Gå til innhold

Stresset for vaksine-beroligende?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ta første dose om et par dager,og gruer meg helt forferdelig. Jeg sliter veldig med angst og er redd for å få panikkanfall/besvime..Noen her som har tatt beroligende middel (Sobril) før vaksinen? Det skal visst ikke være noen interaksjoner så vidt jeg vet.

Anonymkode: 086e4...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du sløve deg ned i timevis på grunn av et lite stikk? Da bør angsten din være veldig alvorlig.

Frarådes!

Anonymkode: 61c45...1fc

• Liker 2
Skrevet

Det er snakk om 5 mg, som så vidt er nok til å dempe noe av angsten. Jeg har sterk helseangst og er livredd for voldsomme bivirkninger og ikke stikket i seg selv.

Skrevet

Sjansen for bivirkninger av benzodiazepiner er vell større enn sjansen for bivirkninger fra koronavaksinen?

• Liker 9
Skrevet

Du kan godt ta sobril på forhånd. Går ut fra at du har fått det utskrevet fra lege til bruk i situasjoner du takler dårlig pga angst, og da er vel dette en slik situasjon. 

Anonymkode: e3287...322

• Liker 2
Skrevet

Du kan be om å ta vaksinen i eget rom eller på helsestasjonen din, jeg er så redd nåler og sprøyter at jeg gråter og skjelver, og det er når jeg har kontroll på nervene...! Jeg fikk ta den på helsestasjonen her jeg bor og jeg gråt og skalv da også, han som satte den var veldig flink til å berolige og trøste, og sa jeg kunne ta neste dose hos ham og. Hadde jeg dukket opp sånn på massevaksinering så hadde jeg bare skapt uro sikkert..

Anonymkode: af4e5...f93

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er snakk om 5 mg, som så vidt er nok til å dempe noe av angsten. Jeg har sterk helseangst og er livredd for voldsomme bivirkninger og ikke stikket i seg selv.

Men da er det jo ikke selve vaksineringen du trenger å medisinere deg for. Angsten for bivirkninger vil jo komme og vedvare i lange tider etter det. Du kan ikke bruke benzodiazepiner i ukevis fordi du er redd for bivirkninger.

Jeg synes heller du bør sette deg inn i hva den reelle risikoen er, for den er usedvanlig lav. Snakk med leger og farmasøyter, og ikke les alt det tullet som skrives på nett.

Dette er ikke en indikasjon for å bruke sobril.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan godt ta sobril på forhånd. Går ut fra at du har fått det utskrevet fra lege til bruk i situasjoner du takler dårlig pga angst, og da er vel dette en slik situasjon. 

Anonymkode: e3287...322

Det er en legevurdering, og du bør være svært forsiktig med å tilråde slikt. For alt du vet, kan vedkommendes lege ha frarådet slik bruk, og ha gitt strenge instrukser for når det er greit.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da er det jo ikke selve vaksineringen du trenger å medisinere deg for. Angsten for bivirkninger vil jo komme og vedvare i lange tider etter det. Du kan ikke bruke benzodiazepiner i ukevis fordi du er redd for bivirkninger.

Jeg synes heller du bør sette deg inn i hva den reelle risikoen er, for den er usedvanlig lav. Snakk med leger og farmasøyter, og ikke les alt det tullet som skrives på nett.

Jeg syns kanskje ikke du burde si om dette er en indikasjon for å bruke sobril eller ikke. Du vet jo ikke hva Ts sliter med eller hva denne situasjonen skaper av angst. 

selv vurderer jeg å ta sobril før dose to. Fagpersonen jeg forhørte meg med sa hun ikke hadde hørt om interaksjon mellom sobril og vaksinen, og trodde det skulle gå bra.

Anonymkode: 71087...2c3

Skrevet

Det er snakk om et liiiiite stikk. Det trenger du ikke beroligende for. En kan ikke ta beroligende foran hver lille ting som kaaaanskje kan være skummelt.

Et sprøytestikk varer et par sekunder og det må du da tåle.

Anonymkode: 9f5a9...f8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er snakk om et liiiiite stikk. Det trenger du ikke beroligende for. En kan ikke ta beroligende foran hver lille ting som kaaaanskje kan være skummelt.

Er du legen til ts? 

Det er ikke om hun bør ta sobril eller ikke som er spørsmålet. 

tydeligvis vet hun at hun kommer til å bli redd. 

For mange hjelper beroligende. Jeg trenger sånt før gynekologiske undersøkelser. Da ganske heavy. 

Anonymkode: b7b73...8b0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt a. Som ts skriver, er det ikke selve stikket hun frykter. Forstå at andre ikke nødvendigvis er som deg! Vær glad du slipper å leve med slik angst. Ingen grunn til å slenge med leppa og trykke andre ned av den grunn.

Anonymkode: adb67...b0c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du legen til ts? 

Det er ikke om hun bør ta sobril eller ikke som er spørsmålet. 

tydeligvis vet hun at hun kommer til å bli redd. 

For mange hjelper beroligende. Jeg trenger sånt før gynekologiske undersøkelser. Da ganske heavy. 

Anonymkode: b7b73...8b0

Hvis en er redd for bivirkninger som kaaaanskje kan komme, kan en ikke ta daglige doser med sobril i årevis etterpå.

• Liker 1
Skrevet

Bedre å ta en sobril enn å la vær å ta en vaksine hvertfall. Hva er du redd for? Hvis det er å besvime av stikket så bør du ligge mens du får vaksinen. Er du redd for å *feige ut*, altså ikke tørre å møte opp til timen, bør du jo ta deg sobril i forkant 

Anonymkode: 673f4...fd4

Skrevet

Og nei, å kombinere sobril og vaksinen er ingen problem. ingen interaksjon 

Anonymkode: 673f4...fd4

Skrevet

Ja, jeg har erfaring :) 

Må ta Sobril for å komme meg til ting jeg skal pga ekstrem svimmelhet. Har følge i tillegg.

Null stress :) Jeg er ikke nervøs for vaksiner og sprøyter da, men besvimelse er ikke så uvanlig pga angst på vaksinesentrene.

Så en Sobril er neppe du den eneste som har innabords. 

Anonymkode: 19f2c...4b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det bestemmer heldigvis ikke du :)

Anonymkode: 19f2c...4b2

Skrevet

Jeg ville heller tatt en sobril etter stikket om det er bivirkningene, og ikke selve stikket du er redd for, men det er meg. Tror du sobril vil berolige deg for bivirkningene som kan oppstå timer etter selve stikket? :)

Skrevet
Sheik skrev (1 time siden):

Jeg ville heller tatt en sobril etter stikket om det er bivirkningene, og ikke selve stikket du er redd for, men det er meg. Tror du sobril vil berolige deg for bivirkningene som kan oppstå timer etter selve stikket? :)

Nei. Er bekymret for bivirkningene som mest sannsynlig kommer utover dagen, men er mest stresset for selve vaksinesettingen (selv om jeg ikke er redd for sprøyter) og å sitte og vente i de 20 minuttene etterpå. Da blir jeg sittende og kjenne etter. Er redd angsten tar overhånd. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg skal ta første dose om et par dager,og gruer meg helt forferdelig. Jeg sliter veldig med angst og er redd for å få panikkanfall/besvime..Noen her som har tatt beroligende middel (Sobril) før vaksinen? Det skal visst ikke være noen interaksjoner så vidt jeg vet.

Har tatt begge. Du får vondt i armen og føler deg lett fyllesyk i et par dager. Slo inn ca 6 timer senere. 

Kjøp inn noe godt og forbered deg på et par rolige dager med film og serier 😊 

Ingen jeg kjenner har merket veldig mye på første vaksinen. Du blir også sittende med tilsyn 20 min etter vaksinen for å være sikker på at du ikke får reaksjon. 

Personalet er veldig hyggelig så bare nevn det for legen som er der at du sliter med angst så vil de passe på litt ekstra😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...