AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #21 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Giid! Hva kan skje, liksom? 😅 Her kaller mitt søskenbarn på 26 år fortsatt sin storesøster på 30 for Dadda.. Tror aldri jeg har hørt henne bruke navnet hennes noengang! 🤭 Anonymkode: 9550b...240 Exactly my point🤦🏼♀️ Anonymkode: 3edcd...8fd 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #22 Skrevet 29. august 2021 Lillebror sa dadda til meg da vi var små. Det vil si, da han begynte å snakke rent og ble litt eldre, så sa han navnet mitt. Jeg tror ikke han sa dadda etter fylte 4 år, for eksempel.Hadde han kalt meg det nå, når vi er voksne begge to, så hadde jeg faktisk daua. Anonymkode: c3a89...2a3 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #23 Skrevet 29. august 2021 Jeg må også vite hvor dette brukes?? Jeg er fra Finnmark, bodd i Oslo og familie i Telemark. Helt ukjent for meg Anonymkode: cfef0...b1c 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #24 Skrevet 29. august 2021 Jeg har faktisk aldri hørt om noen andre som har brukt dadda, enn min egen lillebror om meg. Tror ikke det er vanlig her, nå fikk jeg lyst til å spørre foreldrene våre om hvor det kom fra. Vi kommer fra Nordvestlandet, men som sagt, jeg tror ikke det har noen betydning for vår del. Anonymkode: c3a89...2a3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #25 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette må være for spesielt interesserte... omg Anonymkode: 3edcd...8fd 😂😂😂 Enig! Anonymkode: d0624...7a0 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #27 Skrevet 29. august 2021 Dadda er vel hovedsaklig et bergensfenomen som også blir brukt i Rogaland? Anonymkode: ca9c4...96c 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #28 Skrevet 29. august 2021 Jeg har hørt både dadda og bua fra folk som kommer fra bygda i Troms. Anonymkode: a5989...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #29 Skrevet 29. august 2021 Har kun hørt folk fra Bergen og omegn bruke dadda som kallenavn på storesøster. Folk får gjøre som de vil, men jeg synes ikke det er et veldig fint koselig navn akkurat 😛 Anonymkode: 3fa8d...dd5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #30 Skrevet 29. august 2021 Vi er fra Stavanger. Lillebror kalte meg Dadda da han var liten, men det gikk over ila de første årene på barneskolen. Lillesøsteren min ble akkurat 16 og kaller meg fortsatt Dadda når hun snakker om og med meg. Jeg elsker det, synes det er så koselig og håper hun aldri slutter ❤ Anonymkode: 0f02d...2a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #31 Skrevet 29. august 2021 Også fra Stavanger. Jeg var dadda som liten, og det brukes blant barna i min familie. Anonymkode: 0eaba...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #32 Skrevet 29. august 2021 Jeg bor i Troms, og har ofte hørt at noen har kalt storesøsteren dadda. Da jeg vokste opp (det er en stund siden...) var det en vanlig betegnelse på barnepiken eller hushjelpen i familien. Anonymkode: da766...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #33 Skrevet 29. august 2021 Dette har jeg aldri hørt om før, forsto ingenting av hovedinnlegget før jeg leste flere av kommentarene 😄 Hadde jeg skullet gjette så hadde jeg trodd dadda var kallenavn for bestefar. Anonymkode: fc098...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #34 Skrevet 29. august 2021 Er vant til at dette brukes for storesøster i Troms. Syns det er skikkelig søtt jeg, aldri tenkt over at det er rart eller kleint. Merkelig ting å henge seg opp i, men det er jo klassisk kvinneguiden. De jeg kjenner sluttet vel å bruke det da de var 6-8 år gamle, litt usikker. Skjønner ikke helt at det skal være verre enn andre kallenavn. Anonymkode: f24d4...98e 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #35 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dette har jeg aldri hørt om før, forsto ingenting av hovedinnlegget før jeg leste flere av kommentarene 😄 Hadde jeg skullet gjette så hadde jeg trodd dadda var kallenavn for bestefar. Anonymkode: fc098...f5c Jeg skjønte det heller ikke. Spesielt ikke når hun skriver "Dere som praktiserer dette". 🤷🏼♀️ Anonymkode: ea534...4e5 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #36 Skrevet 29. august 2021 Jeg er vokst opp med dette, er fra utenfor Bergen. Drt er jo bare et kjælenavn, på lik linje med "mamma" og "pappa" - enkelt å uttale for de yngste barna. Foreldrene mine kalte alltid oss søstrene ved navn når de snakket til oss, og brukte bare "dadda" når de snakket om oss til den lille. Vi brukte det selv også i sammenhenger som "dadda få ballen?" og "komme til dadda?". Som dere skjønner ble det brukt da småsøsken var svært små, og de lærte også navnene våre. Akkurat når de gikk over til å bruke navnene våre husker jeg ikke for jeg var jo et barn selv... Ingen bruker det nå når vi er voksne. Anonymkode: df96e...d92 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #37 Skrevet 29. august 2021 Aldri hørt om dette før denne tråden! Er fra Oslo. Dadda høres ut som et koselig navn da. Anonymkode: 7983a...68e
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #38 Skrevet 29. august 2021 Hvorfor kaller barn søsken for Dadda? Høres helt merkelig ut. Lær barna deres å prate, istedenfor å bruke tulleord. Anonymkode: 7ced6...3d5 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #39 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor kaller barn søsken for Dadda? Høres helt merkelig ut. Lær barna deres å prate, istedenfor å bruke tulleord. Anonymkode: 7ced6...3d5 Både broren og søsteren min prater helt fint etter å ha kalt meg Dadda hele barndommen. Det er bare et kosenavn. Slapp av litt da. Anonymkode: 0f02d...2a8 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #40 Skrevet 29. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg er vokst opp med dette, er fra utenfor Bergen. Drt er jo bare et kjælenavn, på lik linje med "mamma" og "pappa" - enkelt å uttale for de yngste barna. Foreldrene mine kalte alltid oss søstrene ved navn når de snakket til oss, og brukte bare "dadda" når de snakket om oss til den lille. Vi brukte det selv også i sammenhenger som "dadda få ballen?" og "komme til dadda?". Som dere skjønner ble det brukt da småsøsken var svært små, og de lærte også navnene våre. Akkurat når de gikk over til å bruke navnene våre husker jeg ikke for jeg var jo et barn selv... Ingen bruker det nå når vi er voksne. Anonymkode: df96e...d92 Men mamma og pappa er navn barnet kan bruke resten av livet uten at det gjør noe. Dadda er jo babyspråk. Alle barn sier dadda, men noen bruker det i tillegg som storesøster. Så Dadda føler ikke jeg større barn kan bruke? Anonymkode: e9e8f...9b9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå