Gå til innhold

Nikeas siste 10


Nikea

Anbefalte innlegg

Nikea skrev (35 minutter siden):

Hjernen min skifter mellom holdningen "livet er for kort til å ikke spise dessert" og "livet er for kort til å være overvektig" - 😅

Amen! 😄

Er det noe annet du synes er koselig å gjøre, som er litt annerledes på en lørdag? Hva med å gå på kafé med toåringen og ta et kakestykke istedet for smågodtet på kvelden? Kino eller lekeland? Gå en lett tur til et fint sted og ha piknik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Luka_S skrev (14 minutter siden):

Amen! 😄

Er det noe annet du synes er koselig å gjøre, som er litt annerledes på en lørdag? Hva med å gå på kafé med toåringen og ta et kakestykke istedet for smågodtet på kvelden? Kino eller lekeland? Gå en lett tur til et fint sted og ha piknik?

Ja altså, dette kaffeslabberaset jeg hadde på dagtid var jo egentlig mer enn nok "lørdagsgodt" det. Det er mest kveldene jeg føler burde være noe spesielt. Men det er vel heller det jeg bør jobbe med. At en lørdagskveld er en helt vanlig kveld. Er bare vanskelig å omstille seg når hele livet har vært lørdagskveld = kos med godis og snacks. Men takk for tips, det kan funke i en omstillingsprosess 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (8 minutter siden):

Ja altså, dette kaffeslabberaset jeg hadde på dagtid var jo egentlig mer enn nok "lørdagsgodt" det. Det er mest kveldene jeg føler burde være noe spesielt. Men det er vel heller det jeg bør jobbe med. At en lørdagskveld er en helt vanlig kveld. Er bare vanskelig å omstille seg når hele livet har vært lørdagskveld = kos med godis og snacks. Men takk for tips, det kan funke i en omstillingsprosess 😃

Nei, det er ikke lett. Jeg har også vært der, at lørdagskveld "skal" ha godteri. Så er det egentlig ikke så sykt godt likevel. Selv om jeg har gledet meg til det hele uka. 😑

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (11 minutter siden):

Nei, det er ikke lett. Jeg har også vært der, at lørdagskveld "skal" ha godteri. Så er det egentlig ikke så sykt godt likevel. Selv om jeg har gledet meg til det hele uka. 😑

Haha ja, det er så rart! Pønsker og pønsker på hva jeg skal kjøpe, bruker laaang tid på å bestemme meg for hvilken sjokolade jeg skal ha, er det Krokanrull eller Stratos, og skal jeg ha Knott eller Heksehyl (nå høres jeg ut som en unge altså, jeg vet det 🙈) Og når jeg endelig sitter der så er jeg så skuffa. Men spiser det opp likevel 🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne platåer er så kjedelig. Har flere av de selv, riktignok på høyere tall enn deg, men det er fortsatt kjedelig. Akkurat som om kroppen trives for godt på et visst antall kilo og det krever mye mer innsats enn ellers for å gå ned.

Er man sta nok så må det vel gå riktig vei til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kepaløk skrev (13 timer siden):

Sånne platåer er så kjedelig. Har flere av de selv, riktignok på høyere tall enn deg, men det er fortsatt kjedelig. Akkurat som om kroppen trives for godt på et visst antall kilo og det krever mye mer innsats enn ellers for å gå ned.

Er man sta nok så må det vel gå riktig vei til slutt?

Vi får tro det, det er jo vanlig å nå platåer i løpet av prosessen. Trikset er vel "bare" å være tålmodig nok, men jeg er ikke kjent for å være det 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har bestilt meg tredemølle for å sette i kjelleren nå, så får jeg trent litt kondis også på kveldene. Har tenkt på det lenge, og fant en relativt billig og bra en. Tror det kan bli bra altså! Jeg liker å løpe, men det får jeg jo ikke gjort så mye av i min situasjon. Kan bli fint det, sette på en film/serie og løpe intervaller.

I tillegg har jeg begynt på en ny plan med kostholdet. Jeg skal jobbe hardt for å få i meg 5 om dagen. Synes alltid det er så vanskelig, det er jo en halv kilo frukt og grønt om dagen. Men jeg tenker at om jeg klarer det så er jeg kanskje ikke sulten ellers? Hvis jeg må "ta igjen for tapte grønnsaker" på kveldstid og må spise 300 gram gulrøtter så kan jeg vel ikke være sulten etter det vel? 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow!For en reise du har hatt, Nikea! Kjenner meg så mye igjen i det du skriver, og de utfordringene man opplever når man prøver å endre livet sitt.

Jeg veier meg alle dager bortsett fra lørdag og søndag. Min "tellende" veiedag er fredag, for da har jeg hele uka på å komme meg etter helga. Men jeg veier meg også hver dag fordi det er spennende og motiverende å se hvor mye arbeid jeg må gjøre etter helgens utskeielser.

Jeg synes heller ikke det er demotiverende at vekta går opp fra fredag til mandag, det er jo helt logisk og den vekta teller jo heller ikke☺️. Det er viktig å kose seg litt selv om man prøver å skape seg en ny livsstil. Min guilty pleasure er en pose Pops som jeg får lov å spise fra fredag ettermiddag til og med lørdag. Da spiser jeg en og en og koser meg skikkelig. Ikke får jeg dårlig samvittighet av det, for jeg vet at jeg fikser det når søndagen kommer. 

Hvilken tredemølle bestilte du? Jeg tenker å bestille en selv til kalde, mørke høstkvelder, men er usikker på hva jeg skal velge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er som har gått ned så mye. De siste kiloene er de tøffeste, kroppen vil liksom ikke samarbeide i samme tempo som hodet. Jeg sliter og med mine 10-12 siste, men jeg har bare kommet meg 6kg ned fra høyeste. Prøver å veie meg maks en gang i måneden nå fordi det går så sykt tregt så da slipper jeg å miste motivasjonen hver uke. Jeg har også spist følelsene mine, og da med kosemat eller søtsaker. Da har det ofte blitt «skippertak» i dagene etterpå og det er nok grunnen til at jeg aldri kom lengre enn bmi 28, det er noe jeg prøver å unngå nå. Er jeg sulten på kvelden og sprekker budsjettet med 200-300 kcal med sunn mat så er ikke det noen krise lengre, det er den usunne maten når jeg egentlig ikke er sulten jeg må unngå 🙈

Målet om 5 om dagen er skikkelig smart, jeg pleier å ta mine 2 frukt/ bær i smoothieform, 1 til brød og 2-3 grønnsaker til middag. Det er ikke så vanskelig å bikke 500g når man går inn for det selv om det kan virke mye i starten. Når jeg klarer 5 om dagen er det sjelden jeg orker eller vil ha kosemat eller søtsaker. Smoothier, grønnsaker med dip, grønnsakssuppe, curry, wok og lignende er gode muligheter for å få inn plantene. 🌱💚

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (20 timer siden):

Har bestilt meg tredemølle for å sette i kjelleren nå, så får jeg trent litt kondis også på kveldene. Har tenkt på det lenge, og fant en relativt billig og bra en. Tror det kan bli bra altså! Jeg liker å løpe, men det får jeg jo ikke gjort så mye av i min situasjon. Kan bli fint det, sette på en film/serie og løpe intervaller.

I tillegg har jeg begynt på en ny plan med kostholdet. Jeg skal jobbe hardt for å få i meg 5 om dagen. Synes alltid det er så vanskelig, det er jo en halv kilo frukt og grønt om dagen. Men jeg tenker at om jeg klarer det så er jeg kanskje ikke sulten ellers? Hvis jeg må "ta igjen for tapte grønnsaker" på kveldstid og må spise 300 gram gulrøtter så kan jeg vel ikke være sulten etter det vel? 😄

Jeg har tredemølle stående på et treningsrom vi har, men må innrømme at jeg sliter med å få brukt den 🙄 Syns det er så utrolig kjedelig å løpe på den. Så du som liker å løpe får sikkert masse utbytte av den.

Det med grønnsaker er vanskelig. Jeg strever selv med å få i meg alle grønnsakene jeg trenger selv om jeg faktisk spiser veldig mye mer enn før av det. Noen dager er det enkelt (salat til lunsj og grønnsaker til middag), mens andre dager syns jeg det er litt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
Nikea skrev (På 26.8.2021 den 10.29):

Skal prøve meg på en treningsøkt i kveld hjemme på stuegulvet da, blir spennende å se om jeg får til en rutine på det :)Pleier å strikke for å ikke putte ting i munnen, men litt trening vil vel hjelpe det og 😄 

Har du mulighet for å ha en tredemølle eller spinningsykkel hjemme? Da kan du trene utholdenhet etter at barna har lagt seg, og du blir mindre fristet til å spise på kvelden. En enkel yogamatte gir også mulighet til å styrke kjernemuskulatur og stimulere forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nieve skrev (22 timer siden):

Wow!For en reise du har hatt, Nikea! Kjenner meg så mye igjen i det du skriver, og de utfordringene man opplever når man prøver å endre livet sitt.

Jeg veier meg alle dager bortsett fra lørdag og søndag. Min "tellende" veiedag er fredag, for da har jeg hele uka på å komme meg etter helga. Men jeg veier meg også hver dag fordi det er spennende og motiverende å se hvor mye arbeid jeg må gjøre etter helgens utskeielser.

Jeg synes heller ikke det er demotiverende at vekta går opp fra fredag til mandag, det er jo helt logisk og den vekta teller jo heller ikke☺️. Det er viktig å kose seg litt selv om man prøver å skape seg en ny livsstil. Min guilty pleasure er en pose Pops som jeg får lov å spise fra fredag ettermiddag til og med lørdag. Da spiser jeg en og en og koser meg skikkelig. Ikke får jeg dårlig samvittighet av det, for jeg vet at jeg fikser det når søndagen kommer. 

Hvilken tredemølle bestilte du? Jeg tenker å bestille en selv til kalde, mørke høstkvelder, men er usikker på hva jeg skal velge. 

Takk 😃 Ja, jeg klarer åpenbart ikke å holde meg unna vekta, så tror jeg heller får jobbe med å snu tankegangen og tenke sånn som du gjør. Det er jo et godt poeng, om jeg ikke vet hva jeg veier etter helga så kan det hende jeg luller meg inn i en fantasi om at vekta er fin og jeg kan unne meg noe i løpet av uka 😅

Jeg bestilte Frontier FRB210 på Ellos, til ca. 4000. I følge en eller annen Best i test var den visstnok fin. Jeg har jo sett på tredemøller til opp imot 20.000, men prøver meg på en "billig" en til å begynne med. Kan absolutt ikke gå god for den ennå da, men kan oppdatere når jeg har mottatt den og prøvd den ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*blueberry* skrev (22 timer siden):

Så flink du er som har gått ned så mye. De siste kiloene er de tøffeste, kroppen vil liksom ikke samarbeide i samme tempo som hodet. Jeg sliter og med mine 10-12 siste, men jeg har bare kommet meg 6kg ned fra høyeste. Prøver å veie meg maks en gang i måneden nå fordi det går så sykt tregt så da slipper jeg å miste motivasjonen hver uke. Jeg har også spist følelsene mine, og da med kosemat eller søtsaker. Da har det ofte blitt «skippertak» i dagene etterpå og det er nok grunnen til at jeg aldri kom lengre enn bmi 28, det er noe jeg prøver å unngå nå. Er jeg sulten på kvelden og sprekker budsjettet med 200-300 kcal med sunn mat så er ikke det noen krise lengre, det er den usunne maten når jeg egentlig ikke er sulten jeg må unngå 🙈

Målet om 5 om dagen er skikkelig smart, jeg pleier å ta mine 2 frukt/ bær i smoothieform, 1 til brød og 2-3 grønnsaker til middag. Det er ikke så vanskelig å bikke 500g når man går inn for det selv om det kan virke mye i starten. Når jeg klarer 5 om dagen er det sjelden jeg orker eller vil ha kosemat eller søtsaker. Smoothier, grønnsaker med dip, grønnsakssuppe, curry, wok og lignende er gode muligheter for å få inn plantene. 🌱💚

Oi, du er flink som klarer å veie deg én gang i måneden! Skjønner hva du mener, jeg synes også det går så voldsomt tregt at jeg mest vil gi opp. Men det kan jeg jo ikke. De følelsene altså, jeg skulle ønske jeg var en av de som ikke greier å spise når jeg er lei meg, men jeg er totalt motsatt. Har jeg det bra så har jeg ikke behov for usunn mat, mens når jeg er veldig nedfor (som dessverre har vært mye det siste året) så føler jeg meg så mye bedre med godis i sofaen. Så irriterende. 

Så bra du får til 5 om dagen, jeg er på dag 2 nå og det gikk fint i går. Sitter og knasker gulrøtter i kontorlandskapet (stakkars kollegaer), og har matboksen full av cherrytomater 😄 Det er sikkert sant som du sier, at det blir lettere med tiden. Det kommer vel mer naturlig etter hvert som det blir en vane 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (3 timer siden):

Jeg har tredemølle stående på et treningsrom vi har, men må innrømme at jeg sliter med å få brukt den 🙄 Syns det er så utrolig kjedelig å løpe på den. Så du som liker å løpe får sikkert masse utbytte av den.

Det med grønnsaker er vanskelig. Jeg strever selv med å få i meg alle grønnsakene jeg trenger selv om jeg faktisk spiser veldig mye mer enn før av det. Noen dager er det enkelt (salat til lunsj og grønnsaker til middag), mens andre dager syns jeg det er litt vanskeligere.

Jeg ser den altså. Vi er jo forskjellige, noen hater tredemøller og spinning på treningssenter, mens jeg elsker sånt. Moren min holder på å spy av kjedsomhet på spinning, mens jeg blir så motivert 😄

Jeg sliter mer med frukt enn grønnsaker, synes det ofte blir for klissete og søtt (men sjokolade går fint, forstå det den som kan 😅). Men det er jo kjempebra at du spiser mer enn før, selv om du sliter med det. Og alt går opp og ned her i livet, vi må bare være flink til å fokusere på det som går opp 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (2 timer siden):

Har du mulighet for å ha en tredemølle eller spinningsykkel hjemme? Da kan du trene utholdenhet etter at barna har lagt seg, og du blir mindre fristet til å spise på kvelden. En enkel yogamatte gir også mulighet til å styrke kjernemuskulatur og stimulere forbrenning.

Jadda, jeg bestilte hjem en i går, så gleder meg til den kommer. Har yogamatte og har skaffet meg kettlebell og en koffert med vekter, så jeg har mulighet til styrketrening hjemme. Og det blir veldig bra med tredemølle. Har tenkt å sette den i hjemmekinoen, så kan jeg sette på en serie noe på lerretet og løpe i vei 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Alterego666
Nikea skrev (6 minutter siden):

Jadda, jeg bestilte hjem en i går, så gleder meg til den kommer. Har yogamatte og har skaffet meg kettlebell og en koffert med vekter, så jeg har mulighet til styrketrening hjemme. Og det blir veldig bra med tredemølle. Har tenkt å sette den i hjemmekinoen, så kan jeg sette på en serie noe på lerretet og løpe i vei 😃

Perfekt! Jeg har sykkel på rulle med en iPad på styret. I tillegg har jeg også vekter. Dette går veien, skal du se!

🥇👊🤟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alterego666 skrev (1 minutt siden):

Perfekt! Jeg har sykkel på rulle med en iPad på styret. I tillegg har jeg også vekter. Dette går veien, skal du se!

🥇👊🤟

Tusen takk for støtte 😃

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buuuh, vekta står fast på 89,7. Dette har den altså vært siden 27. august. Den hoppet opp på 89,9 en av dagene, men var vel noe vann. Er så sykt demotiverende! Teller kalorier og har stort sett ligget på 1400 per dag.

Har for øvrig fått tredemølla mi, satte den sammen på fredag. Etter å ha fått basket den ned kjellertrappa og skrudd den sammen ved hjelp av bruksanvisning som må ha vært tre-fire ganger gjennom Google translate, så var jeg så sliten at jeg gikk rett og la meg uten å prøve den 😅 Lørdag tok legging av lillegutt evinnelig lang tid, så det jeg rakk da var å kikke litt på Stjernekamp og så gå rett i seng. 

I går derimot, tok jeg en løpetur på en halvtime, pluss en kort økt med kettlebell. Fant noen øvelser av treningsfrue som var fine. Tredemølla er super, jeg er så glad i den allerede. Selv om hunden ikke skjønte bæret og ble litt stressa, men det går seg vel til 😄

Jeg må vel også gjøre noe med kostholdet når vekta står bom stille sånn. I håp om at det skal løsne i hvert fall, uten at jeg helt vet hva jeg skal endre på. Og så må jeg bare fokusere på at den i hvert fall står stille og ikke går oppover, og at jeg foreløpig ikke har gitt opp som jeg pleier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra du klarer å stå i det og ikke gi opp selv om vekta står på stedet hvil! Håper det løsner snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...