Gå til innhold

Kan man forkorte strikkegensere?

Blaaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk en hjemmestrikket genser, men bolen er alt for lang. Alt annet er perfekt. Går det an å bare rakke opp og "lukke igjen" når genseren er passe lang? Jeg kan strikke, men kun grunnleggende. Heter denne teknikken noe? Ser etter videoer, men finner ingen.

Blir superglad for tips!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det går egentlig helt fint det, men litt arbeid da.... Du må dele genseren i to, og ikke der det er mønster, men lengst mulig ned mot vrangborden. Når du har delt av plagget, må du rekke opp det du skal ha fjernet. Så bruker du maskesting for å sette sammen masken fra "bolen" og masker fra "vrangborden". Har du ikke gjort det tidligere, så vil jeg anbefale å holde det kun til rettmasker. Det er litt arbeid, men har som sagt gjort det flere ganger. Du har ikke noe "strikkekyndige" i nærheten som du kan få til å vise deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok. Så den må spleises? Jeg trodde det gikk an å bare rekke den opp fra undersiden og feste alle trådene når lengden var ok.

Når du skriver dele - mener du da at den skal klippes opp? Jeg har ikke vært borti maskesting og har ingen som kan hjelpe meg - men dette var en god intro, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (5 minutter siden):

Jepp, det går egentlig helt fint det, men litt arbeid da.... Du må dele genseren i to, og ikke der det er mønster, men lengst mulig ned mot vrangborden. Når du har delt av plagget, må du rekke opp det du skal ha fjernet. Så bruker du maskesting for å sette sammen masken fra "bolen" og masker fra "vrangborden". Har du ikke gjort det tidligere, så vil jeg anbefale å holde det kun til rettmasker. Det er litt arbeid, men har som sagt gjort det flere ganger. Du har ikke noe "strikkekyndige" i nærheten som du kan få til å vise deg?

Er det dette som er maskesting?

Anonymkode: 2c49f...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaaa skrev (3 minutter siden):

Ah, ok. Så den må spleises? Jeg trodde det gikk an å bare rekke den opp fra undersiden og feste alle trådene når lengden var ok.

Når du skriver dele - mener du da at den skal klippes opp? Jeg har ikke vært borti maskesting og har ingen som kan hjelpe meg - men dette var en god intro, takk!

Er genseren ensfarget på nederste del eller har den mønster? Har den vrangbord nederst?

Hvis ensfarget og vrangbord, kan du rekke opp så mye du ønsker å forkorte genseren og deretter strikke ny vrangbord?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av genseren? Hvis den er strikket ovenfra og ned er det ganske enkelt å tilpasse lengden med å rekke opp til ønsket lengde og deretter strikke en vrangbord og felle av. Er den derimot strikket nedenfra og opp må du nesten klippe av og deretter maske sammen delene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det dette som er maskesting?

Jepp, akkurat den videoen brukte jeg også for å lære meg dette 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaaa skrev (18 minutter siden):

Som nevnt ovenfor her. Hvis den er strikket nedenfra og opp, kan man ikke rekke opp nedenfra. Da kan man bare rekke opp ovenfra og nedover. Da må du dele den av sånn ca der du ønsker at vrangborden skal være, og rekke opp ned til vrangborden. Håper det ga mening 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (2 minutter siden):

Som nevnt ovenfor her. Hvis den er strikket nedenfra og opp, kan man ikke rekke opp nedenfra. Da kan man bare rekke opp ovenfra og nedover. Da må du dele den av sånn ca der du ønsker at vrangborden skal være, og rekke opp ned til vrangborden. Håper det ga mening 🙂 

Kan man ikke i slike tilfeller klippe av bolen på ønsket sted og deretter plukke opp maskene og strikke vrangbord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man ikke i slike tilfeller klippe av bolen på ønsket sted og deretter plukke opp maskene og strikke vrangbord?

Vel, det vil da  blir en vridning i den maskeraden der du starter, og egentlig har du ingen masker i bolene å strikke i. Litt vanskelig å forklare, men når du klipper av, så får du liksom ikke masker, hvis det gir mening...... Har du noengang strikket votter, der du trekker ut en tråd for å strikke tommel? Da får du ikke ordentlige masker over tråden, men bare noen "tråder over"....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan klipping + denne teknikken brukes ved forkorting?

Ermet på denne videoen er strikket nedenifra og opp, men forlengelsen er strikket ovenifra og ned. Samme teknikk kan også brukes for å forlenge bolen på en genser eller jakke.

https://www.garnstudio.com/video.php?id=425&lang=no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den videoen du har linket til, ser du at begge delene har masker. Det vil du ikke få hvis du bare klipper opp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan klipping + denne teknikken brukes ved forkorting?

Ermet på denne videoen er strikket nedenifra og opp, men forlengelsen er strikket ovenifra og ned. Samme teknikk kan også brukes for å forlenge bolen på en genser eller jakke.

https://www.garnstudio.com/video.php?id=425&lang=no

Hmm, vil tro at denne kan brukes ja, men da må du strikke på ny vrangbord nede. Har aldri forsøkt den metoden, men den så jo ganske smart ut da 🙂 Man lærer så lenge man lever 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frk Midnattsol skrev (5 minutter siden):

Vel, det vil da  blir en vridning i den maskeraden der du starter, og egentlig har du ingen masker i bolene å strikke i. Litt vanskelig å forklare, men når du klipper av, så får du liksom ikke masker, hvis det gir mening...... Har du noengang strikket votter, der du trekker ut en tråd for å strikke tommel? Da får du ikke ordentlige masker over tråden, men bare noen "tråder over"....

Frk Midnattsol skrev (3 minutter siden):

I den videoen du har linket til, ser du at begge delene har masker. Det vil du ikke få hvis du bare klipper opp. 

Takk for fine forklaringer! :hjerte: Hva om man fanger opp maskene på pinner før man klipper og fjerner en del av strikketøyet? Kan det bli pent da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (2 minutter siden):

Hmm, vil tro at denne kan brukes ja, men da må du strikke på ny vrangbord nede. Har aldri forsøkt den metoden, men den så jo ganske smart ut da 🙂 Man lærer så lenge man lever 🙂 

Takk! ♥️ Det var den teknikken jeg tenkte på da jeg skrev dette:

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for fine forklaringer! :hjerte: Hva om man fanger opp maskene på pinner før man klipper og fjerner en del av strikketøyet? Kan det bli pent da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som et spennende prosjekt, og når du først har lært den, er det egentlig en veldig kjekk ting å kunne 🙂 Har måttet gjøre det på flere av mine gensere, for klarer visst ikke å slutte å strikke for lange boler 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ps. Har også lest at mange har skrevet om gamle og holdbare kofter, der det eneste de har vært nødt til å fornye er nederste kant på ermene. Da har de kanskje fanget opp maskene, klipt vekk det slitte og strikket nye ermekanter/vrangborder (husker ikke hva dette kalles på kofter). Mange kofteermer er kanskje strikket nedenfra og opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (4 minutter siden):

Høres ut som et spennende prosjekt, og når du først har lært den, er det egentlig en veldig kjekk ting å kunne 🙂 Har måttet gjøre det på flere av mine gensere, for klarer visst ikke å slutte å strikke for lange boler 🙂 

:) Jeg synes at det er veldig fint å lære noe nytt, slik du har lært meg i denne tråden. Jeg lurer på en ting angående å strikke sammen i stedet for å sy (ettersom jeg ikke er glad i å sy og synes at det er lettere å få pent resultat ved å strikke sammen). Er det ugunstig å strikke sammen i stedet for å sy, noen ganger og i så fall når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det mange gode svar!

Genseren er ensfarget med vrangbord nederst. Det er ikke så viktig for meg å strikke ny vrangbord, men det er det fineste.

Jeg er usikker på om den er strikket ovenfra og ned eller omvent. Den har raglanfelling, høy hals. Hvordan sjekker jeg dette? Kan undersøke / ta bilde i kveld. Takk, alle! Nå fikk jeg i alle fall troa på at det KAN gå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blaaa skrev (34 minutter siden):

Oi, her var det mange gode svar!

Genseren er ensfarget med vrangbord nederst. Det er ikke så viktig for meg å strikke ny vrangbord, men det er det fineste.

Jeg er usikker på om den er strikket ovenfra og ned eller omvent. Den har raglanfelling, høy hals. Hvordan sjekker jeg dette? Kan undersøke / ta bilde i kveld. Takk, alle! Nå fikk jeg i alle fall troa på at det KAN gå.

Jeg har ikke strikket med raglan, men jeg tenker at det er mulig å se forskjell på om det er ranglanfelling (altså strikket nedenfra og opp) eller ranglanøkning (strikket ovenfra og ned) hvis man ser på maskene på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...