Gjest popit Skrevet 6. oktober 2002 #1 Del Skrevet 6. oktober 2002 Det måtte jo være mitt i blinken og hatt kurs for de gamle. Få de til å innse at livet ikke er over, lære de noe nytt, engasjere seg og noe å glede seg over. Det er så mange mennesker som sitter alene og visner bort fordi familiene ikke bryr seg, kroppen er ikke like sprek lenger, de må ha hjelp til nesten alt,: MEN HODET ER INTAKT. Tenk på livskvaliteten da. Stoltheten over å kunne lære seg noe slikt i voksen alder. Data er jo så skremmende for den eldre garde. De ville hatt mulighet til å kommunisere med værden utenfor gamlehjemmet. Utvekslet meninger, diskutere, trimmet hjernen litt og at de ikke minst ville føle seg litt unge og oppdaterte igjen. Kanskje smilet hos de ensomme ikke satt så dypt inne hvis dette kunne la seg gjøre. Tenk om det hadde vært mulig da dere, gi de eldre den læringen som skal til for at de skal ha en mer innholdsrik og spennende hverdag. Bare tenk på hvor mange nye lesere og medlemmer KG ville fått og tenk på så mye VITEN disse menneskene sitter på som de kunne fått delt med oss. KG er da så super uansett alder og kjønn. Jeg tror nok at livet ville smilt litt mer hvis samfunnet ikke glemte de gamle så fort de har fått plass på gamlehjemmet og middagen var servert. Hva med å gi dem noe å smile av og få dem til å skjønne at de fortsatt kan stille forventninger og krav til hverdagen. Dette måtte jo vært supert, for tenk på familier som bor langt unna da, da kan de jo kommunisere inne på datan også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 6. oktober 2002 #2 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hvem skal betale for herligheten da??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #3 Del Skrevet 7. oktober 2002 Ja og maile til familien in for å ha kontakt. Hvorfor ikke. Sexysadie: Var det som slo deg først? Hva det koster. Fytterakkern. Ikke mye positivitet fra den kanten nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 7. oktober 2002 #4 Del Skrevet 7. oktober 2002 Nå er det kanskje ikke så mange gamlehjemsplasser lenger, men det er jo mange sykehjem. Jeg har jobbet på begge typer hjem. Jeg vet ikke om du har klart for deg hvordan det er på gamle/sykehjem, men der jeg jobbet var det jammen ikke mange som var kognitivt oppegående. De klarte ikke å lære nye ferdigheter. Det vet jeg fordi jeg bl.a. drev med mentale tester der. Men selvfølgelig har du et poeng, det å kommunisere med andre mennesker er kjempeviktig. Mestring er også viktig, at man skal få til noe selv om man ikke er i stand til å ta vare på seg selv slik som før. Jeg tror ikke jeg ville valgt data og internett som aktivitet, jeg ville nok lagt lista litt lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest popit Skrevet 7. oktober 2002 #5 Del Skrevet 7. oktober 2002 De gamle har sikkert noe de ken spytte i selv når det gjelder det økonomiske, men om hvem som skal betale herligheten, ja, det synes jeg skal falle på den enorme eldreomsorgen politikerne forteller at NORGE har. Det blir snakket om lista burde ligge litt lavere fordi at en person her inne forteller at flesteparten ikke klarer noen ting. Siden du har jobbet på gamlehjem og pleiehjem så burde du også vite hvor mange gamle som også er forholdsvis oppegående.' Stygt å dra alle under en kam. Du er ikke mye positiv synes jeg. Alle er ikke grønnsaker da veit du. Tenk og hatt datakurs der de lærer alt fra og trykke på startknappen og til og skrive noen ord. Man trenger ikke være gammel for å synes at data er noe skummelt og tro at dette får jeg ikke til. Maskinen eksploderer ikke og den kan ikke gå i stykker. Det er teknologien og alt det nye som skremmer. Det er så mange ensomme eldre i dette land, lær dem opp og på den måten blir de mer aktive og kan skaffe seg bekjentskaper. Fordi om det finnes eldre som trenger bleie, vask og få maten servert, så hadde sikkert mange av dem også fått høynet livskvaliteten litt. Hvem sier at det er forsent å lære noe nytt bare fordi dem er gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 7. oktober 2002 #6 Del Skrevet 7. oktober 2002 Kanskje du skulle få deg en jobb på et gamlehjem, det er stort behov for mennesker som har engasjement og vilje til å stå på. Kanskje du til og med kunne snakket med de gamle og ensomme, ikke bare satt dem foran en pc. Jeg gjorde forøvrig ikke noe forsøk på å generalisere i innlegget mitt. DER JEG JOBBET skrev jeg, og det stedet har jeg faktisk grunnlag for å uttale meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 7. oktober 2002 #7 Del Skrevet 7. oktober 2002 Vel vel, no er det jo fleire prosjekt rundt om kring for å få gamle til å bruke PC/Internett - og populært er det visst der dei kjem i gang, òg. Enkelte kosar seg med email, andre lagar sine eigne heimesider. Og fleire kjøper seg sine eigne maskiner. Kor aktuelt det er på gamleheimar må dei jo vurdere rundt om, alt etter som, men at det kan vera positivt for den psykiske helsa tvilar eg ikkje på. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #8 Del Skrevet 7. oktober 2002 Kanskje du skulle få deg en jobb på et gamlehjem, det er stort behov for mennesker som har engasjement og vilje til å stå på. Kanskje du til og med kunne snakket med de gamle og ensomme, ikke bare satt dem foran en pc. Jeg gjorde forøvrig ikke noe forsøk på å generalisere i innlegget mitt. DER JEG JOBBET skrev jeg, og det stedet har jeg faktisk grunnlag for å uttale meg om. Nå er du dum, men det har du fult ut anledning til her inne. Jeg har foreldre som bor der og en søster som jobber der, så jeg sitter ikke og snakker om ting som er meg ukjent. Jeg kom i alle fall med et forslag om hvordan man kan få gamle ut av ensomheten, lære de noe nytt og få dem til å føle seg oppegående. Jeg snakker på de gamles vegne og du sier at jeg kunne jo snakke med de gamle og ensomme. Joda, jeg kan ta deg på kornet og gjøre det jeg, men hva med de 10.000 andre ensomme da??????? Har du en løsning for det også kanskje. Dette var jo et tilbud for de oppegående og ikke en måte og fraskrive seg ansvaret på altså. Jeg setter dem ikke foran pc , som du sier, jeg sier at det mått jo være et kjempebra tilbud. Herregud det er da ikke tvang. Men du som har jobbet der har sikkert også innimellom sett mindre syke mennesker med hjernen i behold, men som ikke får den stimulans fordi det er nok mange mennesker som deg som bare angriper mennesker med initiativlyst i stedet for å se det positive i det. Dette var ikke et tilbud til deg vennen min, men et tilbud til de som du har gitt opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 7. oktober 2002 #9 Del Skrevet 7. oktober 2002 Når du kommer med en idé må du regne med at ikke alle er enige med deg. Å kalle meg dum fordi jeg ikke synes idéen var god er å kommunisere på et meget lavt nivå (barnehage). Og jeg innrømmer at jeg kanskje ikke er bedre selv når jeg er nødt til å poengtere at jeg er ikke vennen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. oktober 2002 #10 Del Skrevet 7. oktober 2002 Når du kommer med en idé må du regne med at ikke alle er enige med deg. Å kalle meg dum fordi jeg ikke synes idéen var god er å kommunisere på et meget lavt nivå (barnehage). Og jeg innrømmer at jeg kanskje ikke er bedre selv når jeg er nødt til å poengtere at jeg er ikke vennen din! Kom med noen forslag før du dømmer forslag nedenom og hjem. Helt ok at du ikke er enig med meg, men kom med forslag, ja for det har du vel siden du er så imot mine. Og jeg er ikke vennen din( takk for det, for det hadde helt sikkert vært destruktivt) , men det var noe jeg sa fordi du virker som en person som er meget barnslig selv om du har jobbet både her og der. Det var faktisk de eldre jeg ville støtte oppom og ikke din evne til å føle hårsårhet. Ikke glem hva innlegget handlet om da. Men dette gidder jeg ikke mer. bye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå