Gå til innhold

Styrketrening som feminisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Det at flere jenter og kvinner trener styrke  i dagens samfunn fører til bedre helse blant kvinner, men er det også med på å minimere den fysiske styrkeforskjellen mellom kjønnene? 

Anonymkode: f5dae...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare så lenge menn IKKE trener.

Slik det er nå er de fleste menn som trener høyreekstreme drittsekker, anti-feminister og opprettholdere av patriarkatet. Det har VITENSKAPEN bevist:

https://www.vice.com/en/article/j5e3z7/gym-bros-more-likely-to-be-right-wing-assholes-science-confirms

Anonymkode: 772bf...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En veldig trent dame vil slite med en gang hun konkurrerer mot en litt trent mann. 

Det er ikke bare muskelstyrke som gir menn en fysisk fordel. 

Feks:

- større hjerte og lunger (gir bedre oksygenopptak)

- Vinkelen på hoftene gir mindre belastning hos menn (En rett planke holder mer vekt enn en bøyd, hoftene hos damer gjør at lårbeina går i en svak V) Fordel ved løping.

- signalene i hjernen går raskere hos menn (tiden det tar før man feks tar ballen og kaster den, derfor feks håndball hos menn går raskere enn håndball hos kvinner)

- rekkevidde. Menn har lengre armer og bein. Fordel i feks kampsport. (og de fleste andre sporter)

Selv om en mann og en kvinne skulle være nøyaktig like sterke, så vil hun tape likevel. Det er ikke bare muskler som har noe å si.

 

 

 

 

Anonymkode: 1bc78...984

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foresten er det mange kvinner som er mye sterkere enn menn når man regner % ut i fra størrelse. 
Jeg kan løfte mer enn en maur, men regner man størrelse og % er en maur sterkere enn meg.

Anonymkode: 19647...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel aller mest forfengelighet tror jeg. Strong is the new skinny.

Anonymkode: 5c7ba...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svaret på spørsmålet er selvfølgelig ja.

Det er jo mange menn som ikke trener.

Siste statistikk fra Statistisk sentralbyrå viser at styrketrening øker i befolkningen, men betraktelig mer blant jenter/kvinner enn hos gutter/menn.

Forskning viser også at jenter/kvinner har en raskere fremgang i oppstart av styrketrening enn det menn har. Det viser nok at kvinner har et større ubrukt styrkepotensiale som de raskt henter inn, og at det er naturlig for kvinner å være mye sterkere enn mange er i dag.  Menn er generelt sett fremdeles mye sterkere selvsagt. Men jeg har mange eksempler på hvordan bare 6-12 mnd med styrketrening kan føre til en formidabel økning i styrke blant kvinner. Slike kvinner kvinne vil nesten garantert være sterkere enn en utrent mann av ca samme størrelse/ kroppsvekt.

Kulturelle stereotyper har nok bidratt mye til at mange kvinner er unaturlige svake.

Anonymkode: 2da4d...7f4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner kan aldri bli like sterke som menn. Vi er bare ikke laget sånn fra naturens side.

Nesten litt demotiverende. Jeg trener mye, og er veldig muskuløs. Mannen er mager og gidder ikke trene... Gjett hvem som er sterkest av oss...

Anonymkode: e6a3b...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ekstremer på begge sider. 

En ekstrem dame kan ta mange menn 

En ekstrem mann kan ta alle damer

 

Anonymkode: 9bdfb...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Foresten er det mange kvinner som er mye sterkere enn menn når man regner % ut i fra størrelse. 
Jeg kan løfte mer enn en maur, men regner man størrelse og % er en maur sterkere enn meg.

Anonymkode: 19647...ab4

I allefall rumpe/lår. Er vel primært det kvinner trener.

Anonymkode: 528b8...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en naturlig konsekvens av at kvinner prøver å fylle mannsroller. Skal jobbe som en mann, trene som en mann, drikke som en mann, pule som en mann.

Dog blir ikke vi gutta nevneverdig imponert mer enn vi gjør av menn som går i kjole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ikke. Mannen er som oftest fysisk sterkere enn kvinnen. En veltrent mann løfter nok mye mer enn en veltrent kvinne, selv om det så klart finnes unntak. Et annet unntak er om man sammenligner en mann som er utrent og som ikke har en hobby eller en jobb hvor han bruker kroppen, med en kvinne som trener styrketrening regelmessig.

Å trene styrke handler vel om å ta vare på kroppen sin og gjøre den mer rustet for hverdagen. Som helsearbeider er det helsefremmende for meg å trene styrke, og det gjør jobben min lettere og kan forhindre skader og slitasje. Noen gjør det kanskje bare for å få en kropp som er pen å se på og for å få den trendy, store rumpa, men helsegevinsten er der uansett. Uansett motivasjon så er det bra å bruke kroppen og å trene styrke regelmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg ikke. Mannen er som oftest fysisk sterkere enn kvinnen. En veltrent mann løfter nok mye mer enn en veltrent kvinne, selv om det så klart finnes unntak. Et annet unntak er om man sammenligner en mann som er utrent og som ikke har en hobby eller en jobb hvor han bruker kroppen, med en kvinne som trener styrketrening regelmessig.

Å trene styrke handler vel om å ta vare på kroppen sin og gjøre den mer rustet for hverdagen. Som helsearbeider er det helsefremmende for meg å trene styrke, og det gjør jobben min lettere og kan forhindre skader og slitasje. Noen gjør det kanskje bare for å få en kropp som er pen å se på og for å få den trendy, store rumpa, men helsegevinsten er der uansett. Uansett motivasjon så er det bra å bruke kroppen og å trene styrke regelmessig. 

Menn er sterkere enn kvinner. Defor blir forskjellen minimert når kvinner trener.

Hvis kvinner var like sterke eller sterkere ville forskjellen blitt større når kvinner trener.

Sånn er det med den saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Isambard skrev (Akkurat nå):

Menn er sterkere enn kvinner. Defor blir forskjellen minimert når kvinner trener.

Hvis kvinner var like sterke eller sterkere ville forskjellen blitt større når kvinner trener.

Sånn er det med den saken.

 

Men nå er vel ikke de fleste kvinners mål å utjevne forskjeller når det kommer til styrke mellom kjønnene? At det minimerer forskjellene litt, er jo selvsagt, men må det være et politisk motiv bak en helsefremmende interesse og hobby? Som en annen bruker her over skrev; feminisme handler ikke om at kvinner skal bli like sterke som menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst skrev (31 minutter siden):

Men nå er vel ikke de fleste kvinners mål å utjevne forskjeller når det kommer til styrke mellom kjønnene? At det minimerer forskjellene litt, er jo selvsagt, men må det være et politisk motiv bak en helsefremmende interesse og hobby? Som en annen bruker her over skrev; feminisme handler ikke om at kvinner skal bli like sterke som menn.

Det handler ikke om det er kvinners mål, men faktum er at styrkerforskjellen blir mindre når flere kvinner blir sterkere og antallet kvinner som trener styrke øker stort. Økt styrke på treningsstudio er jo absolutt overførbart til allmenn styrke i hverdagen og livet forøvrig som du jo selv skriver. Tar du som kvinne 100kgx5 i knebøy er du sterkere i beina enn en mann som tar 80kgx5, slik er det bare. En sexy formfull rompe = en sterk rompe.

Men det du peker på er kanskje kvinners behov for å være svakere, med andre ord en ambivalens en kvinne som trener tung styrke kan kjenne på? 

Anonymkode: 2da4d...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men det du peker på er kanskje kvinners behov for å være svakere, med andre ord en ambivalens en kvinne som trener tung styrke kan kjenne på? 

Anonymkode: 2da4d...7f4

Tenker nok at de kvinnene som trener tung styrke, ikke kjenner så mye på dette. Noen gjør det sikkert, men har ikke hørt en kvinne snakke høyt om dette. Det er nok verre for mennene som føler seg svakere og utkonkurrert av en sterk kvinne. Det baserer jeg på uttalelser jeg har sett fra menn på sosiale medier, hos kvinner som trener styrke og løfter ganske tungt. 

Endret av Trøst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja forstå meg rett jeg synes kvinner som trener styrke og løfter tunge vekter er kjempeflott og attraktivt. Jeg støtter det 110% og jeg skulle ønske alle kvinner kunne følge deres eksempel. Jeg synes likevel det er interessant å utforske hva det kan gjøre med kjønnsroller og maskulin identitet, i hvett fall med usikre / svake menn som du selv nevner. Personlig synes jeg det er noe dypt tilfredsstillende (og sexy) ved å se den nye strømmen av jenter til treningsstudioene, som tar seg godt ut, og som samtidig løfter blytungt. Hvordan føler f.eks. unge tenåringsutter seg som setter sin fot på treningsstudio for første gang, som kanskje har et par atletiske blonde berter ved siden av seg som løfter det dobbelte av vekten de klarer?

Anonymkode: 2da4d...7f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...