andre før de selv opplever de samme fenomenene. Så slutt med dette "psykopatiske trekk " tullet. Alle mennesker har slike "trekk", man kan ikke si at det er "psykopatiske" det er det bare om mange forskjellige trekk summeres opp til at man blir klassifisert som "psykopat".

Null problem etter en date eller etter en uke! Men når man er blitt eksklusive og er kjærester og det samme skjer? Det er pokker ta med helt absurd! Når det skjer bør man aldri gi et slikt menneske en ny sjanse om de kommer tilbake senere. De er rett og slett ikke til å stole på. Ikke dermed sagt at de er psykopater, men totalt uegnet for et forhold. Det er faktisk mange som er slik i en eller annen grad. Fading er vel mye mer utbredt egentlig, der man bare spiller kald, tar mindre kontakt, svarer kort og ikke tar initiativ. Slik satser man på at den andre gir opp! Forbannet feigt i stedet for å ta den praten og si at det hele er over.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Alle er fullt klar over hvor mye det sårer et annet menneske som har fått følelser å bare forsvinne totalt uten en eneste forklaring. Dere som gjør det er helt uten evne til å bry dere om hvordan den andre personen har det, og i tillegg lar dere andre bruke sin dyrebare tid på venting og grubling over hva som egentlig skjedde.

Fikk dere en slags narsisistisk forsyning av tanken på at andre går og lurer på hvor du ble av?

Hadde dere selv noen følelser for vedkommende, eller var det hele bare et spill? Ingen ønsker vel å sette noen de bryr seg om i en slik situasjon. Og følelser forsvinner ikke plutselig over natta.

Må presisere at nå tenker jeg på tilfeller der ghosting skjer etter noen mnd, og ikke én uke.

Jeg ghoster kun de som gjør noe spesielt jeg ikke liker, og da har hun uansett ikke hatt evne til å forstå sin egen oppførsel og dermed bryr jeg meg fint lite om hvordan hun har det ja. Får ingen narsisistisk forskyning, men en frihet av å ikke kaste bort mer tid på henne.  Noen av de har jeg hatt følelser for men de fleste rakk jeg ikke å få det enten pga frem og tilbake eller overreaksjon eller noe annet avvikende . 

Anonymkode: 51a35...744

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, det handler mest om at man har null innsikt eller forståelse for situasjonen. Ganske drøyt å slenge disse diagnosene rundt seg, det sier jo mye om hvilke forståelse DU har også.

Personlig har jeg aldri ghostet noen og tror ikke jeg har blitt det selv :P er i lykkelig samboerskap.

Endret av Rosatoast
Skrevet

Tør påstå at ghostere er mindre sympatiske, ja. 

• Liker 3
Skrevet

Neppe. Teknisk sett har jeg også gjort det, men bare før jeg har møtt noen og samtalen ikke går noen vei innledningsvis. Kommer jeg da ikke på noe å skrive så lar jeg være. Har man en solid samtale eller har møtt hverandre blir det noe helt annet, da er man bare kjip om man later som ingenting.

Anonymkode: 05a3c...00a

Skrevet
Antiviruset skrev (48 minutter siden):

Dette stemmer ikke! Veldig mange er konfliktsky! Det er ofte grunnen til at man fader ut den andre eller ghoster. De har null evne til å ta den seriøse og ærlige praten om at det er slutt. I stedet for ghoster eller fader de ut. Da slipper de den vanskelige praten. Det er utrolig mange slike, og de forstår ikke hva dette gjør med den andre før de selv opplever de samme fenomenene. Så slutt med dette "psykopatiske trekk " tullet. Alle mennesker har slike "trekk", man kan ikke si at det er "psykopatiske" det er det bare om mange forskjellige trekk summeres opp til at man blir klassifisert som "psykopat".

Null problem etter en date eller etter en uke! Men når man er blitt eksklusive og er kjærester og det samme skjer? Det er pokker ta med helt absurd! Når det skjer bør man aldri gi et slikt menneske en ny sjanse om de kommer tilbake senere. De er rett og slett ikke til å stole på. Ikke dermed sagt at de er psykopater, men totalt uegnet for et forhold. Det er faktisk mange som er slik i en eller annen grad. Fading er vel mye mer utbredt egentlig, der man bare spiller kald, tar mindre kontakt, svarer kort og ikke tar initiativ. Slik satser man på at den andre gir opp! Forbannet feigt i stedet for å ta den praten og si at det hele er over.

Det er nok et sammensatt bilde, men selver jeg veldig konfliktsky, og jeg passer samtidig på ikke å ghoste noen jeg har hatt god kontakt med. Noe annet er det hvis det er noen som er creepy og for pågående ut av det blå, men ellers synes jeg ghosting er feigt. Jeg blir selv veldig såret av det, så for meg er det empatien som gjør at jeg tør åvære mer direkte når det kommer til sånt, selv om jeg er konfliktsky. 

Anonymkode: ab91c...4f6

• Liker 2
Skrevet
CorvusCorax skrev (1 minutt siden):

Tør påstå at ghostere er mindre sympatiske, ja. 

Nå kan også ghostingen komme av at den man ghoster ikke har vært sympatisk. En sak har 2 sider

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå kan også ghostingen komme av at den man ghoster ikke har vært sympatisk. En sak har 2 sider

Da er det ikke snakk om ghosting. 

• Liker 2
Skrevet
Antiviruset skrev (2 timer siden):

Det er jeg ikke enig i. Selv er jeg veldig konfliktsjy og liker dårlig å avvise andre, men hadde aldri hatt samvittighet til å la en person som jeg har involvert meg følelsesmessig i sitte ventende uten et eneste forklarende ord om hvorfor jeg plutselig var borte. Trenger ikke ta en vanskelig samtale heller. I dag med så mye muligheter til å kommunisere skriftelig, så er det bare å sende en melding i det minste.

Fading derimot vil jeg si er en litt bedre måte å gjøre det på om man absolutt ikke klarer å forklare noen få ord.

En annen ting. Hvorfor var ikke ghosting like utbredt før i tiden? Vi har fått et større bruk og kast samfunn på mange måter, også når det gjelder mennesker. Dating og det å hoppe fra den ene til den andre har blitt lettere enn noen gang, og at så mange klarer det uten en eneste tanke på den som sitter igjen fordi man vil slippe lett unna selv, det skremmer meg.

Ja alle har psykopatiske trekk, men i dette tilfellet så synes jeg det er viktig og ikke bagatellisere det. Å oppleve ghosting kan være svært ødeleggende for den som sitter igjen. Og håper dermed at de som bedriver ghosting og ikke er psykopater da kan gå mer inn i seg selv og i det minste prøve å sette seg inn i den andres situasjon. Ts

• Liker 2
Skrevet
Rosatoast skrev (2 timer siden):

Nei, det handler mest om at man har null innsikt eller forståelse for situasjonen. Ganske drøyt å slenge disse diagnosene rundt seg, det sier jo mye om hvilke forståelse DU har også.

Personlig har jeg aldri ghostet noen og tror ikke jeg har blitt det selv :P er i lykkelig samboerskap.

Å nevne at noe er et psykopatisk trekk, er ikke å slenge ut diagnoser. Ts

• Liker 2
Skrevet
Antiviruset skrev (3 timer siden):

Helt enig og godt skrevet. Det blir jo litt som de utroe også da... fortsetter og bo hjemme som ingenting har skjedd og har ei/en  på si..istedet for å prate med partneren sin om tingenes tilstand. Det bunner nok i feighet og redd for konflikter.  Men kaster bort mye tid til den som blir utsatt for det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, det er det ikke. Vi kan ikke kalle alt vi ikke liker for psykopatisk. Men det er kjipt gjort, og som regel et resultat av at man ønsker å unnfå ubehaget som oppstår ved å avvise noen, noe som dessverre er ganske menneskelig. 

Jeg håper folk kan øve seg på å avvise folk på en skikkelig måte. Det er ikke så ubehagelig som noen tror. 

• Liker 3
Skrevet
Svartfugl skrev (1 minutt siden):

Nei, det er det ikke. Vi kan ikke kalle alt vi ikke liker for psykopatisk. Men det er kjipt gjort, og som regel et resultat av at man ønsker å unnfå ubehaget som oppstår ved å avvise noen, noe som dessverre er ganske menneskelig. 

Jeg håper folk kan øve seg på å avvise folk på en skikkelig måte. Det er ikke så ubehagelig som noen tror. 

Nei det kjennes mye bedre etterpå og har sagt det som det er og gitt vedkommende en avslutning da blir det ikke noe mer pes etterpå. Enkelt og greit. Blir man ghostet går man å venter og grubler og aner ikke hva skjedde. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, overhodet ikke. Feighet er en naturlig menneskelig egenskap. Det vitner ikke om psykopati, bare feighet.

Anonymkode: bfb86...886

• Liker 3
Skrevet

Gud. 

Hvorfor er det vits å ta opp slike samtaler med slike personer? 

- hei, jeg vil ikke ha kontakt med deg mer 

- hvorfor ikke det? Hva er galt med meg? 

- det er ikke noe galt med deg, jeg har bare ikke lyst til å være med deg 

- hvorfor ikke det da? 

- fordi jeg ikke har lyst 

- hvorfor ikke det daaa? 

- fuck deg 

Anonymkode: 94aef...94f

• Liker 2
Skrevet
Svartfugl skrev (7 minutter siden):

Det er et psykopatisk trekk å sette andre i en sårbar og vanskelig situasjon for å unngå ubehag selv. Det kommer vi ikke unna. Men det er ikke psykopati dette ene og alene, det er det ingen som har sagt.

Men jeg synes det er viktig å fremheve det trekket akkurat i dette tilfellet, da ghosting er noe som blir mer og mer utbredt, i håp om at folk som driver med det skal se hvor dårlig gjort det faktisk er.

En annen ting som er litt interessant, er at de jeg vet om som holder på med ghosting langt i fra er komfliktsjye og feige ellers. Ts

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...