Gå til innhold

Konfirmasjon og ulikt antall gjester

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva vil skape den beste dagen og de beste minnene for konfirmanten? Tenker det bør være hovedfokus. 

Anonymkode: ce9b1...b04

Ikke for TS. Åpenlyst. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Det var far og ikke meg som foreslo to ulike feiringer…. Da jeg sa at vi fikk snakke om det, la han bare på.

Anonymkode: a9f19...5f3

Jeg skjønner far godt. Du er ikke villig til å betale for ditt eget barn sin konfirmasjon, hvorfor skal du da delta? Vet barnet at du nekter å betale for barnet sine gjester? Hva tenker du om barnet får vite at du ikke vil betale? Antar du står inne for denne handlingen ovenfor barnet ditt og mener dette er rimelig, ingen grunn til å feie under teppet? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (7 timer siden):

Eller så vil far gi barnet sitt det som tross alt er vanlig - en fin fest med hele familien i anledning en spesiell merkedag. Når det ikke er snakk om flere gjester enn at det er mulig å ha feiringen hjemme, kan det jo neppe være en urimelig mengde gjester uansett. Å i det hele tatt tenke på å foreslå for konfirmanten å splitte feiringen med alt det vil innebære av dårlig stemning og lokke med at hen da kan få mer penger i gave for at du skal slippe å betale for fars familie er ikke bare smålig, det er direkte smakløst og dårlig gjort mot barnet.

👏🏼👏🏼👏🏼 
Barnet vil huske sin egen konfirmasjon som splid i familien, krangling, mamma som ikke vil betale for gjestene.

Men: TS kommer fra en dysfunksjonell familie, hun fører stafettpinnen videre til sine egne barn. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS

Årsaken til brudd med min familie. Det handler om narsissisme og medavhengighet, og jeg ble det sinte, men utstøtte barnet. Har hatt kontakt og invitert, men siden jeg kommer fra en dysfunksjonell familie, kutta de meg ut og ikke omvendt. 

Dette handler om at far vil ha en fin fest, der jeg skal være med og betale. Fram til sønnens konfirmasjon, har samtlige bursdager og større feiringer vært hjemme. Dette tror jeg handler om at han tenker at jeg har god råd, og kan sponse en fin fest på nydama og hans/hennes familie. 

Det er null problem å ha feiring hos meg. Jeg har god kontakt med hans familie, og var i sønnens bursdag hos eksen, der han og nydama ordna alt. 

Vi kan godt ha to feiringer for min del. Jeg skal prate med konfirmanten selv. Med en mindre feiring, kan jeg gi ungdommen mer penger :). 

Så - du skal manipulere ungdommen tenkte du?

Anonymkode: 6c16c...764

• Liker 5
Skrevet

Hadde konfirmasjon i helgen, fra min side kom det 35 og min eksmann 20.

vi delte alt 50/50, hørte aldri noe om at det var 15 mer fra min familie. Ikke hadde han gjort det heller. Det er barnet sin dag og krangle over slike ting vil bare gjøre stemningen sur 

Anonymkode: bd0cf...71c

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Du får mye tyn her.

Jeg foreslår at du hører hva barnet ønsker. 

De gangene der man velger å ha to feiringer er det jo fordi man ikke tåler trynet på hverandre og/eller er helt ute av stand til å sette egne følelser til side for sitt eget barns skyld. Nå er det far som prøver seg på å få laget til en konfirmasjon etter en standard han selv ikke har lommebok til så da tenker jeg at han bør forstå at to selskaper betyr at dere betaler for hvert deres selskap. Alt annet er jo bare tull.

Men TS: hvor viktig er det for deg å ha rett her? 

Skrevet

TS

Jeg ville delt 50/50 på kostnadene. Ta denne for barnet ditt. Spiller ingen rolle om det blir mindre penger i gave til barnet ditt eller om det blir fest for eksen din sin nye dame og familie. Du vinner mest på å være raus her.

Ville absolutt ikke hørt med sønnen hva han vil. Eneste han trenger å vite er at mor og far steller i stand til fest. 

Velger du å stå på ditt, tipper jeg den sure svie kommer til å bite deg bak. Neste gang er det hans tur til å være raus. Dere er ekser men viktig å backe hverandre ifht barnet likevel. 

• Liker 2
Skrevet

Skal far «straffes» for å ha større familie enn deg i barnets konfirmasjon ?

• Liker 3
Skrevet

Du skal selvfølgelig stå for halvparten av utgiftene selv om gjestene ikke er din familie. Det er ditt barn og ditt barns familie! 

Hvis dere er uenige om lokale kan dere inngå kompromiss. Det forutsetter at du faktisk har plass til alle gjestene hjemme hos deg. Da kan du si at du ikke vil dekke halvparten av lokalet, men en mindre andel av utgiften til lokale (for eksempel 30 %?). Da kan far vurdere om han vil betale for lokale eller ikke. Men alle andre utgifter deles 50/50! Og som sagt, det forutsetter at ditt hjem faktisk egner seg. 

Å splitte en konfirmasjon er noe av det dummeste jeg ser. Snakk om å rope ut at man har en pågående konflikt! Jeg var i en konfirmasjon en gang der de skilte besteforeldrene også nektet å sitte nærme hverandre, så mormoren satt laaangt unna konfirmanten. Det var også helt tåpelig. At ikke voksne mennesker kan sette egoet sitt til side for noen timer!? 

Skrevet

Eksen og jeg betalte for hver våre gjester, og delte alle andre kostnader. Var aldri snakk om å gjøre det på noen annen måte, og det fungerte helt fint. 

Anonymkode: 0da57...e70

• Liker 2
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke kontakt med min familie. Det er kun eksens familie som kommer, pluss hans nye dame++. Han ville også leie lokale. 

Jeg har nok plass til alle gjestene, og ville ha det hjemme. I tillegg blir det kun meg selv og ett barn jeg synes jeg skal betale for. Eksen ble sur da jeg sa jeg ikke ville betale for hans familie. 

Er jeg smålig? Hadde det vært 50/50 gjester, så hadde jeg skjønt det. 

12 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Jeg tror noe av utfordringen for ham, er at jeg har best råd… Og det er en av grunnene til at vi er skilt i dag, fordi han ikke takla det. Jeg er vant med å enten lage maten selv eller bestille i selskap.  Var veldig koselig i min egen konfirmasjon. 

Tror dette handler mer om å dele ting under lunsjen på jobb… Han trenger ikke gjøre noe, da jeg har nok bord og stoler fra før. 

Synes kanskje det høres ut som du synes det er litt sårt at barnet har (bedre) relasjoner til fars familie enn din? 

Når du har kutter all kontakt med alle dine, er fars familie den slekten barnet har. Disse relasjonene er verdifulle for barnet, selv om de ikke er verdifulle for deg. 

Det er åpenbart ikke et økonomisk problem for deg, men mer en prinsippsak at du ikke vil betale for mannens gjester. 

Klarer du å tenke at dette er barnets gjester, barnets familie, verdifulle relasjoner som er der for å være "a village" som alltid støtter ditt barn? 

Spleis på den familien barnet har, uavhengig av om det er mannens familie og ikke din. 

Anonymkode: efe59...838

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke at det er så mye verre med at mor ikke vil betale for fars gjester enn at far nekter å betale for sine gjester. De er faktisk ikke samme lenger og har ikke felles økonomi. De burde komme til en enighet som begge parter er fornøyd med. 

• Liker 2
Skrevet

TS

Jeg takker for meg. Dere får krangle videre. Mye merkelige svar her, der man tar ting ut av løse lufta… 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Jeg takker for meg. Dere får krangle videre. Mye merkelige svar her, der man tar ting ut av løse lufta… 

Hvem krangler? 

De færreste er enige i at det er ikke en god idé av deg å være veldig prinsippfast her, og attpåtil bestikke barnet til å være enig med deg. 

Det er selvsagt opp til deg om du vil ta det til deg. 

Håper uansett dere finner ut av en løsning som konfirmanten kan tenke tilbake med glede. 

Anonymkode: efe59...838

• Liker 1
Skrevet (endret)
Blondie65 skrev (5 timer siden):

Du får mye tyn her.

Jeg foreslår at du hører hva barnet ønsker. 

De gangene der man velger å ha to feiringer er det jo fordi man ikke tåler trynet på hverandre og/eller er helt ute av stand til å sette egne følelser til side for sitt eget barns skyld. Nå er det far som prøver seg på å få laget til en konfirmasjon etter en standard han selv ikke har lommebok til så da tenker jeg at han bør forstå at to selskaper betyr at dere betaler for hvert deres selskap. Alt annet er jo bare tull.

Men TS: hvor viktig er det for deg å ha rett her? 

Ts sier hun skal snakke med barnet og vifte med pengene. Jeg synes det er utrolig lusent gjort.

Jeg vet ikke om hun forstår at det hun ber barnet selge er sine egne barndomsminner.

De aller fleste 14 åringer har lave forventinger til egen konfirmasjon, joda noen gleder seg masse og har helt sikkert ønsker for dagen, men de fleste 14 åringer har ikke hatt en slik fest før og det er kanskje heller ikke så naturlig at en 14 åring dermed skal ha masse tanker om hvordan denne festen skal være.

Men; det er i dagene, månedene og årene etterpå konfirmasjonen kan bli veldig viktig. Den kan bli et fantastisk minne hvor man følte seg i sentrum i storfamilien. Man blir kanskje mer bevisst slektninger man tidligere ikke tenkte så mye over, og den dagen man blir voksen kan forlenget familie ha en helt annen betydning enn når man er 14 år og mest opptatt av venner og egne interesser. At man da husker dem som tilstedeværende eksempelvis på en slik dag kan ha betydning. Selv om ungdommen i en alder av 14 år sier han er likegyldig. Så nei, dette synes jeg ikke de skal spørres om eller bestemme fordi de har ikke fullstendig evne til å se hva det er de gir fra seg. 

Hva slags konfirmasjon man får er noe man ender opp med å sammenligne med andre, på samme måte som når man snakker om hvordan man feiret jul som barn eller egen bursdag. Når vi blir eldre får disse tingene ny betydning. De forteller oss mye om hvem vi er. Hvordan ble vi behandlet ? Hva slags kultur er gjeldende for oss? For vår tid, for den delen av samfunnet vi tilhører og igjen; for vår familie. 

Jeg kjenner ingen som hadde en flott og minnerik konfirmasjon, som i ettertid sier at «men de kunne jo like gjerne bare gitt meg pengene». Ingen ville solgt det ungdomsminnet i bytte mot materielle ting, det er dog hva TS ønsker å gjøre og hun vil tilby dette til sitt barn.

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden):

Ts sier hun skal snakke med barnet og vifte med pengene. Jeg synes det er utrolig lusent gjort.

Jeg vet ikke om hun forstår at det hun ber barnet selge er sine egne barndomsminner.

De aller fleste 14 åringer har lave forventinger til egen konfirmasjon, joda noen gleder seg masse og har helt sikkert ønsker for dagen, men de fleste 14 åringer har ikke hatt en slik fest før og det er kanskje heller ikke så naturlig at en 14 åring dermed skal ha masse tanker om hvordan denne festen skal være.

Men; det er i dagene, månedene og årene etterpå konfirmasjonen kan bli veldig viktig. Den kan bli et fantastisk minne hvor man følte seg i sentrum i storfamilien. Man blir kanskje mer bevisst slektninger man tidligere ikke tenkte så mye over, og den dagen man blir voksen kan forlenget familie ha en helt annen betydning enn når man er 14 år og mest opptatt av venner og egne interesser. At man da husker dem som tilstedeværende eksempelvis på en slik dag kan ha betydning. Selv om ungdommen i en alder av 14 år sier han er likegyldig. Så nei, dette synes jeg ikke de skal spørres om eller bestemme fordi de har ikke fullstendig evne til å se hva det er de gir fra seg. 

Hva slags konfirmasjon man får er noe man ender opp med å sammenligne med andre, på samme måte som når man snakker om hvordan man feiret jul som barn eller egen bursdag. Når vi blir eldre får disse tingene ny betydning. De forteller oss mye om hvem vi er. Hvordan ble vi behandlet ? Hva slags kultur er gjeldende for oss? For vår tid, for den delen av samfunnet vi tilhører og igjen; for vår familie. 

Jeg kjenner ingen som hadde en flott og minnerik konfirmasjon, som i ettertid sier at «men de kunne jo like gjerne bare gitt meg penger». Ingen ville solgt det ungdomsminnet i bytte mot materielle ting, det er dog hva TS ønsker å gjøre.

Det kommer jo helt an på hvordan man presenterer dette. 

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Det kommer jo helt an på hvordan man presenterer dette. 

Hvordan mener du man skal presentere slikt forslag da?

Mener du TS skal forklare at hun som mor ikke ønsker å betale for gjestene til ungdommen på fars side? 

Gjest Blondie65
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (1 minutt siden):

Hvordan mener du man skal presentere slikt forslag da?

Mener du TS skal forklare at hun som mor ikke ønsker å betale for gjestene til ungdommen på fars side? 

Nei, man sier det ikke sånn. Man kan spørre om barnet vil ha konfirmasjonen hjemme eller på "idrettshuset" uten å nevne penger.

Uansett: jeg er helt enig i at når det ikke er et problem med penger for mor, så er det smålig å telle gjester som hun skal betale for. På den annen side har jeg heller ikke sans for foreldre som ikke har råd selv, og likevel krever en gjesteliste og en standard de ikke har råd til. Altså synes jeg begge disse foreldrene er på bærtur.

Skrevet
Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Nei, man sier det ikke sånn. Man kan spørre om barnet vil ha konfirmasjonen hjemme eller på "idrettshuset" uten å nevne penger.

Uansett: jeg er helt enig i at når det ikke er et problem med penger for mor, så er det smålig å telle gjester som hun skal betale for. På den annen side har jeg heller ikke sans for foreldre som ikke har råd selv, og likevel krever en gjesteliste og en standard de ikke har råd til. Altså synes jeg begge disse foreldrene er på bærtur.

Da er vi enig. De trenger ikke ha festen i et annet lokale. Mange av de flotteste konfirmasjonene jeg har vært i har vært holdt hjemme hos de det gjelder. Jeg er også enig i at hvis det er snakk om økonomiske begrensninger så kan begge være med å si noe om gjestelista, men å nekte å betale for sitt eget barn sine gjester i en konfirmasjon fordi gjestene er i motsatt foreldre sin familie, det er jo helt sykt. 

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for brukerangrep med svar.
Vintermorgen, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...