Gå til innhold

Gift i hemmelighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ansatte som vitner tenker du ? De ansatte der kan jo ikke gå god for det en forlover skal gå god for sånn uten videre 

Anonymkode: 1f1f0...a4a

Selvfølgelig kan de det. Er bare at man er de man sier man er (legetimasjon) og ingen blir tvingt i ekteskapet.

Anonymkode: 09f5d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må ha testamente som gifte uten felles barn for å kunne sitte i uskiftet bo :) ikke anta at dette går automatisk, da går dere på en stor smell når første dør og barna til den krever arven utløst.

Anonymkode: d6fac...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gifte meg 10 september på tinghuset og eneste som vet det blir vitnene som er min søster og samboeren hennes . 

Anonymkode: b48b8...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vurderer å «bare» gifte oss for skattefordelene. Jeg er student og vi har mine, dine og våre barn. Har funnet ut at det kan gi oss flere tusen kroner i skattefradrag. Pluss sikring til meg som student og en sikring om at vi kan beholde huset begge to om den andre faller bort. 
 

Vi har snakket i årevis om giftemål egentlig, men passer aldri helt å bruke så mange kroner på en fest. Samtidig er festen noe vi gjerne vil ha. Har sett for oss at det passer fint når jeg er ferdig som student. Men så var det disse skattekronene da. 
 

Vurderte da om vi skulle gifte oss på tinghuset (med ansatte der som forlovere(har sjekket, det er lov)) og bare ikke si det til noen😝 også ha navnebytte og hele kalaset seinere. Også kanskje avsløre da at vi har vært godt gift i mange år allerede? 
 

Noen som har gjort noe lignende eller har andre tanker vi ikke har tenkt på? Noen blir kanskje skuffet, men vet dere, det kan vi leve med.

Anonymkode: 09f5d...88b

De på tinghuset kan være vitner. Forlover må du ordne selv, hun/han skal signere forlovererklæringen som bekrefter at du er den du er og at du ikke er gift fra før. Dette må du sende inn i god tid før vielsen.

Anonymkode: 6a769...784

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ansatte som vitner tenker du ? De ansatte der kan jo ikke gå god for det en forlover skal gå god for sånn uten videre 

Anonymkode: 1f1f0...a4a

Det er null problem.  Vi giftet oss i hemmelighet på rådhuset.  De hadde glemt at vi hadde bedt de om vitner, men de fant en på bygget :) 

Vi giftet oss for å få alle papirer på plass, og spare penger på dok.avgift når jeg kjøpte meg inn i huset.  

Hadde en veldig fin dag.   Men ble ikke så hemmelig så lenge for svigermor hadde skjønt det når vi var ute og spiste middag midt på dagen på en ukedag :)  Planen var å ha en fest i utlandet året etter, men så kom Koronaen.  Så usikker på om det nå blir noen feiring siden det nå er snart to år siden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og hvis ikke det er barn som skal arve trer den avdødes foreldre eller søsken inn og arver. Viktig med testamente for mange gifte også for det er ikke gøy å måtte selge hus og bil for å betale ut arven til hans søsken.

Anonymkode: 26351...ebc

Søsken/foreldre til avdøde kan da ikke kreve salg av hus/skifte? Det er livsarvinger (særkullsbarn) som kan kreve fars/morsarv. Dersom den gjenlevende gifter seg på nytt må også boet gjøres opp. Jeg har sett noe om at det også skjer om gjenlevende har langvarig samboer eller får barn med ny partner - men jeg har ikke fått med meg hvilke grenser som gjelder der. 

Det er allikevel det enkleste og mest ryddige med testamente.

Jeg har også giftet meg hemmelig - med vitner på tinghuset og uten forloverne. For oss var det riktig, men jeg forstår at mange rundt kan synes det er vanskelig. Her var det også sikkerhet for gjenlevende om noe skulle skje som var hovedgrunnen til at vi valgte å gifte oss. Slikt bør man egentlig kunne velge selv uten at andre blir fornærmet.

Anonymkode: 2d208...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guppy88 skrev (14 timer siden):

Vet om et par som gjorde det. Brudgommens mor gråt i ukesvis.

Det hørtes da veldig drastisk ut. 

Skal dette være normen på normal reaksjon?

Anonymkode: d7c29...c2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan de det. Er bare at man er de man sier man er (legetimasjon) og ingen blir tvingt i ekteskapet.

Anonymkode: 09f5d...88b

Skal bekrefte at de ikke er gift fra før, og at det ikke er noe juridisk grunn til at de ikke kan gifte seg. Det vil forhåpentligvis ikke en ansatt i kommunen gå god for

Anonymkode: 1f1f0...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, pingeling said:

Det er null problem.  Vi giftet oss i hemmelighet på rådhuset.  De hadde glemt at vi hadde bedt de om vitner, men de fant en på bygget :) 

Vi giftet oss for å få alle papirer på plass, og spare penger på dok.avgift når jeg kjøpte meg inn i huset.  

Hadde en veldig fin dag.   Men ble ikke så hemmelig så lenge for svigermor hadde skjønt det når vi var ute og spiste middag midt på dagen på en ukedag :)  Planen var å ha en fest i utlandet året etter, men så kom Koronaen.  Så usikker på om det nå blir noen feiring siden det nå er snart to år siden. 

Hvem skrev under forlovererklæringen? Det gjøres før bryllupet og det er den som er forlover. Den som er vitne er bare vitne 

Anonymkode: 1f1f0...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem skrev under forlovererklæringen? Det gjøres før bryllupet og det er den som er forlover. Den som er vitne er bare vitne 

Anonymkode: 1f1f0...a4a

Sant nok det hadde jeg glemt litt.  Søsteren min og mannen hennes.  De måtte da holde det hemmlig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, pingeling said:

Sant nok det hadde jeg glemt litt.  Søsteren min og mannen hennes.  De måtte da holde det hemmlig.  

Da er vi enige :)

Anonymkode: 1f1f0...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hørtes da veldig drastisk ut. 

Skal dette være normen på normal reaksjon?

Anonymkode: d7c29...c2e

Det kan du jo si.

Jeg tror det kan være hardt for en mor at ditt eget barn ikke bare velger å ha en liten seremoniløs forening for å få papiret i orden, men aktivt velger å holde dette skjult for deg frem til det har gått en stund.

Tror det kan sende signaler til mor om at hun ikke er så viktig i sitt barns liv, når slike store livsvalg ikke deles.

Hva blir det neste, liksom... å hilse på barnebarnet først når det kan prate og presentere seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Vurderer å «bare» gifte oss for skattefordelene. Jeg er student og vi har mine, dine og våre barn. Har funnet ut at det kan gi oss flere tusen kroner i skattefradrag. Pluss sikring til meg som student og en sikring om at vi kan beholde huset begge to om den andre faller bort. 
 

Vi har snakket i årevis om giftemål egentlig, men passer aldri helt å bruke så mange kroner på en fest. Samtidig er festen noe vi gjerne vil ha. Har sett for oss at det passer fint når jeg er ferdig som student. Men så var det disse skattekronene da. 
 

Vurderte da om vi skulle gifte oss på tinghuset (med ansatte der som forlovere(har sjekket, det er lov)) og bare ikke si det til noen😝 også ha navnebytte og hele kalaset seinere. Også kanskje avsløre da at vi har vært godt gift i mange år allerede? 
 

Noen som har gjort noe lignende eller har andre tanker vi ikke har tenkt på? Noen blir kanskje skuffet, men vet dere, det kan vi leve med.

Anonymkode: 09f5d...88b

Hadd mine barn giftet seg sånn, så hadde jeg blitt skuffet og grått. Men det er deres valg hva dere enn nå ønsker å gjøre. Men jeg kunne aldri ha gjort det selv. Hva med å gifte dere, og ha kun foreldre og søsken til stede. Så kan dere lage til en bryllupsfest etterpå, eller ved en senere anledning? Lykke til :) 

Anonymkode: 8400c...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når dere har særkullsbarn har dere ikke automatisk rett til å sitte i uskifte selv om dere er gift. 

Cluet her er å ha livsforsikring og sette partneren som besgunstiget. Da vil partner kunne bruke forsikringspengene til å kjøpe ut barna ved skifte, og dermed eie hele huset alene.

Anonymkode: 8dffc...0d6

Eller forsikre hverandre. Jeg har en forsikring der jeg er forsikringstaker (eier forsikringen) og samboeren min er forsikrede. Hvis han faller fra blir forsikringssummen utbetalt til meg. Han har selvsagt tilsvarende forsikring på meg.

Anonymkode: 338d1...3a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks og jeg giftet oss med bare forlovere og barna tilstede og familien var furtne i laaaang tid men å gikk det over for de fleste, en tante av mannen tilgav meg aldri, mente det var mine "nykker" som fratok dem gleden :P og når skilsmissen var et faktum mente hun den også var en av mine "nykker" - noen skal alltid ha en mening, gjør det som er rett for dere! 

Anonymkode: 2546c...419

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen andre som har tanker eller erfaringer knyttet til dette? 

Jeg og mannen giftet oss for noen år siden da han fikk jobb i utlandet, og vi måtte være gift for at jeg skulle få visum. Vi måtte derfor "kaste oss rundt", og giftet oss i hemmelighet med mine foreldre som vitner. Har ikke sagt noe til noen andre da vi har lyst på "ordentlig" bryllup. Vi vurderer nå bryllup. Hva om at istedenfor seremoni og vielse tar vi velkomstdrink og forteller alle at vi allerede er gift? Burde man si fra til noen på forhånd? Eventuelt hvordan? Vil liksom ikke "bruke opp" festen og stasen på forhånd ved å si det til alle. Har lest i ulike forum, og ser at det er veldig delte meninger om dette. 

Anonymkode: c3bf9...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 0.12):

Vurderer å «bare» gifte oss for skattefordelene. Jeg er student og vi har mine, dine og våre barn. Har funnet ut at det kan gi oss flere tusen kroner i skattefradrag. Pluss sikring til meg som student og en sikring om at vi kan beholde huset begge to om den andre faller bort. 
 

Vi har snakket i årevis om giftemål egentlig, men passer aldri helt å bruke så mange kroner på en fest. Samtidig er festen noe vi gjerne vil ha. Har sett for oss at det passer fint når jeg er ferdig som student. Men så var det disse skattekronene da. 
 

Vurderte da om vi skulle gifte oss på tinghuset (med ansatte der som forlovere(har sjekket, det er lov)) og bare ikke si det til noen😝 også ha navnebytte og hele kalaset seinere. Også kanskje avsløre da at vi har vært godt gift i mange år allerede? 
 

Noen som har gjort noe lignende eller har andre tanker vi ikke har tenkt på? Noen blir kanskje skuffet, men vet dere, det kan vi leve med.

Anonymkode: 09f5d...88b

Venner av meg gjorde det sånn. Der var det null sure mennesker fra familien. Men vær klar over at hans barn vil kunne kreve sin del av arven og kan derfor kreve at du selger bolig for at de skal få sitt, det fikk hun smertelig erfare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ett vännpar till mig gifte sig på rådhuset med bara hans bror och hennes bror som vittnen.
De berättade det dock för familjerna efteråt.

Det var lite blandade kommentarer, men det visade just VARFÖR de valde att gifta sig så. De hade barn tillsammans, och ville köpa bostad, inte lägga pengar på en stor fest. De visste också att om de bara skulle ha "något litet" skule släkten lägga sig i och det skulle växa.

Deras föräldrar var väldigt förstående. Det viktigaste var att bli gifta för att säkra arv etc, och bli äkta makar - inte att ha en stor fest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (På 25.8.2021 den 23.14):

Vet om et par som gjorde det. Brudgommens mor gråt i ukesvis.

Da har ikke den mora prioriteringene sine i orden.

Anonymkode: 9bdd3...bde

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...