Gå til innhold

Hvilke personligheter beundrer du?


Gjest Pii

Anbefalte innlegg

Sympati: sympati (gr. sympatheia, av pathos, følelse, og syn-, sam-, eg. samfølelse), medfølelse; velvilje, velvillig innstilling; forståelse. Mots. antipati. — sympatisere (med), ha sympati for, dvs. forståelse for el. medfølelse med. — sympatisør, person som sympatiserer med noe(n).

Empati:empati (av gr. pathos), evne til å sette seg inn i andre menneskers situasjon, innlevelse.

Dette er tatt fra www.caplex.no

I tilegg synes jeg Wikipedia beskriver empati godt:

Empati betyr evne til innlevelse og forståelse av andre mennesker. Det betyr ikke at man nødvendigvis er enig med andre mennesker, men at man kan forstå dem, hva gjelder følelser og handlinger; evnen til å se en situasjon fra et annet menneskes synsvinkel ut i fra dette menneskes forutsetninger og opphav.

Det motsatte vil være egosentrisme, som er manglende evne til å se en sak fra en annen synsvinkel enn sin egen.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Empati»

Så medfølelse er heller sympati, enn empati. En kan føle med en person, altså være sympatisk, selv om en ikke har evnen til å sette seg inn i denne personens situasjon eller forstå hvordan den personen har det. (Være empatisk) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spacegirl

Jeg beundrer mennesker som har stå-på vilje og som ikke gir opp. Dette kan f.eks være mennesker som har kommet skjevt ut her i livet eller som har hatt en vanskelig start, men som har vilje til å komme seg ut av problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer først og fremst mennekser som dediserer sine liv til å gjøre andres liv bedre. Det er mennekser med store hjerter.

Jeg beundrer også mennesker som tør å vise og fortelle hva de føler. For meg er det et tegn på at de er trygg på seg selv og hvem de er.

Liker folk som er optimistiske og tar ting med et smil.

Det finnes mange postive egenskaper jeg beundrer :) kan ikke nenve alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer mennesker som

* kjenner seg selv og som ikke er redd for å gi av seg selv

* ser andre, uten at de blir selvutslettende

* er intelligente og som tør tenke/formidle nye tanker (uten å bli intelektuell snobb)

* er morsomme på en bra måte

* er sammensatte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt personligheter som absolutt ikke er egoistiske, de som opphøyer andre fremfor seg selv og som ikke ser umulighetene men mulighetene i vanskelig situasjoner. Liker ikke personer som klager over seg selv og sine egenskaper spesielt ikke når de vet at de egenskapene egentlig er ganske gode. Altså at de sier de ikke får til matte men egentlig er ganske flinke. Jeg liker folk som er ærlige, men ikke de som påpeker alt det som er "feil" med deg. De som alltid får meg til å smile og le er de jeg liker aller best... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Sympati: sympati  (gr. sympatheia, av pathos, følelse, og syn-, sam-, eg. samfølelse), medfølelse; velvilje, velvillig innstilling; forståelse. Mots. antipati. — sympatisere (med), ha sympati for, dvs. forståelse for el. medfølelse med. — sympatisør, person som sympatiserer med noe(n).

Empati:empati  (av gr. pathos), evne til å sette seg inn i andre menneskers situasjon, innlevelse.

Dette er tatt fra www.caplex.no

I tilegg synes jeg Wikipedia beskriver empati godt:

Empati betyr evne til innlevelse og forståelse av andre mennesker. Det betyr ikke at man nødvendigvis er enig med andre mennesker, men at man kan forstå dem, hva gjelder følelser og handlinger; evnen til å se en situasjon fra et annet menneskes synsvinkel ut i fra dette menneskes forutsetninger og opphav.

Det motsatte vil være egosentrisme, som er manglende evne til å se en sak fra en annen synsvinkel enn sin egen.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/Empati»

Så medfølelse er heller sympati, enn empati. En kan føle med en person, altså være sympatisk, selv om en ikke har evnen til å sette seg inn i denne personens situasjon eller forstå hvordan den personen har det. (Være empatisk) ;)

ah, utrolig bra forklaring... ognå kan jeg si meg enig med dem som en gang for lenge lenge siden sa jeg var empatisk :P jeg er faktisk helt ekkelt full av empati med folk.. jeg kan leve meg så inn i andres følelser att jeg kan bli rent kvalm.. og det trenger ikke en gang ha noe med MEG å gjøre!!

jeg vil ikke si Empati er en udelt BRA egenskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest d'Arc

Jeg beundrer mennesker som:

er selvkritiske

har godt humør

er seg selv

er hjelpsomme

ikke tar seg selv for høytidelig

har evnen til å se noe godt i alle

er optimistiske

har god humor

Som sagt, det går ikke an å nevne alle personlighetsegenskapene en liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh

Folk med empati, selvinnsikt og ryggrad.

Folk som står for ting de sier og gjør! Folk som er seg selv 100%!

Selvironi og humor er også noe jeg beundrer.

Noe annet kan bli litt...tamt. :forvirret:

Psykisk sterke mennesker er også noe jeg virkelig ser opp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig å svare på, men jeg prøver. Jeg beunder mennesker som er sterke og som tåler motgang, mennesker som er seg selv og ikke lar andre påvirke sin væremåte. Jeg beunder selvsikkerhet og mot til å være upopulær, og mennesker som er kunnskapsrike nok til å forstå når de selv tar feil og har evnen til å være ydmyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beundrer folk som greier å holde hodet kaldt når det stormer som verst, og i tillegg ha galgenhumor, sjølironi, visdom og klokskap. Omtanke for andre og evne til å se perspektiver- altså ikke henge seg opp i bagateller.

- Jeg setter ikke pris på folk som kun kretser om seg selv og sin egen navle, og prater om uinteressanne ting hele tiden, dvs sladder og sine egne bragder.

- Tror jeg trygt kan si at egoisme,forutinntatthet og en fordømmende holdning er de egenskapene jeg setter minst pris på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...