AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #41 Skrevet 29. august 2021 Jeg er fra Troms, det er dette HELT normalt. Uttales: Daidda! Jeg har to jenter, og yngste kaller eldste for «dadda». En dag i barnehagen ropte minste «daddaaaa» til eldste. En pappa i barnehagen, afrikansk, stoppet meg og spurte hvorfor hun sa dadda. Jeg prøvde å forklare at dette ofte er brukt om storesøster eller ung omsorgsperson som er jente i et barns liv. Han så på meg med smilende øyne og sa: På swahili betyr dada STORESØSTER! Så ja - jeg tror det kommer derfra opprinnelig😃 Anonymkode: ed2eb...630 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #42 Skrevet 29. august 2021 Og se HER: Anonymkode: ed2eb...630 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #43 Skrevet 30. august 2021 Jeg er fra nord-norge, og da jeg vokste opp var dette en vanlig betegnelse. Så da jeg fikk småsøsken så ble jeg kalt for "dadda". Nå er både jeg og min lillesøster godt voksen, men hun sier fortsatt dadda til meg når du refererer direkte til meg ♥️ syns det er kjempekoselig! Anonymkode: 57d7d...3e3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #44 Skrevet 30. august 2021 Eneste gang jeg har hørt om noen "dadda" var at det var en gammel tante i familien som hadde det som kallenavn. Om det er denne tradisjonen som gjorde det, vet jeg ikke, men i så fall ble det da brukt av søsknene, deres ektefeller og søsknenes barn og barnebarn. (Om denne ene søsteren) Helt til hun døde. Anonymkode: b66b6...603
Daria Skrevet 30. august 2021 #45 Skrevet 30. august 2021 Dette har jeg aldri hørt om - i min verden er dadda en barnepike, primært i England i viktoriatiden... At det oppstår kjælenavn innad i familien, gjerne som følge av barnespråk, og at disse kan bli hengende ved i voksen alder er vel ikke så uvanlig (og var nok enda mer utbredt før, i min mormors generasjon hadde jeg inntrykk av at annenhver pike hadde søte, reduserende kallenavn som Tutta, Tullen og Lillemor), men å bevisst lære barna å bruke standardiserte kallenavn ser jeg ikke helt poenget med. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #46 Skrevet 30. august 2021 Blir som å lære ungen babyspråk. En må jo lære ting to ganger. Ville lært ungen navn Min mening bare. Ikke en fasit. Anonymkode: 37cbb...519
Blue81 Skrevet 30. august 2021 #47 Skrevet 30. august 2021 Jeg har vært Dadda siden jeg var 15 år,til min lillesøster(atpåklatt) elsker å være dadda😊 jeg er snart 40,og hun kaller meg det enda. Min eldste jente er også Dadda til sitt yngre søsken.Hos de fleste av mine venner sine barn,er eldste jenten dadda. Veldig vanlig her vi bor. Bor på Vestlandet, rett ved Bergen.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #48 Skrevet 30. august 2021 Morsomt hvor provosert folk kan bli av et kallenavn! Hvis barna deres vil slite med å si navn av så enkle årsaker bør dere vel strengt talt se litt på egne oppdragelsesmetoder. Barnet mitt kaller meg jo mamma men kan samtidig si navnet mitt. Jeg kalte storesøster dadda fram til skolealder ca. Min datter kaller seg selv dadda til babyen vi nettopp fikk Men vi bruker jo også navnet hennes. Barn klarer faktisk å forstå TO ting samtidig, tenk. Ang geografien er vi fra finnmark og her var det vanlig å kalle storesøstre for dadda (90 tallet). Anonymkode: fb16e...f6d 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #49 Skrevet 30. august 2021 Jeg er født i Finnmark, oppvokst i Midt-Norge og Finnmark. Jeg kalte storesøsteren min Dadda til jeg omtrent ble myndig. Mine kusiner gjorde det samme med sine storesøstre. Anonymkode: 1a30f...9be
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå