AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #1 Del Skrevet 25. august 2021 Jeg så nylig serien "Når storken flyr forbi", der man følger flere danske par som sliter med å få barn. Den ene dama i serien sa noe ala "Det er kanskje ikke så rart at det ikke går. Man tvinger jo kroppen til å gjøre noe den egentlig ikke kan". Og jeg er egentlig enig. Er det virkelig en menneskerett å få barn? Jeg mener det ikke er det. Om man av forskjellige årsaker ikke kan bli gravid naturlig, er det vel en grunn til det? Anonymkode: 4b89f...1f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 25. august 2021 #2 Del Skrevet 25. august 2021 Nei. Det er ikke en menneskerettighet å få barn. Det er derimot en menneskerett for barnet å ha en trygg og god oppvekst. Når det er sagt er det mange som ville blitt flotte foreldre, og likevel sliter med å bli gravide. Det er bra at disse kan få hjelp av det offentlige. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #3 Del Skrevet 26. august 2021 Nei, det er det ikke. Ingenting galt med å få hjelp på veien, så lenge man ikke utnytter andre i den hjelpen (surrogati). Man kan alltids adoptere, nok av barn uten familie i verden! Anonymkode: e89b6...0aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #4 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Man kan alltids adoptere, nok av barn uten familie i verden! Anonymkode: e89b6...0aa Alltids og alltids. Det er svært strenge krav for å bli godkjent som adoptivforelder (og det er flott!), og man må som regel stå i årevis i adopsjonskø. Anonymkode: 47099...802 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. august 2021 #5 Del Skrevet 26. august 2021 Det er en avsporing å blande menneskerettigheter inn i dette. Ønsket om å få barn er viktig for mange. En fundamental drivkraft, som det var for utallige generasjoner før oss. Det er derimot en menneskerettighet at ingen hindrer oss i å prøve de mulighetene som finnes. Hvis en arm ikke virker som den skal, da oppsøker vi helsevesenet for å få den til å virke som normalt. Det er det samme for reproduksjonssystemmet, når det ikke virker som det skal. 17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #6 Del Skrevet 26. august 2021 Det kommer jo veldig an på hva grunnen er da. For vår del for eksempel, så har mannen for få sædceller grunnet en operasjon han fikk alt for sent som barn. Nå 30 år senere vet man at operasjon for å få ned testikler bør gjøres ganske tidlig, ellers kan man få problemer. Men det er ikke noe galt med ham ellers. Broren fikk samme operasjon, men mye tidligere, og har ingen problemer i etterkant. Tvang vi kroppen hans til å gjøre noe den ikke ville, eller klarte ikke kroppen hans å gjøre en god nok jobb takket være dårlig arbeid fra helsetjenesten? Så ja kanskje min manns families problematikk med testikler som ikke kommer ned tilsier at de burde kutta slektsvidereføringen for lenge siden 😛 Våre sønner har derimot ikke hatt sånne problemer 😊 Det finnes mange tilfeller hvor man tvinger gjennom graviditeter som naturen nok hadde valgt å la vær dersom naturen hadde tanke og vilje. Men mange av de er jo ikke det, det er bare folk som av forskjellige årsaker trenger bittelitt hjelp... Anonymkode: 7caf0...446 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #7 Del Skrevet 26. august 2021 "Det er ingen menneskerettighet å få barn", er det tåpeligste argumentet jeg hører. Kommer kun fra damer som enten får lett barn eller ikke ønsker seg barn, dvs uten evne til å sette seg inn kampen og det intense ønsket om et barn. Nei, det er ikke en menneskerettighet, men det er det veldig mye som ikke er, like fullt må det være lov å ønske seg og kjempe for noe så iboende sterkt som et instinktet til å få barn er. Sier dere det til noen som oppretter seg datingprofil, eller drar til andre land for å få seg partner, "det er ingen menneskerettighet å ha en kjæreste!"? Som andre her nevner, helsesystemet hjelper oss med det merkeligste( også mange problemer som er selvforskyldt), så at en ikke skal få hjelp til å få barn er jo urimelig. Kan ikke folk heller passe litt mer på seg selv enn å legge seg opp i hva andre driver med? Og de som foreslår adopsjon har ikke satt seg inn i krav/tidsperspektiv for å få innvilget en adopsjon. Anonymkode: c3156...0d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #8 Del Skrevet 26. august 2021 Jeg mener at menneskerett er feil å bruke. Men når man ikke får barn ute hjelp er det feil på et eller annet sted på forplantningssystemet. Å produsere barn er viktig del av kroppens funksjon, selv om det ikke oppleves viktig for alle å få biologiske barn. Jeg har fått barn med IVF, og jeg har hatt en øyeoperasjon pga problemer med øyet. Personlig hadde jeg valgt bort øyeoperasjonen hvis jeg ikke skulle gjort en av de tingene, selv om det også betydde å velge bort bilkjøring og en del aktiviteter jeg liker (jeg fungerte i jobben min som det var). Dessuten, grunnen(e) til at man ikke får barn naturlig kan være så mange. Og jeg tror nok sjelden de indikerer at man ikke burde få barn. Vi fikk først et med prøverør og så et til uten hjelp. Så hvis det nå var sånn at vi først tvang min kropp til å gjøre noe den ikke kunne, lærte den visst av det. Anonymkode: f87ce...2b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest På druen Skrevet 26. august 2021 #9 Del Skrevet 26. august 2021 Nei det er ikke en menneskerett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #10 Del Skrevet 26. august 2021 Det er ikke en menneskerett å få barn, det er ikke en menneskerett å få lov å spise pizza om det er det man vil ha, det er ikke en menneskerett å være intelligent og begavet..... men det er en menneskerett å bli gitt de samme mulighetene. Det er dessverre en menneskerett å få lov til å være en idiot.... Anonymkode: aab6d...8e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2021 #11 Del Skrevet 26. august 2021 Ingen menneskerett, men for mange (inkludert meg selv) er det bare litt hjelp fra ivf som skal til. Vi har «tuklet» med biologien lenge, og tenkt på så mange som har fått barn ved ivf. Så mange som blir friske av sykdommer osv. Anonymkode: da33f...8cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svartfugl Skrevet 26. august 2021 #12 Del Skrevet 26. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg så nylig serien "Når storken flyr forbi", der man følger flere danske par som sliter med å få barn. Den ene dama i serien sa noe ala "Det er kanskje ikke så rart at det ikke går. Man tvinger jo kroppen til å gjøre noe den egentlig ikke kan". Og jeg er egentlig enig. Er det virkelig en menneskerett å få barn? Jeg mener det ikke er det. Om man av forskjellige årsaker ikke kan bli gravid naturlig, er det vel en grunn til det? Anonymkode: 4b89f...1f2 Nei, det er ikke en menneskerett, det vet alle. Men det atman ikke kanfå barn på egen hånd, betyr ikke at man er uegnet som forelder. At det er en grunn til at man ikke kan få barn, betyr ikke at man ikke skal legge til rette for at folklikevel kan få det. På samme måte som det at det er en grunn til at min mor har dårlig hørsel (medfødt genetisk feil) ikke hindrer helsevesenet i å gi henne høreapparat og den hjelpen hun trenger for å høre bedre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #13 Del Skrevet 29. august 2021 On 8/26/2021 at 12:37 AM, AnonymBruker said: Jeg så nylig serien "Når storken flyr forbi", der man følger flere danske par som sliter med å få barn. Den ene dama i serien sa noe ala "Det er kanskje ikke så rart at det ikke går. Man tvinger jo kroppen til å gjøre noe den egentlig ikke kan". Og jeg er egentlig enig. Er det virkelig en menneskerett å få barn? Jeg mener det ikke er det. Om man av forskjellige årsaker ikke kan bli gravid naturlig, er det vel en grunn til det? Anonymkode: 4b89f...1f2 Det er tydeligvis ikke en menneskerrett å ikke få barn. Men jeg opplevde liten forståelse for hvorfor jeg plutselig ikke skulle klare noe som virker helt naturlig: bli gravid når man ikke bruker prevensjon. Hvorfor skal man få menstruasjonen hver måned, for så å ikke kunne bli gravid? Det har vært mye tanker om det. Jeg vet ikke hvorfor jeg fikk to barn, for så å ikke klare å få flere barn. Men jeg er heldig. Jeg har fått to barn. Så jeg kan egentlig ikke klage. Men de har aldri funnet en grunn til hvorfor. Jeg er sunn, alt ser bra ut, er i god form. Men har allikevel aldri klart å oppnådd en graviditet etter mange år med prøving, pluss et ivf-forsøk. Jeg følte at jeg tuklet veldig med kroppen med å forsøke å bli gravid med ivf. Følte det hele virket så unaturlig og medisinellt, og usunn måte å gjøre det på. Men jeg kommer til å forsøke igjen, selv om det virker som å tukle med naturen i mine øyne. Men jeg er allikevel for ivf, og hjelpemidler. Anonymkode: c8970...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2021 #14 Del Skrevet 29. august 2021 Det er tydeligvis ikke en menneskerrett å få barn skulle det stå i forrige innlegg. Anonymkode: c8970...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #15 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-26 den 0.37): Jeg så nylig serien "Når storken flyr forbi", der man følger flere danske par som sliter med å få barn. Den ene dama i serien sa noe ala "Det er kanskje ikke så rart at det ikke går. Man tvinger jo kroppen til å gjøre noe den egentlig ikke kan". Og jeg er egentlig enig. Er det virkelig en menneskerett å få barn? Jeg mener det ikke er det. Om man av forskjellige årsaker ikke kan bli gravid naturlig, er det vel en grunn til det? Anonymkode: 4b89f...1f2 Da må man på samme måte tenke at det er en grunn til at noen feks blir født med en hjertefeil som behøver operasjon. Får de ikke operasjonen dør de. Vil det da si at ved å gjøre den operasjonen og de da kan få et fantastisk og langt liv ikke skal gjøre det fordi det ikke er naturlig? Man klusser jo med naturen, og kanskje de overfører hjertefeilen til neste generasjon? Om det er en liten "defekt" hos noen som gjør at de ikke kan få barn, så skal ikke de kunne bli foreldre som alle andre friske? Friske kan også bære med seg dårlige gener mtp reproduksjon. Feks noen i en søskenflokk får lett barn, de andre ikke. Likevel kan det være at et prøverørsbarn har med seg gode gener for reproduksjon videre, mens den friske ikke har det.... Anonymkode: aab6d...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #16 Del Skrevet 30. august 2021 Argumenter MOT at folk skal få hjelp til å få medisinsk behandling for barnløshet, blir litt som å argumentere mot at premature barn skal få hjelp til å overleve, at andre sykdommer blant mennesker heller ikke skal behandles på grunn av naturlig seleksjon. Disse argumentene holder ikke mål. Dersom folk mener vi bruker for mye ressurser på ufrivillig barnløshet, kommer jeg på en del andre ting vi kunne droppa i helsevesenet i stedet. Feks å la de over 90 år ikke få livsforlengende behandling, bruke ressurser på kriminelle psyke rusmisbrukere som aldri opplever bedring etc. Jeg unner ufrivillige barnløse all hjelpen de kan få Anonymkode: 0eb37...025 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #17 Del Skrevet 31. august 2021 Det er ikke en menneskerett å få barn, men det er en menneskerett å få ønske seg barn❤ Når teknologien er der, synsjeg det er fint at alle som trenger/ønsker hjelp får det. Har en singel venninne som står i donorkø nå, hun kommer til å bli verdens beste mamma og jeg er så glad hun får muligheten til å få barn😃 Anonymkode: 0f388...83d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Småbrukmann Skrevet 31. august 2021 #18 Del Skrevet 31. august 2021 Dett er nok ett tema som er betent for mange.. Tenker i utgangspunktet at enkelte mennesker aldri skulle hatt barn og overhode ingen menneskerett Tenker på barn som vokser opp med misbruk, vold ,omsorgsvikt etc etc. Der er svaret klart ingen menneskerett Men så tenker man på de som aldri kan få barn ,men ønsker seg. Feks sykdom i ung alder fjerning eggstokker etc, ulykker osv osv. De synes man ekstremt synd på. At de ikke skal få bært fram sitt eget barn. Nå har vi mennesker rettigheter (noen mere fritt eller begrenset, spørs hvor man bor i verden) Så i utgangspunktet er det en menneskerett og bestemme over sin egenkropp. Og om den kan forplante seg, så står ingen i veien for at det kan skje. Problemet ligger i, og vil alltid ligge i hvem som velger og få barn uten å ha selvinnsikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #19 Del Skrevet 31. august 2021 Hver gang jeg leser slike påstander om at "det er ikke en menneskerett å få barn" føler jeg at det blir fremført av en smålig, bitter, selvtilfreds men usikker person hvis fremste prestasjon her i livet er å trøkke ut av seg en unge, men som ellers ikke har lykkes spesielt her i livet. Anonymkode: 98f64...8f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august 2021 #20 Del Skrevet 31. august 2021 Jeg synes ikke det er en menneskerett når 2 av samme kjenne ønsker barn. De har en legning som tilsier at de ikke kan får barn og da kan de ikke det uansett hvor mye de prøver. Da er det helt feil å bruke adopsjon, surrogati eller sperm fra en ukjent eller kjent person. Disse kan ikke få barn samme og sånn vil det være for alltid. Syns det tukles med naturen i disse tilfellene. Anonymkode: 4143f...dcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå