Gå til innhold

«21 gram» - Er sjelen vår et legeme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

lurven skrev (2 timer siden):

Så forklar meg hvorfor sjelen ikke kan være energi?

Først og fremst er å snakke om en sjel veldig lite vitenskapelig.

Energi er evnen til å gjøre arbeid. Om denne teorien/hypotesen stemte ville det være mulig siden da ville sjelen vært materie. Det ligger energi i selve materien (E=MC^2), men det er ikke tilfelle. Så da sitter vi igjen med noe som ikke har form. Noe som ikke kan måles. Noe som ikke er en del av den fysiske verden. Du ser du også at dette ikke er i stand til å hverken flytte en stein, overfør varme eller påvirke noe fysisk. Da kan det ikke være energi. For dette er egenskaper til energi. 

Anonymkode: 99ba7...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Først og fremst er å snakke om en sjel veldig lite vitenskapelig.

Energi er evnen til å gjøre arbeid. Om denne teorien/hypotesen stemte ville det være mulig siden da ville sjelen vært materie. Det ligger energi i selve materien (E=MC^2), men det er ikke tilfelle. Så da sitter vi igjen med noe som ikke har form. Noe som ikke kan måles. Noe som ikke er en del av den fysiske verden. Du ser du også at dette ikke er i stand til å hverken flytte en stein, overfør varme eller påvirke noe fysisk. Da kan det ikke være energi. For dette er egenskaper til energi. 

Så hva er foreksempel tankene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bæsjer og tisser ser ut når de dør. Det kan være grunn til at man blir litt lettere enn man var like før. Men syns det er godt gjort å klare å veie folk mens de dør, slik at de ser at de blir noen gram lettere.

Anonymkode: bcc49...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (3 minutter siden):

Han prøver vel bare på en vanskelig måte å si at han syns tråden burde vært flyttet fra vitenskapsforumet, da det ikke er VITEN-SKAPELIG nok til å diskuteres her. 

Anonymkode: 96880...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (1 time siden):

Så en computer har en sjel?? Tanker er ikke bevis på noe. Ja vi tenker annerledes enn en computer. Følelser og sånt, men på samme måte som computere blir vi programert (DNA) og på samme måte får vi oppdateringer (hormoner, kjemiske stoffer). Hørt om dopamin?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så en computer har en sjel?? Tanker er ikke bevis på noe. Ja vi tenker annerledes enn en computer. Følelser og sånt, men på samme måte som computere blir vi programert (DNA) og på samme måte får vi oppdateringer (hormoner, kjemiske stoffer). Hørt om dopamin?? 

Hvem har programert oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lurven skrev (15 minutter siden):

Hvem har programert oss?

Dette er et veldig enkelt svar på et veldig komplisert spørsmål. 

Evolusjon. Jeg er ingen biolog, men en ingeniør. Så dette er uten for min kompetanse, men jeg vet DNA forskning har tatt seg veldig opp. Det er evolusjonen og det komplekse bak naturen som former oss og livsformer rundt oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette er et veldig enkelt svar på et veldig komplisert spørsmål. 

Evolusjon. Jeg er ingen biolog, men en ingeniør. Så dette er uten for min kompetanse, men jeg vet DNA forskning har tatt seg veldig opp. Det er evolusjonen og det komplekse bak naturen som former oss og livsformer rundt oss.

Så da betyr det at datamaskiner også vil kunne programmere seg selv i fremtiden...

Som en følge av datamaskinens evolusjon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
gohege skrev (På 27.8.2021 den 0.10):

Dette diskuteres i Abels tårn podcasten sist episode. De avkreftet hypotesen ganske kjapt

….OG ga svært forskningsetisk kritikk av både teori og testing. 
Humbug!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (På 2021-9-4 den 17.34):

Kroppen  din er energi og den frigir energi når du dør. All energi på jorden er konstant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mennesker har en sjel som kan forflytte seg men jeg tror ikke den veier så mye som 21 gram. Muligens kan den veie noen få gram, som en liten sky. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (47 minutter siden):

Så da betyr det at datamaskiner også vil kunne programmere seg selv i fremtiden...

Som en følge av datamaskinens evolusjon 

Jeg skal ikke si ja nå. For det er vanskelig å forutse slikt, men det er ikke en dum teori. Det er fult mulig at computere vil utvikle seg uten menneskets hjelp. AI er her allerede. Mange computere som tenker og lærer på egenhånd. 

Det er for eks utviklet en sjakkcomputer som har lært seg spillet selv. Den har tenkt alt selv og ble aldri informert med sjakkteori. Annet enn reglene da selvfølgelig. Den computeren slår de beste menneskeprogramerte sjakkcomputerne. For eks stockfish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste organet som evt. kunne hatt med dette å gjøre må vel være pinealkjertelen, og det i kombinasjon med evt. hjertet og hjernen. Og ja, hmm..

Anonymkode: 49e73...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (På 5.9.2021 den 21.46):

Kroppen  din er energi og den frigir energi når du dør. All energi på jorden er konstant. 

Ikke helt presist; all energi i et lukket system er konstant, men jorden er ikke et lukket system. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.8.2021 den 23.55):

Fakta er at sjelen ikke kan veies og det er det som gjør den så spesiell!

Anonymkode: e1cff...d8c

Det som gjør den å spesiell er at den ikke finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
lurven skrev (På 4.9.2021 den 17.34):

Hva slags energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (7 minutter siden):

Mørk?

Kom igjen. Vet du i det hele tatt hva det er? 

Mørk energi er begrepet som blir brukt for å forklare den undelige energien som får universet på den store skalaen til å akselerere. Så sjelen vår består av nøyaktig samme energi som får HELE universet til å ekspandere raskere og raskere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Kom igjen. Vet du i det hele tatt hva det er? 

Mørk energi er begrepet som blir brukt for å forklare den undelige energien som får universet på den store skalaen til å akselerere. Så sjelen vår består av nøyaktig samme energi som får HELE universet til å ekspandere raskere og raskere? 

Jeg leste eller hørte engang at vi er laget av stjernestøv og vi skal igjen bli til stjernestøv. Og det er jo sant.  Syns denne tanken er vakker og beroligende.  Vi forsvinner aldri helt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...