Gå til innhold

Hva gir høy status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som gir noen mennesker høy status? Er det merkeklær, dyre feriereiser, flott hus osv - og er du en av dem som ønsker å ha en høy status? Eller å være med «fiffen»?

Anonymkode: f6790...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir mest imponert over vennlighet.

 

Anonymkode: 66a96...028

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- mange mennesker snakker med deg (høres slitsomt ut) 

-kul jobb

- penger, eiendom

Tror det handler mest om fasade 

Anonymkode: a5bf2...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva slags miljø du er i.

 I mitt miljø:

Peil på kunst, musikk, litteratur, samfunn og politikk. Men da helst det som ikke er mainstream.

Leilighet i visse deler av Oslo, men bare der. Vestkanten er døllt.

Vittigheter og god humor.

Ølbrygging, surdeig, kul elsykkel osv.

God utdanning, minst 1 master.

 

Ikke tro at status kun er noe "Exit"-folk har.

Anonymkode: bbdd8...a7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hva er det som gir noen mennesker høy status? Er det merkeklær, dyre feriereiser, flott hus osv - og er du en av dem som ønsker å ha en høy status? Eller å være med «fiffen»?

Anonymkode: f6790...22b

At du er til å stole på

Ja du er hel ved

At du har moral, etikk og verdier som gjør at jeg kan stole på deg. Et ord er et ord og at man holder det. Det kaller jeg klasse og ære og det ser jeg på som "status" hos en annen. Om det er kvinne eller mann det er akkurat det sammen.

Alt det andre bryr meg ikke, jeg går heller venneløs gjennom livet en å være venner med andre som bare har rikdom, utdannelse og materielle verdier som sitt parameter på "status". Enda verre er det med de som ser på makt som "status" og søker sine likesinnede, og ser ned på andre som ikke har denne statusen. Det er ikke mennesker man har lyst å være sammen med egentlig uten at man må i jobbsammenheng eller i familierelasjoner.

Har selv observert statusjagerne i lystige lag. Der den ene skal overgå den andre med alt de har, og hvor flott det er. Kjøper den ene seg ny bil, blir de andre desperat og begynner og lete etter en ny til seg selv som kan overgå den andre sin. Hele kvelden holdt de på!  Egentlig var det da jeg innså, dette gidder jeg ikke være med på. Ikke en eneste av de hadde stilt opp for den andre om det virkelig gjaldt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ølbrygging, surdeig, kul elsykkel osv.

Anonymkode: bbdd8...a7e

Hahahah

Anonymkode: 3d6d7...957

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ung var det nok penger, yrke osv som ga høy status. 

Nå er det ikke det mer. Jeg står trygt på egne bein. Statusen på andre mennesker er vel det siste jeg tenker på. Høy status i dag er hvordan et menneske er som person. Raus og inkluderende f.eks. 

På sosiale medier er det fortsatt et statusjag, særlig etter ferier 😅 

Jeg legger aldri ut noe der i ferier. For andre har egentlig ikke behov for å se den toppen jeg var på, eller føle at om man ikke var i Lom eller dyreparken så har man ikke hatt noe til en ferie. 

Når det kommer til status er man ofte sin verste fiende og går glipp av livet som er et lite sekund av hele verdenshistorien. 

Ja, så ga jeg ungen sukker på en tirsdag og 100 skal mene noe om det. Sånt kan man droppe å dele og slippe moralens voktere   

Gi litt faen og ha det bra! 

Anonymkode: 42965...1ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv, ski, toppturer.

Populær med mange venner.

Politisk korrekte meninger.

Anonymkode: fabbd...4b1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at vi automatisk ønsker å være en del av den kule gjengen? De som bor på rett adresse, har fint hus/leilighet, dyre merkeklær, perfekt hår osv? Desse menneskene får automatisk best service på butikker, restauranter osv - av de som sier at en ikke bryr seg om status…… 

Anonymkode: f6790...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange venner

God jobb/karriere/høy utdanning/vellykket innen yrkesliv

"Gründer-virksomhet", folk som tør å satse og skape noe - ivertfall om de lykkes.

Høy sosial kompetanse. 

Engasjement i lokalsamfunn, spesielt hvis du stikker deg ut på en måte som appellerer til den gruppen du ønsker å tilhøre/identifisere deg med. 

Frivillighetsarbeid/veldedighetsarbeid - hvis det gjøre ved siden av jobb. "Wow, hun har mye kapasitet"

Tenker at status kan måles på flere måter, det kommer som sagt an på hvor du ønsker å være på den sosiale rangstigen/på det sosiale "kartet".

 

Anonymkode: 3c052...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Det spørs på hvilken alder og hvilke folk du henger med.

Har du venner med akademisk utdannelse er gjerne høy status knyttet til begreper som kulturell kapital. 

Anonymkode: 0f307...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem som ikke følger moten men som allikevel virker fornøyde.  Dem som ikke streber men allikevel virker fornøyde. Dem som  har få venner på facebook og tør å stå imot presset og heller bare legger til noen få håndplukkede. Dem som vegrer seg mot å være en del av en klikk. Dem som ikke bryr seg om hva  naboen gjør og mener. Dem som tar  selvstendige valg  og tør å tenke bredt og stå for sine valg. Dem som ikke kr seg lede men tør å stille spørsmålstegn ved ting de lurer på.

Anonymkode: 07a53...f78

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hus

utdanning og godt betalt jobb

penger

familie, mann og barn 

mange venner

pen og veltrent 

Har alt dette når jeg tenker meg om, bortsett fra veltrent. 
Er overhode ikke en fasade person. Å være snill og hyggelig kommer en lengst med i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At du har såpass gode kognitive og sosiale evner at du ikke higer etter det som gir status.

Hvis du kan ta gode valg på vegne av det som er sunt både for mennesker og kloden, så har du status i 2021. Det gir ikke status å hige etter status. Enkle folk er opptatt av å vise seg frem idag, men jo mer reflektert personen er jo mindre opptatt er han/hun av slikt.

Å ha status i 2021 innebærer:

  • Du bor nøkternt (ikke nybygg, ikke stort hus med mindre det er eldre, gjerne leilighet).
  • Du har et et nøkternt forbruk
  • Du bruker ikke tid på sosiale medier og er du på sosiale medier så poster du ikke bilder av deg og dine.
  • Ikke bruke penger på dilldall og interiør
  • Kunne ta en treningsøkt uten å skryte av det til andre
  • Ta en utdannelse som krever litt av deg, slik at du kan bidra med noe meningsfullt til samfunnet (ikke overfladiske yrker eller yrker som bidrar til belastninger på miljøet og utseendefokus).
  • Få kun ett barn, eller helst ingen barn i det hele tatt.
  • Være engasjert i frivillig arbeid (miljø, barn/unge/eldre/funksjonshemmede/rus/psykisk helse/dyrevelferd)
  • Unngå sladder, ryktespredning og intriger (modne mennesker vokser fra seg dette på ungdomsskolen).
  • Reiser minimalt både i utland og innland. Klarer å gi ferier og fridager innhold ved å være i lokalmiljøet.
  • Trenger ikke gå fjellturer og poste bilder av det på sosiale medier etterpå. Klarer fint å nøye seg med sin indre glede og eventuelt dele det med de man er sammen med, uten å inkludere vennelister og følgere.

Anonymkode: effe6...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2021 den 11.49):

Kommer an på hva slags miljø du er i.

 I mitt miljø:

Peil på kunst, musikk, litteratur, samfunn og politikk. Men da helst det som ikke er mainstream.

Leilighet i visse deler av Oslo, men bare der. Vestkanten er døllt.

Vittigheter og god humor.

Ølbrygging, surdeig, kul elsykkel osv.

God utdanning, minst 1 master.

 

Ikke tro at status kun er noe "Exit"-folk har.

Anonymkode: bbdd8...a7e

Nå snakker du vel mer om «Cred» enn «Status», som er litt forskjellige ting.

Status er mer knyttet til makt og innflytelse, feks. gjennom mye penger eller å være venner med folk i høye posisjoner.

Anonymkode: 4fdb5...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er fasiten vet jeg ikke, men jeg tenker at kunnskap gir status. Har man mye kunnskap, samt evnen til å lytte i samtale med andre mennesker, være engasjert og å ikke ha behov for å flashe allverdens materialistiske ting fordi de kan.

Anonymkode: 3bd71...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnys skrev (48 minutter siden):

Flott hus

Hvor mye har du belastet miljøet med dette huset? Hvis det er så flott har du vel brukt mye penger på interiøret, på kjøkken og bad. Er du klar over hvor mye du har bidratt med forurensning når du bruker penger på slikt? Materialisme, høyt forbruk, kjøpe ditt og datt, er med på å forurense både mht produksjon og transport.

Sunnys skrev (48 minutter siden):

utdanning og godt betalt jobb

Får håpe det er noe meningsfullt du har utdannet deg til, da. Kanskje innen helse?

Sunnys skrev (48 minutter siden):

penger

Å ha mye penger er kun et gode dersom man prioriterer forbruk. Høyt forbruk bidrar igjen til miljøbelastninger og kjøpepress i samfunnet, som er usunne verdier.

Sunnys skrev (48 minutter siden):

familie, mann og barn 

Jo flere barn, jo mere belastninger på miljøet. Det er vel ikke dine (eller mine) gener verdt, er det vel?

Sunnys skrev (48 minutter siden):

mange venner

Å ha mange venner er nok ikke viktig, med mindre man prioriterer å synes på sosiale medier.  Å ha noen få nære venner er viktigere. Hvordan skal man klare å prioritere nære vennskap hvis man har mange venner?

Sunnys skrev (48 minutter siden):

pen og veltrent 

Pen er jo ingen prestasjon. Veltrent kan alle bli, men spesielt de som higer etter anerkjennelse og å passe inn i en mal.

Sunnys skrev (48 minutter siden):

Har alt dette når jeg tenker meg om, bortsett fra veltrent. 
Er overhode ikke en fasade person. Å være snill og hyggelig kommer en lengst med i livet. 

Jeg undres bare. For meg blir en slik måte å presentere seg på, slik du gjør, assosiert med enkelthet. At man egentlig ikke har kommet så langt i livet. Du vet, mennesket er et intelligent vesen. Det er meningen at vi skal utvikle oss forbi primitive behov for å karre til oss mest mulig av gode.

Anonymkode: effe6...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...