Gå til innhold

Naboens barn har diagnose - hensyn

Fremhevede innlegg

Skrevet
On 8/21/2021 at 4:19 PM, AnonymBruker said:

At naboen generelt ikke forstår at ved å bosette seg i et tett byggefelt må de også akseptere at naboen lever sine liv? 

Anonymkode: 1f148...fa2

Jeg skjønner ikke hvorfor folk, med barn eller ei, skal bosette seg i områder med andre mennesker om de ikke tåler støy. Da flytter man til et sted det er stille. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fløff skrev (15 minutter siden):

Skjønner.

80 db 2 meter fra en lydplanke er ganske plagsom type støy altså. 

Men, jeg ville nok tatt en prat med dem og forklart at noe hensyn kan man ta ved mulighet - men dessverre ikke alt hele tiden.

Jeg tror problemet er deres forventninger, men også at dere nok er støyende naboer generelt. 

Jeg kan ikke uttale meg om din definisjon på støy. Jeg anser oss langt i fra som noen som bråker. Men av og til har vi satt på musikk, og hamringen som kommer på døren da overdøver musikken.. 😊

• Liker 2
Skrevet
Peanut skrev (20 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk, med barn eller ei, skal bosette seg i områder med andre mennesker om de ikke tåler støy. Da flytter man til et sted det er stille. 

Nettopp. Ett av mine soveromsvindu er vendt mot hagen der naboens barn har trampolinen sin. Før jeg står opp om morgenen hører jeg dem leke seg der, og syns det er en koselig bakgrunnslyd. Kunne ikke falt meg inn å bli sur og irritert i stedet, langt mindre å faktisk gå over for å nekte dem å leve et helt normalt liv i sin egen hage.

Så er det selvfølgelig spesielt når man har barn med særskilte behov. Kanskje de ikke kan bo midt i et boligfelt da?

• Liker 2
Skrevet

80 desibel 2 meter unna lydkilden er faktisk ganske høyt. Til sammenligning er lydnivået i en travel restaurant 60-70 desibel, og høyeste tillatte støynivå i arbeidslivet 85 desibel.

https://snl.no/desibel

Når dét er sagt, så mener jeg det er visse grenser for hvor mye hensyn man kan kreve av naboer; folk skal kunne leve normalt og ikke være nødt til å måtte liste seg rundt. Har man helt spesielle behov for stillhet og ro, må man nok selv bosette seg på et egnet sted; heller enn å legge begrensninger på hele nabolaget.

Anonymkode: 41ef8...91d

• Liker 4
Skrevet

Hvis ikke barnet tåler normale lyder i et nabolag, bør foreldrene ta hensyn til barnet og flytte lenger ut på landet.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

80 desibel 2 meter unna lydkilden er faktisk ganske høyt. Til sammenligning er lydnivået i en travel restaurant 60-70 desibel, og høyeste tillatte støynivå i arbeidslivet 85 desibel.

https://snl.no/desibel

Når dét er sagt, så mener jeg det er visse grenser for hvor mye hensyn man kan kreve av naboer; folk skal kunne leve normalt og ikke være nødt til å måtte liste seg rundt. Har man helt spesielle behov for stillhet og ro, må man nok selv bosette seg på et egnet sted; heller enn å legge begrensninger på hele nabolaget.

80db sammenlignes med lyden av en bil når du står 5 meter unna. Jeg må ha svært dårlig hørsel, som ikke synes det lydnivået som kommer fra en bil er et uhøftlig og unødvendig høyt volum inne i min egen stue? Det skrives også at 10db forsvinner gjennom en vegg. Så på utsiden av stueveggen ville jeg målt maks 70 db? Videre skal det inn i naboens stue? 

Har du målt eget lydnivå når du sitter hjemme i egen stue for å kose deg med en film? Ikke under klinescenene, men når det er litt action? 😊

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke uttale meg om din definisjon på støy. Jeg anser oss langt i fra som noen som bråker. Men av og til har vi satt på musikk, og hamringen som kommer på døren da overdøver musikken.. 😊

Jeg la ved definisjonen på støy: 80 DB er som roping, 65 som snakking. 

Så dette blir som at dere 2 meter fra anlegget står og roper. 

Jeg tror muligens dere til gjengjeld har nedsatt hørsel? Endel har jo det.

Men, om det er snakk om to eneboliger hvor man har vinduer igjen hadde jeg selv forventet å kunne spille piano/løpe på en tredemølle/ha på musikk på et vanlig anlegg. 

Hadde ikke regnet med noen satte pris på radioen skrudd på utendørs.

Samtidig: når barnet er såpass plaget med normal støy må foreldrene flytte. Og det kan de jo lett siden barnet ikke bor permanent hos dem= ingen må bytte skole osv.

Det kan du være ærlig om. «Vi kan ta normalt hensyn, men ikke mer. Vi er villige til X og Y, men ikke blabla. Så nå vet dere hvor lista ligger». 

Endret av Fløff
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

80db sammenlignes med lyden av en bil når du står 5 meter unna. Jeg må ha svært dårlig hørsel, som ikke synes det lydnivået som kommer fra en bil er et uhøftlig og unødvendig høyt volum inne i min egen stue? Det skrives også at 10db forsvinner gjennom en vegg. Så på utsiden av stueveggen ville jeg målt maks 70 db? Videre skal det inn i naboens stue? 

Har du målt eget lydnivå når du sitter hjemme i egen stue for å kose deg med en film? Ikke under klinescenene, men når det er litt action? 😊

Hvor mye av lyden som forsvinner gjennom en vegg kommer helt an på hvordan bygget er utformet: veggtykkelse, materialer o.a. Lyd handler dessuten ikke bare om desibelstyrke men også frekvens.

Selv bor jeg i et bygg der enkelte lydfrekvenser faktisk forsterkes når de forplanter seg gjennom bygningsmassen, f.eks. at basslyd høres kraftigere på badet enn i stua om jeg setter på anlegget. Og timesvis med "booom booom dunkdunkdunkdunk" er temmelig slitsomt selv om desibelnivået ikke er særlig høyt. Man kjenner lyden like mye som man hører den.

Nei, jeg har aldri målt eget lydnivå når jeg ser film, men siden jeg opplever hvordan lyden vrenges i leiligheten og også kan høre naboers enkelte lyder plagsomt tydelig, bruker jeg headset når jeg ser film. Da forstyrrer jeg ingen andre og stenger i tillegg ute andres støy.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-21 den 16.30):

At vi ikke skal male når barnet er hjemme (bor annenhver uke på institusjon), musikk som i stuen 2 m fra høytaler ble målt til 80 desibel.. Eller at radioen sto på når jeg og mannen skulle beise terrassen. 

Vi føler det blir litt voldsomt, for de kommer på døren litt vel ofte synes vi. Så vi lurer kanskje litt på om de egentlig er mest forstyrrende for oss, enn omvendt. 

Har vært veldig forståelsesfulle til nå, men begynner kanskje å bli litt lei. For det er jo ikke nødvendigvis slik at den som klager har rett? 

Da bør dere egentlig bare si dette. Det du skriver, mer eller mindre.

Si at dere i utgangspunktet tenker det er riktig å ta hensyn til et barn som sliter, men at dere nå ser at foreldrene velger å utnytte dette hensynet. Dersom denne utidige klagingen fortsetter, og de synes seg berettiget å møte opp på døren i tide og utide kommer det i fremtiden derfor til å være lovverket som regulerer deres hensyn, og kun bare lovverket.

Så kan de ta en liten prat om de ikke heller kan holde seg hjemme.

Sånn for referanse ville jeg oppfattet alt oppmøte på dør som utidig dersom dette skjer oftere enn type en gang i året. Anmodninger om normale hensyn forventer jeg at de venter med og nevne på en hyggelig måte når vi likevel treffes i innkjørselen. 

Anonymkode: aa541...431

• Liker 3
Skrevet
Fløff skrev (51 minutter siden):

Jeg la ved definisjonen på støy: 80 DB er som roping, 65 som snakking. 

Så dette blir som at dere 2 meter fra anlegget står og roper. 

Jeg tror muligens dere til gjengjeld har nedsatt hørsel? Endel har jo det.

Men, om det er snakk om to eneboliger hvor man har vinduer igjen hadde jeg selv forventet å kunne spille piano/løpe på en tredemølle/ha på musikk på et vanlig anlegg. 

Hadde ikke regnet med noen satte pris på radioen skrudd på utendørs.

Samtidig: når barnet er såpass plaget med normal støy må foreldrene flytte. Og det kan de jo lett siden barnet ikke bor permanent hos dem= ingen må bytte skole osv.

Det kan du være ærlig om. «Vi kan ta normalt hensyn, men ikke mer. Vi er villige til X og Y, men ikke blabla. Så nå vet dere hvor lista ligger». 

Jeg forholdt meg til skalaen på bildet i linken. 

Sist jeg sjekket var hørselen min fin altså 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...