Gå til innhold

Kontantstøtten forsvinner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel ikke noen tvil på at kontantstøtten forsvinner uansett hvem som vinner. 

Men, jeg er hjemme med en baby på 7 mnd, valgte å ikke søke barnehage og tenkte å søke 1 mars med oppstart 1 august. Og gå hjemme med kontantstøtten. Men siden den forsvinner, forsvinner den før 1 august sånn at jeg må regne med 6 mnd uten penger, gir det oss rett på ventestøtte, hva er ventestøtte? Noen som vet litt om dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig er det ingen som vet noe om dette. Du får vente å se, sånn som alle andre må. 

Anonymkode: 77fed...30d

• Liker 27
Skrevet

Det er vel ikke snakk om å fjerne kontantstøtten, men å erstatte den med en ventestønad dersom man ikke får barnehageplass. Du kan gå hjemme så lenge du vil, men ikke forvente at staten skal betale.

Kontantstøtten forsvinner ikke over natta da, men tror ikke du slipper unna hovedopptaket til våren og plass neste høst 😊

En baby født i januar har forresten ikke rett til plass før de er 1,5 år (august), og i Oslo hadde du antakelig ikke fått det heller. Det er slik barn som vil få ventestønad.

Anonymkode: a6366...a41

• Liker 17
Skrevet

Forsvinner kontantstøtten? Dagens beste nyhet, for maken til sløsete, tullete ordning som fremmer gammeldagse holdninger til dagens kvinner!

Anonymkode: 5bcd1...c95

• Liker 45
Skrevet
tito,lussi skrev (9 minutter siden):

Det er vel ikke noen tvil på at kontantstøtten forsvinner uansett hvem som vinner. 

Men, jeg er hjemme med en baby på 7 mnd, valgte å ikke søke barnehage og tenkte å søke 1 mars med oppstart 1 august. Og gå hjemme med kontantstøtten. Men siden den forsvinner, forsvinner den før 1 august sånn at jeg må regne med 6 mnd uten penger, gir det oss rett på ventestøtte, hva er ventestøtte? Noen som vet litt om dette? 

Ventestøtte er kontantstøtte for de som har søkt, men ikke fått barnehageplass. Mens de venter på barnehageplass.

Kontantstøtte for de som vil bare være hjemme uten å ha søkt barnehageplass forsvinner.

Hvis dere får plass allerede i mars-april, kan du ikke søke ventestøtte heller. 

Dessuten så tar det tid før den nye ordningen faller på plass, så jeg tror ikke den starter før tidligst neste sommer. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke snakk om å fjerne kontantstøtten, men å erstatte den med en ventestønad dersom man ikke får barnehageplass. Du kan gå hjemme så lenge du vil, men ikke forvente at staten skal betale.

Kontantstøtten forsvinner ikke over natta da, men tror ikke du slipper unna hovedopptaket til våren og plass neste høst 😊

En baby født i januar har forresten ikke rett til plass før de er 1,5 år (august), og i Oslo hadde du antakelig ikke fått det heller. Det er slik barn som vil få ventestønad.

Anonymkode: a6366...a41

Planen er at babyen begynner i barnehage til august 2022 og at vi søker på neste hovedinntak men redd for at det skal skje noe før det

Skrevet
Drizzt skrev (Akkurat nå):

Ventestøtte er kontantstøtte for de som har søkt, men ikke fått barnehageplass. Mens de venter på barnehageplass.

Kontantstøtte for de som vil bare være hjemme uten å ha søkt barnehageplass forsvinner.

Hvis dere får plass allerede i mars-april, kan du ikke søke ventestøtte heller. 

Dessuten så tar det tid før den nye ordningen faller på plass, så jeg tror ikke den starter før tidligst neste sommer. 

Hva mener du? Hvis jeg søker 1 mars med oøøstart 1 august får man ikke ventestøtte? 

Skrevet
tito,lussi skrev (4 minutter siden):

Hva mener du? Hvis jeg søker 1 mars med oøøstart 1 august får man ikke ventestøtte? 

Jeg mener at hvis det blir endringer, kommer de mest sannsynlig ikke før neste sommer. Så mest sannsynlig får du den vanlige kontantstøtten siden den nye ordningen tar tid å komme i gang ...

• Liker 5
Skrevet

Hele opptakordning er det dummest jeg har hørt uansett. I alle andre land kan barn søke plass når som helst i året. Skal bare mangle! 

Anonymkode: bfb45...914

• Liker 13
Skrevet

Og det var glad nyheter at kontansstøtte skal bort. Dritt lei holdninger til disse mødrene som synes de er flinkere bare de er hjemme med barn de første tre år. Da kan disse bedrevittere betale for det selv! 

• Liker 15
Skrevet

Ingen som vet om den blir fjernet enda. Det har vært snakk om I mange år men den har fortsatt ikke blitt fjernet..så det kan hende den ikke blir fjernet også. I hvertfall om krf og frp blir og sitte I regjering. De ønsker og beholde kontantstøtten. 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det var glad nyheter at kontansstøtte skal bort. Dritt lei holdninger til disse mødrene som synes de er flinkere bare de er hjemme med barn de første tre år. Da kan disse bedrevittere betale for det selv! 

De fleste som får kontantstøtte har barn mellom 13 og  og 20 mnd. Barn som er født mellom desember og juli, og ikke går barnehageplassfør august. 

Mange bruker den for å betale for dagmamma eller jobber redusert (gjerne til odde tider) for å få kabalen til ågå opp.

Anonymkode: c70f7...d61

• Liker 15
Skrevet

Så synd! Stakkars barn som nå mister mulighet til å være hjemme med mamma eller pappa og som tvinges ut i bhg når de er 10 mnd.. 

Jentene hadde 4 veldig fine mnd hjemme med pappan sin, og fikk en fin overgang til bhg når de var modne for det. 

Anonymkode: c7696...02e

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så synd! Stakkars barn som nå mister mulighet til å være hjemme med mamma eller pappa og som tvinges ut i bhg når de er 10 mnd.. 

Jentene hadde 4 veldig fine mnd hjemme med pappan sin, og fikk en fin overgang til bhg når de var modne for det. 

Enig i at 10 mnd er lite. Det burde heller ikke være aktuelt for de fleste par hvor begge jobber, om man legger på mors ferie og noen ferieuker fra far kommer man til 1 år uten å tape penger. 

Anonymkode: 3c73c...222

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Forsvinner kontantstøtten? Dagens beste nyhet, for maken til sløsete, tullete ordning som fremmer gammeldagse holdninger til dagens kvinner!

Anonymkode: 5bcd1...c95

jeg har ikke fått barnehageplass da barnet mitt er født i desember. Så kontantstøtten det året vi venter på barnehagen er ganske nødvendig her.  Så slutt å dra alle under en kam. 

Anonymkode: 16549...a66

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg har ikke fått barnehageplass da barnet mitt er født i desember. Så kontantstøtten det året vi venter på barnehagen er ganske nødvendig her.  Så slutt å dra alle under en kam. 

Dra alle under en kam? 😅 Lær deg ordtak, om du skal bruke de. 

Og for slike som deg, vil det bli ventestøtte eller barnehageplass tidligere. 

Anonymkode: 77fed...30d

• Liker 15
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Dra alle under en kam? 😅 Lær deg ordtak, om du skal bruke de. 

Konstruktivt :ironi:

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

10 mnd? Forslaøget er at det byttes med entestøte og da vil det for de fleste fortsatt være minst 12 mnd.

Anonymkode: 891a8...654

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men dere skal jo i såfall få ventestøtte. 

Anonymkode: 891a8...654

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hele opptakordning er det dummest jeg har hørt uansett. I alle andre land kan barn søke plass når som helst i året. Skal bare mangle! 

Så du er klar for å betale over skatteseddelen for at det til enhver tid står ledige plasser? Søke kan man dessuten uansett her også, plass får man hvis noe er ledig.

Anonymkode: bf0f5...02d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...