Étudiante Skrevet 25. august 2021 #1 Skrevet 25. august 2021 Jeg og kjæresten min er henholdsvis snart 24 og 25 år gamle, og er ferdige med hver vår mastergrad om to år. VI har vært sammen i 4.5 år, og vi har det helt fantastisk sammen. Vi snakker til stadighet om framtida, barn og familie, og ønsker å etablere oss etter endt studium om to år. Det er bare et lite problem: Vi blir ikke enige om hvor vi skal bo! Trøndelag eller Oslo? Han kommer fra Trøndelag, og jeg kommer fra Oslo. Han har sin storfamilie med foreldre, søsken, onkler, tanter og søskenbarn i Trøndelag, mens jeg har en mindre familie (bare mine foreldre) i Oslo. Men vi har et veldig sterkt forhold til begge familiene våre, og vi ønsker å bosette oss i nærheten av dem. Selv har jeg et ufattelig stort ønske om å bo i nærheten av foreldrene mine når jeg får barn, men kjæresten min ønsker det samme, bare i Trøndelag. Han ønsker ikke å bli "han som bor i Oslo", og ikke lenger være en del av familien. For min del er det helt utenkelig å bo i Trøndelag fordi jeg ikke har noen venner der. Vi studerer begge i Oslo, og han har nære venner begge steder. Med tanke på jobbsituasjonen kan vi begge få oss helt OK jobber begge steder, men de jobbene jeg egentlig vil ha etter endt utdanning er i Oslo, og bare i Oslo. Jeg går et tungt og vanskelig studie og blir helt nedbrutt av tanken på å ta en jobb jeg ikke vil ha bare for å flytte nordover. Han vil jobbe i selskaper som har kontorer begge steder. Når vi snakker om dette blir vi begge veldig triste, for vi klarer ikke komme til en løsning. Vi har blitt enige om å ikke snakke mer om det fordi det er to år til vi må ta en avgjørelse. Hvordan kan vi komme til en løsning begge er fornøyde med? Er det i det hele tatt mulig? Jeg elsker ham og kan ikke se for meg et liv uten ham, men å flytte nordover er helt uaktuelt.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #2 Skrevet 25. august 2021 Det er to år til enda. Ikke tenk så mye på det Anonymkode: abcd1...b5e 7
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #3 Skrevet 25. august 2021 Enkelt dere passer ikke sammen. Vær sammen ut studiene og splitt opp til hver deres by. Kanskje angrer en av dere og flytter etter. Anonymkode: 02f31...e81 5
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #4 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enkelt dere passer ikke sammen. Vær sammen ut studiene og splitt opp til hver deres by. Kanskje angrer en av dere og flytter etter. Anonymkode: 02f31...e81 Jo, vi passer sammen. Men å være sammen med noen i to år selv om man vet at man skal slå opp er jo bortkasta tid!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #5 Skrevet 25. august 2021 Étudiante skrev (1 minutt siden): Jo, vi passer sammen. Men å være sammen med noen i to år selv om man vet at man skal slå opp er jo bortkasta tid! Hvis du ikke klarer å flytte til Trondheim og ta en mindre prestisje jobb passer dere ikke sammen. Da elsker du ikke ha nok til å ofre Oslo. Flyet til Oslo tar vel ca en time. Jeg kunne forstått det om det var et sted i Finnmark. Anonymkode: 02f31...e81 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #6 Skrevet 25. august 2021 Hadde aldri flyttet fra Oslo, men på annen side, så kan dere jo prøve Trøndelag, er jo alltid mulig å flytte på seg om det blir kjipt for deg å bo der? Anonymkode: d3021...1f4 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #7 Skrevet 25. august 2021 Étudiante skrev (5 minutter siden): Jo, vi passer sammen. Men å være sammen med noen i to år selv om man vet at man skal slå opp er jo bortkasta tid! Uenig bedre å få to år til med en man elsker, enn å bli rundpult av fuckboys på Tinder i to år. Det kan godt hende kjæresten din vil flytte til Oslo likevel om to år. Anonymkode: 02f31...e81 3
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis du ikke klarer å flytte til Trondheim og ta en mindre prestisje jobb passer dere ikke sammen. Da elsker du ikke ha nok til å ofre Oslo. Flyet til Oslo tar vel ca en time. Jeg kunne forstått det om det var et sted i Finnmark. Anonymkode: 02f31...e81 Det handler ikke om prestisje, det handler om trivsel på jobb og hva man har lyst til å jobbe med innenfor feltet. Jeg er ikke en karrierejager, men arbeidsplassen jeg ønsker finnes ikke i Trøndelag! 2
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde aldri flyttet fra Oslo, men på annen side, så kan dere jo prøve Trøndelag, er jo alltid mulig å flytte på seg om det blir kjipt for deg å bo der? Anonymkode: d3021...1f4 Vi bodde i Trøndelag i et år før vi startet på studiene, og da merka jeg veldig hvor mye jeg savna Oslo! Men enig, det kan jo være mulig å flytte på seg etter hvert (for begges del) dersom den andre ikke trives der vi starter 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #10 Skrevet 25. august 2021 Étudiante skrev (1 minutt siden): Det handler ikke om prestisje, det handler om trivsel på jobb og hva man har lyst til å jobbe med innenfor feltet. Jeg er ikke en karrierejager, men arbeidsplassen jeg ønsker finnes ikke i Trøndelag! Da har du to år på å overtale kjæresten din. Anonymkode: 02f31...e81 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #11 Skrevet 25. august 2021 Altså, Trondheim - Oslo er en rask flytur eller noen timer på et tog. Venner får man alltids når man har jobb og barn etterhvert. Og om dere bosetter dere en av plassene, så er det ingenting som sier at man MÅ bo der resten av livet. Jeg bor langt oppi nord, og både min eks og min nåværende kommer fra plasser mye mer enn 50 mil unna. Er bare å hive seg på et fly for å holde kontakt. Jeg syns du krisemaksimerer litt. Kanskje dere bør flytte til et helt annet sted, så blir det likt for begge. Det viktigste er vel kjærligheten mellom dere to. Anonymkode: 558c3...d42 1
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #12 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uenig bedre å få to år til med en man elsker, enn å bli rundpult av fuckboys på Tinder i to år. Det kan godt hende kjæresten din vil flytte til Oslo likevel om to år. Anonymkode: 02f31...e81 Jeg styrer heldigvis unna sånne 🙂 Alternativet ville da vært å bruke tida til å finne en annen å stifte familie med, men det frister ikke – jeg vil jo være sammen med ham! Så jeg håper du har rett 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 Hva med å prøve trøndelag og så avtale at dere flytter om både jobbtrivsel og venner uteblir etter x antall år? Om dere får barn er jo det viktigste at dere finner ut hvor dere vil bo før en skolestart. Virker på meg som om du har bestemt deg for å hate Trøndelag før du i det hele tatt har prøvd. Anonymkode: ad4cc...fa7 5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 Étudiante skrev (1 minutt siden): Jeg styrer heldigvis unna sånne 🙂 Alternativet ville da vært å bruke tida til å finne en annen å stifte familie med, men det frister ikke – jeg vil jo være sammen med ham! Så jeg håper du har rett Da tenker jeg dere finner en løsning. Husk ikke overtenk ting. Det løser seg. Anonymkode: 02f31...e81 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 4 minutter siden, Étudiante said: Det handler ikke om prestisje, det handler om trivsel på jobb og hva man har lyst til å jobbe med innenfor feltet. Jeg er ikke en karrierejager, men arbeidsplassen jeg ønsker finnes ikke i Trøndelag! Må ikke jobbe som sosionom i Oslo, det er andre steder med «behov». Anonymkode: e9ece...8b9
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #16 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, Trondheim - Oslo er en rask flytur eller noen timer på et tog. Venner får man alltids når man har jobb og barn etterhvert. Og om dere bosetter dere en av plassene, så er det ingenting som sier at man MÅ bo der resten av livet. Jeg bor langt oppi nord, og både min eks og min nåværende kommer fra plasser mye mer enn 50 mil unna. Er bare å hive seg på et fly for å holde kontakt. Jeg syns du krisemaksimerer litt. Kanskje dere bør flytte til et helt annet sted, så blir det likt for begge. Det viktigste er vel kjærligheten mellom dere to. Anonymkode: 558c3...d42 Litt av grunnen til at det er vanskelig er at vi veldig gjerne ønsker å ha familie og venner i nærheten når vi etablerer oss, og å flytte til et sted hvor ingen av oss har verken nettverk eller familie frister nok ikke for noen Men jeg er enig, man får seg venner gjennom jobb og bosted uansett!
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må ikke jobbe som sosionom i Oslo, det er andre steder med «behov». Anonymkode: e9ece...8b9 Det handler ikke om "behov", det handler om at de statlige arbeidsplassene der jeg vil jobbe ikke har kontor andre steder enn Oslo. Og jeg er uansett ikke sosionom
Étudiante Skrevet 25. august 2021 Forfatter #18 Skrevet 25. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med å prøve trøndelag og så avtale at dere flytter om både jobbtrivsel og venner uteblir etter x antall år? Om dere får barn er jo det viktigste at dere finner ut hvor dere vil bo før en skolestart. Virker på meg som om du har bestemt deg for å hate Trøndelag før du i det hele tatt har prøvd. Anonymkode: ad4cc...fa7 Vi har bodd sammen i Trøndelag i ett år, så jeg har absolutt ikke bare bestemt meg for å hate! Jeg er glad i stedet og i familien hans, men jeg kan ikke tenke meg å bo der over lengre tid. På samme måte kan man jo si at vi prøver Oslo og så avtaler å flytte om vi ikke trives..? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #19 Skrevet 25. august 2021 Altså bare boligprisene gjør at jeg ville startet i Trondheim/trøndelag. Og med tanke på familie osv. er det mye enklere at dine foreldre tar tog/fly til trøndelag fremfor at hele hans må reise til Oslo. I trøndelag kan dere fint få dere hus med gjesterom osv, mens i Oslo er det vanskelig bare å få en ettroms. Anonymkode: db3f2...3a0 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2021 #20 Skrevet 25. august 2021 Jeg er selv fra Oslo og veldig glad i byen. Samboeren min er fra Vestlandet. Jeg kunne ikke tenke meg å flytte fra Oslo - helt til vi fikk barn.... Vi var på ferie på mannens hjemplass da vår eldste var baby og jeg så hvor fritt de hadde det. Da innså jeg at jeg faktisk ikke kunne tenke meg å oppdra barn i hjembyen min. Vi flyttet og stortrives. Jeg fikk meg raskt nye venner gjennom jobb og idrettslaget, og jeg er glad vi nå har en stor familie å støtte oss på (som deg hadde jeg bare foreldrene mine i Oslo, broren min flyttet nordover etter endt utdannelse). Anonymkode: 49a3a...9e3 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå