Gå til innhold

Garnalternativer. Innen samme garnmerke og/eller fra et garmerke til et annet. Finnes det gode oversikter over dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her er noe som jeg fant, men det hadde vært fint med flere oversikter, slik at det er lettere å finne alternativt garn :) 

Hvis Drops garn er av interesse, se garngrupper her: https://www.garnstudio.com/yarn-groups.php?cid=19

og se Slik byttes til et annet garn og garnmengde her(Eks: 1 tråd Drops Big Merino (som er i garngruppe C)  = 2 tråder av et garn i garngruppe A (feks Drops Alpaca).) :
https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=14&page=2&cid=1

 

 Du kan godt bruke et annet garn enn det som står i oppskriftene. Det du må passe på, er at strikkefastheten stemmer overens med det som står i oppskriften. Det er også greit å være klar over at de ulike garnkvalitetene har ulikt uttrykk. Noen er blanke og faller tungt mens andre er pusete eller superelastiske. Det skjer ganske ofte at jeg må bytte kvalitet for at jeg skal få det uttrykket jeg hadde i hodet. Det er nok også derfor jeg blander flere kvaliteter og ofte strikker med to tråder. 

Jeg har satt opp en veiledende liste over strikkefasthetene jeg har brukt oppskrftene mine. Det er viktig at du strikker en prøve for å se at strikkefastheten din stemmer med oppskriften og at teksturen blir slik du hadde sett for deg. Sjekk også lengden på garnet hvis du velger en annen kvalitet, slik at du er sikker på at du har nok garn.
https://www.martehelgetun.no/strikke-abc/garnalternativer/

Anonymkode: b1576...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmål:

Er det så enkelt som at hvis man har en oppskrift med garntype 1 og generell informasjon om garntype 1 er strikkefasthet x og anbefalt pinne er y, og man finner et garn fra en annen produsent som vi kaller garntype 2 og dette garnet har samme anbefalte strikkefasthet og pinneanbefaling som garntype 1, så går det bra å bytte til dette garnet? (Selv om det i oppskriften er brukt en annen pinnestr (z) og annen strikkefasthet (æ), og man velger å bruke garntype 2 og pinnestr z og strikkefasthet æ?)

Anonymkode: b1576...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spørsmål:

Er det så enkelt som at hvis man har en oppskrift med garntype 1 og generell informasjon om garntype 1 er strikkefasthet x og anbefalt pinne er y, og man finner et garn fra en annen produsent som vi kaller garntype 2 og dette garnet har samme anbefalte strikkefasthet og pinneanbefaling som garntype 1, så går det bra å bytte til dette garnet? (Selv om det i oppskriften er brukt en annen pinnestr (z) og annen strikkefasthet (æ), og man velger å bruke garntype 2 og pinnestr z og strikkefasthet æ?)

Anonymkode: b1576...41b


Jupp :)

Noen designere velger å bruke en annen strikkefasthet enn hva som er anbefalt for garnet. Da må en se på strikkefasthet/pinnestørrelse på garnet om en vil bytte det ut med noe annet.

Ellers vil en få et helt annet uttrykk på det ferdige plagget enn hva designeren la opp til.

I tillegg må en også tenke på om det er et garn med samme type egenskaper. Å bytte fra ett ullgarn til et annet med samme tykkelse er stort sett uproblematisk, men å bytte fra mohair til bomull eller merino ikke nødvendigvis vil funke.

Anonymkode: 0b306...579

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):


Jupp :)

Noen designere velger å bruke en annen strikkefasthet enn hva som er anbefalt for garnet. Da må en se på strikkefasthet/pinnestørrelse på garnet om en vil bytte det ut med noe annet.

Ellers vil en få et helt annet uttrykk på det ferdige plagget enn hva designeren la opp til.

I tillegg må en også tenke på om det er et garn med samme type egenskaper. Å bytte fra ett ullgarn til et annet med samme tykkelse er stort sett uproblematisk, men å bytte fra mohair til bomull eller merino ikke nødvendigvis vil funke.

Anonymkode: 0b306...579

Tusen millioner takk! ♥️ Du er en engel :klemmer: Dette var veldig fint å få vite :) 

Anonymkode: b1576...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne oversikten bruker jeg mye: https://www.ravelry.com/discuss/chic-knits/3715665/1-25

Det er relativt enkelt å bytte til et annet garn når plagget strikkes i én tråd, men litt mer styrete når det opprinnelige plagget er strikket i to (eller flere) tråder og du ønsker å bytte til én tråd, eller bytte ut en eller flere av de opprinnelige trådene.

Synes for eksempel himla mange plagg nå for tiden strikkes i minst to tråder (typisk én tråd ull, én tråd mohair/børstet alpakka), og det er ikke alltid jeg er interessert i det. Da er denne oversikten gull å ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk ^^ Belle^^  💐 og Hunter7 💐

Anonymkode: b1576...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...