Gå til innhold

Hvor lenge etter eggløsning burde jeg vente for å være helt sikker på riktig resultat av graviditetstest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, så jeg er på 3 dpo i dag, og vil virkelig unngå selvpining med for tidlig testing. Hvor lenge må man vente før test gir helt sikkert utslag? Tenker kanskje ca 20 dager, eller er det for mye igjen? Leser at det kan gå så mye som 14 dager før egget fester seg, pluss at man aldri kan være helt sikker på når eggløsningen faktisk skjedde, pluss at kroppen trenger litt tid etter festing på å begynne å produsere nok hcg. Når jeg først tar en test vil jeg være helt sikker på at den gir riktig utslag. 

Er ny på dette her, hva tror dere?

Anonymkode: 102ca...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har forresten uregelmessig menstruasjon med 1-2 uker i variasjoner på når den kommer, så uteblitt mens er ikke noe særlig til tegn å se etter her. Så kommer til å krepere av spenning/angst når jeg først tar den testen. Gruer meg skikkelig.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil være temmelig sikker så bør du vente med å teste til du er over den tiden du skulle hatt menstruasjon. Om du går over tiden noen dager, tar en test og den er positiv - så kan du være sikker på graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12-14 dager etter eggløsning får de aller fleste et pålitelig svar på testen.

Anonymkode: 78ad6...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (18 minutter siden):

Om du vil være temmelig sikker så bør du vente med å teste til du er over den tiden du skulle hatt menstruasjon. Om du går over tiden noen dager, tar en test og den er positiv - så kan du være sikker på graviditet.

Hei, jeg har ikke regelmessige menstruasjoner. Og om egget potensielt kan bruke 14 dager på å feste seg, så blir jo dette litt tidlig, om jeg bare skal beregne meg ut fra en 28 dagers syklus?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei, jeg har ikke regelmessige menstruasjoner. Og om egget potensielt kan bruke 14 dager på å feste seg, så blir jo dette litt tidlig, om jeg bare skal beregne meg ut fra en 28 dagers syklus?

Ts

Ja sant, om du har uregelmessig mens så blir den metoden verre. Men som brukeren over skriver, så er det veldig vanlig å kunne få et svar 12-14 dager etter eggløsning. Men det er jo unntak da. Noen får svake streker, noen må vente noen dager til. Så om du er opptatt av å være helt sikker så må du nesten bare vente enda lenger da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

12-14 dager etter eggløsning får de aller fleste et pålitelig svar på testen.

Anonymkode: 78ad6...e08

Ok, takk. Da tror jeg at jeg venter noen dager til, for om det er la oss si 5-10 % av kvinner som ikke produserer nok hcg innen dette, så orker jeg ikke være en av de :P ! Men kanskje jeg kan nedjustere litt fra 20 dager, til 16-18...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (Akkurat nå):

Ja sant, om du har uregelmessig mens så blir den metoden verre. Men som brukeren over skriver, så er det veldig vanlig å kunne få et svar 12-14 dager etter eggløsning. Men det er jo unntak da. Noen får svake streker, noen må vente noen dager til. Så om du er opptatt av å være helt sikker så må du nesten bare vente enda lenger da.

Ja, tror jeg gjør det. Blir helt kvalm i mellomgulvet av å tenke på sånne svake/skyggestreker, hvor man kan lure seg selv. Vil helst ha en god, solid strek når jeg først går for testing. Men kanskje 16-18 dager :)

Tror jeg må finne meg en hobby enn så lenge, for å få tankene over på noe annet 😅

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mine tester.

første test var en test tidlig strimmel tatt 10 DPO, ikke tatt med morgenurin men midt på dagen. 

de to andre testene, en normal og en digital ble tatt dagen etter på morgenurin, DPO 11.

så det er min opplevelse av hvor tidlig man kan teste. Men venter du til IKM vil du få et veldig tydelig svar å forholde deg til. Noen får jo betydelig mye svakere streker før IKM eller ingenting i det hele tatt. Så det kan være lurt å vente lengst mulig om du klarer!

lykke til☺️

FEC1C864-5E60-4C60-A465-C4694380568F.jpeg

7BF08239-9372-4B9C-92B1-8A931288D4FA.jpeg

Anonymkode: d2a6a...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her er mine tester.

første test var en test tidlig strimmel tatt 10 DPO, ikke tatt med morgenurin men midt på dagen. 

de to andre testene, en normal og en digital ble tatt dagen etter på morgenurin, DPO 11.

så det er min opplevelse av hvor tidlig man kan teste. Men venter du til IKM vil du få et veldig tydelig svar å forholde deg til. Noen får jo betydelig mye svakere streker før IKM eller ingenting i det hele tatt. Så det kan være lurt å vente lengst mulig om du klarer!

lykke til☺️

FEC1C864-5E60-4C60-A465-C4694380568F.jpeg

7BF08239-9372-4B9C-92B1-8A931288D4FA.jpeg

Anonymkode: d2a6a...2b0

Oi, det var en fin og tydelig stek bare 10 DPO 😄 ! Wow. 

Når jeg tenker meg om, vil jeg teste såpass tidlig at jeg får med meg en eventuell kjemisk graviditet også. Er jo litt interessant å vite om egget har blitt befruktet og rekker og feste seg akkurat. Om jeg venter helt til 20 DPO kan jeg jo ha masse graviditetssymptomer, men så tro at det hele var innbilning dersom det skulle ende i en kjemisk graviditet og negativ test. 

Vil liksom følge litt med på kroppen og syklusen, for synes det er så spennende! 

Når du tester så tidlig, fortsetter du da å teste i noen uker til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg tenker meg om, vil jeg teste såpass tidlig at jeg får med meg en eventuell kjemisk graviditet også. Er jo litt interessant å vite om egget har blitt befruktet og rekker og feste seg akkurat. Om jeg venter helt til 20 DPO kan jeg jo ha masse graviditetssymptomer, men så tro at det hele var innbilning dersom det skulle ende i en kjemisk graviditet og negativ test. 

Vil liksom følge litt med på kroppen og syklusen, for synes det er så spennende! 

Hilsen ts forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er en ganske stor forskjell å teste så sent at man er sikker på å få korrekt resultat og det å ønske å fange opp en kjemisk graviditet. Så lurt å tenke over hva du vil.

Jeg har blitt gravid tilsammen 8 ganger i mitt liv, og har alltid vært interessert i syklusen og ønsket å vite om evnt. graviditet tidligst mulig. Starter derfor å teste på 9 dpo. Starter med èn billig strimmel, og i det øyeblikket jeg syns jeg kan skimte noe farge på den så går jeg over til en bedre test, f.eks Clearblue pluss. Når jeg føler jeg sikker på at jeg ikke ser syner så har jeg tatt en digital. I mine svangerskap har den klare positive testen kommet mellom 10-12 dpo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...