Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #21 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Altså bare boligprisene gjør at jeg ville startet i Trondheim/trøndelag. Og med tanke på familie osv. er det mye enklere at dine foreldre tar tog/fly til trøndelag fremfor at hele hans må reise til Oslo. I trøndelag kan dere fint få dere hus med gjesterom osv, mens i Oslo er det vanskelig bare å få en ettroms. Anonymkode: db3f2...3a0 Vi har heldigvis vært flinke til å spare, slik at vi sannsynligvis klarer å få oss noe fint i utkanten av Oslo, men jeg er enig i at boligprisene (sånn som de ser ut nå, iallfall) er et godt argument!
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #22 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er selv fra Oslo og veldig glad i byen. Samboeren min er fra Vestlandet. Jeg kunne ikke tenke meg å flytte fra Oslo - helt til vi fikk barn.... Vi var på ferie på mannens hjemplass da vår eldste var baby og jeg så hvor fritt de hadde det. Da innså jeg at jeg faktisk ikke kunne tenke meg å oppdra barn i hjembyen min. Vi flyttet og stortrives. Jeg fikk meg raskt nye venner gjennom jobb og idrettslaget, og jeg er glad vi nå har en stor familie å støtte oss på (som deg hadde jeg bare foreldrene mine i Oslo, broren min flyttet nordover etter endt utdannelse). Anonymkode: 49a3a...9e3 Så bra at det løste seg! Hvor gammel var den eldste da dere flytta vestover?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #23 Skrevet 25. august 2021 Uff, vanskelig problemstilling! Skjønner dere begge. Kanskje dere kan prøve parterapi for å finne verktøyene til å løse dette? Anonymkode: 5114a...b71 1
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #24 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff, vanskelig problemstilling! Skjønner dere begge. Kanskje dere kan prøve parterapi for å finne verktøyene til å løse dette? Anonymkode: 5114a...b71 Takk! Ja, det er absolutt noe å vurdere
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #25 Skrevet 25. august 2021 Étudiante skrev (21 minutter siden): Så bra at det løste seg! Hvor gammel var den eldste da dere flytta vestover? Han var halvannet år. Ble først kjent med andre foreldre i barnehagen og så, etter noen måneder, ble nabohuset solgt. Nå er dama i nabohuset ei av mine nærmeste venninner. Jeg visste ikke om jeg kom til å trives, tvilte egentlig på det. Men bestemte meg for å flytte med åpent sinn og med avtale med mannen at vi flyttet tilbake om mistrivselen ble veldig stor. Men som sagt stortrives vi begge. Jeg savner Oslo, men da som barnløs. Jeg hadde en fin oppvekst i Oslo, men synes byen har forandret seg, i negativ retning, og jeg kjente bare da jeg ble mor at jeg ikke ønsket å oppdra ungene våre der. Anonymkode: 49a3a...9e3 1
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #26 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han var halvannet år. Ble først kjent med andre foreldre i barnehagen og så, etter noen måneder, ble nabohuset solgt. Nå er dama i nabohuset ei av mine nærmeste venninner. Jeg visste ikke om jeg kom til å trives, tvilte egentlig på det. Men bestemte meg for å flytte med åpent sinn og med avtale med mannen at vi flyttet tilbake om mistrivselen ble veldig stor. Men som sagt stortrives vi begge. Jeg savner Oslo, men da som barnløs. Jeg hadde en fin oppvekst i Oslo, men synes byen har forandret seg, i negativ retning, og jeg kjente bare da jeg ble mor at jeg ikke ønsket å oppdra ungene våre der. Anonymkode: 49a3a...9e3 Veldig interessant, og så fint å høre at dere trives så godt! Hvordan gikk det å flytte etter at dere allerede var "etablert" i Oslo? Tror du det ville vært lettere/annerledes om dere hadde flytta tidligere?
Loff77 Skrevet 25. august 2021 #27 Skrevet 25. august 2021 Hvis du og barnebarnet bor i Trondheim så kanskje mor og far kommer etter? Hvem vet mye kan skje på 2-3år ville ikke latt dette ødelegge for den fine tiden dere har nå 3
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #28 Skrevet 25. august 2021 Loff77 skrev (5 minutter siden): Hvis du og barnebarnet bor i Trondheim så kanskje mor og far kommer etter? Hvem vet mye kan skje på 2-3år ville ikke latt dette ødelegge for den fine tiden dere har nå Godt innspill - og faktisk en løsning som kan fungere når foreldrene mine pensjonerer seg! 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #29 Skrevet 25. august 2021 1 hour ago, Étudiante said: Det handler ikke om "behov", det handler om at de statlige arbeidsplassene der jeg vil jobbe ikke har kontor andre steder enn Oslo. Og jeg er uansett ikke sosionom Å leve av staten har du tenkt til uansett. Så du går nå på skole, og det er kun i vernet statlig bedrift at du får deg en jobb, som da kun er i Oslo. Ta en titt på alle dem du går i klasse med. Det er vel sånn 20 stk. så alle dere 20 skal «slåss» om å få plass i samme vernet bedrift? Kanskje du hadde hatt godt av å komme ut av oslo boblen og fått stukket fingeren litt i jorden. Det er mer til livet enn kaffe latté. Anonymkode: e9ece...8b9
Loff77 Skrevet 25. august 2021 #30 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Å leve av staten har du tenkt til uansett. Så du går nå på skole, og det er kun i vernet statlig bedrift at du får deg en jobb, som da kun er i Oslo. Ta en titt på alle dem du går i klasse med. Det er vel sånn 20 stk. så alle dere 20 skal «slåss» om å få plass i samme vernet bedrift? Kanskje du hadde hatt godt av å komme ut av oslo boblen og fått stukket fingeren litt i jorden. Det er mer til livet enn kaffe latté. Anonymkode: e9ece...8b9 😂😂
Akkar Skrevet 25. august 2021 #31 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å leve av staten har du tenkt til uansett. Så du går nå på skole, og det er kun i vernet statlig bedrift at du får deg en jobb, som da kun er i Oslo. Ta en titt på alle dem du går i klasse med. Det er vel sånn 20 stk. så alle dere 20 skal «slåss» om å få plass i samme vernet bedrift? Kanskje du hadde hatt godt av å komme ut av oslo boblen og fått stukket fingeren litt i jorden. Det er mer til livet enn kaffe latté. Anonymkode: e9ece...8b9 En stat må jo administreres, den går jo ikke av seg selv. Man lever ikke på staten hvis man jobber i staten, man bidrar til statens drift. 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #32 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du ikke klarer å flytte til Trondheim og ta en mindre prestisje jobb passer dere ikke sammen. Da elsker du ikke ha nok til å ofre Oslo. Flyet til Oslo tar vel ca en time. Jeg kunne forstått det om det var et sted i Finnmark. Anonymkode: 02f31...e81 Hvis han ikke klarer å flytte til Oslo passer de ikke sammen. Da elsker han ikke henne nok til å ofre Trondheim. Flyet til Oslo tar vel ca en time. Jeg kunne forstått det om det var et sted i Finnmark. Anonymkode: 24c09...57e 1
ryzorwarlock Skrevet 25. august 2021 #33 Skrevet 25. august 2021 Da får dere bli enige om å møte på midten.
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #34 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Å leve av staten har du tenkt til uansett. Så du går nå på skole, og det er kun i vernet statlig bedrift at du får deg en jobb, som da kun er i Oslo. Ta en titt på alle dem du går i klasse med. Det er vel sånn 20 stk. så alle dere 20 skal «slåss» om å få plass i samme vernet bedrift? Kanskje du hadde hatt godt av å komme ut av oslo boblen og fått stukket fingeren litt i jorden. Det er mer til livet enn kaffe latté. Anonymkode: e9ece...8b9 Alltids gøy med slike antakelser, men de treffer dessverre ikke helt Jeg går på universitetet, har 200-300 studenter på kullet, og direktoratene-/tilsynsorganene jeg vil jobbe i har bare kontor i Oslo. Jeg jobber hardt nok til at jeg slipper å "slåss" for drømmejobben Og jeg drikker forresten kaffen min svart!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #35 Skrevet 25. august 2021 3 minutter siden, Akkar said: En stat må jo administreres, den går jo ikke av seg selv. Man lever ikke på staten hvis man jobber i staten, man bidrar til statens drift. Norge har en oppblåst administrasjon. Alt for mange er ansatt i statens vernede bedrifter. Staten tjener ikke penger på å ha så mange ansatt på statens regning, den taper penger. Skal bli bra når MDG får makten og man kvitter seg med oljefettet innad i staten. Anonymkode: e9ece...8b9
Akkar Skrevet 25. august 2021 #36 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Norge har en oppblåst administrasjon. Alt for mange er ansatt i statens vernede bedrifter. Staten tjener ikke penger på å ha så mange ansatt på statens regning, den taper penger. Skal bli bra når MDG får makten og man kvitter seg med oljefettet innad i staten. Anonymkode: e9ece...8b9 Jobber du i staten siden du vet så mye om den?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #37 Skrevet 25. august 2021 6 minutter siden, Étudiante said: Alltids gøy med slike antakelser, men de treffer dessverre ikke helt Jeg går på universitetet, har 200-300 studenter på kullet, og direktoratene-/tilsynsorganene jeg vil jobbe i har bare kontor i Oslo. Jeg jobber hardt nok til at jeg slipper å "slåss" for drømmejobben Og jeg drikker forresten kaffen min svart! Close, but no cigar, eh. Og kommentaren var ikke vedrørende hva slaks kaffe du drakk, så du bommet litt på den impliserte betydningen av setningen. Eller du synes den traff for nært, så du unnviker den. Den som tier, samtykker, så alt du ikke responderte på, godtar du. Anonymkode: e9ece...8b9
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #38 Skrevet 25. august 2021 Jeg er selv fra Trondheim (så kanskje ikke helt objektiv), men jeg hadde ALDRI gått med på å flytte til Oslo. Hadde heller valgt en liten bygd i Finnmark fremfor Oslo, så forstår typen din godt! Oslo passer når man er ung, student eller i et karrierejag, men ikke for barn å vokse opp i! Gjør barna dine den tjenesten. Anonymkode: 95e16...6e9 4
Duraton Skrevet 25. august 2021 #39 Skrevet 25. august 2021 (endret) Hadde vært fint med en mur rundt oslo, så kan dem sitte der og dille. Endret 25. august 2021 av Duraton
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #40 Skrevet 25. august 2021 nå kan det skje mye på to år. men mine umiddelbare tanker:du kommer fra Oslo og har alltid bodd der. kanskje du også må prøve deg ut av komfortsonen? jeg lurer på om han lengre frem i tid vil kunne holde det mot deg at du ikke testet engang. det er sannsynligvis lettere å få jobb i staten i Oslo dersom du har fått noe erfaring først. vanskelig å komme ut som nyansatt og kapre drømmejobben. det er ogås vanskelig å komme ut i boligmarkedet i Oslo. jeg foreslår derfor å starte i Trøndelag. kjøpe mindre bolig, få en jobb som gir relevant erfaring og prøv det ut. du kan ikke si nei til noe du ikke har testet. han har testet Oslo. dere kan jo avtale å flytte tilbake til Oslo for jobbene der etter x antall år. jeg hadde også en helt annen drøm om jobb når jeg startet på masteren enn når jeg var ferdig. min drømmejobb er nå den jobben jeg Ikke skulle ha, så mye kan endre seg Anonymkode: f1232...bc4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå