Gå til innhold

Hva synes dere om dette?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gina_*
Skrevet

Hva er dette? hmm. Eller ?Er dette overgrep? Eller hva heter dette?

Jeg hadde da en lillebror på 8 år. Var selv 11 år. Broren min lekte mye med en gutt i nabolaget som var 13 år. De lekte mye med lego sammen eller huska huske sammen eller spilte fotball. Husker broren min så opp til han, siden han var så stor ol. stas med en stor gutt som hadde masse leker ol. En dag så sa nabogutten at han hadde fått en ny lego borg som var veldig stor. Da var jeg tilstede og jeg hadde også lyst til å se den borgen siden han sa den var så flott. Og han spurte om broren min og jeg ville komme å se. Det gjorde jeg. Så den fine borgen, og vi begynte å leke med den. Jeg sto med ryggen til de andre og lekte, og plutselig så jeg tissen hans oppå skuldren min. Den var så stor, han hadde hår på den og sånn selv om han var 13 år. Broren min og nabogutten begynte å le. Jeg var så overasket og forskrekket og var redd. Han tok på seg buksa si igjen. Og jeg gikk ut av huset. Turte ikke å være der. Kan dette kalles seksuelt overgrep?

Det var jo bare tissen på skuldren min. Ekkelt. Var så redd jeg.

Etter dette har jeg alltid vært redd for nabogutten. Er det ennå selv om begge har flytta, men foreldrene våres er fortsatt naboer. Og jeg tenker på dette masse. Hver gang jeg ser han.

Er dette seksuelt overgrep? Eller overgrep? Eller hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gina_*
Skrevet

Jeg bare lurer på om det kan kalles seksuelt overgrep jeg. Jeg er ikke sikker. Men jeg ble ivertfall enda mere redd etter episoden. Mere redd for gutter. :overrasket:

Skrevet

Jeg ville ikke definert det som et overgrep i hvertfall..

Gjest Brunetten_
Skrevet
Jeg ville ikke definert det som et overgrep i hvertfall..

Mm.

Barn gjør mye rart for å si det sånn, men forstår at du ble redd.

Gjest Gjest_gina_*
Skrevet

Jeg synes det er så ekkelt at tissen hans var oppå skuldren min. Var så redd for han gutten jeg. Han gutten var tidlig ute for aldren. Hadde mørk stemme husker jeg. Og jeg var redd for han.

Så da er det ikke overgrep da? Eller??

Skrevet

Jeg ville ikke kalt det et overgrep, selvom du kanskje føler det sånn. Når man er barn så vet man ikke alltid hva man gjør - eller konsekvensene av det.

Skrevet

Han tråkket over dine grenser, men overgrep..nei.

Gjest Gjest_gina_*
Skrevet
Er det lenge siden dette skjedde?

Ja, veldig lenge siden. Er voksen nå. Og sliter med angst og depresjoner, men det er ikke pga. dette tror jeg da.

Tror det er 15 år siden.

Men jeg er redd for menn. men vet ikke om det er grunnen da..

Gjest Gjest_gina_*
Skrevet

Det var så ekkelt når jeg skulle titte bak og snudde hodet mitt, og så tissen hans lå på skuldren min. Æsj. Kvalmt.

Og jeg som er så redd for tisser og menn fra før..

Gjest Gjest_gina_*
Skrevet

oki..

Tusen takk..

Hva skal man kalle det da?

:overrasket:

Skrevet

Vet du hva, det er 15 år siden.. Hva det var og ikke var er i grunn ganske irrelevant! Ikke tenk mer på det du! :)

Skrevet

Hei Gina!

Jo, jeg mener dette er et seksuelt overgrep. Hvorfor? Fordi gutten tråkket over grensene dine og det hele var seksuelt motivert. Han var 13 år, og da vet man at ikke skal gjøre sånt.

Jeg er uenig med mye som er blitt sagt. For det første: Det er vanlig med seksuell utprøving mellom barn. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. I dette tilfellet her, er det tydelig at du i hvert fall ikke var med på leken. Argumentet om at dette er "vanlig" barn i mellom, er å bagatellisere og ufarliggjøre vonde opplevelser.

Milah skriver at det er irrelevant hvorvidt dette er et seksuelt overgrep eller ikke. Jeg er ikke enig. Dette er tydeligvis en hendelse du tenker mye på ennå, som har preget deg. Det er veldig viktig at du skjønner at det var han som gikk over grensen. Du gjorde ikke noe galt da du ble med for å se på den lego-borgen. Hvis det er lettere for deg å akseptere det hvis du kan karakterisere hendelsen som et seksuelt overgrep, synes jeg du skal gjøre det.

:klem:

Skrevet
Hei Gina!

Jo, jeg mener dette er et seksuelt overgrep. Hvorfor? Fordi gutten tråkket over grensene dine og det hele var seksuelt motivert. Han var 13 år, og da vet man at ikke skal gjøre sånt.

Jeg er uenig med mye som er blitt sagt. For det første: Det er vanlig med seksuell utprøving mellom barn. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. I dette tilfellet her, er det tydelig at du i hvert fall ikke var med på leken. Argumentet om at dette er "vanlig" barn i mellom, er å bagatellisere og ufarliggjøre vonde opplevelser.

Milah skriver at det er irrelevant hvorvidt dette er et seksuelt overgrep eller ikke. Jeg er ikke enig. Dette er tydeligvis en hendelse du tenker mye på ennå, som har preget deg. Det er veldig viktig at du skjønner at det var han som gikk over grensen. Du gjorde ikke noe galt da du ble med for å se på den lego-borgen. Hvis det er lettere for deg å akseptere det hvis du kan karakterisere hendelsen som et seksuelt overgrep, synes jeg du skal gjøre det.

:klem:

Enig med SuperNoval.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Vet du hva, det er 15 år siden.. Hva det var og ikke var er i grunn ganske irrelevant! Ikke tenk mer på det du! :)

For det første- Dette her var veldig tåpeligt sagt milah!!! At man ikke skal tenke på sånnt er gjerne lett for deg å si, men sånne hendelser er ikke så lette å glemme og man skal ivertfall ikke bagatellisere di!!!

Jeg er enig i at dette her var å gå over streken for den gutten som gjorde dette mot deg og at når de er 13 år så skal de vite betre, men det er ikke altid sånn det fungerer og det er veldigt beklageligt for de stakkars folka som opplever sånne ting... Å kalle det seksuelle overgrep må du ikke kalle det eller i det hele tatt tenke på bagatellisere det som for det er noe helt annet og mye mer alvorligere enn seksuell grenseoverskridende atferd som en nok kan kalle det i denne situasjonen... Men det gjør jo ikke skadene mindre alvorligere for det... En definisjon på grenseoverskridende seksuell atferd er å utsette andre for uønsket seksuell oppmerksomhet... En slik definisjon rommer bl.a. seksuell trakassering som rammes av bestemmelser i arbeidsmiljøloven og tjenestemansloven. Men definisjonen rommer også andre former for grenseoverskridende seksuell atferd som anses å være mindre alvorlig, juridisk vurdert, og som ikke rammes av loven. Men dette betyr ikke at skadene nødvendigvis er mindre... I gitte situasjoner kan dette gi store skader. feks. ved at om den utsatte kommer i nye situasjoner der han eller hun føler seg presset, kan en miste kontrollen og som lyn fra klar himmel kan en også få panikk eller bli overmannet av ekle følelser eller reagere på merkelige måter... Dette kan være pga hodet har glemt men kroppen husker altid.... Mange vet ikke eller forstår ikke hvorfor kroppen reagerer på denne måten og da er det bra om en søker noen med profesjonell erfaring fra sånnt... Man kan ikke takkle sånne ting selv! Så mitt råd til deg vil være å få litt hjelp av en terapaut elller lignende. Når du også nevner at du var redd for menn og tiss før dette skjedde tenker jeg da at du kankje, kankje har opplevd seksuelle misbruk FØR dette og du sliter derfor masse pga dette også...?Kan ta feil... :) ?

Uansett ønsker jeg deg lykke til og håper du finner ut av det.... Det er bra du startet denne linken...Kankje andre har opplevd som du....

Skrevet

Jeg skjønner at det var en ekkel opplevelse for deg, men selv om en 13 åring skal vite at slikt gjør man ikke, er en 13-åring også et barn.

Jeg syns ikke man kan kalle dette et seksuelt overgrep.

Overtramp, som noen nevner, vil jeg heller kalle det.

Jeg reagerer også på at du nevner at du er redd menn og tisser og jeg får inntrykk av at du også var det før dette skjedde.

Skrevet

Dette var nok en vemmelig opplevelse, men han forgrep seg jo ikke på deg.

Ville vel heller ha bekymret meg for hva han kanskje gjorde mot broren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...