AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #1 Del Skrevet 26. august 2021 Hei, jeg lurte på om det er noen som har en anelse på hvor fort man kan lære seg dansk.🤔 Anonymkode: 81b36...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 26. august 2021 #2 Del Skrevet 26. august 2021 (endret) Dansk er norsk, bare mere sørpete. Vil si ca et halvt år muntlig, to timer skriftlig. Endret 26. august 2021 av Saph Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei, jeg lurte på om det er noen som har en anelse på hvor fort man kan lære seg dansk.🤔 Anonymkode: 81b36...e83 Ta to middels store poteter i munnen og bytt ut kanskje med måske, så er du så godt som dansk. Anonymkode: b81d5...667 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Del Skrevet 26. august 2021 Jeg har bodd 2 år i København, både gått på skole og arbeidet. Det å lære seg dansk er ikke så lett som man skulle tro, for de har mange lyder som kommer fra strupen og som er vanskelige å få til. Jeg har romsdalsdialekt og for meg var det vanskelige å få til disse lydene, og jeg tror det gikk opp imot et år før jeg snakket 90% perfekt dansk (mener jeg selv da) Hadde jeg spurt en danske hadde han sagt at han hørte at jeg var utlending. Har inntrykk av at de som er sørlendinger og bergensere klarer lettere å få til "potet i halsen" lyden/ uttalelsen. Jeg kan ikke snakke min romsdalsdialekt til dansker, derfor måtte jeg slå over til østlandsk for at de skulle forstå før jeg gradvis begynte å lære meg dansk og snakke dansk. Etter et halvt år drømte jeg faktisk på dansk også, men det var fordi jeg bare hadde dansker rundt meg og snakket ikke norsk. Anonymkode: 9b33a...513 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #5 Del Skrevet 26. august 2021 Jeg kjenner flere som har flyttet til Danmark (er fra Kristiansand), og ingen av dem snakker rent dansk selv om noen av dem har bodd i Danmark over 30 år. Barna deres snakker rent dansk. Oppvokst med dansk familie, men selv om jeg kan alle ordene klarer jeg ikke uttale lydene riktig. Samme med dem når det kommer til norsk. Anonymkode: 3f55b...33a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Del Skrevet 26. august 2021 Dansk er veldig vanskelig å lære muntlig. Danske barn er senest ute med å snakke av alle barn i hele Europa. Hvor lang tid det tar å lære for en voksen nordmann? Ingen anelse, men de har veldig mange rare lyder så det er nok ikke så lett som man skulle tro. Anonymkode: 514d7...085 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Del Skrevet 26. august 2021 Det er vanskeligere enn man tror. Det er veldig mange ord som er ulike, og som ikke er logiske for nordmenn. I tillegg er det fryktelig mange uttrykk som man ikke kan forstå uten å ha lært dem over tid, f. eks. "at gå til Søren." Forstår nordmenn hva man mener med "en sej sild" eller hva ordene "tøve" eller "gramse" betyr? Går man på "lokum" og bruker et "skraldespand"? Eller drikker man "sprut" når man går "til druk?" Forstår man hvordan man "åbner for motorhjælmen" eller "slukker for radioen?" Det tar veldig lang tid å få oversikt over alt dette og bruke det intuitivt i fri dagligtale. Det er ikke bare å bytte ut kanskje med måske og gøy med sjov. Grammatikken er til dels også annerledes, og pronomenbruk relativt ulik norsk. Fonetikken er svært vanskelig for de fleste nordmenn. De færreste klarer jo en gang å lære seg den enkle tellemåten. Anonymkode: dc22a...884 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Del Skrevet 26. august 2021 Halvtreds timer. Anonymkode: 117ad...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #9 Del Skrevet 26. august 2021 Danskene forstår jo ikke hverandre en gang, så det er vel bare å dikte opp noe som høres dansk ut. Kamelåså! Anonymkode: a6380...ba7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Del Skrevet 26. august 2021 Dansk er faktisk ganske vanskelig. litt av det vanskelige er jo når man er norsk far før, det blir fort mye rot, spesielt med enkelte ord, kommaregler og generell grammatikk. Anonymkode: bb39f...429 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Del Skrevet 26. august 2021 Ca. kvatej (akkurat som en kebabtallerken) Anonymkode: df92f...d7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lafamiglia Skrevet 26. august 2021 #12 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er vanskeligere enn man tror. Det er veldig mange ord som er ulike, og som ikke er logiske for nordmenn. I tillegg er det fryktelig mange uttrykk som man ikke kan forstå uten å ha lært dem over tid, f. eks. "at gå til Søren." Forstår nordmenn hva man mener med "en sej sild" eller hva ordene "tøve" eller "gramse" betyr? Går man på "lokum" og bruker et "skraldespand"? Eller drikker man "sprut" når man går "til druk?" Forstår man hvordan man "åbner for motorhjælmen" eller "slukker for radioen?" Det tar veldig lang tid å få oversikt over alt dette og bruke det intuitivt i fri dagligtale. Det er ikke bare å bytte ut kanskje med måske og gøy med sjov. Grammatikken er til dels også annerledes, og pronomenbruk relativt ulik norsk. Fonetikken er svært vanskelig for de fleste nordmenn. De færreste klarer jo en gang å lære seg den enkle tellemåten. Anonymkode: dc22a...884 Jeg har aldri bodd i Danmark, og har bare vært der noen få ganger, men det jeg har uthevet der, er da ikke vanskelig å forstå. Tellemåten burde det også gå kjapt å lære seg. Når det gjelder uttale derimot, er det fryktelig vanskelig, ja. Men jeg tror det er forholdsvis enkelt å lære seg en modifisert måte å snakke på, som gjør at dansker lett forstår en. Så: å lære seg å snakke og skrive perfekt dansk skriftlig og muntlig (spesielt muntlig), tror jeg er veldig vanskelig. Men å lære seg å forstå dansk skriftlig og muntlig uten problemer, og dessuten også lære seg å snakke på en måte som gjør at dansker lett forstår en, tror jeg ikke er spesielt vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 27. august 2021 #13 Del Skrevet 27. august 2021 Sånn ca to minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #14 Del Skrevet 29. august 2021 Har tenkt å studere der🤷🏼♀️ Hva syns dere? Har ganske lyst til å lære meg språket. Anonymkode: 81b36...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #15 Del Skrevet 29. august 2021 Det lærer du temmelig kjapt, men det går helt greit å snakke norsk og bytte ut enkelte setninger med den danske måten. Som f.eks bruk «er du søt» i stedet for «vær så snill». Når det gjelder tellemåten, så teller de i snes. Men det lærer du temmelig kjapt. Og det er display på kassaapparatene der også, så om du ikke skjønner hva den i kassa sier de første ukene så ser du jo hva du skal betale. Anonymkode: ae734...c9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #16 Del Skrevet 29. august 2021 Jeg har bodd i danmark og brukte et par uker på å skifte fra norsk til dansk - dog med "norsk uttale". Å få til dansk setningsoppbygging osv gikk veldig fort, men mange av lydene fikk jeg aldri til. Det som var morsomt var at de ordene som var felles klarte jeg aldri å uttale "på dansk", men ord som vi ikke har i Norge uttalte jeg på klokkerein dansk 😅 Skriftlig gikk det veldig kjapt. Jeg skrev nok aldri perfekt dansk, men en dansklærer anslo at dansken min etter kort tid lå på 10-klasse nivå. Tellemåten gikk også veldig fort, om jeg ikke forsto hva de mente kikket jeg på displayet i kassen. Plutselig satt det. Jeg sleit faktisk mer med å gå tilbake til norsk etter at jeg flyttet hjem. Jeg kan enda glimte til med dansk setningsoppbygning og kalle lunch for frokost selv 10 år etter. Når jeg kommer til Danmark nå legger jeg om etter få timer. Anonymkode: bd644...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #17 Del Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (På 29.8.2021 den 11.57): Jeg har bodd i danmark og brukte et par uker på å skifte fra norsk til dansk - dog med "norsk uttale". Å få til dansk setningsoppbygging osv gikk veldig fort, men mange av lydene fikk jeg aldri til. Det som var morsomt var at de ordene som var felles klarte jeg aldri å uttale "på dansk", men ord som vi ikke har i Norge uttalte jeg på klokkerein dansk 😅 Skriftlig gikk det veldig kjapt. Jeg skrev nok aldri perfekt dansk, men en dansklærer anslo at dansken min etter kort tid lå på 10-klasse nivå. Tellemåten gikk også veldig fort, om jeg ikke forsto hva de mente kikket jeg på displayet i kassen. Plutselig satt det. Jeg sleit faktisk mer med å gå tilbake til norsk etter at jeg flyttet hjem. Jeg kan enda glimte til med dansk setningsoppbygning og kalle lunch for frokost selv 10 år etter. Når jeg kommer til Danmark nå legger jeg om etter få timer. Anonymkode: bd644...164 Tusen takk! Dette hjalp meg veldig:) Anonymkode: 81b36...e83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 2. september 2021 #18 Del Skrevet 2. september 2021 Hvorfor vil du deg selv så vondt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Del Skrevet 2. september 2021 Fjæsj år. Anonymkode: eea42...abb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #20 Del Skrevet 2. september 2021 Så fantastisk, at du vil lære det smukkeste sprog i Skandinavien! Anonymkode: be9de...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå