Gå til innhold

Mor er dø, men jenta farger håret og sminker seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor gikk bort for 2 måneder tilbake. Det var tøff tid for meg den første måneden, men 2 måneden ble jeg litt mer våken. Og nå er jeg normal igjen, men kan plutselig tenke på moren min 1-2 gang i løpet av dagen. Altså minner. Hvis jeg ser noe som minner meg om henne. Ja det er ennå trist og grusomt for meg.

men jeg har lyst til å farge håret mitt og starte med full face makeup igjen som jeg gjorde før dødsfallet. Stelle meg pen med fine klær. Og bli fresh igjen. For ikke å nevne har jeg akkuratt flyttet med min kjæreste for 4 måneder tilbake så jeg har også mye glede i hverdagen. Og det er kanskje der jeg føler meg sterk fra.

men i min familie er det tabu. Man skal liksom ikke sminke seg masse de første månedene en dør. Man skal ikke farge håret og gå videre med livet. Man skal sørge hvertfall et år. Ellers baknskaker alle og sier hun bryr seg ikke

 hva hadde du tenkt om meg hvis du kjente meg? At hvis jeg farger håret og begynner å sminke meg igjen. Ville dere tenkt jeg ikke brydde meg om moren min?

 

si ærlig mening.

Anonymkode: 09aa6...b2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også mistet min mor. Jeg har likevel stelt negler, hår osv. Jeg kjøpte ny kjole til begravelsen også. Dette sier INGENTING om sorgen din. Forstår ikke at dette skal være tabu. 

Anonymkode: 2f0a8...9c0

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

si ærlig mening.

Anonymkode: 09aa6...b2a

Først av alt: kondolerer så mye med din mor.

Min ærlige mening (som mor) - er at jeg antar hennes største ønske for deg, hennes datter, - er at du skal leve!

Og du skal nyte livet!

Du hedrer din mor nettopp via å evne å være glad for tingene du verdsetter i ditt liv. 
Jeg har selv mistet foreldre som sto meg nær, og diktet «til de levende» rører meg like voldsomt hver gang jeg tenker på det. Og når jeg leste innlegget ditt, så var det diktet det første som slo meg.

Jeg tenker at sorg har ingen fasit. Det er hverken sminke eller hårfarge som forteller noe om sorgen mennesker bærer i seg. Jeg antar nesten at du må komme fra en annen kultur? Eller sterk religiøse familie? Fordi dette veldig fremmed for meg, at man ikke skal kunne føle seg velstelt pga dødsfall i nære familie.

Videre vil jeg si at sorgen kan komme skyllende over deg som bølger. Og imellom bølgene må du holde fast til alt som gjør at du flyter. Kjæresten din, ta vare på deg selv osv. er selvhjelp. 
Det finnes ingen fasit for sorg.

Her er diktet:

« Når jeg er borte, gråt litt over meg.

Tenk på meg av og til, - men ikke for ofte.

Det er ikke godt for deg og dine nærmeste

å la tankene dvele for lenge ved døden.

 

Tenk på meg slik jeg var i noen

lykkelige stunder i livet.

Fremkall minnene - men ikke for lenge.

La meg være i fred slik jeg skal la deg være i fred.

Når du lever skal dine tanker være i livet». 
 

❤️

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet går videre selv om man er i sorg. Og folk sørger på forskjellig vis, og det må man respektere. 
 

Anonymkode: d6dd2...1e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer......      Mistet min mor som 30 åring, hun ble bare 50.  Var tilbake på skolen som vanlig etter 1 uke.   Sminket meg som vanlig.  Hvorfor skulle det forandre seg?

Anonymkode: 42696...0c8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min mor gikk bort for 2 måneder tilbake. Det var tøff tid for meg den første måneden, men 2 måneden ble jeg litt mer våken. Og nå er jeg normal igjen, men kan plutselig tenke på moren min 1-2 gang i løpet av dagen. Altså minner. Hvis jeg ser noe som minner meg om henne. Ja det er ennå trist og grusomt for meg.

men jeg har lyst til å farge håret mitt og starte med full face makeup igjen som jeg gjorde før dødsfallet. Stelle meg pen med fine klær. Og bli fresh igjen. For ikke å nevne har jeg akkuratt flyttet med min kjæreste for 4 måneder tilbake så jeg har også mye glede i hverdagen. Og det er kanskje der jeg føler meg sterk fra.

men i min familie er det tabu. Man skal liksom ikke sminke seg masse de første månedene en dør. Man skal ikke farge håret og gå videre med livet. Man skal sørge hvertfall et år. Ellers baknskaker alle og sier hun bryr seg ikke

 hva hadde du tenkt om meg hvis du kjente meg? At hvis jeg farger håret og begynner å sminke meg igjen. Ville dere tenkt jeg ikke brydde meg om moren min?

 

si ærlig mening.

Anonymkode: 09aa6...b2a

Noe sier meg at du er fra en religiøs familie, og jeg kan ikke "tenke" at jeg kjenner deg heller? Veldig merkelig spørsmål.

Gjør som du vil og drit i hva alle andre tenker? Skal tankene og meningene til alle andre, forme hvordan du skal leve livet? Du bor i Norge og vær jævlig glad for det, for her har man muligheten til å faktisk leve SITT EGET liv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er viktig å ta vare på seg selv selv om man sørger (om man orker så klart). Egen pleie i form av å stelle seg litt, eller gjøre forandringer man vil selv er bare godt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette styrer du som du selv ønsker TS, vi håndterer alle sorg forskjellig. Personlig syntes jeg det høres ekstremt slitsomt ut å lukke seg inn i sorgen et helt år. Mange føler seg automatisk bedre av å stelle og sminke seg og det er overhodet ikke noe galt i det. Vi vil vel ikke gå rundt å ha det fælt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Å stelle seg er ikke å ikke respektere den døde. Sorgen blir heller ikke mer "verd" om du slutter å ta vare på deg selv. Å la alt skure å gå ville heller ikke vært den avdødes ønske. 

Sorg er fortvilelse,  men den finere delen av sorg er det å minnes. Og det å minnes skjer i alle hverdagens sysler. Om du sminker deg, gjør litt velvære eller går deg en tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes at det er fint å bruke sørgebånd, slik de gjør i noen kulturer. Da kan man fysisk vise at man er et menneske i sorg selv om man ellers er aktiv i livet. Kan det være en idé, er det eventuelt annet som kan sammenliknes med det i din kultur? Mørke klær? Annet? Jeg skulle ønske vi brukte sørgebånd her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 10.56):

Min mor gikk bort for 2 måneder tilbake. Det var tøff tid for meg den første måneden, men 2 måneden ble jeg litt mer våken. Og nå er jeg normal igjen, men kan plutselig tenke på moren min 1-2 gang i løpet av dagen. Altså minner. Hvis jeg ser noe som minner meg om henne. Ja det er ennå trist og grusomt for meg.

men jeg har lyst til å farge håret mitt og starte med full face makeup igjen som jeg gjorde før dødsfallet. Stelle meg pen med fine klær. Og bli fresh igjen. For ikke å nevne har jeg akkuratt flyttet med min kjæreste for 4 måneder tilbake så jeg har også mye glede i hverdagen. Og det er kanskje der jeg føler meg sterk fra.

men i min familie er det tabu. Man skal liksom ikke sminke seg masse de første månedene en dør. Man skal ikke farge håret og gå videre med livet. Man skal sørge hvertfall et år. Ellers baknskaker alle og sier hun bryr seg ikke

 hva hadde du tenkt om meg hvis du kjente meg? At hvis jeg farger håret og begynner å sminke meg igjen. Ville dere tenkt jeg ikke brydde meg om moren min?

 

si ærlig mening.

Anonymkode: 09aa6...b2a

Ja

Anonymkode: 20371...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Offentlig sorg varer 3 måneder. Hvis jeg dør synes jeg kona kan vente 6 måneder med å finne ny kjæreste. Men da synes jeg hun skal gjøre det.

Anonymkode: b4791...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 10.56):

Ville dere tenkt jeg ikke brydde meg om moren min?

Nei, jeg har mistet mange nok som har stått meg nære til å vite at det ikke finnes en fasit på hvordan man sørger. Den beste måten å hedre hennes minne på er å  leve livet ditt slik du ønsker det ❤️ 

Anonymkode: ae76d...287

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️

Hva tenker du at moren din hadde ønsket? Mest sannsynlig ville hun ønsket at du levde videre og hadde det så bra som du kunne. At du tar vare på deg selv betyr ikke at du ikke savner moren din. Stell deg og pynt deg og gjør ting som får livet ditt til å virke normalt igjen. Sorgen vil alltid være der, men jeg tviler på at moren din ville ønsket at du gikk helt til grunne av sorg. Lykke til. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At du ønsker å sminke deg eller ta på pene kler betyr ikke at du ikke var glad i moren din. Du har vært gjennom noe veldig tungt, og da tenker jeg at du skal gjøre det du kan for å føle deg litt bedre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig innstilling. Selvpleie er vel kanskje det viktigste man gjør i sorgen? Jeg pyntet og sminket meg da mamma var syk, i begravelsen og i ettertid. 

Anonymkode: 4dcf7...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2021 den 10.56):

Min mor gikk bort for 2 måneder tilbake. Det var tøff tid for meg den første måneden, men 2 måneden ble jeg litt mer våken. Og nå er jeg normal igjen, men kan plutselig tenke på moren min 1-2 gang i løpet av dagen. Altså minner. Hvis jeg ser noe som minner meg om henne. Ja det er ennå trist og grusomt for meg.

men jeg har lyst til å farge håret mitt og starte med full face makeup igjen som jeg gjorde før dødsfallet. Stelle meg pen med fine klær. Og bli fresh igjen. For ikke å nevne har jeg akkuratt flyttet med min kjæreste for 4 måneder tilbake så jeg har også mye glede i hverdagen. Og det er kanskje der jeg føler meg sterk fra.

men i min familie er det tabu. Man skal liksom ikke sminke seg masse de første månedene en dør. Man skal ikke farge håret og gå videre med livet. Man skal sørge hvertfall et år. Ellers baknskaker alle og sier hun bryr seg ikke

 hva hadde du tenkt om meg hvis du kjente meg? At hvis jeg farger håret og begynner å sminke meg igjen. Ville dere tenkt jeg ikke brydde meg om moren min?

 

si ærlig mening.

Anonymkode: 09aa6...b2a

Så utrolig vondt at du har mistet moren din. Kondolerer.

Men det er et sunnhetstegn at du har lyst å stelle deg, tenker jeg. Det er klart du kan det. 

 

Anonymkode: 95009...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...