Gå til innhold

Gift i hemmelighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å «bare» gifte oss for skattefordelene. Jeg er student og vi har mine, dine og våre barn. Har funnet ut at det kan gi oss flere tusen kroner i skattefradrag. Pluss sikring til meg som student og en sikring om at vi kan beholde huset begge to om den andre faller bort. 
 

Vi har snakket i årevis om giftemål egentlig, men passer aldri helt å bruke så mange kroner på en fest. Samtidig er festen noe vi gjerne vil ha. Har sett for oss at det passer fint når jeg er ferdig som student. Men så var det disse skattekronene da. 
 

Vurderte da om vi skulle gifte oss på tinghuset (med ansatte der som forlovere(har sjekket, det er lov)) og bare ikke si det til noen😝 også ha navnebytte og hele kalaset seinere. Også kanskje avsløre da at vi har vært godt gift i mange år allerede? 
 

Noen som har gjort noe lignende eller har andre tanker vi ikke har tenkt på? Noen blir kanskje skuffet, men vet dere, det kan vi leve med.

Anonymkode: 09f5d...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har et søsken som gifta seg et år før de hadde bryllupsfesten. De hadde filma vielsen, og starta festen med å vise filmen. Har ikke inntrykk av at noen ble fornærma/skuffet. Men det forutsetter at dere klarer å holde på hemmeligheten helt til dere skal ha selve feiringa.

Anonymkode: 4fd35...5cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det, det var helt nødvendig for oss å gjøre det kun for oss selv, ikke noe innblanding fra andre. Vi hadde fest etter ca 6 mnd da, for meg 2 av de fineste dagene i livet. 

Anonymkode: 6fa4b...baa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vurderer å «bare» gifte oss for skattefordelene. Jeg er student og vi har mine, dine og våre barn. Har funnet ut at det kan gi oss flere tusen kroner i skattefradrag. Pluss sikring til meg som student og en sikring om at vi kan beholde huset begge to om den andre faller bort. 
 

Vi har snakket i årevis om giftemål egentlig, men passer aldri helt å bruke så mange kroner på en fest. Samtidig er festen noe vi gjerne vil ha. Har sett for oss at det passer fint når jeg er ferdig som student. Men så var det disse skattekronene da. 
 

Vurderte da om vi skulle gifte oss på tinghuset (med ansatte der som forlovere(har sjekket, det er lov)) og bare ikke si det til noen😝 også ha navnebytte og hele kalaset seinere. Også kanskje avsløre da at vi har vært godt gift i mange år allerede? 
 

Noen som har gjort noe lignende eller har andre tanker vi ikke har tenkt på? Noen blir kanskje skuffet, men vet dere, det kan vi leve med.

Anonymkode: 09f5d...88b

Hvordan ser du for deg at et giftemål vil kunne sikre den gjenlevende å beholde huset?

Anonymkode: 523d7...5ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det. På tinghuset, med to kamerater av mannen som vitner. Sendte bilde til foreldrene mine og svigers. Ingen skuffelse fra noen. Vi giftet oss for vår egen del, ikke fordi andre skulle få seg en fest. 

Anonymkode: 6447b...2d2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skulle egentlig ha giftet oss i fjor. Det ble jo ikke noe, håper å få det til til neste år. Og vi var gjennom samme vurdering, særlig jeg tenkte mye på om det skulle skje en av oss noe. Så vi ikke sto tomhendt igjen. 

Løsningen for vår del var at man kunne opprette livsforsikring som gikk til samboer. Jeg trodde man måtte være gift for at dette skulle gå. 

Hva er skattefordeler ved å være gift? 

Anonymkode: 4ef2d...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvordan ser du for deg at et giftemål vil kunne sikre den gjenlevende å beholde huset?

Anonymkode: 523d7...5ad

Som vi skjønner det er det kun gifte som kan sitte i uskiftet bo. Dvs den gjenværende personen kan bo i huset uten å måtte kjøpe ut de andre arvingene (altså barna). Men at de får sin arv når den gjenværende er død.  Barn har krav på 2/3 av arven etter en forelder når foreldre er samboere. Dette sikrer overformynderiet at blir betalt av gjenlevende. Også livsforsikringer kan ikke gi mer til partneren enn til barna fordi deres rett er lovfestet og en kan ikke avtale dårligere vilkår enn rettigheter man har i loven. 
 

Samboer har rett på 1/4 av arven, og barna 2/3. Om du ikke har råd til å punge ut barna når samboeren din dør så må du selge. 

Anonymkode: 09f5d...88b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi gjorde det. På tinghuset, med to kamerater av mannen som vitner. Sendte bilde til foreldrene mine og svigers. Ingen skuffelse fra noen. Vi giftet oss for vår egen del, ikke fordi andre skulle få seg en fest. 

Anonymkode: 6447b...2d2

 Skjønner den også, men er ikke helt det vi hadde tenkt heller. Vi vil nemlig ha festen for oss også, men hele pakka. Vil bare ha de praktiske fordelene litt før.

Anonymkode: 09f5d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi skulle egentlig ha giftet oss i fjor. Det ble jo ikke noe, håper å få det til til neste år. Og vi var gjennom samme vurdering, særlig jeg tenkte mye på om det skulle skje en av oss noe. Så vi ikke sto tomhendt igjen. 

Løsningen for vår del var at man kunne opprette livsforsikring som gikk til samboer. Jeg trodde man måtte være gift for at dette skulle gå. 

Hva er skattefordeler ved å være gift? 

Anonymkode: 4ef2d...fa9

Med mine, dine og våre barn betyr det at både jeg og han får foreldrefradrag for alle barna, ikke bare de du er biologisk forelder til. 
 

Når jeg er student kan vi lignes annderledes og det vil bli ca 6000 i året for han i skattefradrag. 

Anonymkode: 09f5d...88b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Som vi skjønner det er det kun gifte som kan sitte i uskiftet bo. Dvs den gjenværende personen kan bo i huset uten å måtte kjøpe ut de andre arvingene (altså barna). Men at de får sin arv når den gjenværende er død.  Barn har krav på 2/3 av arven etter en forelder når foreldre er samboere. Dette sikrer overformynderiet at blir betalt av gjenlevende. Også livsforsikringer kan ikke gi mer til partneren enn til barna fordi deres rett er lovfestet og en kan ikke avtale dårligere vilkår enn rettigheter man har i loven. 
 

Samboer har rett på 1/4 av arven, og barna 2/3. Om du ikke har råd til å punge ut barna når samboeren din dør så må du selge. 

Anonymkode: 09f5d...88b

Særkullsbarna må gi samtykke til uskifte.

Anonymkode: 523d7...5ad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var: det man ikke vet, har man ikke vondt av.

Klarer dere å gjennomføre et formelt ekteskap uten at andre vet om det, så gjør det. Og så trenger dere faktisk ikke fortelle en kjeft om de før dere velger å gjøre en offentlig seanse ut av det hele. Dere kan da få det til å fremstå som om dere er datoen dere gifte dere. Trolig vil innen finner ut av det, men OM noen gjør det i senere tid, må de respektere deres valg. 

 

Lykke til! 😊

Anonymkode: c5d9e...762

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil også gifte oss ‘i skjul’. Vi er samboere på 7 året og har barn. Har god samboerkontrakt, men den trenger nok en oppdatering. Vi kan være litt sosialt utilpasse begge to og liker ikke tanken på all oppmerksomheten og forventningspresset rundt et tradisjonelt bryllup. Så vi har begynt å se på muligheten for å gifte oss i utlandet. Feks i en norsk sjømannskirke. Da trenger vi ikke kjente vitner på samme måte og vi kan komme hjem gifte uten at noen vet det;)

Anonymkode: 4d51a...0e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som vi skjønner det er det kun gifte som kan sitte i uskiftet bo. Dvs den gjenværende personen kan bo i huset uten å måtte kjøpe ut de andre arvingene (altså barna). Men at de får sin arv når den gjenværende er død.  Barn har krav på 2/3 av arven etter en forelder når foreldre er samboere. Dette sikrer overformynderiet at blir betalt av gjenlevende. Også livsforsikringer kan ikke gi mer til partneren enn til barna fordi deres rett er lovfestet og en kan ikke avtale dårligere vilkår enn rettigheter man har i loven. 
 

Samboer har rett på 1/4 av arven, og barna 2/3. Om du ikke har råd til å punge ut barna når samboeren din dør så må du selge. 

Anonymkode: 09f5d...88b

Og hvis ikke det er barn som skal arve trer den avdødes foreldre eller søsken inn og arver. Viktig med testamente for mange gifte også for det er ikke gøy å måtte selge hus og bil for å betale ut arven til hans søsken.

Anonymkode: 26351...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening bør man informere foreldrene fordi/hvis ekteskapet innebærer at de ikke lenger er ens nærmeste pårørende.  

Ang. "bryllups"fest flere år etterpå - jeg tror det blir bedre mottatt hvis man forteller man allerede har giftet seg, når man inviterer til fest. 

Anonymkode: 7e1cb...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som gjorde dette. Ikke en gang foreldrene fikk være med under vielsen! Selvsagt ble de veldig skuffet da det ikke var noe i familien som tilsa denne tilsidesettingen.

Selv giftet min eks og jeg oss meget enkelt og billig pga økonomiske forhold. Kjøpte en kjole som jeg kan bruke ellers, en enkel brudebukett, og vielse hos byfogden. Etterpå var det en middag for de aller, aller nærmeste, dvs at vi totalt var 16 stykker, som vi var så heldige at hans og mine foreldre spleiset på. 

 

Anonymkode: 2d422...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etter min mening bør man informere foreldrene fordi/hvis ekteskapet innebærer at de ikke lenger er ens nærmeste pårørende.  

Ang. "bryllups"fest flere år etterpå - jeg tror det blir bedre mottatt hvis man forteller man allerede har giftet seg, når man inviterer til fest. 

Anonymkode: 7e1cb...cc8

Etter en vis alder er det nok innerforstått med at de ikke er hovedpårørende likevel. Det er jo også noe man kan ha flere av, ser ikke problemer😅 På sykehuset kan du endre slikt selv også. Jeg har samboern min, mamma og barna. Har ved flere anledninger blir spurt om de skal fjerne mamma også. 

Anonymkode: 09f5d...88b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner noen som gjorde dette. Ikke en gang foreldrene fikk være med under vielsen! Selvsagt ble de veldig skuffet da det ikke var noe i familien som tilsa denne tilsidesettingen.

Selv giftet min eks og jeg oss meget enkelt og billig pga økonomiske forhold. Kjøpte en kjole som jeg kan bruke ellers, en enkel brudebukett, og vielse hos byfogden. Etterpå var det en middag for de aller, aller nærmeste, dvs at vi totalt var 16 stykker, som vi var så heldige at hans og mine foreldre spleiset på. 

 

Anonymkode: 2d422...1f2

Men vi skal jo ha vielse tenkte vi. Vi vil jo ha velsignelse i kirka, og den er nokså identisk. Ingen som går glipp av noe som helst. Bare vi som går glipp av skattepenger om vi dropper det.

Anonymkode: 09f5d...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har særkullsbarn har dere ikke automatisk rett til å sitte i uskifte selv om dere er gift. 

Cluet her er å ha livsforsikring og sette partneren som besgunstiget. Da vil partner kunne bruke forsikringspengene til å kjøpe ut barna ved skifte, og dermed eie hele huset alene.

Anonymkode: 8dffc...0d6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Vurderer å «bare» gifte oss for skattefordelene. Jeg er student og vi har mine, dine og våre barn. Har funnet ut at det kan gi oss flere tusen kroner i skattefradrag. Pluss sikring til meg som student og en sikring om at vi kan beholde huset begge to om den andre faller bort. 
 

Vi har snakket i årevis om giftemål egentlig, men passer aldri helt å bruke så mange kroner på en fest. Samtidig er festen noe vi gjerne vil ha. Har sett for oss at det passer fint når jeg er ferdig som student. Men så var det disse skattekronene da. 
 

Vurderte da om vi skulle gifte oss på tinghuset (med ansatte der som forlovere(har sjekket, det er lov)) og bare ikke si det til noen😝 også ha navnebytte og hele kalaset seinere. Også kanskje avsløre da at vi har vært godt gift i mange år allerede? 
 

Noen som har gjort noe lignende eller har andre tanker vi ikke har tenkt på? Noen blir kanskje skuffet, men vet dere, det kan vi leve med.

Anonymkode: 09f5d...88b

Ansatte som vitner tenker du ? De ansatte der kan jo ikke gå god for det en forlover skal gå god for sånn uten videre 

Anonymkode: 1f1f0...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...