Gå til innhold

Styrketrening som feminisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har trent tung styrke i 10 år (er kvinne). Og likevel er jeg langt fra de mannlige vennene mine som også trener mye. Men jeg er sterkere enn de mennene jeg kjenner som ikke trener, mye sterkere enn både broren min som er overvektig og gamer hele dagen (slår han lett i armbakk), og faren min (her kan vi unnskylde på alder).

Så den store samfunnsforskjellen er mellom de som ikke trener, og de som gjør det. Forskjellene mellom kjønnene forblir der om man har samme treningsutgangspunkt. Og sånn skal det være. 

Anonymkode: 29d0a...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så den store samfunnsforskjellen er mellom de som ikke trener, og de som gjør det. Forskjellene mellom kjønnene forblir der om man har samme treningsutgangspunkt. Og sånn skal det være. 

Anonymkode: 29d0a...08e

Enig, men det er jo da interessant at økningen av jenter til crossfit, styrkeløft og trening med frivekter er mye større enn gutters. Hvis du spør en PT nå til dags vil han fortelle deg at den opplevde økningen av jenter er formidabel og at strt sett alle vil det samme: bli sterkere og bygge muskler. Slik var det ikke for noen år siden. Men topp er det! 

Interessant også det siste du skriver - "slik skal det være". Er det viktig for deg å føle deg generelt svakere som kvinne? Ville du sluttet med tung trening hvis du oppdaget at du ble sterkere enn dine mannlige gympartnere?

 

Anonymkode: f5dae...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du har ekstremer på begge sider. 

En ekstrem dame kan ta mange menn 

En ekstrem mann kan ta alle damer

 

Anonymkode: 9bdfb...f6b

Det er nettopp det. En mann trenger ikke være ekstremt trent for å ta alle damer, bare godt trent. 

Anonymkode: 3a32b...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 6.02):

Det er nettopp det. En mann trenger ikke være ekstremt trent for å ta alle damer, bare godt trent. 

Anonymkode: 3a32b...ca2

 

Det er ingen som betviler at menn er sterkere enn kvinner, eller at en godt trent mann tar de fleste kvinner. Men trente kvinner kan ofte være sterkere enn utrente menn, i hvert fall hvis de er ca samme størrelse.

Spørsmålet var mer i forhold til om styrkeforskjellen mellom kjøjnene minker når flere kvinner trener styrke enn menn , og svaret på det er jo selvfølgelig ja. 

Anonymkode: 2da4d...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.8.2021 den 5.10):

Enig, men det er jo da interessant at økningen av jenter til crossfit, styrkeløft og trening med frivekter er mye større enn gutters. Hvis du spør en PT nå til dags vil han fortelle deg at den opplevde økningen av jenter er formidabel og at strt sett alle vil det samme: bli sterkere og bygge muskler. Slik var det ikke for noen år siden. Men topp er det! 

Interessant også det siste du skriver - "slik skal det være". Er det viktig for deg å føle deg generelt svakere som kvinne? Ville du sluttet med tung trening hvis du oppdaget at du ble sterkere enn dine mannlige gympartnere?

Anonymkode: f5dae...ddb

Jeg er realistisk nok til å forstå at det aldri vil skje. Dersom jeg har likt treningsgrunnlag som en hvilken som helst mann som er like gammel som meg, så vil han alltid slå meg på grunn av mannlige kjønnshormoner. Om han slacker med treningen i perioder, og jeg intensiverer, så kan det være at jeg har en sjans. Det er bare realitetene. 

Jeg syns det er sykt kult at jeg klarer å ta broren min i håndbak! Han er to år eldre enn meg, men trener ikke. 

Dersom målet mitt var å bli sterkere enn en av gym-bros så måtte jeg på test og andre anabole steroider. Og jeg liker stemmen min som den er, takk. 

Anonymkode: 29d0a...08e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette "feminisme"? Ja, hun slo han. Men du hører at hun ikke gjør det naturlig. Forskjellene mellom kjønnene kan kunstig bli utvisket dersom kjønnshormonene blir manipulert. 

 

Anonymkode: 29d0a...08e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er realistisk nok til å forstå at det aldri vil skje. Dersom jeg har likt treningsgrunnlag som en hvilken som helst mann som er like gammel som meg, så vil han alltid slå meg på grunn av mannlige kjønnshormoner. Om han slacker med treningen i perioder, og jeg intensiverer, så kan det være at jeg har en sjans. Det er bare realitetene. 

Jeg syns det er sykt kult at jeg klarer å ta broren min i håndbak! Han er to år eldre enn meg, men trener ikke. 

Dersom målet mitt var å bli sterkere enn en av gym-bros så måtte jeg på test og andre anabole steroider. Og jeg liker stemmen min som den er, takk. 

Anonymkode: 29d0a...08e

 

Ikke i vår levetid, men vet hvem hvordan ting utvikler seg over generasjoner, f.eks. i 2121? Interesssant hva som hadde skjedd med samfunnet dersom menn og kvinner hadde utviklet seg til å bli mer fysisk likeverdige, interessant tankeeksperiment. 

Enig det er kult du slår broren din. Den lille smekken han får på manndomen sin har han sikkert godt av den latsabben :)

Det bare virket på meg som du liksom også trivdes med at trente menn var sterkere enn deg. Mulig jeg misforsto. Det kan jo være knyttet til kvinnelig kjønnsidentitet (behov fo å ha en armkrok, bli beskyttet osv). 

 

Anonymkode: 2da4d...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

 

Ikke i vår levetid, men vet hvem hvordan ting utvikler seg over generasjoner, f.eks. i 2121? Interesssant hva som hadde skjedd med samfunnet dersom menn og kvinner hadde utviklet seg til å bli mer fysisk likeverdige, interessant tankeeksperiment. 

Enig det er kult du slår broren din. Den lille smekken han får på manndomen sin har han sikkert godt av den latsabben :)

Det bare virket på meg som du liksom også trivdes med at trente menn var sterkere enn deg. Mulig jeg misforsto. Det kan jo være knyttet til kvinnelig kjønnsidentitet (behov fo å ha en armkrok, bli beskyttet osv). 

Anonymkode: 2da4d...7f4

Tror du misforstod, ja. Jeg elsker å være sterk! Elsker å høre fra menn av at de er imponert over hvor sterk jeg er, og sånn overført til hverdagen utenfor styrkerommet så gir treningen meg en mestringsfølelse. Og i forhold til feks kjæreste så har jeg ikke noe behov for å bli "beskyttet". Feks han jeg dater nå trener også mye, men er en langdistanseløper, så om vi møter en i en bakgård så holder jeg en knapp på at det er jeg selv som vil "ta han" og ikke kjæresten min 🙂 

Men som sagt så er jeg realistisk ift biologi. 

Anonymkode: 29d0a...08e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror du misforstod, ja. Jeg elsker å være sterk! Elsker å høre fra menn av at de er imponert over hvor sterk jeg er, og sånn overført til hverdagen utenfor styrkerommet så gir treningen meg en mestringsfølelse. Og i forhold til feks kjæreste så har jeg ikke noe behov for å bli "beskyttet". Feks han jeg dater nå trener også mye, men er en langdistanseløper, så om vi møter en i en bakgård så holder jeg en knapp på at det er jeg selv som vil "ta han" og ikke kjæresten min 🙂 

Men som sagt så er jeg realistisk ift biologi. 

Anonymkode: 29d0a...08e

 

Du høres ut som en skikkelig kul dame 😊 Og et forbilde. Jeg synes menn har veldig godt av å erfare at kvinner også kan være råsterke. Kan jeg av ren nysgjerrighet spørre hva som er din høyde, vekt og alder?

Anonymkode: f5dae...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er dette "feminisme"? Ja, hun slo han. Men du hører at hun ikke gjør det naturlig. Forskjellene mellom kjønnene kan kunstig bli utvisket dersom kjønnshormonene blir manipulert. 

 

Anonymkode: 29d0a...08e

Deilig dame. Har sett henne på insta

Anonymkode: 96f2f...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damer trenger ikke ta steroider for å bli råsterke. De trenger bare trene systematisk over tid. Damer kan være like sterke som menn og samtidig beholde sin feminine figur 💪

Anonymkode: f5dae...ddb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk styrke gjør at kvinner blir  mer selvstendige, klarer å gjøre mer selv i hverdagen, blir mindre avhengige av menn. På den måten gir styrketrening også kvinner mer makt og uavhengighet. Det, for meg, er feminisme . 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.8.2021 den 19.31):

Svaret på spørsmålet er selvfølgelig ja.

Det er jo mange menn som ikke trener.

Siste statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at styrketrening øker i befolkningen, men betraktelig mer blant jenter/kvinner enn hos gutter/menn.

Forskning viser også at jenter/kvinner har en raskere fremgang i oppstart av styrketrening enn det menn har. Det viser nok at kvinner har et større ubrukt styrkepotensiale som de raskt henter inn, og at det er naturlig for kvinner å være mye sterkere enn mange er i dag.  Menn er generelt sett fremdeles mye sterkere selvsagt. Men jeg har mange eksempler på hvordan bare 6-12 mnd med styrketrening kan føre til en formidabel økning i styrke blant kvinner. Slike kvinner kvinne vil nesten garantert være sterkere enn en utrent mann av ca samme størrelse/ kroppsvekt.

Kulturelle stereotyper har nok bidratt mye til at mange kvinner er unaturlige svake.

Anonymkode: 2da4d...7f4

Stemmer dette! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...