Gå til innhold

Prøver og ikke blitt gravid på 4 pp.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sikkert normalt men er 37 nettopp år og har bestilt legetime. 
Hva kan legen sjekke? 

Jeg har stabil syklus. Har nok eggløsning siden basal øker. Har tempet. 
Hatt klamydia uten at det ble oppdaget på noen måneder. Det bekymrer meg. Ellers sunn og frisk. Mannen har to barn.

Anonymkode: 3b3e4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen skal vel ikke sjekke noe som helst kun etter 4 pp.

Men det går an å ta blodprøve mtp AMH, som gir indikasjon på eggreserver - men ikke kvalitet. 

Du kan også få sjekket om du har eggløsning. 

Anonymkode: e465f...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er utålmodig! :) Tenker at mange bruker lang tid, og jeg tror absolutt ikke du trenger å bekymre deg etter fire forsøk. Husk at det bare er 20% sjanse for å lykkes hver eggløsning. Det er heller veldig flaks å bli gravid på første forsøk, det kan man absolutt ikke regne med. :)

Anonymkode: 481eb...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svare deg på spørsmål rundt hva legen sjekker, men jeg kan si noen ord om det med uoppdaget klamydia.

For noen år siden ble det oppdaget at jeg hadde en klamydiainfeksjon jeg ikke var klar over. Jeg må ha gått i 2-3 år med den, før jeg fikk behandling som tok knekken på den. Som deg, var jeg bekymret for om dette kunne ha påvirket fertilitet. Jeg sjekket det ikke nærmere, da gynekolog sa at jeg hadde mange fine egg, og forholdsvis regelmessige sykluser (varierer mellom 29 og 34 dager som regel).

Men jeg har blitt gravide etter 4 PP, så det har tydeligvis ikke hatt noe å si for min del.

I og med at du også har regelmessige sykluser og er ganske sikker på at du har eggløsning, vil jeg tro det ikke er noe du heller trenger bekymre deg for 😊

Anonymkode: 13301...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere 😀 er alder og som er i bakhodet 😀 men om legen kan sjekke med blodprøver om egg så blir jeg glad. Ts

Anonymkode: 3b3e4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 33 år da jeg gikk til legen. Fikk først hormonprøver (helt sånn enkel), også utvidet prøve som skulle tas dag 3 av menstruasjon. Sistnevnte er viktig for å sjekke fertilitet, eggreserver og div andre hormoner som kan peke på din sjanse for graviditet, evt om du trenger noen medisiner for å få til dette. I tillegg tok jeg også blodprøver for klamydia og noen andre soppinfeksjoner. Du bør be om at legen rekvirerer alt dette til blodprøven, slik at du har det hvis du bestiller time til gynekolog evt til fertilitetsutredning på et tidspunkt. Jeg ville også dratt til gynekolog for å sjekke slimhinne. Jeg var uendelig glad for at jeg hadde alle disse papirene i orden, det sparte meg for mye venting da jeg kom dit hen at jeg måtte få ytterligere hjelp. 

Anonymkode: bb4a5...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gått til legen og tatt diverse prøver. Kan også spørre om henvisning til gyn. Er ofte lang ventetid dersom du vil unngå å betale privat. 

Har tenkt selv å gå til lege rundt den tiden hvis jeg ikke blir gravid første prøveperiodene. Er så unødvendig å vente et helt år dersom det faktisk er noe man kan gjøre allerede nå. Har hatt litt problemer med syklus før, så tenker det er nok til å søke hjelp tidligere enn anbefalt. 

Anonymkode: 73b18...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan henvise deg til gynekolog, men tror du må ha forsøkt i 6 måneder først (1 år for dem under 35 år). Men du kan alltids velge å gå privat om du ikke vil vente den tiden som gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...