Gå til innhold

Hvor mange masker?


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Skal strikke sokker for første gang. Har nå strikket en prøvelapp, det står strikkefastheten skal være 22 masker på 10 cm. Jeg fikk 20 masker på 10 cm. 

Kan jeg legge til masker, eller hvordan gjør jeg dette? Har ikke flere pinnestørrelser. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må enten forsøke å strikke fastere eller bytte pinner. Eller gå ned i str. 

Anonymkode: 10714...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (2 minutter siden):

Skal strikke sokker for første gang. Har nå strikket en prøvelapp, det står strikkefastheten skal være 22 masker på 10 cm. Jeg fikk 20 masker på 10 cm. 

Kan jeg legge til masker, eller hvordan gjør jeg dette? Har ikke flere pinnestørrelser. Noen tips?

Hvor mange masker skal det være totalt i omkretsen på sokken? Dine sokker blir med din strikkefasthet litt videre enn det er beregnet i oppskriften.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken oppskrift er det? Hvis du skal endre, må du ikke legge til men du må minke antall masker.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må enten forsøke å strikke fastere eller bytte pinner. Eller gå ned i str. 

Anonymkode: 10714...2b6

Enig. Men i så fall gå ned i str kun på vidden og ikke på lengden.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor mange masker skal det være totalt i omkretsen på sokken? Dine sokker blir med din strikkefasthet litt videre enn det er beregnet i oppskriften.

Anonymkode: 856c7...965

Det skal legges opp 56 masker. Hvis det var det du mente? Er helt ny I dette strikkeuniverset 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilken oppskrift er det? Hvis du skal endre, må du ikke legge til men du må minke antall masker.

Anonymkode: 856c7...965

Oppskriften heter "humle sokken". Kjøpt strikke pakke på garnius:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Det skal legges opp 56 masker. Hvis det var det du mente? Er helt ny I dette strikkeuniverset 🙈

Skal du strikke vrangbord med 56 masker? Hvor mange masker skal det være etter vrangborden, der du skal ha glattstrikk?

Strikket du prøvelapp med glattstrikk?

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (17 minutter siden):

Har nå strikket en prøvelapp, det står strikkefastheten skal være 22 masker på 10 cm. Jeg fikk 20 masker på 10 cm. 

Hvis prøvelappen ble strikket med glattstrikk, vil dine sokker bli  ca10% videre enn de skal være i følge oppskriften.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal du strikke vrangbord med 56 masker? Hvor mange masker skal det være etter vrangborden, der du skal ha glattstrikk?

Strikket du prøvelapp med glattstrikk?

Anonymkode: 856c7...965

Ja, skal strikke vrangbord med 56 masker i 5 cm. Strikket prøvelappen med glattstrikk ja

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lurt ut å gå ned en størrelse angående antall masker. Men strikk lengdene på sokken (vrangbord og alt annet før hæl) og lengden på fotbladet på sokken mellom hæl og tåfelling) etter den størrelsen du valgte først.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, skal strikke vrangbord med 56 masker i 5 cm. Strikket prøvelappen med glattstrikk ja

Ok :) Jeg ville prøvd det slik: 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det høres lurt ut å gå ned en størrelse angående antall masker. Men strikk lengdene på sokken (vrangbord og alt annet før hæl) og lengden på fotbladet på sokken mellom hæl og tåfelling) etter den størrelsen du valgte først.

Anonymkode: 856c7...965

 

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det høres lurt ut å gå ned en størrelse angående antall masker. Men strikk lengdene på sokken (vrangbord og alt annet før hæl) og lengden på fotbladet på sokken mellom hæl og tåfelling) etter den størrelsen du valgte først.

Anonymkode: 856c7...965

Hvordan gjør jeg det? Hvor mange masker bør jeg gå ned? 

Nå står det jeg skal bruke pinne str 3,5. Holder det da å gå ned til str 3?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan gjør jeg det? Hvor mange masker bør jeg gå ned? 

Nå står det jeg skal bruke pinne str 3,5. Holder det da å gå ned til str 3?

Hvis du skal strikke med de pinnene du brukte da du strikket prøvelappen, bør du gå ned ca 5,6 masker (fra 56 masker til ca 50 masker) ettersom din strikkefasthet gir 10% videre sokk enn det oppskriften  har beregnet. (Men da må du stadig passe på under resten av oppskriften ettersom ditt maskeantall ikke lengre stemmer med oppskriften for den størrelsen)

Jeg vet ikke hvordan det blir hvis du går ned i pinnestørrelse. Kan du lage en ny prøvelapp med mindre pinnestørrelse?

Hvor mange masker skal det legges opp hvis du velger en størrelse mindre?

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du skal strikke med de pinnene du brukte da du strikket prøvelappen, bør du gå ned ca 5,6 masker (fra 56 masker til ca 50 masker) ettersom din strikkefasthet gir 10% videre sokk enn det oppskriften  har beregnet. (Men da må du stadig passe på under resten av oppskriften ettersom ditt maskeantall ikke lengre stemmer med oppskriften for den størrelsen)

Jeg vet ikke hvordan det blir hvis du går ned i pinnestørrelse. Kan du lage en ny prøvelapp med mindre pinnestørrelse?

Hvor mange masker skal det legges opp hvis du velger en størrelse mindre?

Anonymkode: 856c7...965

Hvis jeg velger en størrelse mindre skal det legges opp 52 masker. 

Kan se om jeg får tak i mindre pinner, hvis det er det enkelste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (17 minutter siden):

Hvordan gjør jeg det?

Feks hvis du skal ha størrelse 37. Og du velger maskeantallet som står på størrelse 35.

Legg opp antall masker som står om str 35 i oppskriften.

Strikk vrangborden og ned til du skal begynne med hælen etter det som står om str 37.

Hælen strikkes etter det som står om str 35.

Etter hælen strikker du det som står i str 37 (bl.a. hvor mange striper, og når du skal slutte med stripene og begynne på humleansiktet)

Humleansiktet og hele resten av sokken strikkes etter det som står om str 35.

Anonym-bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg velger en størrelse mindre skal det legges opp 52 masker. 

Kan se om jeg får tak i mindre pinner, hvis det er det enkelste.

Ok :) Det blir veldig bra! Da blir dine sokker i underkant av 1 cm videre enn de skal være. Det tror jeg ikke at blir noe problem.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Korrigering:

Feks hvis du skal ha størrelse 37. Og du velger maskeantallet som står på størrelse 35.

Legg opp antall masker som står om str 35 i oppskriften.

Strikk vrangborden og ned til du skal begynne med hælen etter det som står om str 37. Da tenker jeg på antall cm du skal strikke. Alle økninger, minkinger og annet skal være etter det som står om str 35.

Hælen strikkes etter det som står om str 35.

Etter hælen strikker du det som står i str 37 (bl.a. hvor mange striper, og når du skal slutte med stripene og begynne på humleansiktet)

Humleansiktet og hele resten av sokken strikkes etter det som står om str 35.

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Korrigering:

Feks hvis du skal ha størrelse 37. Og du velger maskeantallet som står på størrelse 35.

Legg opp antall masker som står om str 35 i oppskriften.

Strikk vrangborden og ned til du skal begynne med hælen etter det som står om str 37. Da tenker jeg på antall cm du skal strikke. Alle økninger, minkinger og annet skal være etter det som står om str 35.

Hælen strikkes etter det som står om str 35.

Etter hælen strikker du det som står i str 37 (bl.a. hvor mange striper, og når du skal slutte med stripene og begynne på humleansiktet)

Humleansiktet og hele resten av sokken strikkes etter det som står om str 35.

Anonymkode: 856c7...965

Takk for veldig godt svar :) da skal jeg prøve det :) så om jeg strikker med str 3, så er det bare lengden på sokken jeg skal strikke etter størrelsen jeg vil ha?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Takk for veldig godt svar :) da skal jeg prøve det :) så om jeg strikker med str 3, så er det bare lengden på sokken jeg skal strikke etter størrelsen jeg vil ha?

Du mente om du strikker etter det som står om str 35? Ja, da er det kun lengden på sokken som du skal strikke etter størrelse 37 :) 

Lykke til! ♥️

Anonymkode: 856c7...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du mente om du strikker etter det som står om str 35? Ja, da er det kun lengden på sokken som du skal strikke etter størrelse 37 :) 

Lykke til! ♥️

Anonymkode: 856c7...965

Ja det stemmer :) det jeg mente :) tusen takk ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...