Gå til innhold

Nikeas siste 10


Nikea

Anbefalte innlegg

Nå prøver jeg og meg på en dagbok. Forhåpentligvis blir det lettere når man må "sjekke inn" her og ikke bare notere vekta på mobilen sånn i all hemmelighet?

Er 178 høy, og veide 90,5 kg i morges. Var oppe i 96 i april. Begynte på Mysimba i starten av juni og gikk ned ca. 6 kilo fram til nå. Men sleit sånn med bivirkninger at jeg måtte slutte. Så nå må jeg prøve meg på egen hånd. 

For åtte år siden gikk jeg ned fra 130 kilo til 90. Målet har alltid vært 80 kilo, men jeg klarte ikke de siste ti den gangen. Det er det jeg sliter med nå også. Jeg har vært nede på 88,6, men kroppen stritter sånn imot når jeg kommer under 90 at det er til å grine av.

Jeg er alene med et barn så jeg har lite tid til å trene. Bare hvis jeg har barnevakt, og det er sjelden jeg bruker de dyrebare barnevaktene mine til trening 😛 Sykler til og fra jobb, som er den eneste treninga jeg får. Så må basere meg kun på kosthold. 

Er en person som "spiser følelsene" mine, og jeg har vært en del nedfor i det siste. Vært sliten, tenkt mye på hvor mye jeg savner en partner, er ensom, har fått for lite søvn, osv. Da er jeg svak for å kose meg med noe på kveldstid, ettersom jeg har det vondt psykisk.

Men! Nå skal jeg gi dagbok et forsøk. Har prøvd det meste annet, så hvorfor ikke 😅

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heier på deg 💪 Og du har jo allerede gjort en helt vanvittig jobb med 40 kg, så dette acer du!

Har du prøvd å trene etter videoer på YouTube? Jeg bruker det mest til yoga (anbefaler Adrienne, hun har en liste som heter Yoga for weightloss), men vet @KaBom trener styrke hjemme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (23 minutter siden):

Heier på deg 💪 Og du har jo allerede gjort en helt vanvittig jobb med 40 kg, så dette acer du!

Har du prøvd å trene etter videoer på YouTube? Jeg bruker det mest til yoga (anbefaler Adrienne, hun har en liste som heter Yoga for weightloss), men vet @KaBom trener styrke hjemme. 

Takk 😀 Prøver hardt å ha trua selv og 😅

Jeg har trent litt med kettlebell og lignende til videoer på YouTube, men det har gått litt i glemmeboka. Det var et godt poeng, det er jo ikke noe problem å få til på kveldstid 😀 Takk for påminnelsen ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen! 🌸 Bra jobba med vektnedgang. At du har klart å gå ned 40 kg og holdt vekta sånn nogenlunde er en stor bragd ! Du skal i alle fall ikke undervurdere den prestasjonen 😄 

Jeg kjenner meg veldig igjen i det å "belønne" meg selv på kveldstid og har slitt med samme mønster som det du beskriver i årevis. Har samboer, men stressende jobb, barn i trassalder og er mye alene på ettermiddag og kveld, så har det blitt et veldig trygt mønster. 

Men som @Bokdamen nevnte så har jeg blitt hekta på trening gjennom YouTube. Begynte vel så smått med "10 minute workout"-videoer uten utstyr og derfra ballet det på seg. Har hjulpet veldig på søtsug samtidig som det gir mestringsfølelse og mer energi til å stå i hverdagen. Kan virkelig anbefales. 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (14 timer siden):

Velkommen! 🌸 Bra jobba med vektnedgang. At du har klart å gå ned 40 kg og holdt vekta sånn nogenlunde er en stor bragd ! Du skal i alle fall ikke undervurdere den prestasjonen 😄 

Jeg kjenner meg veldig igjen i det å "belønne" meg selv på kveldstid og har slitt med samme mønster som det du beskriver i årevis. Har samboer, men stressende jobb, barn i trassalder og er mye alene på ettermiddag og kveld, så har det blitt et veldig trygt mønster. 

Men som @Bokdamen nevnte så har jeg blitt hekta på trening gjennom YouTube. Begynte vel så smått med "10 minute workout"-videoer uten utstyr og derfra ballet det på seg. Har hjulpet veldig på søtsug samtidig som det gir mestringsfølelse og mer energi til å stå i hverdagen. Kan virkelig anbefales. 😄 

Takk! Ja, jeg tror dessverre vi er mange som har det usunne mønsteret på kveldstid.

Og tusen takk for tips, jeg må bare begynne. Høres bra ut med korte økter til å begynne med, og øke på etter hvert som det (forhåpentligvis) blir en vane 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide 90,1 kg i morrest, så -0,4 kg siden i går. 

Jeg har en uvane med å veie meg hver dag, og det må jeg jo slutte med. Jeg kan hoppe mange kilo opp ut ifra hva jeg har spist (f.eks. noe med mye salt), og da blir jeg så demotivert. Vi får se hva jeg får til 😄

Skal prøve meg på en treningsøkt i kveld hjemme på stuegulvet da, blir spennende å se om jeg får til en rutine på det :)Pleier å strikke for å ikke putte ting i munnen, men litt trening vil vel hjelpe det og 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba med de 40 kiloene du har gått ned 👏

Jeg har slitt med overspising og startet først med Mysimba. Fikk veldig mye bivirkninger så kuttet de ut og har gått ned nå ca 21 kg på egenhånd. Jeg planlegger spisingen min gjennom dagen, og for meg er det viktig å spise jevnt med måltider. Jeg målte opp porsjonene mine i starten sånn at jeg visste sånn ca hvor mange kalorier de inneholdt. 

Som trening gikk jeg (og går fortsatt) turer i skogen. Det er en deilig avslapping for meg samtidig som det gir meg mye bedre kondisjon. Går med lydbok på øret, og da flyr kilometerne.

Jeg veide meg også for ofte i starten, men har nå en dag i uka (fredager) som er den offisielle veiedagen. Da blir jeg ikke så stressa av at vekta går litt opp og ned ut fra hva jeg spiser.

For meg har mye av jobben vært å få hodet til å skjønne at jeg ikke trenger så mye mat, og bytte ut snacks med sunne alternativer. Har også hatt en del vektplatåer som har vært skikkelig frustrerende.

Lykke til ihvertfall 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en sånn som veier meg hver dag, og inntil videre synes jeg det er ganske ok. Det med vekten som går litt opp og ned prøver jeg å se som at jeg blir kjent med hvordan kroppen min reagere på syklus og ulike matvarer (men var likevel veldig glad når litt ekstravekt etter en lørdag på restaurant endelig slapp). Men jeg har også hatt en god vektnedgang hittil, og ser at jeg bør redusere veiingen etterhvert som vekttapet flater ut. Det er også kun vekten fredag morgen som "teller" i regnskapet mitt da jeg har satt opp noen delmål med belønning. 

Har du valgt deg ut en treningsøkt til i kveld? jeg tar gjerne imot tips på ok styrkeøkter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (1 time siden):

Bra jobba med de 40 kiloene du har gått ned 👏

Jeg har slitt med overspising og startet først med Mysimba. Fikk veldig mye bivirkninger så kuttet de ut og har gått ned nå ca 21 kg på egenhånd. Jeg planlegger spisingen min gjennom dagen, og for meg er det viktig å spise jevnt med måltider. Jeg målte opp porsjonene mine i starten sånn at jeg visste sånn ca hvor mange kalorier de inneholdt. 

Som trening gikk jeg (og går fortsatt) turer i skogen. Det er en deilig avslapping for meg samtidig som det gir meg mye bedre kondisjon. Går med lydbok på øret, og da flyr kilometerne.

Jeg veide meg også for ofte i starten, men har nå en dag i uka (fredager) som er den offisielle veiedagen. Da blir jeg ikke så stressa av at vekta går litt opp og ned ut fra hva jeg spiser.

For meg har mye av jobben vært å få hodet til å skjønne at jeg ikke trenger så mye mat, og bytte ut snacks med sunne alternativer. Har også hatt en del vektplatåer som har vært skikkelig frustrerende.

Lykke til ihvertfall 👍

Takk for fine tips! Du har jo også vært utrolig flink, var inne i tråden din i stad. Gir motivasjon til oss andre 😃

Det er hodet som er problemet mitt også, og det er vanskelig å snu med omtrent 35 år med usunn og feil tankegang. 

Jeg registrerer mat i Lifesum. Da jeg gikk ned kiloene for mange år siden var det ikke så mange apper, så jeg måtte bruke Vektklubb for å holde styr på kaloriinntaket. Det ga mange overraskelser ift. hvor mye kalorier mat inneholdt. Fikk en god forståelse for hvor de skjulte kaloriene er den gangen. Og det er fint med en påminnelse i Lifesum. Bl.a. en bit sjokoladefamilien fra smågodtet oppgis å være 55 kcal, jeg har jo spist ganske mange av dem en del lørdagskvelder 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokdamen skrev (49 minutter siden):

Jeg er også en sånn som veier meg hver dag, og inntil videre synes jeg det er ganske ok. Det med vekten som går litt opp og ned prøver jeg å se som at jeg blir kjent med hvordan kroppen min reagere på syklus og ulike matvarer (men var likevel veldig glad når litt ekstravekt etter en lørdag på restaurant endelig slapp). Men jeg har også hatt en god vektnedgang hittil, og ser at jeg bør redusere veiingen etterhvert som vekttapet flater ut. Det er også kun vekten fredag morgen som "teller" i regnskapet mitt da jeg har satt opp noen delmål med belønning. 

Har du valgt deg ut en treningsøkt til i kveld? jeg tar gjerne imot tips på ok styrkeøkter

Ja, jeg vet ikke om jeg klarer å unngå det. Har prøvd så mange ganger å innføre én veiedag, men jeg er for spent når jeg har vært flink med maten. Er som en unge som løper til julekalenderen for å åpne en pakke, når jeg løper til vekta 😅

Tenkte kanskje å prøve denne: https://www.youtube.com/watch?v=6VFLKdfxA24

Tror jeg kommer til å dø, og trenger definitivt litt mer pauser enn hun tar, men det er verdt et forsøk. Og 10-15 minutter må jeg da klare 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (1 time siden):

Takk for fine tips! Du har jo også vært utrolig flink, var inne i tråden din i stad. Gir motivasjon til oss andre 😃

Det er hodet som er problemet mitt også, og det er vanskelig å snu med omtrent 35 år med usunn og feil tankegang. 

Jeg registrerer mat i Lifesum. Da jeg gikk ned kiloene for mange år siden var det ikke så mange apper, så jeg måtte bruke Vektklubb for å holde styr på kaloriinntaket. Det ga mange overraskelser ift. hvor mye kalorier mat inneholdt. Fikk en god forståelse for hvor de skjulte kaloriene er den gangen. Og det er fint med en påminnelse i Lifesum. Bl.a. en bit sjokoladefamilien fra smågodtet oppgis å være 55 kcal, jeg har jo spist ganske mange av dem en del lørdagskvelder 🙈

Når jeg startet å veie og måle maten min fikk jeg meg en del overraskelser. Trodde jeg hadde sunn frokost, men fant ut at Biolaen som jeg hadde på havregrynene mine inneholdt like mye sukker som vanlig Cola 😒

Var en del andre matvarer også som jeg tidligere trodde var "riktig" å spise når jeg skulle ned i vekt, som viste seg å være det motsatte. Ikke rart jeg har slitt med å gå ned i vekt tidligere 🤪

Og nå når jeg spiser faste måltider uten å spise eller drikke noe med kalorier mellom dem så har jeg ganske god kontroll på hva jeg faktisk spiser. Det er også noe av grunnen til at jeg spiser 4 ganger om dagen og ikke 3. Det gjør at jeg ikke blir fristet til å stappe inn noe jeg ikke burde spist. Og jeg er faktisk ikke sulten i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (18 timer siden):

Når jeg startet å veie og måle maten min fikk jeg meg en del overraskelser. Trodde jeg hadde sunn frokost, men fant ut at Biolaen som jeg hadde på havregrynene mine inneholdt like mye sukker som vanlig Cola 😒

Var en del andre matvarer også som jeg tidligere trodde var "riktig" å spise når jeg skulle ned i vekt, som viste seg å være det motsatte. Ikke rart jeg har slitt med å gå ned i vekt tidligere 🤪

Og nå når jeg spiser faste måltider uten å spise eller drikke noe med kalorier mellom dem så har jeg ganske god kontroll på hva jeg faktisk spiser. Det er også noe av grunnen til at jeg spiser 4 ganger om dagen og ikke 3. Det gjør at jeg ikke blir fristet til å stappe inn noe jeg ikke burde spist. Og jeg er faktisk ikke sulten i det hele tatt.

Ja, blant annet kaloriinnholdet i en Go' morgen er helt grotesk hvis man skal prøve å gå ned i vekt.

Jeg tror også det er noe av trikset, å spise nok mat. Tror mange av oss skal spise så lite som mulig, og da er det ikke rart man sprekker etter hvert, det går ikke an å leve på bare knekkebrød og kaffe over lengre tid. Det er sånne feller jeg pleier å gå i. Og selv om hodet vet dette, stritter liksom kroppen imot dette med å spise nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

89,7 kg i dag. Er vel noe vannvekt som må ut etter at jeg "ga opp" prosjekt vektnedgang for ei uke. 

Har glemt å skrive at jeg har gått ned fra 88 cm rundt midja til 81 rundt midja fra juni og til nå. Så selv om kiloene bare er på -5,4 per i dag, så er jeg 7 cm mindre rundt midja. Og det er en veldig fin motivasjon, at kroppen forandrer seg selv om vekta ikke raser ned 😃

Men nå er jeg altså farlig nære 89 kilo, som er det sifferet jeg alltid stopper på. Jeg har gjort mange forsøk i de åtte årene etter at jeg gikk ned 40 kilo, men jeg sliter med den kneika altså. Hadde jo håpet Mysimba kunne hjelpe meg der, men jeg fikk så vondt i magen av de tablettene at jeg lå i fosterstilling på ettermiddagene. Alene med en toåring så fungerer det dårlig 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heier på deg, @Nikea!

Fy søren så flink du har vært som har gått ned fra 130 kg! Jeg er der nå, altså på vei ned fra nesten 140. Håper jeg også greier det! Bare tenk at du ikke må gi opp selv om det går saaaaakte. All nedgang er nedgang!

Jeg begynte også med trening inne foran tv, det er mye bra på youtube! Så sparer man tid på å komme seg til dit man skal trene, da er faktisk en halvtime fort gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikea skrev (På 27.8.2021 den 9.06):

89,7 kg i dag. Er vel noe vannvekt som må ut etter at jeg "ga opp" prosjekt vektnedgang for ei uke. 

Har glemt å skrive at jeg har gått ned fra 88 cm rundt midja til 81 rundt midja fra juni og til nå. Så selv om kiloene bare er på -5,4 per i dag, så er jeg 7 cm mindre rundt midja. Og det er en veldig fin motivasjon, at kroppen forandrer seg selv om vekta ikke raser ned 😃

Men nå er jeg altså farlig nære 89 kilo, som er det sifferet jeg alltid stopper på. Jeg har gjort mange forsøk i de åtte årene etter at jeg gikk ned 40 kilo, men jeg sliter med den kneika altså. Hadde jo håpet Mysimba kunne hjelpe meg der, men jeg fikk så vondt i magen av de tablettene at jeg lå i fosterstilling på ettermiddagene. Alene med en toåring så fungerer det dårlig 😄

Kjempebra! 👏 Tror det er så viktig å ikke henge seg opp i at all fremgang automatisk blir målt på vekta. Vekt er et godt utgangspunkt hvis man har veldig høy BMI, men jo lavere du kommer, desto flere "non scale goals" trenger man for å se jevn fremgang. :) 

Jeg holder også på med "10 siste" kg og er vel halvveis i dem nå. Vekttapet mitt de siste seks månedene er jo relativt lavt, men jeg har opplevd fremgang på så mange andre områder at det motiverer meg videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaBom skrev (På 2021-8-29 den 12.29):

Kjempebra! 👏 Tror det er så viktig å ikke henge seg opp i at all fremgang automatisk blir målt på vekta. Vekt er et godt utgangspunkt hvis man har veldig høy BMI, men jo lavere du kommer, desto flere "non scale goals" trenger man for å se jevn fremgang. :) 

Jeg holder også på med "10 siste" kg og er vel halvveis i dem nå. Vekttapet mitt de siste seks månedene er jo relativt lavt, men jeg har opplevd fremgang på så mange andre områder at det motiverer meg videre. 

Ja, jeg er så enig. Det er så mange faktorer som spiller inn når man veier seg, særlig for oss kvinner.

Så flink du er! Synes det er så vanskelig når det går sakte, jeg vil jo helst ha resultater fort 🙈 Selv om hjernen min vet at 200 gram i uka faktisk er nedgang, så er det liksom ikke nok. Er ikke rart folk sliter med å gå ned i vekt, man må ofte slite seg halvt ihjel for noen gram. Føles ikke alltid verdt det, men er jo glad jeg greide å gå ned 40 kilo den gangen jeg gjorde det. Hadde jeg ikke begynt med livsstilsendring den gangen tør jeg ikke tenke på hvor mye jeg hadde veid i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har selvsagt gått opp litt vannvekt i helga, 90,2 viste vekta i dag. Men "offisiell veiedag" er jo fredag, så det er det tallet som egentlig.

Fredag 27. august var vekta på 89,7. Da satser vi på at fredag 3. september er lavere enn det. Helgene er håpløse for meg, og særlig denne helga ettersom jeg på lørdag hadde kaffeslabberas med et vennepar og søndag var jeg ute på restaurant og måtte selvsagt smake på en dessert 🙄 

Hjernen min skifter mellom holdningen "livet er for kort til å ikke spise dessert" og "livet er for kort til å være overvektig" - 😅

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg lyst å følge med! Kjempe imponert over hvor mye du har gått ned! Her er jeg også på de siste 10 (egentlig 12).  Har gått ned 22 kg og nå er det bom stopp. Kjekt å følge med på noen i lignede situasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet som irriterer meg er at på lørdag "må" jeg kose meg og kjøper inn lørdagsgodt. Men når jeg sitter der med smågodtposen så er det egentlig ikke noe godt? Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å snu tankegangen om at jeg må ha godis på en lørdag når jeg ikke nyter det. 

Jeg vil gjerne at lørdag skal være noe ekstra. Men det blir liksom ikke det. Jeg må legge toåringen som tar halvannen time, jeg er utslitt når leggingen er overstått, rekker ikke å se en film eller noe annet før jeg har lim på øyelokka og må gå og legge meg klokka ti. 

Noen med tips til hvordan lørdagskvelden skal bli litt magisk uten lørdagsgodt? (Noe den ikke er nå heller egentlig, jeg savner bare den gode lørdagsfeelingen) Jeg er flink til å tenne lys, ta en god dusj med skrubb og ansiktsmaske, god pysj og tøfler, osv. på vanlige kvelder også, så lørdag blir nå bare en vanlig kveld. Og det er så kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (2 minutter siden):

Her har jeg lyst å følge med! Kjempe imponert over hvor mye du har gått ned! Her er jeg også på de siste 10 (egentlig 12).  Har gått ned 22 kg og nå er det bom stopp. Kjekt å følge med på noen i lignede situasjon :)

Takk, du har jo også gjort en kjempejobb! Det er så sykt å tenke på hvor mye 22 kilo faktisk er. Og jeg vet alt om det platået, det er så grusomt irriterende. Er en grunn til at det er åtte år siden det stoppa opp første gangen, og jeg har prøvd så mange ganger etter det. Men kroppen tvinger seg tilbake til dette tallet og jeg mister motivasjonen. Men nå er jeg altså motivert for n'te gang, så krysser fingrene for at det går denne gangen. Og krysser fingrene for deg og, at det løsner snart! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...