Gå til innhold

foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

har begynt og lure litt på hva enkelte foreldre tenker med i det siste og i dag tippa det egentlig over.

styrer fikk tlf hvor en mor klaget over at barnet hennes ved flere anledninger var kald når han blei hentet så hun lurte på hvorfor vi ikke tokk på han mere klær,hvorfor vi ikke kontrolerer om ungen er kald osv.

når mor skal hente tar jeg en prat med henne hvor jeg forklarer att vi faktisk bruker alle klæra han har med, att vi i 3 uker har skrivi på hver ukeplan att barna snart trenger parkdress og lit varme klær når det er en kald dag.att det henger lapp på døra hvor det står "Husk parkdress og fleac/ull".

mor smiler og sier att jeg heller burde innformere henne muntelig da hun ikke gadd lese ukeplaner.......

tidligere på dagen var det en far som mente barnet hans ikke hadde det fint på min avdeling, han fikk ikke utløp for sin energi og vi hadde alt for strenge grenser. Jeg forklarer att de grensene ikke er et problem for han lengre (ungen var ny i august), att vi må ha grenser for alle barnas beste osv osv osv.

far mener hans barn burde ha mere frihet enn de andre barna siden han var vant til det hoss dagmammaen sin (som var tanta hans).

90% av foreldrene er helt ok og ha med og gjøre og jeg setter veldig stor pris på tilbakemeldinger da vi faktisk lærer mye om driften pga de, men lit sakelighet ville ikke skadet trur jeg.

jeg går langt for og ha fornøyde barn/foreldre på min avdeling, men det går ikke og gjøre alle fornøyd.

blir også lit frustrerende og høre noen foreldre klage over alt mens andre er super fornøyd med oss ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig!Fikk høre igår at "det skjer så lite",av en forelder.

Blir veldig lei meg da,vi har jo hendene fulle hele dagen,og hva med all den fine leiken i Barnehagen OG UTVIKLINGA SKJER JO GJENNOM LEIK.

Selvfølgelig er vi på turer,teater o.l,men noen vil gjerne at vi skal dra mere på byturer f.eks!

Men for noen er ikke noe bra nok :frustrert:

Skrevet

Det er noen som alltid har noe å klage på og aldri blir fornøyde hvor mye man enn legger til rette og tilpasser seg.

Det folk glemmer i dag er at når de velger å ha barnet i en barnegruppe så fratar de dem privilegiet ved å være alene om en/flere voksnes oppmerksomhet. Spillereglene blir anderledes i en stor gruppe enn i en en-en-situasjon.

Selvom man som barnehagearbeider ønsker å tilfredsstille barnet og foreldrene på best mulig måte, så kan man ikke klare å gjøre ting 100% som hver enkelt foreldre ønsker - men det er det noen som ikke klarer å se dessverre.

Om barna har på seg de klærne de har med seg, og likevel blir kalde så er det foreldrenes ansvar. Da har de ikke sett barnets behov. Og om de ikke gidder å lese ukeplanen, da får de ta selvkritikk på det. Noe av det viktigste i barnehagen er jo kommunikasjon og samarbeid - og da må faktisk foreldrene sørge for å sette seg inn i det barnehagen formidler.

Jeg skjønner godt at det ikke er så lett å imøtekomme usaklige krav fra foreldregruppen, men heldigvis gjelder det bare et fåtall - og så lenge man på avdelingen er enige om hva som gjelder og hvordan dere formidler det til foreldrene, så må dere stå på det.

Som du sier er det veldig positivt med tilbakemeldinger, men det er slitsomt med de som aldri blir forøyde. Man får trøste seg med de som er superfornøyde! ;)

Skrevet

Skjønner at det er frustrerende med de foreldrene som alltid skal klage. Du får trøste deg med at du selv vet at du og dine kollegaer gjør en god jobb. Prøv å la den usaklige kritikken gå inn det ene øret og ut det andre. For å få kritikk fra en mor som ikke tar med klær til ungen sin rett og slett fordi hun selv er for lat til å lese ukeplanen, det er helt uakseptabelt. Hva er det for en uengasjert mor da? Jeg blir helt matt av sånne folk. Er det én ting som er viktig i relasjonen mellom hjem og barnehage, så er det kommunikasjon. Ukeplanen er kjempeviktig i så måte. Prøv å forklar dette mennesket, på en saklig måte, at dere ikke har mulighet til å gi alle beskjeder muntlig til samtlige foreldre. Så får du bare håpe at det går inn - selv om det høres ut som det kanskje skal litt til for at noe som helst skal gå inn der...

Skrevet

Dessverre finnes det mennesker som mener at de selv er sentrum i kosmos, og således er også deres barn det. Er bare glad det finnes de som sier at nok er nok slik at disse menneskene kanskje får litt "motgang" i livet også..

Skrevet

det kan jo være at dama har problemer med å lese men ikke ville innrømme det? Det er ganske mange i norge som ikke klarer seg i hverdagen fordi de leser for dårlig...

Det nytter ikke å bli sint på sånne folk. Hanna Kvanmo sa en gang at hun var veldig kresen i forhold til hvem hun tillot å gjøre seg sint; hvorfor bruke energi på å hisse seg opp?

Skrevet
det kan jo være at dama har problemer med å lese men ikke ville innrømme det? Det er ganske mange i norge som ikke klarer seg i hverdagen fordi de leser for dårlig...

Det er ingen unnskyldning mener jeg. Har hun satt barn til verden - så får hun jammen være voksen nok til å "spise kameler" om nødvendig.

Jeg er helt sikker på at barnehagen ville ta en slik informasjon til etterretning, og gi moren muntlig info.

Jeg skjønner at noenting er vanskelig å si til andre/innrømme for seg selv - men har man fått barn, så skal og må man strekke seg langt for at barnet skal få det best mulig.

Så enkelt er det faktisk - og så vanskelig................. :forvirret:

Skrevet

Nesten alle kan jo få barn, dermed blir det masse merkelige foreldre.. for å si det på den måten.

Jeg regner med dere tar opp disse tingene på kontaktmøte med foreldrene det gjelder. Det er ikke alle som forstår hva som er rett og galt. Ikke alle foreldre vet hva som er best for barna deres.

Dette kan være vanskelig å ta opp uten at foreldrene går i forsvars/angripsposisjon. Det er viktig å lytte til foreldrene, men at dere også begrunner deres grenser, forklarer hvorfor barna fryser osv. Ikke alle foreldre er ute så mye, og vet kanskje ikke hvilke klær som egner seg best.

Mange foreldre er vanskelig å ha med å gjøre. Men det er også en del av jobben din, å prøve å skape et godt forhold uansett hvor lite du liker de.

Du og de andre i barnehagen gjør en god jobb, og når du er fornøyd med 90 % av foreldrene, så er det ikke noe å ta ille opp - i forhold til den jobben dere gjør :)

Uansett så er det barnet som er i sentrum. Deres barn. Da er det viktig å prøve å skape en god dialog med foreldrene uansett hvor vanskelige de er.

Skjønner at dette er litt frustrerende, men det er allikevel noe dere må jobbe mer med da - dialog med de foreldrene det gjelder.

Lykke til! :)

Skrevet

Enkelte foreldre vil for meg alltid stå som store gåter.

Som fex den mammaen som sa at hennes treåring ikke kunne være ute med de andre barna, fordi h*n trengte å få utforske avdelingen i fred uten så mange andre barn der. Hun mente nemlig at hennes barn trengte å få leke med alle innelekene uten å bli "forstyrret" av de andre barna som tok fra h'n lekene hele tiden.

Eller den mammaen som sa at det ikke var så farlig alle de gangene vi påpekte at barnet manglet mat eller utstyr, det "er jo så mange andre barn h*n kan låne av"

Eller pappaen som sa "mitt barn må være på en annen avdeling når dere går på tur i skogen for mitt barn er så redd for maur."

Nei, ærlig talt, om dere bare ante hva enkelte kan få seg til å si............ *riste kraftig på hodet*

Skidrow, du har min fulle sympati, jeg skjønner virkelig hva du snakker om ;)

Skrevet

Vi har noen av de foreldrene på skolen også....

Selv prøver jeg å spørre på en høflig og hyggelig måte om det er noe jeg lurer på. Jeg leser også stort sett alle brev jeg får hjem.

Når jeg selv skriver ukebrev har jeg funnet ut at enkle, lettleste ukebrev funker best. Med egen fast plass for de viktigste beskjedene, og fete typer på det viktigste. Utrolig hvor sløve mange foreldre kan være. Klart at nå som jeg har tre barn selv så hender det av og til at det glipper litt (mister litt oversikten over skiftetøy f.eks., men da kan jeg faktisk beklage og si at nå har jeg gått litt i surr).

Den beste sløvisen jeg opplevde var forresten da jeg skulle på museumstur med en klasse. Jeg hadde ikke helt oversikten over foreldrene enda (jeg var ny), og hadde skrevet egen lapp uka før, samt skrevet det på ukebrevet for den gjeldende uka. Da vi kom ned dit oppdaget jeg plutselig at en forelder jobbet der. Forelderen hadde ikke fått med seg at vi skulle besøke museet før tidligere på dagen da min elev sa: Forresten, vi skal på *****-museet i dag. :roll:

Skrevet

Jeg synes at dere som jobber i barnehage fortjener all mulig honnør :klappe:

Har selv en treåring i barnehage, og personalet der er fantastiske folk som alltid gjør sitt beste. Jeg synes faktisk at foreldre kan anstrenge seg litt for å finne ut hvordan hverdagen i barnehagen er, og gjerne gi positive tilbakemeldinger når det er på sin plass også, ikke bare klage når de ikke er fornøyde..

Disse eksemplene ovenfor høres jo forøvrig helt fjerne ut

:roll:

Er det mulig, skulle tro enkelte folk lever i en boble for seg selv...

Skrevet

Trådstarter du har min fulle sympati. Jeg jobber selv i barnehage og vi har noen av den type foreldre der og.

Senest i forrige uke sto jeg ansikt til ansikt med en forelder som "lekset" meg opp fordi barnet hennes hadde revet i stykker regnbuksa si og at hun pleier å kle av seg inne på avdelinga slik at hun går i strømpebukser og t-skjorte når hun blir for varm. Vel jeg fikk den regla i trynet om at hun ikke satte pris på at ungen hennes gikk naken og vi måtte da for svarte ¤%#"¤% være så pass oppegående å se til at ungen #¤"%" ikke gikk uten klær for nå hadde hun ¤"#!¤#" ikke klær igjen hjemme. (sett inn passende banneord i stedet for "#¤¤#"). Og denne forelderen skal gå for å være en "dydig kristen".

Vel til alle foreldre som ikke er mulige å gjøre fornøyd: ta ungen ut av barnehagen om det er så grusomt at h*n er der. Sist jeg sjekket så var ikke barnehager obligatorisk.

Skrevet
Det er noen som alltid har noe å klage på og aldri blir fornøyde hvor mye man enn legger til rette og tilpasser seg.

Det folk glemmer i dag er at når de velger å ha barnet i en barnegruppe så fratar de dem privilegiet ved å være alene om en/flere voksnes oppmerksomhet. Spillereglene blir anderledes i en stor gruppe enn i en en-en-situasjon.

Selvom man som barnehagearbeider ønsker å tilfredsstille barnet og foreldrene på best mulig måte, så kan man ikke klare å gjøre ting 100% som hver enkelt foreldre ønsker - men det er det noen som ikke klarer å se dessverre.

Om barna har på seg de klærne de har med seg, og likevel blir kalde så er det foreldrenes ansvar. Da har de ikke sett barnets behov. Og om de ikke gidder å lese ukeplanen, da får de ta selvkritikk på det. Noe av det viktigste i barnehagen er jo kommunikasjon og samarbeid - og da må faktisk foreldrene sørge for å sette seg inn i det barnehagen formidler.

Signerer på dette! Ingen tvil om at det er mange rare foreldre rundt omkring... :roll:

Skrevet

Dere har min fulle sympati :klem:

Har mange sånne eksempler og jeg undrer med hva disse foreldrene tenker med egentlig.

Jeg har hatt en jente som måtte gå med skjerf, lue og votter i august for hun skulle opereres og måtte ikke bli kald.

Foreldre som kommer ned en masse strikk til dressene og blir sure for at vi ikke har sydd i nytt strikk i dressen til barnet når det blir hentet.

Foreldre som har klart å forsove seg til stengetid kl. 16.30. Og nei, de har ikke vaktjobb - de er arbeidsledige.

Lista er lang....

Gjest sinna forelder
Skrevet (endret)
Vel til alle foreldre som ikke er mulige å gjøre fornøyd: ta ungen ut av barnehagen om det er så grusomt at h*n er der. Sist jeg sjekket så var ikke barnehager obligatorisk.

Oki, jeg skjønner du blir frustrert, men det er visse ting vi ikke sier til hverandre her på KG. Kommentar slettet.

Tusenfryd - moderator

Endret av Tusenfryd
Gjest Bellatrix
Skrevet (endret)
hovedinnlegg er fjernet

liv - mod.

De hadde nok hatt jobb uten foreldre som klager på ting som er helt urealistiske i forhold til at ungen er i barnehage.

Endret av liv
Skrevet (endret)

Og vi trenger ikke gjenta eller fyre oppunder heller.

Innlegget slettet.

Tusenfryd - moderator

Endret av Tusenfryd
Skrevet (endret)

Innlegget slettet.

Tusenfryd - moderator

Endret av Tusenfryd
Skrevet

Di merr.....? den var vel litt vel kvass...? Jeg er ihvertfall sjeleglad for at jentene mine har barnehageplass og syns alle som jobber der gjør en fantastisk jobb!!!! :klappe:

Skrevet

Gurimalla!ja det var visst ei som følte seg truffet ja!Du kan ikke kalle folk sånt da!hvor gammel er du egentlig???? :frustrert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...