Gå til innhold

Hva gir høy status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye har du belastet miljøet med dette huset? Hvis det er så flott har du vel brukt mye penger på interiøret, på kjøkken og bad. Er du klar over hvor mye du har bidratt med forurensning når du bruker penger på slikt? Materialisme, høyt forbruk, kjøpe ditt og datt, er med på å forurense både mht produksjon og transport.

Får håpe det er noe meningsfullt du har utdannet deg til, da. Kanskje innen helse?

Å ha mye penger er kun et gode dersom man prioriterer forbruk. Høyt forbruk bidrar igjen til miljøbelastninger og kjøpepress i samfunnet, som er usunne verdier.

Jo flere barn, jo mere belastninger på miljøet. Det er vel ikke dine (eller mine) gener verdt, er det vel?

Å ha mange venner er nok ikke viktig, med mindre man prioriterer å synes på sosiale medier.  Å ha noen få nære venner er viktigere. Hvordan skal man klare å prioritere nære vennskap hvis man har mange venner?

Pen er jo ingen prestasjon. Veltrent kan alle bli, men spesielt de som higer etter anerkjennelse og å passe inn i en mal.

Jeg undres bare. For meg blir en slik måte å presentere seg på, slik du gjør, assosiert med enkelthet. At man egentlig ikke har kommet så langt i livet. Du vet, mennesket er et intelligent vesen. Det er meningen at vi skal utvikle oss forbi primitive behov for å karre til oss mest mulig av gode.

Anonymkode: effe6...73a

Hva i alle dager?  Jeg svarte på tråden. Og er ikke interessert i å diskutere politikk her. Makan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunnys skrev (13 minutter siden):

Hva i alle dager?  Jeg svarte på tråden. Og er ikke interessert i å diskutere politikk her. Makan 

Kraftig reaksjon på spørsmål som er helt legitime å stille i våre dager. Mon tro hvorfor du reagerer sånn på det. Litt vanskelig å se ting i perspektiv, kanskje. 

Anonymkode: effe6...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kraftig reaksjon på spørsmål som er helt legitime å stille i våre dager. Mon tro hvorfor du reagerer sånn på det. Litt vanskelig å se ting i perspektiv, kanskje. 

Anonymkode: effe6...73a

Spørsmålet til ts handler om hva som gir mest status, ikke hva som er mest miljøvennlig 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnys skrev (58 minutter siden):

Spørsmålet til ts handler om hva som gir mest status, ikke hva som er mest miljøvennlig 

Det gir mest status å leve miljøvennlig, og man lever ikke miljøvennlig hvis man har et høyt forbruk og prioriterer materialistiske ting.

Anonymkode: effe6...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gir mest status å leve miljøvennlig, og man lever ikke miljøvennlig hvis man har et høyt forbruk og prioriterer materialistiske ting.

Anonymkode: effe6...73a

Det er status og si at man prøver å være miljøvennlig og at man kanskje tenker å stemme MDG. Litt kule solceller på taket også kanskje. Å faktisk prøve å leve miljøvennlig er en helt annen sak

Anonymkode: e4642...3d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det gir mest status å leve miljøvennlig, og man lever ikke miljøvennlig hvis man har et høyt forbruk og prioriterer materialistiske ting.

Anonymkode: effe6...73a

Da bør du kvitte deg med tlf du skyter å trykker på, den er også lite miljøvennlig 

Anonymkode: 65f28...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dem som ikke følger moten men som allikevel virker fornøyde.  Dem som ikke streber men allikevel virker fornøyde. Dem som  har få venner på facebook og tør å stå imot presset og heller bare legger til noen få håndplukkede. Dem som vegrer seg mot å være en del av en klikk. Dem som ikke bryr seg om hva  naboen gjør og mener. Dem som tar  selvstendige valg  og tør å tenke bredt og stå for sine valg. Dem som ikke kr seg lede men tør å stille spørsmålstegn ved ting de lurer på.

Anonymkode: 07a53...f78

Ingenting av det er statussymboler, du beskriver vel snarere enhver skrullete onkel fra livets harde skole som kun bruker Facebook til å spre rasistiske meninger og konspirasjonsteorier.

Hva som er status kommer an på hvem du spør, for det kan være vidt forskjellig i forskjellige miljøer. Det en i finanseliten synes er toppen av status og får mye beundring for, kan en på toppen av kultureliten fnyse av og synes er helt harry og ville ikke blitt sett død med. En artist som har slått gjennom mainstream og blitt stor kjendis får høy status hos mange, imens andre kan synes musikken er søppel og lavkultur og lavstatus.

Jeg kan jo snevre ned til et av de miljøene jeg vanker i, som er litt over på mainstream kommersiell media. Der gir kjendisstatus selvsagt noe status samt at man kjenner "de rette folka", lederstilling/maktposisjon, at man holder en del foredrag og har mye talent eller kompetanse, og til en viss grad penger - men ikke sånn at man må ha så utrolig dyre klær osv, bare sånn at man kan gå og flotte seg litt på restauranter og heve champagneglasset.

Anonymkode: 31d19...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine kretser: kul jobb innen media, akademia, kulturlivet. Å dyrke friluftsliv (langrenn, sykkel, toppturer). Å spise godt og ha peiling på gourmetmat og vin. Å bo fint. Ha peil på kunst.

(Bil, klær, å fremstå som forfengelig og vise at man har penger er derimot ikke status).

Anonymkode: 1a0b0...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets der jeg bor nå:

bli kjendis på den rette måten - fordi man er høyt oppe i et parti på venstresiden, er anerkjent forfatter eller brukes som ekspertkommentator på nyhetene f.eks.

god jobb i stat eller ideell organisasjon, eventuelt "grønn" gründer

kjenne mange relevante folk


Der jeg vokste opp:

bli kjendis gjennom reality-TV eller som influencer

ha mange pene barn, jålete bil og stort, fancy hus som mannen har bygget selv

få mange likes



I tillegg har jeg finansbekjente som selv synes at de har veldig høy status, men jeg må si jeg ikke ser det samme.

Anonymkode: 390eb...b4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...