Gå til innhold

Narkose

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser om mange som sier de prater om alt mulig etter narkosen og da sier mye rart de vanligvis ikke villet fortelle noen, stemmer det?

Jeg er satt opp til operasjon nå og vil da få full narkose siden det er en lang operasjon men er livredd jeg skal si ting jeg ikke vil si og som lett kan bli missforstått uten en seriøs forklaring om hva som ligger bak, vurdere å nekte la meg opereres selv om det kan bli livsfarlig for meg.

Anonymkode: 59349...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jo ingenting å si hva du sier til helsepersonell når du våkner, du kjenner jo ikke dem. Pluss de har taushetsplikt. Høres litt irrasjonelt ut. Spesielt om operasjonen er viktig. 

Anonymkode: b35df...f13

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at jeg er rimelig påkobla selv om jeg er susete. Tipper de på oppvåkninga anser meg like rusa og tøven som en full sjømann, men noen gleder må de jo få ha på jobben sin. Slapp av og nyt det, så går det fint. 

Anonymkode: fd00f...b2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Leser om mange som sier de prater om alt mulig etter narkosen og da sier mye rart de vanligvis ikke villet fortelle noen, stemmer det?

Jeg er satt opp til operasjon nå og vil da få full narkose siden det er en lang operasjon men er livredd jeg skal si ting jeg ikke vil si og som lett kan bli missforstått uten en seriøs forklaring om hva som ligger bak, vurdere å nekte la meg opereres selv om det kan bli livsfarlig for meg.

De som jobber på oppvåkningen er vant til det. Det er nesten forventet at pasienten oppfører seg merkelig og sier ting som ikke henger på grep. 

Jeg har vært i narkose 10- 12 gang og har alltid sagt mye rart etterpå. 

Hvorfor kan du ikke bare se den komiske siden ved det? Du er jo rett og slett ufornuftig og lite moden dersom du ikke tar en livsnødvendig operasjon pga noe så bagatellmessig.

Anonymkode: 30038...c09

• Liker 1
Skrevet

Da jeg våknet opp fra narkose spurte jeg om det var først nå jeg våknet eller om jeg hadde våknet opp og sovnet igjen tidligere. Jeg hadde våknet tidligere sa han og vi hadde hatt en lenger samtale. Jeg husker ingenting av dette og spurte ikke videre om hva vi snakket om. Tror det er veldig vanlig. De reagerer ikke der om du sier merkelige ting vil jeg tro. Det er nok hverdagskost for dem.

Anonymkode: 54e53...984

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De som jobber på oppvåkningen er vant til det. Det er nesten forventet at pasienten oppfører seg merkelig og sier ting som ikke henger på grep. 

Jeg har vært i narkose 10- 12 gang og har alltid sagt mye rart etterpå. 

Hvorfor kan du ikke bare se den komiske siden ved det? Du er jo rett og slett ufornuftig og lite moden dersom du ikke tar en livsnødvendig operasjon pga noe så bagatellmessig.

Red for å si ting jeg ikke mener eller utgi meg for noe jeg ikke er.

Skrevet

De som jobber på kirurgisk avdeling/oppvåkning er vant til det. Det går bra. Jeg har selv sagt ting etter å ha fått morfin mot smertene i ettertid, man blir sirup i hjernen og de ansatte vet å ikke ta det alvorlig, det går nok bra ;)

Anonymkode: 8fa7e...0c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ingen bryr seg, for dette er noe mange gjør. 

Anonymkode: 5818b...e00

• Liker 1
Skrevet

Jeg er bare trøtt og veldig følsom etter narkose.  Begynner nesten alltid å grine.  Har aldri sagt mye rart.  Tror det er en myte at alle gjør det. 

Anonymkode: 3f5f7...4e3

• Liker 1
Skrevet

Det finnes massevis av morsomme videoer på YouTube av folk som nettopp har våknet fra narkose, eller som er på vei hjem fra tannlegen (fjerning av visdomstann) etter relativt tung anestesi. 

Dette opplever personalet hver eneste dag, og du kan heller tenke at de nærmest forventer at du kommer til å si mye rart, enn at du ikke gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

De som jobber med dette driter i hva du sier. 

Anonymkode: 42c3a...63d

• Liker 2
Skrevet

Jeg må bare si, og unnskyld at jeg gjør det - men det er faktisk det dummeste argumentet mot en operasjon jeg noensinne har hørt!!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært i narkose to ganger, og sa ingenting under oppvåkningen. Jeg var bare våken med en gang. Det eneste jeg gjorde var at jeg begynte å dra i bandasjen, og sykepleieren stoppet meg. Vet ikke hva jeg gjorde det for, men jeg ga meg da hun sa i fra. Men jeg SA ingenting rart verken første eller andre gang jeg hadde vært i narkose.

Så det er ikke sikkert du kommer til å si noe som helst rart. Eller si noe overhodet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i narkose engang, haha det var litt av et show når jeg våknet ja 🥳 Jeg sa ikke noe jeg ikke burde sagt, men jeg var litt av en stjerne ja! Alle var vakre og nydelige, til og med en kulepenn som var der, råflotte greier. Min 8 år gamle datter var stolt, for ikke å snakke om pappa ❤️ Som bar meg til bilen på ryggen mens jeg sang ❤️❤️❤️ 

Helt fantastisk at en tidligere venninne av meg jobbet i samme bygg å så alt dette også :) 

Anonymkode: 18159...7fa

• Liker 2
Skrevet

Har vært ganske forvirret og sagt litt rare ting, spesielt når jeg har vært lenge i narkose, men det er de veldig vant med. 

Selvsagt skal du la deg operere. De tenker ikke over hva du har sagt lenger enn akkurat når du sier noe. De er så vant til det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 16.28):

Ok, men spiller det noen rolle om du gjør det? Ingen der bryr seg, kun du.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 22.47):

Min erfaring er at jeg er rimelig påkobla selv om jeg er susete. Tipper de på oppvåkninga anser meg like rusa og tøven som en full sjømann, men noen gleder må de jo få ha på jobben sin. Slapp av og nyt det, så går det fint. 

Anonymkode: fd00f...b2a

Samme her. Jeg har vært flere ganger under narkose og aldri opplevd å ikke ha kontroll på hva jeg sier etter oppvåkning.  Når det er sagt, er det ikke noen krise om du babler litt tull i narkoserus TS. 

Endret av bluedot
  • Liker 2
Skrevet

Jeg våknet av at jeg ropte til stakkaren på oppvåkning sammen med meg at hun burde slutte å grine, ellers kom jeg til å drepe henne. Faren min var med meg og han var helt sjokkert, men legen som var der inne sa til ham at det var helt vanlig og at hun hadde pleid å jobbe på fødeavdelingen og der var det verre språkbruk. Så da var det greit. Jeg husker ikke noe mere av hva jeg sa, men ifølge ham var jeg ganske snakkesalig og morderisk en stund til. 

Anonymkode: 0bbf1...6bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker veldig godt da jeg våknet etter min narkose. Og det var bare meg og en sykepleier der. Jeg sa ingenting spesielt, følte meg egentlig ganske bra, bare så meg litt rundt. Hun skravlet i vei, slik som "nei men, er du våken nå? Så koselig! Alt står bra til her, vet du" og mye sånt. Men jeg sa ikke noe rart, jeg var bare glad jeg våknet og var ferdig. Etter en stund kom Mamma inn, og jeg ble bare kjempeglad. Så ble jeg søvning, men sa ikke noe rart. Aldri hørt om noen andre som har sagt noe rart heller. Så dette går nok helt supert.

Skrevet

Så du er met redd for å dumme deg ut enn å dø, siden ubehandlet dette er livsfarlig for deg??

Anonymkode: 98c09...349

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...